bouwproject Skyman

And now for something completly different
Omdat er toch te veel wind was voor proefvlucht puddle twin ben ik maar wat nieuws begonnen
Had op Youtube filmpje gezien van vliegende man. Website is er ook van: SKYMAN
Er zijn meer vliegende figuren maar dit leek de eenvoudigste.
Eerst PDF A4 uitgeprint en aan elkaar geplakt (best lastig om alles passend te krijgen).
Ik had geen karton om mallen te maken in huis, maar wel veel polypron liggen, dus ik dacht waarom niet, dat snijdt makkelijker dan karton. Met bison spuitlijm tekeningen op 3 mm polypron geplakt. Met die mallen alles overgezet op 3 en 6 mm polypron.
full

Daarna even goed op de filmpjes en site gekeken waar alles moest komen.
Alles aanvankelijk geplakt met cre-action van de action (tip van forumlid) en met hoekijzers haaks gezet.
full

Daarna alle naden nog nagetrokken met smeltlijmpistool voor extra stevigheid.
Ruwbouw romp voorzijde:
full

ruwbouw romp achterzijde:
full

In plaats van een balkje als motorsteum heb ik een plaatje dun triplex gebruikt, daar komt een aluminium motorsteun op. Met 2 malletjes uit 6 mm polypron heb ik die zo gebogen dat ik de geadviseerde 5 graden naar beneden en rechts kon realiseren.
De onderbenen zijn van 3 mm polypron, dat leek nogal slap, dus ik begon er een te beplakken met oranje tape, blijkt dat het gewicht bijna te verdubbelen van 5 gram per been naar 9 gram terwijl alleen de onderizjde beplakt is. De rest dus maar verven denk ik.
Ruwbouw romp met beentjes
full

Ik ben niet zo'n artiest maar ik vond op internet een tekening voor gezicht van skyman. Die kan je op kop plakken:
full

full

SPEZIALAUFKLEBER "GESICHT" FR SKYMAN Hier gevonden, uitgeprint, gesneden en met cre-action erop geplakt, daarna bekleed met dunne heldere tape (compenseerd weer voor beentjes :P)
Komende dagen eens kijken wat ik er aan ga hangen aan electra.

Laatst bewerkt door een moderator:
Skyman is inmiddels met ongeschoolde hand geschilderd
Voorzijde:
full

achterzijde
full

Gewicht na schilderen zonder RC materiaal; 135 gram, best netjes volgens mij
Daarna kwam ook de motor/esc met de post (tnt had het zomaar in 2 dagen voor elkaar gekregen dit keer).
Als de motor draait dan resoneren al die vlakke platen nogal, met name het vertikale deel achterhoofd direct achter de prop. Daarom 45 graden prikkers erin, dat helpt stuk.
full

Detailopname motorbeverstiging; strip dun triplex met hot glue op romp, alustrip zit daarop vast met streep hotglue en 6 schroefjes die over waren van servobevestiging (die plak/tape ik meestal in polypron)
full

Vrijdagochtend heb ik weer eens vrij, dan nog carbon stangetjes halen voor besturing (heb niet zulke lange sateprikkers :P)
En hopelijk dan in de middag testvlucht, wind en weder dienende

heb geen acryl in felle kleur,
Nóg een tip :-) Je hoeft géén Acryl te gebruiken. De gewone huis tuin en keukenverf (dus op terpentinebasis) gaat prima!
Deze kist (Puddle twin) , die helemaal van Depron is, is geheel geverfd met gewone alkyd-lak op terpentinebasis van de Gamma :-) Ze hebben daar mooie kleine potjes met mooie felle kleuren.
Je moet alleen geen thinner gebruiken om de verf eventueel te verdunnen, maar terpentine. Ik heb als test pure terpentine op Depron gedruppeld en totaal géén aantasting waargenomen.

Da`s toevallig, ik ben hem ook aan het bouwen. Het C.G. schijnt wel nauwkeurig te komen (22-23cm vanaf de bovenzijde hoofd) en je moet het gewicht in de gaten houden. De mijne is klaar, moet hem alleen nog invliegen.

Okee, dit topic is al van een tijdje terug maar ik wil toch nog even mijn skyman laten zien. Ik heb er ledjes van HK op gezet en het ziet er best geinig uit.
[URL="
[/URL]

Ik heb wel het filmpje van de eerste vlucht zonder ledjes, het begin is slecht gefilmd (telefoon) maar verderop wordt het wat beter.

[URL="
[/URL]

Back