Bouwproject Nordeney

Hallo allemaal,

Al geruime tijd volg ik verschillende projecten op dit forum en vond het eens tijd om een project van mijzelf er ook op te zetten.

Ik ben al ruim 20 jaar bezig met bouwen en heb verschillende boten gebouwd, zo heb ik oa de volgende boten gemaakt:

De Muimota (Corel)
full

De White Star (BB)

full

De Löschkreuzer Weser (Graupner)

full

De Fairplay V (Hegi)

full

Mijn voorliefde gaat vooral uit naar houtbouw, gewoon vanaf het begin een romp opbouwen en vormgeven. Nu heb ik echter via Marktplaats een (redelijk vergalde) romp van het meetschip Nordeney gekocht voor een prikkie. Een uitdaging van een project.

full

full

Een bouwtekening heb ik helaas niet, maar ik heb wel een uitgebreide fotocollectie aangelegd vanwaar ik aardig wat details kan zien. Nadat ik de romp op de werkbank had gezet en er minstens een half uur naar gekeken had kwam ik tot de conclusie dat er iets niet klopte ......... :help: de vorige eigenaar had alle gaten in de romp gemaakt, maar op de totaal verkeerde plaats! Ze zaten veel te laag!! De romp is ABS en gelukkig zat er nog wat restmateriaal bij, dus alle gaten maar dichten met stukjes en lijmen met Stabilit (de groene inzetstukjes).

full

Er was ook een kajuit gemaakt, maar ik denk dat ik langer bezig ben met het herstellen en mooi maken hiervan dan het maken van een nieuwe uit hout. Dit is een project dat ik na het herstellen van de romp opneem.

full

Groet,
Nils

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Niels,

Vooral de Muimota van Corel spreekt mij aan!!
Wilde hem zelf ook eens bouwen, maar ik bouw alleen statisch;)
Succes met je volgend project.

Goet, Germt

Beste Germt,

Ik vond het een uitdagende boot om te bouwen. Ben er ongeveer 1,5 jaar mee bezig geweest. Ze is compleet varend met twee motoren, roer, verlichting stoomgeluid en stoom uit de schoorsteen.
Hier onlangs bij een vaardag van de club.

full

Groet,
Nils

Hallo Niels,

Heb je de mowe al varend. LOL
Als je mijn weblog wilt bekijken moet je op onderstaande link klikken.
Succes met de bouw van je Norderney en mowe.

groetjes,
Eric

Hoi Eric,

Zoals je ziet voelt ze zich al thuis op het achterdek! Bedankt voor de Möwe en het prettige gesprek!

full

Voorlopig alleen nog bezig met de romp van het 'moederschip'. Vanaf volgende week ben ik drie weken op vakantie, om te zorgen dat het project niet helemaal stil komt te liggen ben ik nu bezig het achterdek, de brug en het voordek uit te tekenen op 3mm triplex. Als ik alle losse stukken heb kan ik dat meenemen in de caravan en in de voortent in elkaar zetten.

Hoi Niels,

Dat vergat ik je maandag nog te vertellen.
Heb nog voor de norderney messing patrijspoortje liggen met glas.
En een orgineel stikkervel van de norderney.

Groetjes,
Eric

Hoi Eric,

Dat kan ik goed gebruiken! Ik heb je een privebericht gestuurd, aangezien ik je telefoonnummer niet heb. Kun je dat in een privebericht terugsturen?

Dit weekend op vakantie, dus even 3 weken geen updates!

Groet,
Nils

Hallo allemaal,

Terug van vakantie en lekker wat kunnen werken in de rustige momenten dat de kinderen aan het spelen waren en m'n vrouw aan het lezen was!

De werkplaats in de voortent.
full

het stuurhuis in voortgang.
full

het stuurhuis met inrichting (kaartentafel, bureau's en boekenkast)
full

Het achterdek met de Möwe, het hef gedeelte waarop het bijbootje staat is beweegbaar. Waarschijnlijk wordt het niet gelijk radiografisch gemaakt, maar de voorbereidingen zijn in ieder geval gedaan.
full

Eenmaal thuis alles op de romp gezet en het past aardig!
full

Ik heb twee dikke mappen met foto's verzameld van de Norderney, daaruit blijkt dat er twee verschillende versies zijn, is ze ooit verbouwd geweest? Bij de ene versie staat er vlak achter het stuurhuis een grote opbouw met daarop een schoorsteen, bij de andere versie is deze hele opbouw weg en staat er een hoge schoorsteen op het achterdek. Ik heb ervoor gekozen om de eerste versie te maken aangezien deze mij meer aanspreekt.

Tot zover deze update, nu kan ik weer lekker in mijn eigen werkplaats aan de gang met alle apparatuur bij de hand! Ik moet eerst wat kleine afwerkende werkzaamheden doen aan de Muimota (oa poppetjes erop en wat klein spul als emmers e.d.). Dan gaat het geheel wat leven! Op 15 september hebben we met de vaarclup het 30-jarig bestaan en dan wil ik dat ze helemaal pico bello is.

Groet,
Nils

In ieder geval is de kraan om de bijboot "uit te laten" aangepast naar een systeem met davits, zoals op jouw boot te zien is.

Back