Bouwtekeningen drie rubber-aangedreven modellen

• Topicstarter Topicstarter Losttraveller
  • Startdatum Startdatum
L

Losttraveller

Guest
Hallo allemaal,

Met veel interesse heb ik de vele topics op dit (sub)forum gelezen. Ik ben van plan om ook zelf een modelletje te gaan bouwen. Mijn interesse gaat vooral uit naar rubber-aangedreven modellen met de focus op een zo lang mogelijke vluchtduur (schaalmodellen vind ik dus niet zo interessant).

Na wat zoeken en klikken op de links vanaf verschillende topics ben ik op drie erg mooie modellen gekomen, namelijk:

Nu ben ik op zoek naar de bouwtekening(en) van een van deze modellen. Wie-o-wie zou me daar aan kunnen helpen?

Het mogen ook modellen zijn die hier enigszins op lijken! Het zou super zijn als jullie daar eens over mee willen denken!

De Hanger Rat is inderdaad een heel geschikt model. Wil je wat spannenders dan kan je de Phantom Flash bouwen.

pf-bill-carney.jpg

Top!!! Allemaal zeer bedankt voor jullie reacties. Is precies waar ik naar op zoek ben!

En die Free Flight Fantasies site heeft ook enorm veel tips en info. Ik heb hem meteen aan mijn website toegevoegd.

Vooral de eerste en derde van de door jou aangegeven modellen zijn vooral geschikt voor indoor vliegen, dus in een sporthal. Niet iedereen heeft de beschikking daartoe. Ik zou ook eerder op zoek naar voorhanden zijnde alternatieven dan specifiek die modellen te willen bouwen, anders kun je beter die bouwdoosjes bestellen. Zelf vind ik de eerder genoemde Hangar Rat het beste alternatief. Die kun je bouwen van weinig stukjes balsa. Als je al modelbouwer bent heb je die wel over, anders moet je een plankje 3mm en een plankje 1,5 mm kopen. Kost samen nog geen 5 euro en daar bouw je tientallen Hangar Rats van. Ik kan je wel een tekening verschaffen, maar ook de ARF versie van Ikara (Tsjechië). Je kunt hem bekleden met papier dat bijna niets kost (als je dat gaat doen laat ik je wel weten wat je moet gebruiken en waar je het kunt krijgen), of je gebruikt zo dun mogelijk plastic van vuilnisbakzakjes waardoor de bekleding ook nog eens bestand wordt tegen vocht. Daardoor kun je het model ook buiten gebruiken maar dan moet het wel bladstil zijn. Als propeller kun je gebruiken wat je op kant-en-klare speelgoed-rubbermodellen aantreft. Geschikt rubber kan ik je voor je eerste motoren ook wel geven (leveren is een groot woord), en je ook vertellen hoe je er mee om moet gaan.
De tekening van de Gymnie Cricket is overigens ook een hele goede, maar ligt qua moeilijkheid van bouwen en vliegen denk ik net boven de Hanger Rat, wat gewoon voor een indoor model een goedmoedige lobbes van een modelletje is.

Back