Bouwverslag 2cc dieselmotor

Houd er rekening mee dat de 3728 een z.g. superreg ontvanger is.
Deze pakt in een keer de hele band (ontvangstbandbreedte is een paar honder kHz).
Dus als iemand anders een zender aanzet is het uit met de pret.

Mijn eerste zelfbouwproject ooit was een vergelijkbaar systeem met slechts twee kanalen.
Het werkte wel, maar ik heb er nooit voldoende reikwijdte in weten te schroeven (wat weet een 16 jarige nou over het oplossen van HF problemen)
Ook was het lastig om steeds iedereen te vragen even de zenders uit te houden.

P.S. Ik heb mijn Bellamatic 2 nog en nee, die blijft in mijn eigen museum....;)
Leuk, die 7 pins connectors, passen in miniatuurbuisvoetjes uit die tijd,

@Bruno , ik ben toch niet van plan hem te gebruiken ;), wel thuis eens uitproberen of alles nog werkt , maar dan moet ik eerst nog enkele accupakketjes van 12v , 6v en 2.4v samenstellen

Hallo , nu terug naar de bouw van de Owen Mate.
De cilinder moest enkel nog gehoond worden en dat heb ik ondertussen gedaan.
Daarvoor heb ik mijn eigen simpel hoonkopje gemaakt , een staaf alu afgedraaid tot de dia. van de cilinder , 20 mm diep M5 ingetapt , ongeveer in het midden een stukje doorgezaagd en dan kan ik met een verzonken M5 boutje het hoonkopje aan 1 kant openspannen zodat het een beetje conisch word , de cilinder moet toch taps(0.02mm) lopen naar onder toe.
174.JPG

Mijn eigen brouwsel , grafietpasta met fijne rodeerpasta en een scheutje snijolie
175.JPG

En honen maar
176.JPG

Het resultaat , nu kan ik de compressiezuiger en zuiger op maat maken aangepast aan de gehoonde cilinder
177.JPG

Wordt vervolgd
Groeten en beste wensen voor 2013 ;)

Laatst bewerkt:
Hallo iedereen , op de laatste dag van het jaar ook nog de compressiezuiger gemaakt uit GG25
Buitendiameter op maat draaien , laatste paar hondersten met schuurpapier juist pas gemaakt , het moet een "vaste" passing zijn in de cilinder
178.JPG

Kamertje uitfrezen
179.JPG

Voila
180.JPG

Press fit
181.JPG

Groeten Jef

Laatst bewerkt:
Hallo , ik ben het nieuwe jaar al goed begonnen en heb de zuiger gemaakt .
Buitenkant op +0,05 mm overmaat gedraaid , word op maat gehoond.
Ook binnenkant al voorgeboord met spiebaanfrees van 6 mm
182.JPG

Onderkant 3 mm diep geboord met 11,5 mm , ruimte voor de drijfstang en tevens verlichten van de zuiger
183.JPG

Zelfbouw hoonkopje om buitenkant zuiger op maat te maken
184.JPG

Hier zie je hoe het werkt , met de stelboutjes kan ik het kopje aanspannen of openspannen , simpel maar het werkt wel
185.JPG

Laatst bewerkt:
Maat nemen met de kantentaster om het gat voor de zuigerpen te boren
186.JPG

Met centerboor volledig doorboord , de pen en het small-end van de drijfstang worden aangepast naar deze maat
187.JPG

Afsteken
188.JPG

Klaar
189.JPG

Hier zie je dat ik de onderkant ook nog heb uitgefreest , ruimte voor de drijfstang
190.JPG

En het past , ikke weeral content:D
191.JPG

Wordt vervolgd Groeten Jef:cool:

Laatst bewerkt:
Hallo iedereen ,
Vandaag ben ik aan de drijfstang begonnen , eerst uit een ronde staaf aluminium 7075 de vorm uitfrezen en het smal-en big-end boren
192.JPG

193.JPG

Kamertje uitfezen
195.JPG

Afsteken op de draaibank
196.JPG

De andere zijde nog vlakken en het kamertje frezen
197.JPG

De uiteinden moeten nog afgerond worden maar dat is voor de volgende keer
198.JPG

Groeten Jef:cool:

Laatst bewerkt:
Ziet er héél netjes uit Jef.
Komt er nog een bronzen lager in het "big-end" ?
Dirk

Bij de motor van David Owen zit er normaal geen bronzen busje maar ik heb een andere drijfstang getekend , daar heb ik een busje voorzien in het big-end met smeergaatje

Mooi werk Jef.

Dat is nog eens mooi handwerk zonder hulp van al dat computer gestuurde werk van heden ten dage, nu moet je geen draaibank werker meer zijn maar programmeur.

Johan.

Hallo iedereen ,
Nog een stapje verder met de drijfstang ,
een hulpstukje gemaakt om de ronde kanten te kunnen frezen zonder de draaitafel te moeten gebruiken
199.JPG

Hier wilde ik jullie de werking ervan laten zien maar het is een heel onduidelijke foto , mijn excuses daarvoor
200.JPG

Maar dit is in elk geval het resultaat :D , nu de andere kant nog
201.JPG

Groeten en wordt vervolgd Jef:cool:

Laatst bewerkt:
Héél goed van je Jef. En het smeergaatje zo schuin mogelijk maken.
Gaatje vanuit de duim naar de binnenkant as toe is ook een topsmering.
In dat big-end wil je echt een overvloed aan olie.
Ik zal je binnenkort eens een prachtig krukasje tonen. Help me er aan herinneren als je bij me bent Makker.

Nog een onbekend dieseltje gevonden uit de Oostblok landen.

Mits je toch graag draaiwerkjes maakt.
Het is hier eventjes stil? skilatten onder gebonden?

Johan.

Nog een onbekend dieseltje gevonden uit de Oostblok landen.

Mits je toch graag draaiwerkjes maakt.
Het is hier eventjes stil? skilatten onder gebonden?

Johan.

Voor het moment enorm veel werk met L.C.Engineering , mijn dagelijkse kostwinning , daarom genen tijd om aan het dieseltje te werken :sad: en ook niet om te gaan skieën :cool:
Ziet er wel een schoon moteurke uit , Super Atom 1,8 cc uit Tsjechië dacht ik

Laatst bewerkt:
Dat vind ik nu geweldig,om met eenvoudige machines toch een dieselmotortje te maken,dit werkstukje vereist wel voldoende ervaring met de metaalbewerking maar daar ontbreekt het Jef niet aan zoals ik op de afbeeldingen zie,klasse Jef!
Nu ben ik benieuwd dat over een tijdje het dieseltje gaat draaien,blijft altijd spannend,succes groeten Fanaat.

Hallo iedereen ,
Vandaag eindelijk nog eens aan het dieseltje kunnen werken , ik heb ondertussen het bronzen lagerbusje voor het big-end gedraaid , gemonteerd en daarna geruimd op 5 mm . Bij het passen op de krukas zag ik een probleempje , deze drijfstang is niet het model zoals in de originele Owen Mate , daar is het stuk tussen big-end en smal-end rond van doorsnede en loopt taps van 5 naar 4 mm maar ik heb een rechthoekige doorsnede en liep de "schacht" aan tegen de krukwang , zie foto
202.JPG

Daarom heb ik tussen de 2 "ogen" de kamertjes weggefreest die ik er eerst had ingemaakt
204.JPG

Veel beter nu
203.JPG

Ook nog een smeergaatje gemaakt onderaan de drijfstang
206.JPG

De onderdelen voor het dieseltje zijn nu bijna allemaal klaar , enkel nog de regelschroef voor de compressiezuiger maken en het inlaatgat in de krukas , daar moet ik eerst nog een boormal voor maken , het gat moet 54° verdraaid t.o.v. de kruktap geboord worden , anders klopt de inlaattiming niet en dat is toch wel "heel" belangrijk , dus kopke er bij houden en dubbel chekken voor de boor erin te zetten , maar dat is voor de volgende aflevering
207.JPG

Laatst bewerkt:
Zit er geen balansgewicht aan die krukas?

Zal stevig trillen dan, ben ik bang....

Groet, Bert

Back