Bouwverslag 1:35 Italeri Schnellboot S-100 (RC)

@Herby63
klopt. De snelheid wordt inderdaad verdubbeld. Maar dit kanaal wordt straks proportioneel aangestuurd door middel van een potmeter op mijn Multiprop module, dus de echte snelheid is afhankelijk van hoe snel ik mijn potmeter draai. Mocht ik in de praktijk geneigd zijn de boel toch te snel te draaien kan ik er altijd nog een vertragingsmodule tussen zetten.

@reinaart
Helaas kan ik niet echt eenduidige informatie vinden over de echte schepen, en eventuele correcties vind ik dus lastig uit te voeren. Onder andere over de kleurenschema's bestaat er veel onduidelijkheid en tegenstrijdige informatie. Zelfs de bouwbeschrijving van Italeri en het meegeleverde referentieboekje halen de markeringen op de achterkant van de S-204 en S-205 door elkaar. Als je hier de foto's bijpakt van de echte schepen nadat ze in Engeland aangemeerd zijn kom je er nog niet uit, want de foto's laten nooit de schepen zo zien dat je én de markeringen op de Kalotte, én de achterkant tegelijk kunt zien. En de boten zijn ook nog eens van positie gewisseld in de haven, dus je kunt zelfs niet uitgaan van foto's uit dezelfde serie.

Ik ben redelijk bekend met voornamelijk Duits wapentuig uit de tweede wereldoorlog, en als je dan kijkt naar hoe het voorste geschut is opgebouwd in het Italeri model dan is al snel te zien dat het in het echt niet zo gewerkt kan hebben. Echter kan ik nergens concrete bruikbare informatie vinden over hoe dit systeem er dan wel uitgezien moet hebben. Dan kan ik zelf wel beginnen om er iets anders van te maken, maar dan klopt het nog steeds niet met de werkelijkheid.

Ik heb ook een referentieboek aangeschaft maar die blijkt totaal onbruikbaar. Het betreft het boek "German E-boats 1939-1945" uitgegeven door Osprey publishing. Andere boeken van die uitgever die ik in mijn bezit heb over onder andere de KNIL en de Nederlandse Waffen-SS vrijwilligers zijn in mijn ogen van veel betere kwaliteit. Dit boek bevat echter veel foute informatie en eigenlijk geen bruikbare afbeeldingen. Zo wordt onder andere geschreven dat álle boten aan de onderkant zwart waren, terwijl dit in het echt natuurlijk Schiffsbodenfarbe Grau was, en op een gegeven moment is men overgestapt op rood met een zwarte waterlijn. Hier wordt echter met geen woord over gerept. Ook zijn de afbeeldingen op de kaft al verkeerd geschaald. Er staan 3 types onder elkaar, maar ze zijn zo verschaald dat ze allemaal even lang zijn, en dus kloppen de hoogtes niet meer. Afbeeldingen in het boek zelf zijn leuk om naar te kijken, maar als referentie niet heel bruikbaar.

En het zijn dus toch munitierekken. Ik had me een beetje verkeken op de schaal en had niet verwacht dat er ook daadwerkelijk trommels in pasten, ik zat meer te denken aan individuele 20mm of 37mm patronen. Nu ben ik ook meer bekend met de enkele trommels van de MG34/MG42 (ik ben airsofter en heb van beide geweren een airsoft replica), en de MG15 kwam even niet in me op, ondanks dat ik eigenlijk wist dat er wel een aantal aan boord moesten zijn. Dat verklaart wel beter dat de rekken in de buurt van de brug aanwezig zijn in plaats van bij de grotere stukken geschut. Overigens waren de MG15 stukken niet verouderd. Ze waren een doorontwikkeling van de MG30, maar om het verdrag van Versailles te kunnen omzeilen kregen ze een benaming die deed vermoeden dat het verouderd geschut was. Wel werden ze vanaf eind 1940 niet meer in vliegtuigen gebruikt omdat vanaf toen de voorkeur werd gegeven aan kogelriemen in plaats van trommels. Daardoor kwamen er enorm veel MG15's vrij die vervolgens ingezet werden als infanteriewapens.

Voor wat betreft het PE achter de torpedobuizen, ik zie nu inderdaad dat Eduard het ook niet helemaal juist heeft. Je gaf aan dat ik kennelijk de focus meer op RC-techniek dan op schaalnauwkeurigheid heb leggen, dat is maar deels juist. Ik wil het graag schaal bouwen, maar dan wel indien het ook praktisch is. Details die er voor zorgen dat ik straks niet meer bij mijn RC spullen kan of die het aanbrengen van het dek bemoeilijken voer ik dus anders uit, en de rest probeer ik zo mooi mogelijk uit te voeren. Voor de schotten achter de buizen betekent dat dus dat ik ze voor nu zo laat zitten, die kunnen namelijk in de weg komen te zitten voor de messing relingen die ik later nog aan ga brengen.

Om nog even terug te komen op het onderwaterschip. Ik twijfel nog enorm om dit donkergrijs te maken in plaats van rood, maar ik ben hierover nog informatie aan het verzamelen. Er wordt beweerd dat men op de latere boten is overgestapt op rood met zwarte bies, maar daarbij wordt niet verteld vanaf welke boten dit gedaan werd. Ik heb foto's bestudeerd en daarbij zou het zowel rood met bies kunnen zijn, als donkergrijs met een lichtere aanslag iets onder de waterlijn, het is maar net wat je wil zien. Op dezelfde foto's lijkt het ook wel alsof de verticale bies op de Kalotte van S-204 'Lang' niet zwart maar rood is, hij lijkt namelijk lichter dan de belettering en de panter. Ik kom ook modellen tegen op internet waar deze bies rood is uitgevoerd.

Vandaar dat ik nog veel meer research wil doen over deze boten. Een klein foutje hier en daar maakt me niet veel uit, maar de kleur van het onderwaterschip is een vrij nadrukkelijk aanwezig element en daar wil ik geen fouten maken. Ook wil ik zeker zijn welke markeringen er op de achterzijde horen.

Laatst bewerkt:
Danny, veruit het beste naslagwerkje is Schnellboot in Action uit de Squadron/Signal reeks, ook een van de goedkoopste. Ik geloof niet dat er echt grote fouten in het boekje staan. Het Osprey boekje is vreselijk slecht en bevat foutieve info. Het boek van Jean-Philippe Dallies-Labourdette bevat ook een stel blunders zoals verkeerde emblemen bij een aantal Flottillen en foutieve onderschriften bij foto's.

Het onderwaterschip was absoluut rood, er bestaan kleurenfoto's van een Schnellboot die na de oorlog in Le Havre gelicht is (boekje Steve Wiper). Er is een hele serie goede zwart-wit foto's van dit vaartuig te vinden op de IWM site, op deze foto zie je goed het contrast tussen de zwarte waterlijn en het rode onderwaterschip :

UhcmAE6.jpg

8dYP7ua.jpg

Mijn Italeri bouwtekening klopt toch echt wat betreft de decals voor "Lang" (S -204) en "Ha-Ju" (S-205). Er zijn best grote detail verschillen aan het stuurhuis van beide vaartuigen. Ik vond het zelf niet leuk om de zoveelste S-204 of S-205 te bouwen maar helaas zijn deze twee wel de best gedocumenteerde S-100 Schnellboote ..... Voor de zekerheid, de boot links met de spatzeilen is Lang :

oScC0na.jpg

Succes !

Arjan

Laatst bewerkt:
Dankjewel voor het meedenken Arjan!

Ik heb even gezocht naar het boek Schnellboot in Action, vind hem helaas toch wat aan de prijzige kant, en zeker als je ze al nieuw kunt vinden. Ik hou het voor nu dus bij internetbronnen, waarbij ik dan wel kritisch kijk naar hetgeen wat beweerd wordt.

Voor wat betreft de foto van de gelichte boot, dat bewijst naar mijn mening nog steeds niet dat het onderwaterschip absoluut rood was. Zoals gezegd wordt een boot die lang in het water ligt aan de onderkant ontzettend smerig. Ik vind de overgangen tussen de kleuren ook niet heel strak ogen. Wanneer je dit vertaalt naar zwart-wit kun je hier zelf een draai aan geven, weer zoals gezegd: je ziet maar net wat je graag wil zien, of in dit geval, wat je verwacht te zien.

Ik heb als voorbeeld even een modern schip opgezocht welke donkergrijze antifouling heeft. Ik kwam uit bij de USS Montgomery. Hiervan heb ik een collage gemaakt. Bovenaan is het schip te zien vóór de tewaterlating, dus met donkergrijze onderzijde. Linksonder is het schip te zien in een droogdok, en je ziet duidelijk allerlei viezigheid en aanslag op de romp zitten. De foto rechtsonder heeft enkel een zwart-wit filter er overheen gekregen. Je ziet daar eigenlijk hetzelfde als op de foto's van de gelichte Schnellboot, een donkere waterlijn met een lichtere kleur eronder, en vervaagde overgangen tussen de kleuren. Is het rood of donkergrijs? :hammer::stout:
full

En zeker op onderstaande afbeelding is goed te zien dat de lichtere kleur eigenlijk bovenop de donkere kleur ligt, en niet in dezelfde lijn, wat dus ook zou wijzen op aanslag in plaats van verf. Zo schoon is de rest van de boot namelijk ook niet.
full

Het boekje van Steve Wiper heb ik even opgezocht, maar aan de kaft te zien zijn het ingekleurde foto's en geen originele kleuropnames, dus daar kun je ook niet vanuit gaan.

Kortom, zeg het maar, rood of grijs?

Daarentegen ben ik weer een andere site tegengekomen die zegt dat tot 1943 de boten grijs waren, en vanaf 1943 rood met zwarte bies. Alleen staat er dan weer geen bron bij... Dat zou dan wel betekenen dat de kleurenschema's die Italeri bij de S38 aangeeft niet kloppen, dat zijn immers boten uit 1941 en 1942.

Ik ga zeker niet bij alles dwarsliggen hoor, ik ben het inmiddels met je eens dat S-204 'Lang' inderdaad het 'TA' logo achterop had staan. Ik had zelf ook nog wat informatie gezocht en kwam uiteindelijk uit op deze link: http://www.rodericktimms.royalnavy.co.uk/e_boats_surrender_at_felixstowe.html
Daar staan twee foto's op die kort na elkaar gemaakt zijn, namelijk de foto van achteren en de foto uit de kraan. Door te kijken hoe de rubberbootjes op het dek van 'Lang' lagen kon ik het voor mezelf bevestigen.

Overigens klopt het dat het in de bouwbeschrijving zelf goed aangegeven staat. In de photographic reference manual die in de PRM edition van de kit wordt meegeleverd zijn de afbeeldingen van de achterzijde echter bij de verkeerde zijaanzichten gezet, vandaar mijn verwarring.

Laatst bewerkt:
De genoemde kleurenfoto's in het boekje van Steve Wiper zijn mijns inziens authentiek en dus niet ingekleurd. Ze staan samen met andere authentieke kleurenfoto's onder het hoofdje "S-Boats in colour photographs". Alle overige kleurenfoto's in het boekje zijn bekende authentieke kleurenfoto's dus waarom zouden dan net deze twee ingekleurd zijn ? Wiper lijkt mij ook een gewetensvol man, de onderschriften bij de foto's getuigen daar van. Als het ingekleurde foto's betrof zou hij dat vermeld hebben.

Schnellboot in Action is momenteel bijna overal uitverkocht maar hier is er nog 1 verkrijgbaar :

https://www.zinnfigur.com/Nach-Hersteller/Squadron-Signal/Krakow-D-L-Schnellboot-in-Action.html

edit: Na wat zoekwerk heb ik deze site gevonden met naar ik hoop voldoende bewijs dat het authentieke foto's betreft :

http://www.historyphotos.org/galleries/the-germany-navy-during-ww-ii-in-color

qEgiat0.jpg

kZwGyE0.jpg

Arjan

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de link Arjan, heb hem meteen besteld :thumbsup:.

De discussie over de kleuren probeer ik overigens niet met je te voeren puur om maar dwars te liggen. Ik heb een vrij diepgaande interesse in de tweede wereldoorlog, en als je een tijdje meegaat in dat wereldje merk je dat er ongelooflijk veel foto's en beelden in omloop zijn die oorspronkelijk zwart-wit waren en die naderhand zijn ingekleurd. Er staat dan vaak bij "WW2 in color", en dat is technisch gezien juist want het zijn gekleurde foto's, maar er staat vaak niet bij dat die kleuren afkomstig zijn van naderhand inkleuren. Er staat meestal geen "authentic color photographs" bij. En daar wringt het bij mij een beetje. Zou jou ook bekend voor moeten komen aangezien je eerder aangaf al 30 jaar ervaring hebt met research van deze boten.

De kaft van het boek van Steve Wiper staat hieronder. Die foto is overduidelijk naderhand ingekleurd, let maar eens op de donkergrijze vlek linksboven het torpedoluik, en op de vlekken verder naar achteren toe. Die blijven allemaal precies dezelfde kleur houden, terwijl er enorm veel tintverschil zit in de hoofdkleur van het schip.
full

Op onderstaande pagina uit het boek is de foto van de Tsingtau sowieso wel origineel in kleur geschoten, maar dat staat er ook bij. De andere foto lijkt mij met eenzelfde type toestel gefotografeerd en de kleuren zien er ook een stuk realistischer uit dan op de kaft. Beide schepen hebben zo te zien een donkere bodem, net als de boot op de kaft. Wel wordt de fout gemaakt om het getekende kleurenschema met rood onderwaterschip af te beelden, dat lijkt mij totaal onjuist voor een boot uit 1939.
full

De eerder geplaatste foto's van historyphotos.org lijken mij nog steeds naderhand ingekleurd. Dit omdat er naar mijn mening teveel color-bleed optreed, met name op de achtergrond. Ook vind ik het onlogisch dat het werfpersoneel met rode kleding rondloopt, grijs of blauw zou mij persoonlijk logischer lijken in verband met viezigheid, maar daar kun je over twisten.

Wat mij ook doet denken dat ze zijn ingekleurd is dat je overal roestplekken ziet zitten, terwijl het overwegend houten boten waren. Enkel bij de in- en uitlaten, en rond de stootranden zou je roest mogen verwachten, maar op de foto's zitten er ook feloranje plekken rond de waterlijn. Dat lijken mij meer plakkaten alg die verkeerd zijn ingekleurd. Deze plekken komen ook niet op beide foto's op dezelfde plaats terug. Ook vind ik de verdeling tussen antifouling en alg wat apart, dat is naar mijn mening niet logisch. Wat echter het meest doorslaggevend is voor mij is het feit dat de gebouwen op de achtergrond precies dezelfde kleur vaalgroen zijn als de schaduw links van de witte pier links op de foto, en dezelfde kleur groen als de lichte plekken boven de waterlijn, alsmede de schaduw linksonder het torpedoluik. Er is maar met een paar kleuren gewerkt. Het water is één egale kleur, net als alles op de achtergrond. Ik heb in paint samples genomen van de verschillende gebouwen op de achtergrond én rechts van de boot, en deze lijnen doorgetrokken om de locaties aan elkaar te verbinden. Het is bijna allemaal dezelfde kleurtint. Ook de balken en de verticale staander zijn nagenoeg dezelfde kleur als elkaar en het onderwaterschip. Kortom, ik trek nog steeds de conclusie dat ze naderhand zijn ingekleurd.

Onderstaande link bevat kleurenfoto's uit de tweede wereldoorlog waarvan onomstotelijk vaststaat dat ze origineel in kleur zijn geschoten. Ze zijn namelijk gemaakt in opdracht van de British Ministry of Information, die speciaal daarvoor Kodachrome film heeft geleverd aan fotograven. De foto's zijn heel specifiek uitgezocht omdat kleurenfilm toen nog enorm zeldzaam en duur was. Het lijkt mij dus ook niet logisch dat er twee kleurenfoto's verspild worden aan het aan land trekken van een verlepte Schnellboot terwijl er notabene ook al zwart-wit foto's van gemaakt worden. Als je in de link kijkt zie je ook dat de kwaliteit van de kleurenfoto's van een heel andere orde is dan ingekleurde foto's. Ze zijn ongelooflijk scherp en er is geen enkele sprake van color-bleed. Als je zou zeggen dat ze in de jaren 90 zijn gemaakt op een wegwerp-kodak zou ik het ook zo geloven.
https://edition.cnn.com/style/article/iwm-ww2-color-photography/index.html

Tot slot heb ik enkele zwart-wit foto's door een AI inkleurprogramma gegooid. Die hebben het lang niet altijd bij het juiste eind, dus ik zie dit niet als onomstotelijk bewijs. Desondanks heb ik onder andere de eerder getoonde foto's uit dit topic om laten zetten naar kleur en dat is toch wel vrij aardig gegaan naar mijn mening. Met name de laatste foto van de Schnellboot op het droge lijkt dan weer heel veel op de eerder door mij getoonde grijze onderkant van de USS Montgomery. En het werfpersoneel heeft donkere kleding, wat voor mij logischer is. Nogmaals, geen onomstotelijk bewijs maar de meeste kleuren worden toch vrij aardig omgezet.
full

Laatst bewerkt:
Ik ga ervan uit dat de twee kleurenfoto's van S-144 echt zijn. David Krakow, de schrijver van Schnellboot in Action, weet waar hij het over heeft en hij schrijft :

" Below the waterline, early boats were painted anti-fouling black Schiffsbodenfarbe Grau I (approx. FS36081). Later Vessels had this area painted with brownish-red anti-fouling Schiffsbodenfarbe Rot 5 (approx FS20152), or a similar color. They usually retained the anti-fouling black as a boot topping stripe ."

Een Scandinavische kennis van me die enorm veel van S-Boote weet schat dat de boten vanaf midden 1943 voorzien waren van rode onderwater verf. Al ruim voordat de S-100 boten verschenen dus.

Mijn bootje met rode onderwater verf tijdens een patrouillevaart vorig weekend :) :

djzvSzh.jpg

0APd3Z9.jpg

Arjan

Je maakt me wel nieuwsgierig Arjan. Hoe ligt deze boot op volle snelheid in het water? Hangt er dan ook zo'n hekgolf aan of gaat het dan over in (half)plané? Gr. Klaas.

Bij de bovenstaande foto's lag de boot eigenlijk wat te diep in het water omdat ik hier een lipo van 300 gram gebruikt heb. Bij zo'n zware lipo gaat ie niet planeren, wel bij een lichtere lipo van 215 gram die ik meestal gebruik. Van vol gas heb ik eigenlijk geen foto's omdat je dan ook geen scherpe foto's krijgt. Het is altijd een beetje schipperen tussen snelheid en scherpe foto's. Foto's met lichtere lipo :

0tYWShM.jpg

mlrQ2Jk.jpg

Groet,

Arjan

Ik ben het inmiddels toch met je eens geworden dat het onderwaterschip inderdaad rood was. Met name het boek Schnellboot in Action, gecombineerd met enkele Duitse bronnen hebben me over de streep getrokken. Echter, nu we het toch over een streep hebben, loop ik tegen het volgende dilemma aan. Wel of geen zwarte balk over de waterlijn? Ik vind het persoonlijk wel mooier, maar Schnellboot in Action toont het kleurenschema van S204 zonder deze balk, daar gaat het rood direct over in grijs. Dus daar ga ik nog even over nadenken, het zal toch nog wel een tijdje duren voor ik aan het verfwerk toe kom.

In de tussentijd heb ik ook een heleboel andere stappen genomen en is er veel om te laten zien.

Als eerste de spulletjes die binnen zijn gekomen voor de torpedo's. Het betreft hier een klein timertje, een 3.7V lipo, en een motortje. Zoals jullie kunnen zien past alles perfect in de torpedo's. Het enige probleem is dat de connector aan de lipo groter is dan die aan de timer, dus ik heb de boel nog niet kunnen testen. Ik moet de boel eerst omsolderen voordat ik hier resultaat kan laten zien.
full

full
full

Om de splitsing in het dek wat beter af te kunnen dichten en de overgang vloeiender te maken heb ik een steuntje geprint waar het achterste dek op komt te rusten als het vastgeschroefd wordt. Ook heb ik de torpedorails voorzien van photo-etch boutkoppen, en de voorste steuntjes uitgeboord zodat hier de schroeven voor de dekbevestiging doorheen kunnen. De torpedorails zitten nog niet vastgelijmd, enkel de onderdelen die dezelfde kleur krijgen als het dek lijm ik momenteel vast.
full

full

full

full

full

Op de vorige foto was ook al de lafette voor de 2cm Zwillingflak te zien. Deze is voorzien van photo-etch upgrades van Eduard, en gedraaide messing lopen van Master Model. Hiervan zitten de stukken geschut nog los zodat ze apart geschilderd kunnen worden.
full

full

full

full

Nu ik toch bezig was met de stukken geschut heb ik ook meteen de 37mm aangepakt. Ook hier zijn messing upgrades van Eduard toegepast, en is de loop vervangen door een gedraaid exemplaar van Master Model. De loop zit nog los, net als de armen voor de richtkijkers, hierdoor kan de boel nog helemaal uit elkaar om te kunnen schilderen. Voornamelijk dit geschut heeft me wat grijze haren opgeleverd. De scharnieren op het schild zijn opgebouwd uit 2 losse etsdelen met een messing scharnierpinnetje ertussen, en dat was een ellende om mooi gemaakt te krijgen. Ook het laadmechanisme voor de patronen heeft een paar goede vloekpartijen los weten te peuteren. Het resultaat mag er naar mijn mening wel zijn. Zowel de 37mm als de Zwillingflak zijn voorzien van een stalen stangetje zodat ook hier onderdeks een servoaansturing kan worden gemaakt.
full

full

full

full

full

De volgende stap die ik wilde nemen was het in orde maken van het voordek. Eigenlijk alles wat daarop bevestigd was werd op S204 meegeschilderd in het donkere dekgrijs, in tegenstelling tot wat Italeri op zijn tekeningen zet. Dus ik kon daar bijna alles al op vastlijmen zodat het straks in één keer meegeschilderd wordt. Met goede moed dus de messing relingvoetjes van Eduard en de plastic relingen op het dek gelijmd, evenals het messing dekluik met toebehoren. Ook alle bolders en dergelijken werden verlijmd, waarbij in de voorste bolders een sparing werd gemaakt voor de voorste bevestigingsschroef van het dek.

Echter, toen ik op het punt stond om de messing magazijnhouders van Eduard rond het voorste geschut te lijmen zag ik op het kleurenschema in Schnellboot in Action dat daar de vergrote dekopening op zichtbaar was. Op dat moment begon ook het bericht van Arjan door mijn hoofd te spoken waarin hij aangaf het jammer te vinden dat ik de geschutsopening in het dek niet had gecorrigeerd. En naarmate ik er meer naar bleef kijken begon het me toch te irriteren dat het niet klopte, ik had immers zoveel moeite gestoken in alle andere details, dus dan moest dit ook maar verbeterd worden. Terugbladerend kwam ik een wazige foto tegen van de rand van de verdiepte opening, en op dezelfde pagina stond ook een kleine doorsnede. Eigenlijk net niet genoeg om het 100% kloppend te krijgen, maar toch voldoende om een heel eind te komen, en alles zou een verbetering zijn ten opzichte van de Italeri oplossing.
full

Maarja, er waren al een heleboel kleine details aangebracht op het dek, en die wilde ik ook weer niet beschadigen, dus wat moet je dan? Uiteraard gaat dan toch het mes erin, en dan is er geen weg meer terug...
full

Het dek bleek uiteindelijk te dik om netjes met een scalpel door te snijden, dus heb ik met een klein boortje een tweehonderdtal gaatjes geboord rond de binnenzijde van de kuip, en via die gaatjes het dek uiteindelijk toch los gekregen. Het voordeel hiervan is dat het losgekomen dekdeel al een iets kleinere diameter heeft en dus al lager in de kuip past. Het ligt hier nog los, de daadwerkelijke diepte wordt bepaald door de 3D te printen krans rond de dekopening. Voordat het dekdeel los werd gesneden is er een kruis overheen gezet met stift zodat de opening straks nog steeds goed uitlijnt met het geschut.
full

De 3D te printen krans is aan de hand van de foto gemodelleerd in Fusion 360. Zoals gezegd niet 100% kloppend, maar een hele verbetering op de situatie uit de doos, en je moet offers maken om de boel printbaar te houden.
full

De krans is in tegenstelling tot de grotere 3D geprinte delen niet geprint op een FDM printer, maar op mijn Anycubic SLA printer. Een stuk bewerkelijker en het levert meer rotzooi op, maar het geeft als alles goed gaat wel een veel strakker resultaat.
full

En dan het moment van de waarheid. Alles in en onder elkaar gelijmd, en dan hopen dat het past. Er moest wat geschipperd worden met de magazijnhouders. De plastic versies die in de bouwdoos zaten bleken qua vorm vreemd genoeg veel beter te kloppen dan de photo-etch onderdelen van Eduard. Ik heb enkel in de kuip toch de photo-etch varianten gebruikt omdat de ruimte hier zeer beperkt bleek en de etsdelen net iets kleiner van formaat zijn. Qua verdeling heb ik geprobeerd om het zo historisch correct mogelijk te houden, maar helaas bleek dit niet helemaal mogelijk doordat bepaalde verhoudingen gewoonweg niet klopten. Met name de achterste 4 magazijnen moeten eigenlijk tegen de rand van de kuip liggen, maar dit kwam niet uit met de staanders voor de geleiderail. Toch ben ik niet ontevreden met het resultaat. Op deze foto is ook te zien dat de bolders zijn aangepast om de schroef in het voordek bereikbaar te houden, en dat de messing waterafwijzer voor de kuip op gelijke hoogte gemaakt is met de bovenrand van de geleiderail in plaats van er bovenuit te steken.
full

En dan hier het overzicht van hoe het dek er nu bij ligt. Op de drie lichter gekleurde grip-paneeltjes en de waterafwijzer na is al het photo-etch werk van het merk Eduard. Er zijn nog wat strips met klinknageltjes over voor de overgang van het dek naar de romp, maar ik moet nog kijken of die strip ook op mijn model gaat komen. Verder kan alles wat hier zichtbaar is in principe nu geschilderd worden, enkel de zijkanten tot aan de eerste rij klinknagels en de punt van het dek waren Schnellbootweiss, de rest van het dek en de onderdelen waren donkergrijs. Als dat gedaan is hoeven enkel de magazijnen nog in gunmetal aangestipt te worden. Ik wacht echter nog met schilderen tot er meer onderdelen tegelijkertijd gedaan kunnen worden.
full

Het 20mm geschut moet nu nog wel aangepakt worden. De ring moet iets lager op het geschut geplaatst worden en de ring zelf moet ook iets minder hoog worden zodat hij niet aanloopt tegen de magazijnhouders. Maar dat is weer iets voor een later moment.

Laatst bewerkt:
Na een tijdje stilte valt er weer wat te melden.

Ik kon eigenlijk pas weer verder aan het model nadat het torpedosysteem uitgedacht en gemonteerd was, dus heeft mijn focus daarop gelegen de afgelopen tijd. Ik heb een systeem uitgetekend wat ingeklemd zou komen te hangen tussen de twee torpedobuizen. In dit systeem zouden twee servo's achteraan een magneetje langs de torpedobuizen houden en weer wegdraaien om de torpedo's te starten, en de twee wieltjes vooraan zouden via een opening in de zijkant van de buis de torpedo naar buiten rollen. Deze wieltjes zouden op armen zitten die door middel van een springveer strak tegen de torpedo aan getrokken zouden worden. De torpedoluikjes zouden openen door wieltjes onderdeks die door middel van een elastiek aan elkaar verbonden zijn. Op onderstaande renders is het een en ander te zien, waaronder ook hoe het geheel zich verhoudt tot de locatie van de kuip van het voorste 20mm geschut.

full

full

Na heel lang twijfelen heb ik besloten om het torpedosysteem te laten voor wat het is. Qua techniek zou het allemaal perfect kunnen werken, maar realistisch gezien is het een enorme ingreep met veel extra plekken waar water de boot in zou kunnen komen, en voegt het in verhouding onnodig gewicht toe voor een systeem wat ik in de praktijk alleen zou kunnen gebruiken in waterbakken. De rest van de tijd is het gewoon dood gewicht. Dus voor nu gaan alleen de boordkanonnen beweegbaar uitgevoerd worden en worden de torpedoluiken dichtgelijmd. Alle onderdelen die ik nu over heb bewaar ik voor een project wat weer na deze Schnellboot gaat komen.

Over het boordgeschut gesproken: De voorste kuip is dichtgemaakt door middel van het luikje wat bij de Eduard set zit.
full

De volgende stap was het aanbrengen van photo-etch rond de brug. Volgens de instructies van Eduard moet de plastic deur tussen de brug en het stuurhuis eruit gesneden worden, en wordt hiervoor in de plaats een soort ondiepe rechthoekige kuip geplaatst waar de deur dan verdiept ingelijmd wordt. Dit zou betekenen dat je eigenlijk nergens het stuurhuis in zou kunnen kijken. Ik heb daarom besloten om het verdiepte kuipje aan 3 kanten te ontdoen van de om te vouwen delen, en het om te vouwen deel aan de vierde zijkant te gebruiken om in de opening te lijmen. De daadwerkelijke deur met het detail heb ik vervolgens aan de andere kant gelijmd van waar eigenlijk de bedoeling was, zodat de deur nu open staat. Door de deur ver genoeg open te zetten valt de platte kant zonder detail straks volledig weg onder de rand van de kalotte. Ook heb ik de luikjes waar de bevelvoerder instructies doorheen kan schreeuwen opengesneden en de messing onderdelen op een kiertje gezet.
full

full

De volgende stap was het verwijderen van de deuren in de zijkanten van het stuurhuis en de brug. Op onderstaande afbeelding is het verschil te zien tussen het standaard onderdeel en het onderdeel waarin de openingen zijn gesneden.
full

Vervolgens werden alle messing onderdelen aangebracht, zowel die van Italeri als die van Eduard.
(rond de deuren lijkt het alsof er veel teveel lijm is gebruikt. Dit komt omdat ik oorspronkelijk de verkeerde deuren op die locatie had gelijmd, deze zijn gewisseld waardoor er wat lijmresten aanwezig waren, in de praktijk vallen deze reuze mee.)
full

Hier zit om even te passen de kalotte op zijn plek. De boel is uiteraard nog niet vastgelijmd. Op de achterzijde van de kast achterop de brug is de ingegoten bevestiging van de helmrekken weggesneden. Op de S-Boot die ik nabouw zat dit rek hier namelijk niet. In werkelijkheid zat er een helmrek achterop de opstaande rand rondom de brug, welke ik nog moet namaken. Om wat gewicht te besparen gaat er onder de brug nog wat materiaal uit het hoofddek gesneden worden.
full

Een ander detail wat in de doos anders wordt uitgevoerd dan in werkelijkheid was de houder voor de loop van het 20mm geschut. Deze zat oorspronkelijk aan bakboord naast de kuip vastgelijmd, maar op foto's van de echte boot zag ik dat deze koker naast het luik diende te zitten. Deze is dus verplaatst.
full

Tot slot een update over de relingen. Deze ga ik zoals bekend in messing uitvoeren. Ik was echter niet tevreden over de afstand tussen de twee regels, en de totale hoogte van de 25mm relingstaanders die ik eerst had aangeschaft. Op Youtube kwam ik een filmpje tegen van een andere bouwer die dit veel slimmer had aangepakt. Deze had 30mm staanders van Caldercraft genomen, en hier simpelweg het voetje vanaf geknipt. De relingen kunnen nu op elke gewenste hoogte ingelijmd worden, en de afstand tussen de regels is nagenoeg identiek aan de Italeri staanders. Aangezien ik toch al gebruik maak van de geëtste relingvoetjes van Eduard valt het straks ook niet op dat de voetjes van de relingen zijn afgeknipt. Als finishing touch worden de bollen voor de regeldoorvoeren iets afgevlakt met een dremel zodat ze meer lijken op de staanders uit de kit. Hieronder een vergelijking tussen de plastic relingen uit de kit, en de aangepaste Caldercraft staander.
full

En dat was het weer even voor nu. Voordat ik verder kan moeten de achterste twee stukken geschut voorzien worden van hun aansturing, en daarna kan gewerkt worden aan het achterdek.

mooi werk dat je weer laat zien en dat zowel voor je ontwerp en tekenkunsten als voor je modelbouw werk.
heb wel 1 opmerkingetje, die servo's achteraan met het magneetje kan je toch gewoon weglaten en de magneet aan de zijkant van de buis kleven.
Op het moment dat de torpedo gelanceerd word , gaat het magneetcontact toch evenzeer verbroken worden.

Nee, de timer in de torpedo is zo uitgevoerd dat er ongeveer 2 seconden contact moet zijn. Als de boel te lang actief blijft reset het namelijk. Maar ik hoef me daar op dit moment gelukkig niet druk meer over te maken aangezien de lanceerbare torpedo's komen te vervallen.

Even iets kleins tussendoor:
Omdat ik de navigatieverlichting ook werkend wil maken moest ik daar een oplossing voor vinden. Veel van de standaard navigatielampen in de handel zijn veel te groot en dus onbruikbaar. Daarom heb ik zelf nieuwe navigatielampen getekend.
De lampen aan bak- en stuurboord heb ik qua buitenafmetingen overgenomen van de onderdelen uit de doos, zodat ze straks goed passen. De vorm van de behuizing en lens daarentegen heb ik, net als voor de lamp op de kalotte, overgenomen van foto's uit het boek Schnellboot in Action. Het heklicht heb ik dan weer nagenoeg identiek gehouden aan het onderdeel uit de doos.

Ik heb een aantal 2mm SMD LED's liggen welke straks gebruikt gaan worden om de boel daadwerkelijk te verlichten. As we speak worden de onderdelen geprint in transparante resin, en de lampen aan bak- en stuurboord uiteraard meteen in kleur. Hopelijk komen ze er net zo goed uit te zien als op de render.
full

Back