Bouwstrip: PzKpfw VI Tiger II 'Königstiger' ausf. B (1/16)

Discussie in 'Tanks / Rupsvoertuigen' gestart door Droopy'ke, 24 mei 2010.

  1. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Hoi iedereen,

    Ik had eerst het plan opgevat om m'n volgend project ook op schaal 1/6 te nemen.
    Doch, door het vergelijken van de pro's (groot model, zuivere detaillering, grote figuren enz. enz.) en contra's (zeer zwaar model, niet altijd makkelijk handelbaar, waar te 'parkeren'?, niet handig), heeft bij mij de weegschaal naar de contra's laten overhellen.
    Ook omdat m'n gezondheidstoestand het niet altijd toelaat om met grote modellen in de weer te zijn heeft me doen besluiten om niet terug op schaal 1/6 te werken.

    Daarom ga ik het nu een klein beetje kleiner aanpakken en zal dit model dat ik jullie hier ga voorstellen op schaal 1:16 gebouwd worden.

    De tank die ik hier ga bouwen zal een PzKpfw VI Tiger II 'Königstiger' ausf. B worden. Beter gekend onder de Engelse naam King Tiger.
    Ik wil er hier wel op wijzen dat de naam King Tiger eigenlijk niet goed gekozen is.
    Het Duitse 'Königstiger' wordt in het Engels als Bengal Tiger vertaald en niet als King Tiger. Maar goed, deze tank is nu eenmaal gekend als King Tiger.


    We hebben het hier dus over dit poesje:

    [​IMG]
    Foto: Wikipedia

    Ik ben er nog niet helemaal uit in welke uitvoering ik de Tiger ga maken maar waarschijnlijk zal het de tank van Kampfgruppe Peiper met torennummer 213 worden die in La Gleize op het gemeenteplein tentoon staat gesteld (zie foto).

    Interesse in deze Königstiger? Klik dan hier.


    Als opwarmertje hier alvast een filmpje waar deze tank veelvuldig in voorkomt:






    Het model


    Het model is van Tamiya en als je hier klikt dan kom je er alles over te weten.

    Het leuke van dit model is dat je er volop upgrade parts kunt voor verkrijgen en die ga ik me dan nu ook al aanschaffen. De metalen tracks zijn reeds besteld. ;)




    Ten gepaste tijde zal er hier meer over dit project verschijnen maar eerst moet de 1/35 Stuart worden afgewerkt.



    Wordt vervolgd,

    :tank:




    Droop
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Seeyah

    Seeyah

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.101
    Locatie:
    België, omgeving Mechelen en Antwerpen
    Jaaaa :D

    Go Droop :D deze keer gaat gefreiter Frits winnen ofwat? :p

    hopelijk geen al te zware gezondheidsproblemen btw ;)
     
  3. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.570
    Locatie:
    Lelystad
    Hey Droop die foto van de tiger daar ben ik dit jaar dus geweest ivm een mars ter nagedachtenis van de guys van 82 Airborne

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]




    mvg Roy
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 jun 2010
  4. Wimo

    Wimo

    Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Eindhoven,Holland
    Trumpeter

    Hoi, misschien is het waard om een bouwdoos te kopen van de Königstiger van Trumpeter, die is 1:16. СºÅÊÖÄ£ÐÍ Het is wel een static model, maar er zijn heel wat kant en klare onderdelen.

    groeten,

    Willie

    [​IMG]
     
  5. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    @ Seeyah: het ziet er naar uit dat gefreiter Frits met dit poezenbeestje er een sterke bondgenoot heeft bijgekregen. :D


    @ Tazman: Het waren idd jouw foto's van deze tank in m'n Stuart draadje (permalink 215) dat me heeft doen besluiten om de Königstiger te gaan bouwen. ;)


    @ Wimo:
    De Trumpeter zal het niet worden want de Tamiya is reeds onderweg naar me. Ook voor de upgrade parts heb ik met de desbetreffende verkoper al kontakt opgenomen.
    Dus, deze Tiger zal grotendeels toch gemodificeerd worden. :p




    Droop
     
  6. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Dit nieuwe project wordt er vast weer eentje om van te snoepen Luc
    Je intro is weer zo machtig uitgewerkt dat je mij van mijn heli's weghoudt...

    Heligroeten en blijven bouwen,

    Nick
     
  7. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.570
    Locatie:
    Lelystad
    Your welcome Droop:cool:
    Je had ook voor de 1:16 revell tiger kunnen gaan kost een beetje maar dan heb je ook wat:rolling:

    mvg Roy
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 jun 2010
  8. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Inderdaad heren, maar die zijn niet rc. De Tamiya daarentegen wel én heeft alle toeters en bellen aan boord (en die kost ook wat.). :D







    @ Blue Bird: Het is zeker niet m'n bedoeling om je van je heli's weg te houden hoor. ;)



    Droop
     
  9. Seeyah

    Seeyah

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.101
    Locatie:
    België, omgeving Mechelen en Antwerpen
    @Bluebird : nee je zou volop bezig moeten zijn met je heli's :p want ik heb zo het gevoel dat het Alouette team deze keer weer nodig gaat zijn om de vijand te verslaan!

    Droop ik kijk al uit naar jouw nieuwe strip :p of ga je je stijl volledig omgooien en er toch een bouwverslagje van maken? :p
     
  10. timvaneert

    timvaneert Guest

  11. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    @ Seeyah: de mogelijkheid bestaat idd dat ik nu dit monster door een Duitse Panzercrew zal laten maken.
    Maar gezien het feit dat dit model op 1/16 is en de figuren op schaal 1/6 zijn, ben ik nog niet helemaal zeker hoe ik het allemaal ga aanpakken.
    We zien wel.
    Je enthousiasme werkt in ieder geval aanstekelijk. :D:D




    @ Tim: hartelijk dank voor deze, toch wel zeer interessante links. :worship:





    Droop
     
  12. Michel.

    Michel.

    Lid geworden:
    10 dec 2008
    Berichten:
    170
    Locatie:
    België
    Aan zo een 1/6 model van een grote tank in metaal heb je inderdaad wel wat contra's Droop. Een gewicht van meer dan 100kg is geen uitzondering en dat pak je zomaar niet op hé.

    Veel plezier met je king tiger en uiteraard ga ik dit draadje volgen ;)
     
  13. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Droop,

    Stap je definitief over naar schaal 1/16? Ook bij (misschien) je volgende tanks die je gaat bouwen? Ook een prima en vooral handzame schaal hoor. Ik heb inmiddels ook al een tweede tank erbij. Naast de Panther type G, nu een Tiger I. Het werkt een beetje aanstekelijk...

    Groeten Paul
     
  14. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    @ Michel: Het is niet echt de grootte maar meer bepaald het gewicht van de 1/6 voertuigen dat me heeft doen besluiten om het over een andere boeg te gooien.
    Lichamelijk kan ik het niet meer aan om met zware dingen te gaan zeulen. Dit is trouwens ook één van de redenen waarom ik een punt heb gezet achter het scheepsgebeuren. Die boten met een gewicht van een goeie 13 kg werden voor mij te zwaar om ze bijvoorbeeld in en uit het water te plaatsen/te halen.
    Laat staan dat ik met een tank die zoveel meer weegt nog goed overweg kan.
    De Stuart met z'n 15 kg is voor mij eigenlijk ook te zwaar. Nou ja, maar die wou ik nu eens écht hebben (verzamelaarsobject).




    @ Paul: Het is dus uit pure noodzaak dat ik nu overstap op het 1/16 tankgebeuren en dat is inderdaad ook een prachtige schaal waarop je je kan uitleven qua aanbrengen van allerlei details enz.
    Je kan dus inderdaad stellen dat ik -wat rc tanks betreft- nu definitief overstap op 1/16.
    Uiteraard blijf ik nog het verzamelen van 1/6 figuren en statische (!) mlilitaire voertuigen trouw. ;)

    Jouw prachtige Panther type G heb ik hier gezien maar heb je ook foto's van de Tiger I? Die zou ik ook toch nog eens willen zien hoor.





    Droop
     
  15. Seeyah

    Seeyah

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.101
    Locatie:
    België, omgeving Mechelen en Antwerpen
    Droop, in welke schaal je ook bouwt iedereen weet ondertussen al dat het zowiezo een meesterwerk wordt :D

    trouwens een tank kan je ook laten rijden he :p dan moet je ze niet dragen :p
     
  16. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    :rolleyes::p



    Vandaag is de King Tiger in huize Droop gearriveerd:

    [​IMG]
    Alles zit mooi en overzichtelijk in een grote doos verpakt.



    [​IMG]
    Bij deze tank heb ik alvast deze trackspanners bijbesteld. ;)



    [​IMG]
    De plastic/resin tracks die bij het model zijn bijgevoegd ga ik niet gebruiken.
    In plaats daarvan komen deze metalen rupsen met de 18-tandige aandrijfwielen.



    [​IMG]
    De rupsen van de 1/16 King zijn zelfs breder dan die van de 1/6 Stuart.
    King Tiger: 50,5 mm, Stuart: 49,5 mm



    Er zijn nog allerlei upgrade parts onderweg naar me.
    Van zodra die zijn gearriveerd dan breng ik jullie daarvan hier op de hoogte.



    Wordt vervolgd,



    :tank:

    Droop
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. Seeyah

    Seeyah

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.101
    Locatie:
    België, omgeving Mechelen en Antwerpen
    hoeveel kostte het bouwpakket alleen als ik vragen mag? :p

    is deze tank dan zo groot of is de stuart zo klein dat de rupsmaten dezelfde zijn terwijl het een 1/16 is en het ander 1/6? ;)
     
  18. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    Voor prijzen: hier klikken ;)

    En om op je 2de vraag te antwoorden: de Stuart is in werkelijkheid een heel kleine tank (12,9 ton) en de Königstiger een echte joekel (69 ton). Daardoor dat de breedte van de rupsen nu gelijk zijn. :)



    Droop
     
  19. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Droop,

    Top dat je de tank in huis hebt. Nu kan je beginnen. Wat je nog vroeg, hier de foto's van mijn Tiger I.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het is een HL-tank met metal tracks en aandrijfwielen. Wel heb ik wat aanpassingen gemaakt qua atenne die nu via de staalkabel loopt en de tandwielbak. Ook de roosters van het motorcompartiment zijn dicht gemaakt vanwege inkomend stof. Oja, natuurlijk geheel geairbrushed en verouderd. De Tiger is nog niet geheel klaar. Ik moet nog patronen draaien voor de lege kist een emmertje en misschien nog een c-haak maken. Het bemanningslid/leden zijn in de maak.

    Zal voor jouw wel een omkeer zijn van een light tank naar een heavy tank.;) Ik ben erg benieuwd welke camoflage je kiest.

    groeten Paul
     
  20. Droopy'ke

    Droopy'ke verslagschrijvers

    Lid geworden:
    21 apr 2003
    Berichten:
    3.491
    Locatie:
    Vlaanderen
    @ Paul: Wat een schoonheid!!! :worship:

    De weathering is waarlijk om er je duimen en vingers van af te likken.
    Ik hoop dat m'n Tiger II al half zo mooi zal worden als deze beauties en dan zal ik al een héél gelukkig mens zijn.

    Is er ergens op het net een verslag van je Panzerwerken te volgen?

    Hartelijk dank om deze foto's te plaatsen. [​IMG]



    Luc
     

Deel Deze Pagina