Bouwtekening van de Hr. Ms. Johan Maurits van Nassau

Discussie in 'Marineschepen' gestart door Lodewijk, 3 nov 2009.

  1. Lodewijk

    Lodewijk

    Lid geworden:
    30 okt 2009
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Haarlem
    Door de geschiedenis van de Hr. Ms. Johan Maurits van Nassau ben ik geìnteresseerd in dit schip.
    Ik zoek een bouwtekening.

    Bij de verdediging van de Afsluitdijk in mei 1940 speelde deze kanonneerboot een belangrijke rol.
    Op 14 mei werd het schip gebombardeerd door Duitse vliegtuigen, toen het van Den Helder naar Engeland voer, voor de Noordhollandse kust bij Callantsoog.

    Van dit schip weet ik dat het is ontwikkeld uit de Flores en de Soemba en dat het bij De Schelde in Vlissingen is gebouwd.
    Het schip is in 1933 in dienst is gesteld en heeft lange tijd in de Nederlandse Antillen gediend. Pas in 1939 kwam het terug in Nederland.
    Een tekening kan ik niet vinden.
    Wie kan mij helpen?

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  2. Sebastiaan001

    Sebastiaan001

    Lid geworden:
    28 sep 2008
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Lelystad
    bouwtekeningen

    Lodewijk,met de zoek functie heb ik dit voor je gevonden.
    zoekterm: "bouwtekeningen marine"


    beste allemaal,

    ik heb het nationaal archief bij het CS in den haag bezocht,
    ze hebben daar alle bouwtekeningen van alle marineschepen tot 1996 als microfilm liggen,
    en wat er ligt is verder publiek. Als je een usb stick meeneemt zijn de scans gratis
    te maken.
    er was een tijd dat dit archief in den helder lag, maar het is blijkbaar terug.

    qua duikboten : van de O1 tot en met de driecylinders (geen moderne walrussen)

    paspoort meenemen, en dan op zoek naar " toegang 4.MST", dat is de inhoudsopgave
    van meer dan 6000 tekeningen. archiefnummer van je bootje onthouden, microfilm opduikelen
    en scannen maar. yummie !

    zie verder Het Nationaal Archief
    evt zoeken op "bouwtekeningen marine".
    helaas staat de inhoudsopgave van 4.MST niet online.
     
  3. Lodewijk

    Lodewijk

    Lid geworden:
    30 okt 2009
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo Sebastiaan,

    Heel erg bedankt voor je reactie.
    Als ik in Den Haag kom zal ik zeker een USB-stick meenemen.
     
  4. jt0441

    jt0441

    Lid geworden:
    23 mei 2009
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Odoorn
    In Den Haag hebben ze een behoorlijk complete set van het schip zoals het gebouwd is. De modernisering (in de jaren dertig) geschiedde bij de Rijkswerf in Den Helder. Deze tekeningen zijn vernietigd.
     

Deel Deze Pagina