Bouwverslag 1:200 Bismarck

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Danny Mulders, 21 aug 2008.

  1. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Ik zat er al een jaar op te wachten, maar nu is het eindelijk zo ver! Hachette heeft eindelijk het verzamelwerk "De Bismarck" uitgegeven in Nederland. Ik zat er al op te wachten sinds ik het model voor het eerst zag op een engelse website. Duitsland en Engeland zijn al een tijdje bezig en het wordt een zeer indrukwekkend model, beter gedetailleerd dan de Titanic die Hachette hier heeft utgegeven ( welke bij mij ook op mijn kast staat te pronken).

    Het model zal voornamelijk bestaan uit hout en messing, waarbij de romp en het skelet van de opbouw zullen bestaan uit hout, en de behuizing van de opbouw bijna volledig zal bestaan uit messing etsen.
    het model zal 1 meter 25 lang worden, en 18cm breed.
    het model is voorbereid op radiobesturing en deze zal ik dan ook inbouwen, alleen gebruik ik niet de set van hachette ( waar overigens extra voor betaald moet worden), maar een set welke door een andere bouwer word aangeboden. de set van hachette bestaat uit redelijk standaard spul, en ik zou hem ook gebruiken als het model er schaal door zou blijven, wat helaas niet het geval is. de roeren worden nogal vergroot, de assen liggen niet in de juiste hoek, en het model wordt maar met 2 schroeven aangedreven in plaats van 3. de set die door een andere bouwer aangeboden wordt ( ik geloof dat hij ook nog een ebay-winkel heeft) bevat 3 motoren, een 40Mhz zender, en alle benodigdheden om het model varend te maken. hier kunnen dan bij hem ook schaalroeren en schroeven bij besteld worden. omdat het model met de schaalroeren amper wil draaien zit er ook een V-mixer in de set, welke het toerental van de buitenste motoren regelt, zodat het model beter de bocht om wil.

    dit setje gaat best prijzig worden maar dan heb je ook wat.
    foto's van het RC setje wat ik ga gebruiken:
    http://i157.photobucket.com/albums/t75/marki53/rc4.jpg
    http://i157.photobucket.com/albums/t75/marki53/rc6.jpg
    http://i157.photobucket.com/albums/t75/marki53/rc5-1.jpg
    http://i157.photobucket.com/albums/t75/marki53/props.jpg

    gaat me voor het RC setje ongeveer €500 kosten, maar dan hoef ik er verder niets meer bij te kopen want dat is inclusief alle benodigde heveltjes, schroefjes, lader, en 9000mAh accu. ik ben aan het kijken wat ik bij die gast ga bestellen en wat ik naderhand hier ook nog kan halen want om nu 500 euro in 1 keer uit te geven kan ik me niet veroorloven...
    de serie duurt 140 weken, wat een beetje lang is maar dan heb je in ieder geval wel de gelegenheid om jezelf niet te overhaasten ( iets waar ik normaal gesproken wel de neiging toe heb als ik iets aan het bouwen ben)

    hier zijn wat foto's van andere bouwers:
    http://i209.photobucket.com/albums/bb5/gregsdad/P2290014.jpg
    http://i181.photobucket.com/albums/x293/robert291158/001-11.jpg
    http://i209.photobucket.com/albums/bb5/gregsdad/P7110013-1.jpg
    http://i209.photobucket.com/albums/bb5/gregsdad/P6110002.jpg
    http://i209.photobucket.com/albums/bb5/gregsdad/P5130009.jpg

    zoals je ziet is de hoeveelheid detail verbluffend! er zijn bouwers bij die het dek niet goed genoeg vonden en maar besloten hun eigen dek te bouwen van 1x1x25mm latjes, maar ik vind het er goed genoeg uitzien.

    foto's van deel 1 volgen!
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2008
  2. rovman

    rovman

    Lid geworden:
    13 okt 2007
    Berichten:
    629
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Danny
    ook ik wil de bismarck gaan bouwen maar dan niet via hachette.
    een andere mooie site is

    Build the Bismarck

    hier wordt de bismarck week voor week beschreven.
    veel succes Loek
     
  3. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    ik ben zo'n beetje vaste bezoeker op die site, via het forum heb ik ook al die bouwfoto's gevonden;)

    toch bedankt voor het plaatsen van de link! ik dacht dat ik hem geplaatst had maar dat was dus niet zo :lol:

    foto's volgen vanmiddag, even het kabeltje van de camera ergens vandaan toveren, maar nu eerst werken...
     
  4. Baske

    Baske Guest

    Ik heb besloten deze serie ook te gaan volgen, en heb me daarom maar meteen aangemeld op dit forum.

    Ik heb net het eerste deel gebouwd en me opgegeven als abonnee bij Hachette. Ik zag tot mijn teleurstelling dat deel 2 pas halverwege september in de bus zal vallen.

    Om een beeld te krijgen van wat ons te wachten staat is het wellicht een goed idee om ook eens te kijken op bismarck.oehm.net.
     
  5. bama100904

    bama100904

    Lid geworden:
    24 aug 2008
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Maasbommel
    Bismarck

    Hier een link van iemand in Groot Britannië. Erg duidelijk en daar lopen ze een aardig eindje voor. Martin Builds the Bismarck!

    Gr Bas
     
  6. Van Geel

    Van Geel Guest

    Zit erg te twijfelen over dit model.

    Krijg je echt waar voor je geld (het is veel zeker voor een student)?
    Elke week krijg je een deel toch?

    Kan iemand mij een goed advies geven?

    Groeten
     
  7. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Het is echt een prachtig schip, zeker waar voor je geld!

    ikzelf heb ook een betalingsplan op moeten zetten, maar dat gaat bij mij helemaal goedkomen ;)

    hier nog een foto van een andere bouwer:
    http://i157.photobucket.com/albums/t75/marki53/bis.jpg

    hij lijkt klein maar dat valt nog wel tegen als ie recht voor je staat.

    Elke week verschijnt er in de winkel een deel, maar ik geloof dat je als abonnee om de twee weken twee delen toegestuurd krijgt.

    hier zijn dan mijn foto's:

    wat er allemaal bij deel 1 zit:
    [​IMG]


    zoals je ziet heb ik de onderdelen van deze week al in elkaar gezet voordat ik een foto maakte... onder een hoek van 90 graden uiteraard!
    de volgende keer zal ik proberen foto's te maken voordat ik begin met bouwen.
    [​IMG]


    wat fotootjes van de meegeleverde informatieposter. het model wat hier getoond word is niet hetzelfde model als wat wij krijgen, wel ziet ons model er op sommige punten gedetailleerder uit!
    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 25 aug 2008
  8. Marc

    Marc

    Lid geworden:
    19 jan 2004
    Berichten:
    753
    Locatie:
    W.Vl.
    Hoi;

    Kun je de Bismarck nu in Belgie ook bestellen?
    Ik zou hem ook wel willen bouwen.

    Groetjes

    Marc
     
  9. ajh

    ajh

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Assen
    Zo vanaf de foto's te zien is het echt een schitterend model. Het is twijfelachtig of je dat zelf lukt op dat niveau vanaf scratch. Heb meerdere bronnen bekeken en het ziet er erg goed uit.

    Ik schat het model overigens wel in als een model voor een ervaren tot zeer ervaren bouwer? Dit lijkt mij geen "bouwpakketje" in de zin van geschikt voor een beginner! Vrees dat er heel wat half afgebouwde modellen in de kast blijven liggen, dus denk goed na als je het wilt bouwen of je het aankunt.

    Zit zelf ook te twijfelen, maar wat me tegenhoudt is de prijs en de looptijd. Voor dat geld kun je het zelf ook vanaf scratch, en heb je wel de voldoening van het echt zelf doen. Alleen zul je er heel wat meer tijd in moeten steken.

    Twijfel, twijfel.....
     
  10. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    @marc

    hij is ook verkrijgbaar in belgië.
    ik dacht dat je op www.debismarck.be een abonnement kon nemen... anders index proberen. let er wel op dat er in het boekje staat dat je gegevens aan derden doorgegeven ( kunnen) worden, dit staat er in het gedeelte over nederland niet bij, ik geloof dat jullie daar andere regels voor hebben....

    @AJH

    op internet werd al gezegd dat het voor de echte beginners niet geschikt is, maar als je al eens wat simpele bouwpakketjes in elkaar hebt gezet, je een beetje geduld heb, en je niet compleet achterlijk bent zal het geen probleem worden;) de truc is dat ze de hoeveelheid onderdelen per keer bescheiden houden, zodat beginners niet overweldigd raken. al hoor ik wel dat je na een tijdje met veel onderdelen blijft zitten die bewaard moeten worden tot het laatste moment.

    de prijs is inderdaad een beetje hoog maar daar krijg je dan ook een prachtig model voor in de plaats. zelf zie ik het mezelf niet nadoen, en dan doel ik voornamelijk op de dekken en de messing etsen.

    met de looptijd zit ik inderdaad wel in mijn maag, tegen de tijd dat ik het model klaar heb heb ik mijn schooldiploma al en zit ik alweer halverwege in mijn vervolgopleiding....
     
  11. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    helaas dan pas inderdaad, maar als het goed is zitten deel 3 en misschien 4 er dan ook bij;)

    wat ik wel las op internet is dat we misschien niet twee keer per maand twee delen ontvangen, maar 1 keer per maand 4 delen... dat gaan lange maanden worden voor mij...
     
  12. ajh

    ajh

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Assen
    Ben ik met je eens in zoverre dat je wel enige ervaring met houtbouw moet hebben. De drempel is in ieder geval een stuk lager dan scratch.

    Met name dat etsen zit ik ook mee. Heb wat rondgekeken en het moet op zich wel te doen zijn, maar of je het zo mooi krijgt als dit model is de vraag.

    Ga je het model trouwens spuiten of met de kwast verven? Ik denk dat je met spuiten alle details behoudt. Met de kwast ga je zeker inleveren, maar is wel weer een stuk makkelijker met de bouw.
     
  13. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Ik ga het model airbrushen. het is de bedoeling dat eerst alle dekken op het model geklemd worden en dat de randen afgeschuurd worden zodat de etsen mooi passen, daarna worden de dekken er weer afgehaald en de etsen erop gelijmd. hierna worden de etsen gespoten, en hierna kunnen de dekken weer teruggeplaatst worden.

    ik heb al een aantal sites gevonden welke verf leveren in de juiste kleuren, maar één van die sites levert geen watervaste verf waardoor ik er een blanke lak op moet zetten (heb ik een hekel aan...), en de andere site verkoopt alleen enamel verf ( zoals in de revell potjes), waarvan ik ook niet zeker weet of het waterbestendig is...

    hier is trouwens een link waar alle kleurenschema's op staan:
    KBismarck.com - Bismarck Drawings and Paint Schemes
     
  14. Marc

    Marc

    Lid geworden:
    19 jan 2004
    Berichten:
    753
    Locatie:
    W.Vl.
    Hallo;

    Wat betreft de enamel verf van Humbrol/revell ,deze zijn 100 % waterbestendig hoor.
    Ik gebruik bijna nooit iets anders,nog nooit problemen gehad met deze verf.
    Je kan deze verven voor vele ondergronden perfekt gebruiken.

    Groetjes

    Marc
     
  15. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Hallo.
    Het is niet mijn bedoeling om iedereen teleur te stellen of te deprimeren, maar...
    Kijk even naar de prijzen:
    Deel 1 £0.50
    Deel 2 £2.99
    Deel 3 en de rest £4.99 per deel.

    Aantal delen: 140 maakt alles zusammen 692,11 ENGELSE PONDEN.
    Da's 868,93 Euro's tegen de momenteel geldende koers.
    Ik vind dat nogal wat, maar oké.
    Voor de fijnslijpers onder ons komen er dus nog de nodige ets-setjes bij, die ook niet bepaald goedkoop zijn.

    Tot zover het prijsplaatje, nu de rest.
    140 delen. Laten we positief blijven: per maand komen er 4 uit. Dan ben je dus 35 maanden verder. Da's krap aan 3 jaar.

    Drie jaar waarin je elke week een klein stukje Bismarck verder kan. Of niet, want de uitgever bepaalt welke delen jij toegezonden krijgt. En ervaring heeft geleerd dat dat nooit de volgorde is die wij modelbouwers als prettig ervaren. Natuurlijk niet! De uitgever is ook niet gek. Die laat zaken die persé nodig zijn om het schip goed te bouwen pas ergens achterin de serie uitkomen. En vaak zijn de "bijzondere delen" alleen maar tegen meerprijs te krijgen. Een voorbeeld: Ooit was een automodel met brandstofmotor. De motor kwam met deel "X" uit, maar moest apart besteld worden, tegen een beduidend hogere prijs dan de doorsnee delen.

    Dan de kwaliteit. Als ik in een modelbouwshop sta en een model wil kopen, kan ik in de doos kijken. Als de winkelier dat weigert, is dat meteen het laatste bezoek geweest. Verkoop middels een tijdschrift geeft me die garantie niet.

    Hoe zit het met de after sales? Wat te doen als er delen krom of stuk zijn? Hoe snel wordt iets nageleverd? Wórdt het wel nageleverd?

    Als laatste: Wie garandeert mij dat de uitgever het hele project afmaakt? Ja, de uitgever zelf natuurlijk. Maar die vertrouw ik in deze dus niet. Die wil alleen maar verkopen en winst maken.

    Kortom: evenals bij andere, soortgelijke 'projecten' vind ik het buitensporig duur, te weinig garanties over de continue levering, geen garantie over de kwaliteit, kan ik de bouwvolgorde niet zelf bepalen en staat de bouwer aan het einde van de serie zonder twijfel een lelijke financiele verrassing te wachten.
    Leuk dat je de betaling kan spreiden, maar dat weegt m.i. niet op tegen de nadelen.

    Maar... da's slechts mijn mening. Als je vindt dat je dit schip op deze manier wilt bouwen: ga je gang en veel succes.
     
  16. Pendelaar

    Pendelaar

    Lid geworden:
    3 feb 2005
    Berichten:
    815
    Locatie:
    Valkenswaard
    Het is een mooi schip dat moet gezegd worden maar ik kan het alleen maar eens zijn met Roel.

    Let op: je zit er wel aan vast.
    Stel dat je na 1 jaar bouwen het niet meer ziet zitten dan mag je nog steeds blijven betalen.
    En op de TV ziet het er allemaal simpel uit, of iedereen dit project tot een goed einde kan brengen.......dacht het niet.

    Bouwers van dit project: succes.
     
  17. J.Poortman

    J.Poortman Guest

    Heeft niemand tekeningen van dat schip? Menig modelbouwer hoeft dan niet 35maanden te wachten! hooguit een jaar?? (mits hij niet 50-60 uur in de week werkt natuurlijk).

    Verder zou ik hier ook niet aan beginnen, tenzij je in de 34ste maand begint en alles nog kan krijgen van de uitgever.

    Groeten, JP

    PS: (sorry voor de naam) Had onze grote gestoorde duitse vriend in WWII niet een heel groot schip wat ergens in ?noorwegen/zweden heeft gelegen maar nooit echt in is gezet. Dat was nog een slag "gestoorder" dan de Bis.
     
  18. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    ik zat eigenlijk al te wachten op het bericht van roel, die heeft eigenlijk altijd al standaard zo'n bericht bij verzamelwerken.

    De ets-setjes zitten al bij de prijs inbegrepen.
    Die drie jaar zijn echt geen probleem hoor... en het is juist fijn dat het over een langere tijd verspreid is, ik zou het me namelijk niet kunnen veroorloven een model van dit kaliber in één keer te kopen...

    ik heb al op internet rondgekeken en de volgorde is op sommige momenten wat vreemd, maar niet enorm storend...

    het tijdschrift met de auto is niet van dezelfde uitgever, en de kwaliteit van die serie hoeft niets te maken te hebben met de kwaliteit van deze serie.

    de kwaliteit van dit model is subliem, dit kun je zien aan de vele foto's die er zijn van andere bouwers en aan de foto's die ik geplaatst heb. de pasvorm van alle onderdelen is exact en alles is lasergesneden.

    aftersales zijn gewoon in orde, elk deel kan nabesteld worden.

    van deze uitgever heb ik al eerder de titanic gebouwd, en die werd ook helemaal tot het einde afgemaakt. er staat in één van de boekjes trouwens ook dat de serie gegarandeerd doorgaat, als ze er van af willen hebben ze dus een probleem want ze hebben de belofte al gemaakt. hier kun je dus mee naar de rechter stappen.

    Dat je het buitensporig duur vindt is je goed recht, maar ik heb het er voor over.

    Ik zal dan ook gewoon doorgaan met de bouw van dit model.

    @pendelaar
    je zit nergens aan vast, zolang je 8 weken van tevoren ( je betaald voor 8 delen per keer) opzegt is er niks aan de hand, het is dan alleen doodzonde dat je het niet meer afmaakt...

    @J.Poortman

    die tekening heb ik hier digitaal in schaal 1:200, maar die ga ik niet delen aangezien er copyright op zit.
     
    Laatst bewerkt: 25 aug 2008
  19. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    @Danny:
    ik had met mijn bericht niet de illusie of de bedoeling om jou van je bouw af te houden of te "bekeren". Jij hebt je keuze al gemaakt en hebt er goed over nagedacht.
    Wat ik beoog te doen is onze wellicht wat minder ervaren bouw-vrienden met hun neus op een paar zaken te duwen waar ze wellicht wat te licht over zouden kunnen denken.

    En ja, je kon inderdaad op mijn bericht wachten, want ik heb een bloedhekel aan dit soort verkoop. De ervaren, doorgewinterde bouwer kan het aan, de beginner vaak niet. en dan staat er wéér een half model stof te verzamelen...

    Adolf H. te B. had in Noord-Noorwegen (Ka-fjord) inderdaad nóg een slagschip: de "Tirpitz". Niet nog groter dan de Bismarck, het was een zusterschip. Had alleen wat meer luchtafweer.
    Uiteindelijk door Engelse mini-onderzeeërs niet-inzetbaar gemaakt en door de RAF (Dambuster-squadron) met "Tallboy"-bommen tot zinken gebracht.
    In de jaren '50 (?) door de Noren in stukken gesneden, opgevist en versmolten.

    Enne...Zweden???
    Welke geschiedenisleraar heb jij gehad? :confused: Zweden was in W.O.II. neutraal.
     
    Laatst bewerkt: 25 aug 2008
  20. bama100904

    bama100904

    Lid geworden:
    24 aug 2008
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Maasbommel
    Laatst bewerkt: 25 aug 2008

Deel Deze Pagina