bouwtekening

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door chris1006, 8 okt 2006.

  1. chris1006

    chris1006 Guest

    Ik ben op zoek naar een bouwtekening van een heel simpel vliegtuig voor lijnbesturing. Gewoon een vleugel is eigenlijk al genoeg...
     
  2. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
  3. Pieter Jan van Woerkom

    Pieter Jan van Woerkom

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Zoetermeer
  4. marco_leeflang

    marco_leeflang

    Lid geworden:
    28 nov 2002
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Vollenhove
    @chris,

    Herbert woont vlak bij je in de buurt, heeft denk ik wel het een en ander aan tekeningen liggen.
    Hij is aktief in dit forum en zal dit wel lezen.

    De star is een niet geheel onbelangrijk erg sterk model, en eenvoudig te bouwen.
    Motor eraan en het vliegt altijd wel. Met een aangepast zwaartepunt zeker door een beginner te besturen.

    Diverse malen recht in de grond zonder noemenswaardige schade :D
     
  5. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    natuurlijk wil ik helpen met een tekening
    en ik woon niet zo ver uit de buurt
    heb hier nog wel wat liggen,laat maar horen Chris
    en heb je de tekening al binnen Marco :?:
     
  6. marco_leeflang

    marco_leeflang

    Lid geworden:
    28 nov 2002
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Vollenhove
    @herbert,

    de tekening zaterdag ontvangen, bedankt
     
  7. chris1006

    chris1006 Guest

    Hallo Robert,

    Van dit vliegtuig had ik al ergens op internet een tekening gevonden. Het was nog niet de eenvoud die ik zocht, al wordt het wel wat duidelijker als ik de tekening wat langer bestudeer. Wat ik alleen een beetje gek vind is de orientatie van de motor.. zo op z'n kant, maar dat zal wel geen probleem zijn. Heb je een goeie tip voor een motor die hier goed bij past ? (inhoud, merk??)

    gr. Chris
     
  8. chris1006

    chris1006 Guest

    Hallo Pieter Jan,

    De MAN WIN is inderdaad erg simpel.. misschien wel weer te simpel :) .. al lijkt het me wel leuk om dit eens te maken. Alleen weet ik niet zo goed hoe ik aan het materiaal kom. 3/16" coreplast... lijkt me iets van dik plastic. Hoe en waar kom ik dat tegen in nederland? en wat voor motor is hiervoor aan te bevelen.
    De bouwbeschrijving van het andere vliegtuig, de Zinger II, is wel goed te volgen.... misschien ga ik hier ook nog wel wat mee doen.

    groeten,


    Chris
     
  9. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Chris

    Laten we bij het begin beginnen.
    Heb je LB ervaring?
    Heb je bouw ervaring?
    Heb je mischien al een motor?

    Groet Robert-Jan
     
  10. Pieter Jan van Woerkom

    Pieter Jan van Woerkom

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Zoetermeer
    Kanaalplaat haal ik bij www.harolds.nl. Overigens ook mooie echte depron voor een prikkie.
     
  11. fc3003

    fc3003 Guest

    kijk dat zijn de belangerijke vragen !
    verder, en een cox motor gebruiken geeft problemen 1 keer hard de grond in en je krukas is krom,,,,nee bouw gewoon een all sheet trainer van lekker hard balsa met een os 1,7 cc (os.10 )venturie motor !
    mocht je zo een tekening zoeken,,ik heb er echt een heel stel . en kan ze je per e mail sturen,,,even uit printen op A-4 tjes (pdf file)aan elkaar plakken,,klaar !
     
  12. marco_leeflang

    marco_leeflang

    Lid geworden:
    28 nov 2002
    Berichten:
    245
    Locatie:
    Vollenhove
    hallo hans,

    wil je deze tekeningen in pdf formaat delen?
    kunnen ze toegevoegd worden op www.lijnbesturing.nl
     
  13. Herbert

    Herbert

    Lid geworden:
    6 jan 2006
    Berichten:
    736
    Locatie:
    Warnsveld
    ik heb gisteren met chris gemaild,hij is niet helemaal vreemd in de LB
    Hij heeft voor pakweg 25 jaar geleden ook al gevlogen met kleine Cox modelletjes
    en wil weer opweg geholpen worden . :p
     
  14. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Momenteel is volgens mij de ultime trainer de Wesp van Henk de Jong. De tekening is bij hem te verkrijgen. Je hebt een 2,5cc motor nodig. Het model is enerzijds ontworpen op bouwgemak (gericht op minderjarige bouwers onder enige begeleiding) en anderzijds op heelblijven (door toepassing van lessen uit de ervaring). Het vliegt stabiel genoeg voor de eerste vluchten met een trage besturing (stootstand in hoogste gaatje van de roerhoorn) en met een rijk lopende motor, maar als je de motor wat armer en dus harder dan dat laat lopen en eventueel de stootstand een gaatje naar onderen in de roerhoorn zet kun je er ook de eerste figuren (wingover, looping en krakeling) mee leren vliegen.
     
  15. chris1006

    chris1006 Guest

    Hallo Robert-Jan,
    Ik heb wel wat ervaring met lijnbesturing, maar dat is al meer dan 25 jaar geleden. Ik heb toen kleine vliegtuigjes gebouw met een spanwijdte van maximaal 30 cm. Meestal vlogen die behoorlijk goed met een klein 0.5cc (?) cox motortje. Ik wil er nu weer wat mee gaan doen, maar ben helemaal kwijt hoe ik toen alles bouwde. Vandaar mijn vraag om een bouwtekening van een niet al te moeilijk te bouwen model. Een motor heb ik nog niet .. of eigenlijk niet meer... omdat ik op de zolder nauwelijks meer iets kan terug vinden. Een goeie tip over een motor om (weer) te beginnen stel ik wel op prijs. Herbert heeft al aangeboden om me weer een beetje op weg te helpen. Lijkt me heel leerzaam om weer eens wat lijnbesturings modellen en technieken van dichtbij te zien.

    gr.

    Chris
     
  16. chris1006

    chris1006 Guest

    Ik heb wel interesse in de PDF tekeningen. Herbert heeft me al wel uitgenodigd om me weer een beetje op weg te helpen, maar extra info is zeer welkom. Dus al je tekeningen hebt van vliegtuigen die niet al te moeilijk in elkaar steken, dan graag. Wat ik toen maakte waren een soort vleugeltjes. Een aantal ribben van balsa hout.. met voor en achter balkjes en spanpapier erover. Voor de motor had ik toen een klein plankje van triplex waar de motor met vier boutjes op vast zat. Ik kom nu alleen niet zoveel motortjes met ingebouwde tank tegen, dus misschien is het wel handig als je een tekening hebt waar wat details in staan over de motorbevestiging en de inbouw van een tankje.. daar heb ik nu nog wat hoofdbrekens over. Verder weet ik eigenlijk niet wat ik moet zeggen als ik naar een modelbouw zaak ga om een motortje te kopen.... aantal cc's, merk, soort propellor. Ligt natuurlijk ook aan het vliegtuig dat je wilt gaan bouwen... maar de kennis van zaken ben ik een beetje kwijt..

    groeten,

    Chris
     
  17. chris1006

    chris1006 Guest

    Klinkt goed!... hoe kom ik in contact met Henk de Jong ?

    gr.

    Chris
     
  18. fc3003

    fc3003 Guest

    ik heb je een pb gestuurd met mijn e mail adres, dus dat gaat dan wel lukken als je me een e mail adres stuurd waar ik ze heen kan mailen,
     
  19. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Hoi Chris.

    Als je niks hebt:
    Bouw een trainer van Henk de jong.
    Het is iets meer werk. Maar bouwen is tenslotte ook een deel van je hobby.
    Ik heb van Henk de mustang trainer gebouwd. Hij is al meerdere malen in de grond geboord zonder noemenswaardige schade. Mijn kinderen laat ik er zo mee vliegen.
    De romp is een plank romp de vleugel heeft geen hoofd ligger alleen een voor en achter lijst. Hij wordt plat op de bouwplank gebouwd. De ribben worden hierna opgebouwd. Kan bijna niet krom gebouwd worden en is kinderlijk eenvoudig. En hè je hebt een hele winter om te bouwen.

    doe een PB'tje naar: stunthenk
    Ik heb henk zijn adres weggehaald maar zoek op google naar:
    "henk de jong" control line en gij zult vinden

    En vergeet de lijnbesturings dagen in Almere niet erg belangrijk.

    Groet Robert-Jan
     
  20. FOX35

    FOX35 PH-SAM

    Lid geworden:
    27 sep 2005
    Berichten:
    1.315
    Locatie:
    Ruinerwold, Drenthe
    Robert-Jan, het zal niet meteen kwaad kunnen, maar ik zou adressen en dergelijke liever in een pb-tje versturen dan op het forum zetten.

    Chris: over een geschikt motortje, HELAAS, ga er van uit dat er in de doorsnee modelbouwzaak geen geschikte 'typische' LB-motor te krijgen is. Vaak hebben ze niks onder de 4cc en is alles met drossel.

    Overigens heeft Henk tekeningen van trainers die je prima met een 4cc RC-motor ( een .25 van OS, Magnum, Irvine of zo) kunt aandrijven. De drossel schroef je dan vast, of stelt hem zo in dat je niet sneller vliegt dan je prettig vindt. Als je deze weg kiest zou ik een tweedehands motor kopen via Marktplaats of zo.

    Als je toch liever een traditionele 1,5 of 2,5cc motor wilt hebben zijn er de volgende mogelijkheden: bestel een PAW diesel via internet in Engeland (bijvoorbeeld via www.justengines.co.uk). Ik zou gaan voor de dubbel kogelgelagerde die iets duurder is, maar makkelijker start en duurzamer is.

    Als je een glowmotor wilt kun je kijken of je tweedehands een OS10 of OS15 kunt vinden (OS10's kom je nog wel tegen met standaard venturi), of je kunt bij het zelfde just engines een ASP15 (dubbele kogellagers in een zeer lichte motor voor weinig geld!) bestellen. Je zou ook een Magnum 15 met RC-drossel kunnen kopen die bij sommige winkels te koop is voor RC-combat.

    Als je meer gewend was aan kleine motortjes (Coxjes of kleine dieseltjes)kun je ook een Norvel .049 (0,8cc) of .061 (1cc) kunnen aanschaffen. Ik weet niet of die ergens in Nederland verkrijgbaar zijn, want ik heb er zelf geen ervaring mee, dus dat zal ook wel per post moeten.

    Laatste tip: er zijn ook motoren te krijgen via Conrad, en zij hadden geloof ik ook 1cc motortjes van ASP en Cipolla. Of ze dat nog hebben zou je via hun website kunnen zien.

    Overigens: henk heeft tekeningen voor motoren van 2,5cc en groter. Als je een model van 1cc of minder gebruikt zou ik zo'n model bouwen van wat ik hier heb zien omschrijven als 'kanaalplaat' (ik geloof dat de Engelsen dat Coroplast noemen.
     

Deel Deze Pagina