Bouwtechnieken en gereedschappen voor vrije vlucht

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door BBruins, 27 mei 2017.

  1. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    Inmiddels heb ik het idee dat ik alleen redelijk actief ben op dit deel van het forum. Maar goed ik zal eens peilen of er behoefte is aan wat meer info over technieken en bepaalde zelfgemaakte hulpmiddelen die veel gebruikt worden tijdens de bouw van met name indoor vrije vlucht.

    Is hier ook behoefte aan?

    In een aantal van mijn andere topics leg ik wel wat dingen uit. Maar wellicht handig deze samen te zetten in 1 topic. Denk hierbij aan simpele dingen als lijmtechnieken, bekleden met tissue, schuurblokken maken, enzovoort. Tuurlijk nodig ik dan iedereen uit die zelf wat technieken heeft, die gedeeld mogen worden, deze ook vooral te delen. Maar dan wel geschikt voor vrije vlucht.

    Bernard
     
  2. hastf1b

    hastf1b

    Lid geworden:
    6 jul 2008
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Monheim am Rhein Duitsland
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  4. DHZ

    DHZ In Memoriam

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Om naast mijn eigen site ook nog op fora bij te dragen is wat veel van het goede - dan hou ik geen tijd meer over voor het prutsen. Er over lezen doe ik wél graag dus op bovengestelde vraag is mijn antwoord "JA".
    Groet,
    JW
     
  5. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    Lijmen met secondelijm

    In het verleden gebruikte ik alleen maar verdunde UHU Hart om alle constructies te verlijmen voor mijn indoor modellen. Nadeel hieraan is dat veel onderdelen wel s krom trekken en weer los komen tijdens het spanlakken.

    Dus heb ik de overstap gemaakt naar secondelijm. Droogt snel trekt niet krom tijdens het verdampen van de verdunner en is overall wat sterker. Secondelijm aanbrengen met spelden kan soms erg vervelend zijn. Vaak lijm op plekken waar ik het niet wil hebben en vaak ook wat teveel lijm. Dus kreeg ik een tip om het lijmen een stuk makkelijker te maken.

    Nu heeft er iemand (geen idee wie) een super handige methode bedacht. Je neemt een naainaald en daar slijp je een het oog van open. Zo krijg je 2 vorkjes bovenaan je naald. Als je dit in de secondelijm doopt dan blijft de lijm goed zitten in het oog door de capillaire werking van het vorkje. Vervolgens is het een kwestie van je onderdelen aanraken met het vorkje en de lijm vloeit vanzelf in de lijmverbinding. Klein nadeel is dat je de onderdelen niet meer kan loshalen met verdunner, maar het gemak weegt niet op tegen het nadeel.

    [​IMG]
    Op deze foto is goed te zien hoe de naalden er uit zien na de operatie met de dremel. Het is handig om een klein blokje aan de scherpe kant te lijmen om de boel wat beter vast te kunnen houden. En (zoals ze dat op mijn werk noemen, "prikincidenten" te voorkomen.)

    Als je op een bepaald moment opgedroogde lijm in het oogje hebt zitten doet een simpele aansteker wonderen. Pas wel op er kan af en toe een flinke vlam ontstaan, en de lijm gaat koken. Als je te lang door gaat spettert dit overal heen. Dus even de vlam erop en uit laten branden.

    Bernard
     
  6. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    en waar is dat te vinden?
     
  7. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout België
  8. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    Op het moment wat minder tijd om te bouwen en dus wat technieken te showen. Maar mijn bedoeling is nog steeds om mensen aan het bouwen te krijgen met dit soort modellen. Veel van de gereedschappen die men heeft zijn al voldoende en eigenlijk heeft iedereen wel aardig tot goed balsa in huis om er wat leuks van te maken. Tekeningen zijn veelal van internet af te plukken. Ik snap dat mensen vervolgens er tegenaan lopen dat ze niet vooral niet aan goed rubber kunnen komen. En dan met name op verschillende maten.

    Hier kan ik mensen wel aan helpen. Verschillende breedtes of zoals ik t gebruik in gram/meter. Is belang bij of behoefte aan dat hoor ik dat graag.

    Gr,

    Bernard
     
  9. Gunther

    Gunther

    Lid geworden:
    13 dec 2005
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Kontich (België)
    Beste,

    Misschien dat ik jullie kan helpen?


    Ik woon naast een overdekt winkelcentrum in Kapellen (Antwerpen en niet ver van grens Nederland) en tijdens een gesprek met de beheerders werd er gevraagd om enkele activiteiten voor te stellen tijdens de wintermaanden.


    Daarop had ik voorgesteld om iets rond modelbouw te doen, (statische show, demonstraties, bouwen van modellen,....).

    Wel voor meerdere dagen.


    Ik ga zoveel mogelijk informatie voor hen verzamelen, als jullie het zien zitten kan ik dan extra info krijgen wat jullie te bieden hebben en ervaringen ivm dergelijke evenementen en eventuele workshops?


    Met vriendelijke groeten,



    Gunther Bols
     
  10. Gerard VLC

    Gerard VLC

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Veendam
    ik volg met belangstelling dus ga vooral door.
    de tip met de naald waardeer ik bijzonder
     
  11. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Den Haag
    Doorgaan wil ik graag maar de wedstrijd in november heeft even mijn aandacht nodig. Net als mijn modellen voor het outdoor seizoen vam 2018....

    Gr.

    Bernard
     

Deel Deze Pagina