Bouwtips avionic D05 F5D

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door tjarko, 29 dec 2013.

1. tjarko

tjarko

Lid geworden:
    2 nov 2008
    Ik zet wat plaatjes met uitleg over m'n avionic hier om Ragbak een beetje op weg te helpen. Hij is er ook een aan het afmaken. Bouwen is wat veel gezegd, maar een ARFje is het ook niet

Het is een bijzondere, want er vliegen er niet veel met een buitenloper.
    Voordeel is dat je zo met een APC 7x10 prop goed mee kunt komen en qua geluid acceptabel blijft voor gewone modelvliegveldjes.

Tjarko

2. tjarko

tjarko

Lid geworden:
    2 nov 2008
    fotos

Hier wat plaatjes van een complete Avionic.

Ik zaag een flink stuk van de neus om plaats te maken voor een buitenloper

Aan de achterkant is het extreem vol. Ik gebruik een uitneembaar plankje, 1 mm triplex dat horizontaal in de romp zit, ca op halve hoogte.
    Op de bovenzijde zie je net het HR servo (D60), daar achter zit een 5K Jeti ontvanger. Onder het plankje zit de Unilog (bereikbaar) en achteraan onder een 2S lipo 240 mAh met 3 of 4 diodes als reserve ontvanger stroom.
    Ik gebruik de BEC ook met 1 diode. Dus wie de hoogste spanning heeft, lipo of BEC levert de stroom. In de praktijk gaat de lipo niet verder leeg dan ca 3.8 V/cel en mocht de regelaar uitfikken kun je toch nog even sturen.
    Het hoogteroer stuur ik aan met 1.5 mm staal ca 8 cm en dan 1.5-3 mm koolstof buis naar achteren, met kwicklink.
    Als je de kwicklink en 2 M2 schroefjes los maakt kan het plankje naar voren er uit.
    het grijze kabeltje is de unilog uitleeskabel, dan is het nog makkelijker checken na de vlucht wat de motorlooptijd was.

F5D leeft met tape, hier getaped de unilog stroomsensor kabel en motor regelaar kabel.

Een 5S 1800 of 2000 mAh accu past er strak in.
    Ik maak de kabels heel kort.
    Favoriete stekker, Kontronik , die gaan lekker soepel en werken prima met deze stromen.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. tjarko

tjarko

Lid geworden:
    2 nov 2008
    nog meer plaatjes

Vervolg:

Antenne draden heb ik zo gemonteerd. De romp is vol carbon, dus je moet naar buiten. Er zijn allerlei manieren, dit is de mijne.

Heveltje op HR uit 1.6 mm GVK plaat, gaat op 2 plaatsen door het roertje heen, moet echt vastzitten uiteraard! Quicklink op HR armpje, en stukje krimpkous er over. Zit met stukje M2 draadeind in carbon stuurstang. De romp is hier een beetje ingekort, origineel is hij in tegengestelde richting afgeschuind. Zo kom je nog net met een schroevendraaier bij de quicklink, beste met vol up gestuurd.
    HR uitslag is best veel, up tot bijna tegen het RR aan, en in de race dual rate op ca 80%.

Nog meer tape, rolroer servo kabelboompje vast op de vleugel.

Je hebt niet veel ruimte voor MPX rolroer servo stekker. Op deze manier blijven de draden goed heel en zitten ze strak 180 graden omgevouwen. Het gegoten 5-min epoxy blokje staat op de romp bodem. Eigenlijk moeten de kabels aan de andere kant ook ingegoten.....

Rolroer hevel idem uit 1.6 mm GVK plaat, met 2 pootjes ver in het roer. Ik boor ook gaatjes (in spanwijdte richting) in deze pootjes zodat de epoxy er doorheen gaat en een mechanische verankering maakt. Stang is 1.0 mm staal, uiteinde zit een ingeslepen kerfje in ca 0.5 mm diep. Borging met stukje naaigaren, strak gewikkeld en een drupje CA er op. (ergens op het forum gezien en veel beter dan stukje krimpkous).
    Het scharnierpunt ligt 10 mm boven de huid, rolroer scharnier zit aan tegenovergestelde vleugelhuid, dus ca 13 mm arm.
    Ik heb er hier MKS-DS65K servo's in zitten. Servo montage flapjes afgevijld, in krimpkous gezet en met epoxy / microballons in de vleugel gelijmd. Ik zet de servo rondom (voor, onder, achter) vast, echt vast dus. Maar niet te hard duwen tijdens vastlijmen / uitharden anders heb je hele lelijke bulten in de vleugel bovenzijde! De stuurstang zit hier in de plastic cilindrische bus van de servo stuurarm!!!, op ca 3.2 mm radius (Servo is 8.2 mm dik). Daarom loopt de stuurstang zo steil naar beneden. Samen met de lange stuurarm op het roer geeft dat mooi kleine uitslagen. (8 of 9 mm hevel op het rolroer is misschien wat beter, meer spoileron)
    Servo cover is een stukje 93 grams carbon, zeer droog gelamineerd (restje van de Loet Wakkerman methode voor de vacuumbaggers) en brede transparante tape... alweer tape...

Onderaanzicht van de vleugel en romp. Zo ligt het ook altijd op het veld bij wisselen accu. Vleugels op de covers.
    De volgende keer zet ik de RR servo's en stuurarmen nog wat meer naar buiten. Dan stuur je de rolroeren nog meer in het midden aan = minder rolroer tordering = minder kans op flutter. Ik heb erg veel last van flutter gehad... Nu niet meer.
    Oh ja, de rolroer servo's staan al 35% uit de middenstand met rolroeren neutraal. Zo maak je heel veel uitslag omhoog (voor spoilerons) en genoeg omlaag. Zonder spoilerons moet je een 300 m landingsbaan hebben of heel goed kunnen vliegen....of heel veel wind.

Zo Peet ik hoop dat je even vooruit kunt..

Tjarko

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. ragbak

ragbak

Lid geworden:
    19 aug 2003
    Kijk hier kan ik wat mee! En anderen natuurlijk mochten die ook zo iets van plan zijn.
    Ik ga er mee aan de slag!

Bedankt alvast.

Groeten,
    Peet

5. Gerben

Gerben Forum veteraan

Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Leuk verslag Tjarko.

Ik heb nog een Viper liggen,..zullen we F5D in Nederland gaan vliegen?

Gerben

6. tjarko

tjarko

Lid geworden:
    2 nov 2008
    Avionic roeruitslagen

Goed idee Gerben,

Op de Peel zetten ze zowiezo een grote baan uit voor F3D. Wel een beetje ruw gras om te landen.
    Wat voor aandrijving heb jij op jouw Viper zitten? (Een Stratair viper voor de Q500 adicten)

Peet hier de roeruitslagen die ik gebruik, gemeten aan achterlijst.

Hoogteroer
    Dual rate high (landen)
    Up 3.4 mm
    Down 2.0 mm

Dual rate low (racen)
    up 2.9 mm
    down 1.7 mm

Rolroeren.
    Dual rate high (landen)
    Up 7.5 mm
    Down 3.5 mm

Dual rate low (racen)
    up 3.4 mm
    down 1.6 mm

Spoilerons 100% up (landen)
    9.7 mm (met D60's)
    7.0 mm (met MKS D65) eigenlijk te weinig.

Expo, HR 35%, Ailerons 40%

En verder zit er een beetje power down in gemixed, 5% oid
    En spoileron correctie, 8% down.

De meeste avionics gaan automatisch skyhigh na finish, vanwege power down correctie ;-). Wel opletten met laaghangende bewolking...:mad:

Succes,
    Tjarko

7. Gerben

Gerben Forum veteraan

Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Ik heb er een Kira 480 vertragingsmotor in zitten. Wat verschillende maten props, maar nog geen ideale gevonden...

Gerben

8. Joel

Joel

Lid geworden:
    12 jan 2014
    Mooi bouwverslagje Tjarko.

9. Joel

Joel

Lid geworden:
    12 jan 2014
    Hoeveel KV heeft die motor en welke vertraging ?

Zou wel tof zijn een wedstrijdje in Nederland.

10. Gerben

Gerben Forum veteraan

Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Hoi Joel,

Vertraging is 5.2:1, kv is als ik me niet vergis 3400, maar daar ben ik niet 100% zeker van.

Gerben

11. GJVO

GJVO Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003

Volgens mij had ik er een 480-3800 ingezet (voor 5S).

GJ

12. Joel

Joel

Lid geworden:
    12 jan 2014
    Als het een 3400 is kan de sawtooth van Marcel wel eens een goede optie zijn. Voor een 3800 weet ik niet direct iets.

13. ragbak

ragbak

Lid geworden:
    19 aug 2003
    De kop is eraf!

14. ragbak

ragbak

Lid geworden:
    19 aug 2003
    Tjarko, wat is de beste methode om roerstangetjes te bevestig aan de servo armpjes. Z bends, quicklinks?

15. tjarko

tjarko

Lid geworden:
    2 nov 2008
    Wat het beste is weet ik niet.
    Omdat je heel kleine roeruitslagen nodig hebt moet de stang erg dicht op de servo as zitten. Quicklinks past enkel als je ze aanpast, een stukje wegslijten aan de servo as zijde.
    Ik gebruik een omgebogen staaldraad, net als aan rolroer. Je kunt het zien op de tweede foto. Stangetje is geborgd door een sleufje in de stalen stang te slijpen, en er naaigaren om te wikkelen. Dan solide maken met een drupje CA lijm.

De rolroer stangen steek ik ook met een 90 graden bochten door de servo arm. Maar vanaf de "andere" kant. Daar zorg ik met een houten klosje er voor dat het stangetje er niet uit kan.

Ik ben geen expert hierin, heb veel last van rolroerflutter gehad. Ondanks dat mijn aansturing weinig speling had etc..
    Daarom heb ik nu van die "enorme" rolroer armen.

Tjarko

16. tjarko

tjarko

Lid geworden:
    2 nov 2008
    Mooi zo'n ingekorte avionic!!!

Tjarko

17. ragbak

ragbak

Lid geworden:
    19 aug 2003
    Tjarko, nog een vraagje: dat die motor zichzelf wel koelt is duidelijk, maar hoe zit het met de regelaar? Motor runs zijn natuurlijk beperkt tot een dikke minuut, maar dan ook kan het al aardig heet worden lijkt me met dit amperage. Heb je ook nog voorzien in koeling van de regelaar, of gewoon hopen dat ie het overleeft?

Peet

18. tjarko

tjarko

Lid geworden:
    2 nov 2008
    Een CC ICE100 gaat ongekoeld prima.
    Tussen de vluchten laat ik hem meestal wel even afkoelen, maar als ik haast heb niet.

Tjarko

19. ragbak

ragbak

Lid geworden:
    19 aug 2003
    Ennuh timing setting van de regelaar?

20. tjarko

tjarko

Lid geworden:
    2 nov 2008
    Geen idee.. Die CC,'s reageren eigenlijk niet op de timing setting.
    Je wilt maximaal rendement, dus ik zou de timing normaal zetten. De vermogensopname kun je met de spoed van de prop regelen.

Tjarko

Deel Deze Pagina