Bouwproject P-51 Mustang van Laser Arts

• Topicstarter Topicstarter hovenees
  • Startdatum Startdatum
H

hovenees

Guest
Hallo allemaal,

Na de EasyStar en de Drenalyn werd het tijd om weer eens met balsa te gaan bouwen. Het werd een 1/12 schaalmodel van de P51, besteld bij Laser Arts (USA); binnen drie weken :D had ik alles in huis. Het pakket zag er behoorlijk compleet uit, alle onderdelen voor de romp en de vleugels zijn al uitgesneden in plaatjes balsa van verschillende dikte en allemaal van een duidelijke code voorzien. Cockpit, motorhuis e.d. zijn van kunststof.

De (engelse) handleiding is rijkelijk voorzien van foto's wat het bouwen erg vergemakkelijkt. Goed lezen is wel van belang, zo mag de romp pas gelijmd worden nadat alle onderdelen op hun plek zitten. Doordat sommige onderdelen erg dun zijn heb ik hier en daar nogal eens moeten spalken en ook de soms wel er kleine profieltjes lieten niet allemaal even makkelijk los.

bouw_01.jpg

Keurig voorgesneden stickers en mooie schuimwielen completeren het pakket. Onderdelen voor het intrekbare landingsgestel heb ik er apart bijbesteld, evenals de 350 motor en de vierblads propellor. Verder wordt er geen beplating geleverd.

Het skelet hierboven is klaar om gelijmd te worden waarna ik aan de vleugels ga beginnen. Ik hoop met dit toestel mijn brevet te kunnen halen :roll: .

Ben erg benieuwd 8O of ook anderen ervaring hebben met dit soort bouwpakketten, het is al even geleden dat ik van hout vliegtuigen bouwde dus tips en adviezen zijn meer dan welkom.

groet,
hans

Ha leuk weer een bouwverslagje. Redelijk veel kunststof net als mijn Bf 109 (1:10), alleen bij deze is de cockpit mooi meegenomen.

Heb je wat gegevens span (100cm?), gewicht, aandrijving? En wordt de romp nog beplankt?

Dat was ff rekenen want alle maten zijn in inches en ounces. Spanwijdte 37" = 94 cm, vleugeloppervlakte 254 sq.in = 645 cm2, gewicht tussen 15 en 19,5 oz = 425 tot 550 gram. De 8 cellen NiMH accus vervang ik door lipo's, streefgewicht <400 gram.

De prop is vierbladig 10*8 en motor GWS/EPS 350C met 6.6:1 vertraging. Over de beplanking heb ik nog niet goed nagedacht.

Vandaag was ik bij de IKEA en vond daar lichtgewicht 100% polyester doek (sarita stof) waarvan ik een metertje heb meegenomen om mee te experimenteren. Heeft iemand hier trouwens al ervaring mee?

Gelukkig is 254 Square inch gelijk aan 16,38 DM² ... geeft een stuk prettiger vleugelbelasting .... ;-) ....

De Vierbladige prop is leuk voor de "show", maar praktisch erg kwetsbaar .... zeker bij zo'n kleine kist is een nette landing op gras lastig .... kost prop's (en retrackt's) :-( ....

P.S.

Ik zou er direkt een borstelloze motor in zetten .... volgens mij kan de "fietsbel" van € 14,50 hier goed in ....

Voel me weer helemaal een newby. Hoopte nog zo een mooi 'echt' schaalmodel te maken :oops: sneuvelt mijn vier-prop al in de eerste ronde :cry:. Overigens bedankt voor je herberekening Dirk, die vleugel vliegt inderdaad een stuk prettiger, :D .

Ben wel benieuwd naar de reden van je fietsbelvoorstel. En kan ik in NL ook zo'n fietsbel voor dat bedrag kopen?

Hey buurman,

Ziet er mooi uit :)
Die fietsbel kun je bij RC Technics krijgen.
Mijn BF109 schiet ook al aardig op, ik heb de vleugel klaar en de romp is ook al aardig op weg.
Grtz,
Martijn

Back