Bouwversag Home made Landrover Defender 110 wolf

Discussie in 'Bouwverslagen - Auto's' gestart door DVDL, 12 jul 2011.

  1. DVDL

    DVDL Guest

    Na heel wat uren doorgebracht te hebben met het lezen van andere bouwverslagen is het vandaag tijd om met mijne te beginnen.
    Dit zal mijn eerste "trial-auto" worden. Ik rijdt zelf al een aantal jaren met RC auto's (tl01, Grasshopper) maar de laatste tijd vind ik het trial rijden (met name het scalen) toch wel het mooiste gedeelte van de hobby.
    Als basis vormt mijn omgebouwde Tamiya df01 chassis die ik wat geschikter heb gemaakt om Trial mee te rijden. De wielbasis van een echte Landrover 110 is 110 inch. De wielbasis van mijn chassis is 28 cm =11 inch. De schaal klopt dus precies. Na het zien van dit bouwverslag:

    XC Baubericht vom Touareg zum Camel Trophy Land Rover

    kreeg ik het idee om ook 1 te maken. Nou ben ik zelf niet zo handig dus werd de hulp van mn vader ingeschakeld. Die wordt niet voor niets door mij HH genoemd. (=Handige Henkie).
    Alles begint natuurlijk met een goede tekening:
    [​IMG]

    [​IMG]

    En met het chassis erbij:
    [​IMG]

    We hebben gekozen voor een militaire Landrover Defender 110. Deze worden o.a. door het Britse leger gebruikt. Dit zijn pickups met een canvas opbouw achterop. Aangezien de meeste RC landrovers 90's of station 110's zijn leek het me leuk om wat anders te maken. Bovendien omdat het een pickup is, is de body makkelijker te bevestigen aan het chassis en licht het zwaartepunt lager.

    Als eerste hebben we de zijkanten uitgezaagd. De bovenkanten van de twee zijkanten worden rond afgeschuurd. [​IMG]

    Even kijken hoe het op het chassis staat:
    [​IMG]
    Daarna ook de voor- en achterkant uitgezaagd en de basis waar de motorkap op komt. Vervolgens hebben we van een plank en een paar balkjes een mal gemaakt om de gedeelten tegen elkaar aan te lijmen. Dit voorkom dat de gedeeltes scheef tegen elkaar komen.
    [​IMG]

    Nu ook de basis van de motorkap er op en eerst laten drogen:
    [​IMG]

    De volgende keer lijmen we de bak van de pickup erin en kunnen we kijken hoe de basis voor de body er uit ziet!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. DVDL

    DVDL Guest

    Na het lijmen van de basis van de motorkap hebben we de bak van de pickup erin gelijmd met halfronde balkjes ter versteviging. Op de plank van de mal hebben we twee balkjes geschroefd om het plankje op te laten steunen en de juiste hoogte te krijgen. De bodem komt net boven de wielkasten. Dit is hoger dan in het echt waardoor de bak minder diep wordt dan in werkelijkheid, maar omdat de softtop er in komt is dit straks niet te zien.
    Op onderstaande foto is de achterkant te zien tijdens het lijmen:
    [​IMG]
    Na het drogen hebben we een stevige basis om mee te beginnen. Het geheel oogt nu nog erg vierkant, maar omdat we aan de binnenkant balkjes hebben gelijmd om de body te verstevigen kunnen we de hoeken later mooi rond schuren:
    [​IMG]
    Daarna zijn we verder gegaan met het uitzagen van de deuren:
    [​IMG]
    Bij de echte Landrover zit over de hele zijkant een "bobbel". Omdat we de deur aan de binnenkant van de zijkant plakken "verspringt" het raam als het ware een beetje naar binnen. Omdat we de bovenkant van de zijkant rond hebben geschuurd sluit het mooi aan.
    De deur van een echte Defender:
    [​IMG]
    En op de body:
    [​IMG]
    En ten slotte nog een foto hoe het totaal er uit ziet:
    [​IMG]

    De volgende keer gaan we verder met het raam, dak en motorkap!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. Zillion13

    Zillion13

    Lid geworden:
    13 jun 2011
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Belgium - Brugge
    Ziet er al goed uit. :) keep going.

    Maar vraagje, gaat het niet zwaar worden als je alles in hout maakt??
     
  4. darkfire

    darkfire

    Lid geworden:
    4 jun 2010
    Berichten:
    2.182
    Locatie:
    Diepenveen, Overijsel
    ja dat zat ik ook net te denken.
     
  5. DVDL

    DVDL Guest

    De body is inmiddels redelijk af en de eerste testrun is gemaakt.
    Hier het filmpje er van: piCt8EGIEi8[/media] Tamiya landrover defender 110‬‏ - YouTube
    Het geheel is redelijk zwaar geworden maar daar heb je niet echt veel last van. Omdat het chassis vrij laag is, is het zwaartepunt ook vrij laag. Ik kan behoorlijk schuin rijden voor hij op zijn zij gaat. Wel had ik wat problemen met de ophanging (zakt wat door) maar daarover later meer!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  6. DVDL

    DVDL Guest

    Weer een update van de bouw.
    De hoeken van de body zijn nu heel erg vierkant en moeten wat afgerond worden. Omdat we balkjes aan de binnenlant van de body hebben gelijmd kunnen we de hoeken mooi afronden zonder dat de body stevigheid verliest.
    [​IMG]

    Volgende punt het raam. Weer het zelfde principe: uitzagen, bijvijlen en plakken.
    [​IMG]
    Er moeten nog ventielatiekleppen onder het raam.
    Dan de motorkap. Bij de echte Defender staat de motorkap als het ware op de wielkasten. De motorkap loopt een beetje schuin naar voren. Om de dikte te creëren hebben we twee plankjes in trapezium vorm op elkaar gelijmd. Vervolgens hebben we de zijkanten afgerond met de bandschuurmachine. De bovenkant van de motorkap hebben we ook op de bandschuurmachine bewerkt om de kap een beetje schuin af te laten lopen.
    [​IMG]
    En na het schuren:
    [​IMG]

    En ten slotte nog het dak, ook bestaande uit 1 plankje. De echte landrover Defender 110 wolf heeft geen dak van metaal o.i.d. omdat de canvas kap ook over de cabine gaat. Wij hebben wel een vast dak in gemaakt omdat het makkelijker is om het stof op een plankje te lijmen dan op de bovenkant van de deuren. Als het stof er straks op zit zie je het plankje niet meer.
    [​IMG]
    De volgende keer gaan we verder om een frame te maken voor de softtop op de achterkant.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. ShadesInBlack

    ShadesInBlack

    Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Berichten:
    3.354
    Locatie:
    Gavere/België
    mooi werk!
    Maak hem beter dan dat voorbeeld in die Duitse link: gebruik een goeie poriënvuller of fixeermiddel voor het hout. En schuur nog maar een aantal keer heel fijn zodat de houtstructuur en de lagen van het multiplex weg zitten na lakken.
     
  8. Zillion13

    Zillion13

    Lid geworden:
    13 jun 2011
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Belgium - Brugge
    Mooi gemaakt.

    Vind deze ook prachtig.. :)

    Komt er nog verlichting op enzo?
     
  9. DVDL

    DVDL Guest

    Jazeker. Achter komen verschillende LEDjes in het hout en voor maken we m.b.v. een zaklampje houders om de LEDjes achter de gril te maken.
     
  10. DVDL

    DVDL Guest

    Voor we verder gaan met de volgende stappen, eerst een kleine preview hoe de body lijkt op het chassis:
    [​IMG]

    Het ziet er al behoorlijk stoer uit vind ik. Het chassis zit dus wel een eindje onder de body vandaan maar dat komt het zwaartepunt wel ten goede (de bodemvrijheid niet echt). Het grootste verschil is eigenlijk dat een echte Defender starre assen heeft en mijne onafhankelijke ophanging. We moeten nog een oplossing verzinnen om de body aan het chassis vast te maken.
    De volgende stap is een frame om de canvas softtop te ondersteunen. We hebben hiervoor 3 "u-vormige" profielen voor uitgezaagd. Deze komen straks rechtop te staan in de bak van de auto. Vervolgens hebben we er gaten in geboord om ze onderling te verbinden met stokjes. Hierdoor krijgen we een mooi sterk frame waar we het doek later omheen kunnen leggen.
    [​IMG]
    Bij de achterste moest er nog een stukje worden uitgezaagd omdat er in de hoeken van de body balkjes zitten ter versteviging.
    [​IMG]
    Later bleek dat het stof in de hoeken nog wat ging hangen dus hebben we in de hoeken ook nog een gaatje geboord en hier ook stokjes in geplaatst.
    Het frame in de bak:
    [​IMG]

    Om het frame straks vast te zetten aan de body lijmen we aan de onderkant tegen de poten van de u een balkje overdwars. We kunnen dan een schroefje door de bak in he balkje boren.
    Niet een erg duidelijke foto maar hier is te zoen dat de profielen een beetje rond lopen om er iets meer form in te krijgen:
    [​IMG]

    Ten slotte als laatste hebben we nog snel even een bumpertje gemaakt. Hier valt eigenlijk niet zo veel over te zeggen. Gewoon een balkje aan de uiteinden rond afgeschuurd op de bandschuurmachine. De bumper wordt straks voor op de body geplakt.
    [​IMG]
    Met het frame achterin komt er al aardig wat form in de body en is he al een beetje te zien hoe hij er uiteindelijk uit gaan zien.

    Dit was het weer voor vandaag. Volgende keer gaan we verder met de verlichting, de gril en maken we de body vast aan het chassis.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  11. Zillion13

    Zillion13

    Lid geworden:
    13 jun 2011
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Belgium - Brugge
    begint al vet te worden he :)

    doe zo voort zou ik zeggen.
     
  12. DVDL

    DVDL Guest

    Vandaag weer even een kleine update: we gaan verder met de verlichting. Het is de bedoeling om de koplampen en achterlichten te laten werken. Om de koplampen te monteren hebben we een houder nodig om het licht te bundelen. Ik vond een knijpkat voor slechts 1 euro met twee ledjes erin. Zo hadden we in 1 klap de ledjes, de houder en twee lenzen om voor de lampen te doen. De houders zaten aan elkaar vast en moesten dus eerst van elkaar los gezaagd worden. Na wat schuren hadden we twee ronde houders die we in de body konden lijmen.
    [​IMG]

    Vervolgens konden we twee gaten boren aan de voorkant van de body. Om de houder precies te kunnen laten verzinken hebben we eerst een klein stukje van de voorkant geboord met precies dezelfde diameter als de ring om de houder. Daarna hebben we vanaf de andere kant (binnenkant) geboord met een kleinere diameter. Zo kan de houder helemaal door de body en hebben we de rand precies verzonken in het hout.
    De gaten in de body:
    [​IMG]

    En de houders op hun plek:
    [​IMG]

    En de achterkant van de houders:
    [​IMG]

    Er komen nog Ledjes in en lenzen overheen om de houders af te dekken. Maar dat doen we pas als we gril af hebben en we de body hebben geschilderd.

    Dan de achterkant. De Defender heeft meerdere lampen aan de achterkant zitten: aan elke kant twee rode en 1 oranje (knipperlciht). Bij onze auto gaan de bovenste rode LEDjes echt branden, de andere 4 niet. Omdat de grootte van een LEDje redelijk is in vergelijking met de echte lampen hebben we gewoon gaatjes in de achterkant geboord en de LEDjes daar ingedaan. Later als we de body hebben geschilderd doen we de bedrading en sluiten we de lampen aan.

    De achterkant van de echte:
    [​IMG]

    En de achterkant van onze:
    [​IMG]

    Dat was de verlichting. Volgende keer vertel ik meer over de gril.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Celle

    Celle

    Lid geworden:
    20 aug 2008
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Belgium
    Ziet er goed uit
     
  14. DVDL

    DVDL Guest

    Weer een update. Vandaag verder met 1 van de mooiste delen van de auto(vindt ik): de gril.
    De voorkant van de auto zal uit 1 stuk bestaan: de gril en de plaatjes over de koplampen. Bij de bouwmarkt vonden we lange metalen strips, bedoeld om op een drempel vast te zetten. Deze waren geribbeld en leken redelijk op een gril van een Defender. Het midden (de eigenlijke gril) moest geribbeld blijven terwijl de zijkanten vlak moesten worden om over de koplampen te kunnen. We hebben toen met een haakse slijper de ribbels weg geslepen zodat er aan beide zijkanten vlakke plaatjes overblijven.
    Hier het resultaat:
    [​IMG]

    Vervolgens er vier gaatjes in geboord om de gril aan de body vast te kunnen maken:
    [​IMG]

    Vervolgens hebben we de gril weer losgemaakt en zwart gespoten. Omdat de boutjes op de gril staan hebben we die mee gespoten.
    [​IMG]

    Achter de gaten kunnen we nu de lenzen doen. Die zitten nu vastgeklemd tussen de body en de gril. Door de gril krijgt de auto veel meer een uitstraling vind ik. Wat wel een beetje opvalt is dat de auto eigenlijk ietsje te breed is. Het chassis is naar verhouding 1 cm te breed. De breedte van de body bedraagt nu 19 cm, terwijl hij op schaal eigenlijk 18 cm hoort te zijn. Hierdoor is de gril iets breder dan in het echt en zijn de plaatjes om de koplampen rechthoekig in plaats van vierkant.

    Volgende keer gaan we de body vastzetten aan het chassis.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. Zillion13

    Zillion13

    Lid geworden:
    13 jun 2011
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Belgium - Brugge
    Mooi gemaakt maar ik hoop dat je je vijzen verzonken hebt in je grill en later dan opvullen zodanig dat je ze niet meer ziet...

    maar voor de rest mooi. ;)
    ik kijk al uit naar het afgewerkt geheel.
     
  16. DVDL

    DVDL Guest

    @zillion13 Het metaal is te dun om ze helemaal in te laten verzinken. Maar we hebben de koppen rond afgeslepen zodat ze nu veel dunner zijn (is op de laatste foto net een beetje te zien dat de koppen dunner zijn). Omdat ze ook zwart zijn gespoten is er niet heel erg veel meer van te zien.

    EDIT: Sorry voor de onderbreking van 2 weken. Maar ik ben nu weer terug van vakantie en ga binnenkort weer verder mer het verslag!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 aug 2011
  17. DVDL

    DVDL Guest

    Vandaag na een kleine onderbreking weer verder met het bouwverslag.
    Nu de body al redelijk ver gevorderd is, gaan we kijken naar een manier om hem op het chassis vast te zetten. Ik wou zo min mogelijk aanpassingen aan het chassis doen zodat het ook mogelijk bleef om met de originele, Cayenne body te rijden.
    In de achterkant van de bak hebben we een rechthoekig gat gemaakt waar de bodyposts door heen kunnen. Op die manier hoef ik die er niet steeds af te schroeven als ik van body verwissel. Aangezien de opbouw van de body er overheen komt zijn ze ze straks bijna niet meer te zien.
    [​IMG]
    Aan de onderkant van de body kom een metalen plaatje. Die wordt vastgezet door twee boutjes die aan de zijkanten van het gat door de body gaan. Het onderste plaatje schuift onder de bodyposts die een bocht maken. Daaroverheen komt een tweede plaatje boven de posts. Op die manier worden de posts ingeklemd door de twee plaatjes.
    [​IMG]

    Het onderste plaatje erop:
    [​IMG]

    En het bovenste plaatje:
    [​IMG]

    Om de voorkant vast te zetten, hebben we onder de motorkap een metal beugel gemaakt. Die beugel zit vast aan het chassis met een boutje wat we in een loos gaatje vast hebben gelijmd. Dat gaatje is om een body vast te zetten omdat het df01 chassis ook gebruikt wordt voor de manta ray buggy.

    De beugel:
    [​IMG]

    En het boutje:
    [​IMG]

    om de body nu vast te zetten haal ik eerst de achterste bodyposts door het gat in de bak, vervolgens haak ik de beugel voor door het boutje en schuif dan de body naar achter zodat het onderste plaatje op zijn plek schuift. Daarna kan ik het tweede plaatje erop zetten en vastdraaien.

    Ten slotte hebben we nog "vormpjes" gemaakt voor boven de wielkasten. De oudere series landrovers hadden deze niet maar de Defenders wel. We hebben eerst de vorm uitgezaagd en vervolgens met een dremel de rondingen eraf geslepen.
    Het resultaat:
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Zillion13

    Zillion13

    Lid geworden:
    13 jun 2011
    Berichten:
    480
    Locatie:
    Belgium - Brugge
    mooi gemaakt.

    leuk dat je aan de details denkt zoals die wielkasten.

    ergens vind ik het jammer dat je je bodyposts door je body laat komen, maar ja als die achterbouw er dan nog op komt hoop ik dat het niet zoveel opvalt.
    voordeel is dat wel dat je geen topjes door je body zal zitten hebben. :)
     
  19. DVDL

    DVDL Guest

    @Zillion13 De bodyposts zijn straks bijna niet meer te zien omdat de opbouw er over heen valt. Aan de achterkant maak ik ook een flap die naar beneden hangt zodat je niet direct in de bak kijkt.

    Nog even een laatste update voordat we de body gaan schilderen.
    Het leek me wel leuk om voorop een bullbar te maken. Ik weet niet of het helemaal origineel is op de Landrover Defender 110 wol: op sommige plaatjes hebben ze ze wel en op andere niet.
    De bouw is vrij simpel: de stokjes hebben we door de uitgefiguurzaagde "houders" gestoken en daarna de randen van de stokjes schuin afgeslepen zodat de verticale stokjes er tussen konden gelijmd.
    [​IMG]

    Het balkje wordt tegen de binnenkant van de body geplakt. Het is de bedoeling om de bullbar zwart te verven. OP deze manier past het mooi bij de gril en anders wordt het geheel erg groen.
    [​IMG]

    De volgende keer ga ik de body schilderen. De bullbar schilder ik eerst los en als alles droog is bepaal ik of deze er ook op komt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. xxsanderxx

    xxsanderxx

    Lid geworden:
    23 okt 2009
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alkmaar
    ik vind het maar super zoals je bezig bent hoor :thumbsup:.

    ik blijf het volgen.

    gr Sander.
     

Deel Deze Pagina