Bouwtips ENNU gevraagd.

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Rob, 8 nov 2002.

  1. Tanja

    Tanja Guest

    Ik ben alles behalve een slanke den en lichter is niet altijd beter. Soms betekent lichter, slappere constructie/ materialen, of hij wordt erg gevoelig voor wind en turbulentie. Je moet een balans vinden tussen licht gewicht en de vlieg-eigenschappen. Voor verdere discussie hierover verwijs ik je naar Arjen. Die kan het je veel beter uitleggen, want ik weet dat jij op dit punt lastig te overtuigen bent.
     
  2. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Er zit geen gewichtsverschil in de verschillende depron soorten. Ik moet dus ergens anders iets proberen te bezuinigen.
     
  3. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Net buiten de nieuwe Ennu ingevlogen en ik moet zeggen dat deze een stuk stabieler en strakker vliegt dan de vorige versie. alle figuren gaan gemakkelijker en de rollen lukken mij buiten iets gemakkelijker nu, mischien komt dit door dat ik nu meer rolroer uitslag heb.
     
  4. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Weet ik nog niet. Ik heb die sets nog niet nagemeten wat stroomverbruik betrefd. Volgens GWS is dit met een 11x4,7 prop bij 8,4 volt 6,4 Amp aangezien ik een 10x4.7 gebruik zal dit wel iets lager zijn. In de zaal heb ik geen volgas nodig alleen gedurende korte tijd als ik omhoog wil.
     
  5. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Mijn Ennou weegt met 7x GP60 310 gram en dat zonder het stukje romp dat ik eigenlijk te kort kom :wink: ...

    Ik zit nog steeds te kl...ten met die rolroer/hoogteroer standen, ze moet vrij extreem staan (rolroeren boven vleugelkromming en hoogteroer zeker zo'n 30 graden naar beneden) om niet sterk te klimmen met volgas...
     
  6. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Komt vrij bekend over; heeft de mijne ook.... Ailerons omhoog geeft S-slag profiel waardoor de vleugel zelf een kantelmoment achterover heeft. dit betekent dat je je hoogte roer als compensatie vanzelfsprekend wat neerwaards moet verstellen. Met een kort momentarmpje, zoals bij jouw ennu, is er natuurlijk wel meer "down" (lees: kracht) nodig.....

    @Niek:
    Jouw ennu is een goed voorbeeld van lichter is niet beter: er is zoveel gewicht bezuinigd dat je hoogeteroer zijn eigen leven leidt..... het vervangen van dat pull-pull-garen door een koolstofstangetje van 5 gran zou dat verhelpen maar dan zit je natuurlijk wel weer op een normaal gewicht....
     
  7. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    @Arjen, betekent dat dat een neutraal gedrag voor normaal en rugvlucht ondanks die extreme standen wel mogelijk is?? Trim jij op rechtuit bij bijna volgas zodat je bij calamiteiten ook weet waar je 'm met 'volgas' heen trekt? Dat heb ik zo van Bert begrepen, de logische consequentie is dat je bij minder gas altijd wat up moet blijven geven maar bij figuren een neutraler karakter hebt...
     
  8. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Rob,

    Trimmen doe ik in pricipe bij kruissnelheid; de neiging van die van mij om te gaan klimmen bij vol gas is minimaal/afwezig zodat de trimming van het model bij abrupt gas geven niet noemenswaardig verandert.
    Bijtrimmen voor verschillende gasstanden zoals Richard aangeeft is tijdens een indoor-acro vlucht al helemaal onbegonnen werk omdat daarvoor simpelweg de tijd ontbreekt....
     
  9. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Kan het nog aan de ligging van het zwaartepunt liggen, die heb ik nu zo'n beetje net voor de koolstof ligger in het midden van de vleugel. Moet deze wellicht iets naar voren?
     
  10. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Ik heb m'n Ennou in de prak gevlogen, de romp voor de vleugel is geknakt en gespleten. Ik heb nu het slechte deel afgezaagd en ga een nieuw stuk koolstof buis onder de oude binden/lijmen, het overlapt nog 5 cm. Ik kan het nieuwe stuk weer zo lang maken als moet.

    Vraag: wat is een mooie afstand prop - voorlijst?
     
  11. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    gaat niet om mooi maar om effectief. Dus via de lengte van dat stukje rompbuis zorgen dat het zwaartepunt goed is (met en zonder accu als dat kan).
     
  12. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Hè hè, ik bedoel natuurlijk ook niet cosmetisch maar een 'mooie' richtwaarde :wink: .

    Ik kijk wel...
     
  13. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Rob, vraag je wel eens naar de bekende weg?
    Dit is niet alleen meer lastig...

    Gewoon stuk pijp stevig ervoor lijmen.
    Motor + gearbox even met een lastig stiekje eraan hangen.
    En dan net zoals bij de dokter met het verschuiven vh gewicht (motor)
    de boel weer in balans brengen..
    Nu weet je tot waar je ongeveer de buis moet inkorten.
     
  14. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Toch geef je altijd maar weer antwoord Niek, hoeft niet hoor als je het lastig vindt. Ik vind het gewoon jammer als achteraf blijkt dat ik iets niet handig heb gedaan en het had kunnen voorkomen door gewoon te vragen. En daar is het forum toch ook voor bedoeld? Ik word hopelijk nog eens nog zo handig als jij :wink: maar tot die tijd toch maar vragen...

    Uitleg is helder, afstand prop voorlijst dus absoluut irrelevant, gewoon met motorgewicht schuiven tot het zwaartepunt onder de ligger komt.

    Bedankt maar weer :D !
     
  15. NVM

    NVM

    Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Berichten:
    5.418
    simpelheid troef he...

    Niek, Rob,

    Zo zie je maar he... houdt het simpel, klinkt mij als een goede oplossing... (al vlieg ik zelf (nog) niet)...

    Robert
     
  16. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Vertraging 1:6

    Ik heb nu op de Ennou een vertraging 1:6 sp300/6V en de GWS 9x4.7 lijkt me nu minder power te geven dan voorheen met de 1:5 vertraging wat me ook logisch lijkt. Is een 10x4.7 een goede optie of beter nog groter?
     
  17. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    inderdaad grotere vertraging dan ook een grotere prop 10x4,7 is goed, effe stroomverbruik meten en dan eventueel nog een maat groter. Bij mijn 6,6:1 vertraging op de Double Magnum gebruik ik zelfs een 11x4,7.
     
  18. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Ga ik uitproberen, bedankt.
     
  19. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Ik heb de hele zomer door lekker veel met de Ennu kunnen vliegen en denk dat ik nu de voor mij geldende optimale combinatie heb gevonden.
    Zoals in het begin ergens gezegd heb ik diverse soorten vertragingen en motoren gebruikt in combinatie met 7 cellen GP600. Nu sinds enkele weken gebruik ik een 3s1p 1200 etec pakket, eeerst in combinatie met die oude getrouwe speed 300 6 volt waarbij ik bij volgas rond de 12 A verbruikte. Volgas was toen gewoonweg onmogelijk ivm de snelheid die het model dan kreeg. Ook de doseerbaarheid van het vermogen was niet echt goed. Nu heb ik deze motor vervangen door een permax 280 BB en verbruik met een apc 10x4,7 slofly prop bij volgas 8 A. Ook hier is volgas vliegen vrijwel niet gewenst maar gaat veel beter dan met de speed 300.Ook het doseren van het vermogen is vele malen beter te doen.
     
  20. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Mmmmm, lees ik dit bericht nadat ik net iets hierover elders heb gepost
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?p=41304#41304 .

    Conclusie van Theo is dus dat een sp300/6V + 9x4.7 tegen 12A trekt en een MPX permax 280BB + 10x4.7 rond 8A trekt.

    @Theo, heb je in beide gevallen een 1:5 vertraging gebruikt en is de prestatie van de Ennou (naast de betere doseerbaarheid) vergelijkbaar?
     

Deel Deze Pagina