bouwverslag 1:4 met 50 cc minibike motor

Ik ben momenteel bezig met het bouwen van een bigscale auto met een blokje van een oud minicrossertje (50cc).
tot dusver ben ik zover dat er een diff van een scootmobiel met dubbele schijfrem achter zit, het blokje op het diff zit, de uitlaat gelast is en de voorophanging klaar is (1 centrale draaiende as).

nu zit het probleem in het stuurbaar maken van de voorwielen.
zijn er servo's sterk genoeg voor dit, en is een servo saver zelf te maken?
het 'apparaat' weegt momenteel iets van 15 a 20 kilo's
is er een mogelijkheid om zelf servo's te maken die sterk genoeg zijn voor deze applicatie?
het probleem is dat ik niet 100 euro uit wil geven aan servo's.
heeft iemand enige ervaring met eenzelfde project?

Ter vergelijking met een kap van een Carson Gas devil (1:5)
full
full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
leuk project!

een servo saver is wel zelf te maken, als je die v vorm uit een buisje zaagt en een passend buisje in 1 deel last dan heb je een saver. dan een veer met de juiste spanning er op drukken met schroefdraad... misschien een klepveer van een auto.

voor servo's is het misschien een oplossing om meerdere servo's samen te laten werken. dan wel de voeding niet via de ontvanger laten lopen... bij zelf maken zit je met de tandwielen, dat is niet te doen thuis denk ik.

leuk project!

een servo saver is wel zelf te maken, als je die v vorm uit een buisje zaagt en een passend buisje in 1 deel last dan heb je een saver. dan een veer met de juiste spanning er op drukken met schroefdraad... misschien een klepveer van een auto.

voor servo's is het misschien een oplossing om meerdere servo's samen te laten werken. dan wel de voeding niet via de ontvanger laten lopen... bij zelf maken zit je met de tandwielen, dat is niet te doen thuis denk ik.

de servo saver ga ik zo snel mogelijk proberen te maken!
heb je ook enig idee welke servo's hiervoor dan wel geschikt zouden zijn?

het is een heel gewicht... het moeten wel de zelfde servo's zijn, ze moeten immers even snel draaien. als je niets hebt liggen kan je eens bij hobbyking kijken wat hun hebben, die hebben vrij sterke servo's voor niet te duur, en dan 2 of 3 of 4 laten samen werken. maar 100 euro zit je wel al snel aan...

voor een servo saver moet je eerst weten hoe veel kracht je servo's kunnen opvangen zonder stuk te gaan.

misschien heeft iemand van het forum nog geschikte servo's liggen. ik denk dat je totaal zo'n 40 kilo/cm nodig hebt, omdat je auto zo zwaar en groot is.

is het eigenlijk de bedoeling offroad te rijden? want ik denk dat een servo voor onroad minder sterk hoeft te zijn als voor offroad (verbeter me maar als dit niet klopt)

wat overigens ook een mogelijkheid is voor de saver, is elke servo die je gebruikt een saver in de hoorn te geven.

het is inderdaad bedoeld om offroad te gaan rijden, ook ivm veiligheid. omdat dit ding zo zwaar is, is het veiliger om eerst eens offroad te testen op een weiland oid.
heb thuis nog een aantal towerpro mg996 servo's liggen, maar denk dat deze samen niet sterk genoeg zijn?

Operating Speed: 0.17sec / 60 degrees (4.8V no load)
Operating Speed: 0.13sec / 60 degrees (6.0V no load)
Stall Torque: 9 kg-cm (180.5 oz-in) at 4.8V
Stall Torque: 12 kg-cm (208.3 oz-in) at 6V
Operation Voltage : 4.8 - 7.2Volts

als je er 4 hebt moet het wel lukken denk ik, maar dat is idd een wilde gok... misschien 3 ook wel, misschien dat er iemand anders is die hier een meer over kan zeggen als een goede gok??? stel het anders als vraag op het bigscale forum. hen zullen dat vaker bij de hand hebben.

Back