Bouwverslag: 3D geprinte romp

Discussie in 'Speedboten' gestart door Magin-Sander, 8 nov 2014.

  1. Magin-Sander

    Magin-Sander

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    95
    Hallo

    Na mijn eerste bouwverslag van alweer een tijdje geleden (1,5jaar?) vond ik het weer tijd voor een nieuw projectje. Dit keer zonder pluggen en mallen maar met 3D prints.
    Sinds een aantal weken hebben we op de zaak een FDM printer. Het leek me een leuke uitdaging om hier een bootje uit te laten komen en te zien hoe dit zich houdt.

    De romp is een 660mm lange mono, gebaseerd op de pursuit / arowana. Het maximale print oppervlak is 250x250x300mm daarom wordt de romp in 3 delen geprint. De delen worden verlijmd, buitenkant bekleed met glas, binnenkant laagje carbon.


    Ontwerp:
    [​IMG]

    De romp romp wordt geprint met PLA filament. Met de wanddikte moet gekeken worden wat optimaal werkt, ik test met een wanddikte van 1.6 en 2mm.

    Na wat mislukte eerste pogingen is de de voorkant en soort van goed gelukt.
    [​IMG]
    dit is in het zwart met een wanddikte van 1,6mm. De stevigheid was erg klein door de laagjes die niet goed op elkaar zaten.

    een grijze uitvoering met 2mm deed het een stuk beter.
    hier komen zsm meer foto's van

    Sander
     
  2. Erwin1992

    Erwin1992

    Lid geworden:
    22 mei 2012
    Berichten:
    445
    Locatie:
    Marum, Groningen
    Ingenieus idee sander. Ik heb zojuist mijn werktuigbouwkunde opleiding afgerond met "dit" onderwerp (additive manufactering). De eerste print ziet er best belovend uit. Vanwaar de keuze om met pla te printen? pla print beter maar de mechanische eigenschappen liggen lager als die van ABS.

    Wanneer je over zou gaan op ABS kun je zelfs met middelen als aceton gaan werken om het strak te "dampen".

    Er bestaan ook materialen die geheel op te lossen zijn. Bijv met water. Hiermee zou je redelijkerwijs een plug kunnen printen die naderhand te verwijderen is.

    Erg interessant project dit
     
  3. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    inderdaad erg interessant, veel succes!:)
     
  4. Lior

    Lior

    Lid geworden:
    26 aug 2014
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Utrecht
    Mooie technieken , ga het volgen ! succes
     
  5. Erwin1992

    Erwin1992

    Lid geworden:
    22 mei 2012
    Berichten:
    445
    Locatie:
    Marum, Groningen
    Mooie techniek met een hoop potentie. Wordt alleen nog verkeerd toegepast.
     
  6. Magin-Sander

    Magin-Sander

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    95
    Dank voor jullie reacties! Ik heb gekozen voor PLA omdat het minder ruikt bij verwerken. (het is ook milieu vriendlijker maar dat is mooi meegenomen:rolleyes:)
    Wat Ewrin zegt klopt, PVA is wateroplosbaar en ideaal om de ondersteuningen op te laten lossen. Nadeel, het is best prijzig (40euro per 500gr, tegen 40 euro per kilo voor PLA) Voordeel, ondersteuningen hebben niet zo veel volume.
    Erwin, wat bedoel je met verkeerd toegepast?

    Vandaag ook het eerste gedeelte van het kapje schoongemaakt van de ondersteuning. Door de vorm en instellingen van het model heeft kapje heeft een open structuur. Meer toeval maar nu kan de epoxy goed in het materiaal komen.
    Het wegsnijden van de ondersteuning ging vrij makkelijk.

    Zo kwam het kapje er eergister uit:
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  7. Erwin1992

    Erwin1992

    Lid geworden:
    22 mei 2012
    Berichten:
    445
    Locatie:
    Marum, Groningen
    Dat de techniek hier en daar verkeerd wordt toegepast heeft niets met uw project te maken. Voelt u zich dan ook vooral niet aangesproken. Het punt is dat 3d printen pas rendabel is Wanneer er producten mee geproduceerd worden die anders, op bijv een cnc bewerkingsstation, niet of erg moeilijk te maken zijn. Voor een simpel product is het totaal overbodig om het te printen.

    Kapje ziet er ook netjes uit. Geen last van kromtrekken? Is best en lap namelijk met een relatief dunne wanddikte.
     
  8. Magin-Sander

    Magin-Sander

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    95
    Helemaal mee eens! Wij gebruiken deze simpele kunststof producten vooral om concepten te bespreken. Deze vorm van printen beperkt wel de mogelijkheden en afwerking van de vorm.

    edit: voelde me niet aangesproken hoor! ;)
     
  9. RCjeffrey

    RCjeffrey

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    1.138
    Locatie:
    enschede
    Ik ga deze volgen,
    Ziet er goed uit.
     
  10. Erwin1992

    Erwin1992

    Lid geworden:
    22 mei 2012
    Berichten:
    445
    Locatie:
    Marum, Groningen
    Dan zult u eens naar een SLA printer moeten kijken. Resolutie en laagdikte hiervan zijn stukken gunstiger. Materiaal en machine is daarentegen wel duurder.

    Maar voor wat proto's kan ook de fdm techniek veel betekenen .
     
  11. Thijs Slotman

    Thijs Slotman

    Lid geworden:
    22 okt 2013
    Berichten:
    1.818
    Locatie:
    Overijssel, haaksbergen
    ga ik ook volgen. succes :)
     
  12. Magin-Sander

    Magin-Sander

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    95
    update:Alle onderdelen zijn geprint:

    Middelste gedeelte in de printer:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Passing is best netjes, weinig last van krip. Volgende keer print ik een rand mee die de hele vorm opsluit ipv de pinnetjes.

    Volgende stap is lijmen!:D
     
  13. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    wauw dit is toch wel een van de snelste manieren van een boot zelf maken! ;)
     
  14. Erwin1992

    Erwin1992

    Lid geworden:
    22 mei 2012
    Berichten:
    445
    Locatie:
    Marum, Groningen
    Het valt me niets tegen Sander. Ziet er netjes en veelbelovend uit. Hoop dat je de strakes netjes scherp kunt krijgen. Moet vast goed komen aangezien je nog met glas aan de gang gaat.

    Ben best benieuwd hoe stevig het geheel straks is.

    Groet, Erwin
     
  15. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    heey"magic" sander ziet er id goed uit en dit word de toekomst, vreemd is het wel die gedeeltes romp, ga het volgen ........
     
  16. Magin-Sander

    Magin-Sander

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    95
    @sam: Het bouwen van romp gaat nu erg snel, maar daarom misschien ook minder leuk. het is iig wel in 1 keer symetrisch :rolleyes:

    Net een paar beugeltjes gemaakt, morgen in de printer.
    [​IMG]
     
  17. Kees de Mol

    Kees de Mol

    Lid geworden:
    20 aug 2007
    Berichten:
    748
    Locatie:
    Rijnsburg (ZH)
    Ik hoop het niet. Leuk om te zien en bewondering voor de tekenskills maar met modelbouw heeft dit weinig meer van doen. Dit wil niet zeggen dat ik deze bouw niet interessant vind. Ik vind dat je deze techniek eigenlijk alleen zou moeten gebruiken voor wanneer andere bewerkingen niet toereikend zijn. Maar dit blijft natuurlijk een hele discussie. In de toekomst zullen helaas steeds meer 'trotse' 'bouwers' hun 'zelf'(geprinte)'gemaakte' modellen laten zien. Ik vermoed dat modelbouwbeurzen steeds minder interessant zullen worden. Ik wil me graag verbazen over vakmanschap niet over 'print'manschap.
     
  18. Erwin1992

    Erwin1992

    Lid geworden:
    22 mei 2012
    Berichten:
    445
    Locatie:
    Marum, Groningen
    Dat de techniek enkel gebruikt moet gaan worden voor producten die niet op de conventionele manier te produceren zijn staat als een paal boven water. Prints zijn relatief duur. Zeker op een professionele printer. Veel mensen, bijvoorbeeld cad/cam programmeurs en operators van bewerkibgscentra, moeten niks van deze techniek hebben. Ze zijn bang dat deze techniek alles overneemt.... Gelukkig is dat absoluut niet waar. Het is een uitbreiding op het bestaande machinepark.
     
  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Sander,

    Over het algemeen lopen de strakes bij dit formaat modelboot niet door tot aan de spiegel, dit heeft te maken met het bochtengedrag.

    In de (gelijkbenige) driehoek, met de buitenzijde van de spiegel als onderste hoekpunten heb je geen strakes.

    Groeten, Jan.
     
  20. Magin-Sander

    Magin-Sander

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    95
    Dank voor de tip Jan, deze ga ik zeker meenemen in de volgende romp;)
    Vd weer weg druk geweest weinig gedaan. Maar de onderdelen zitten iig wel aan elkaar.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De delen zitten mooi op elkaar. Volgende keer print ik wel een pasrand om de hele omtrek zodat het nog beter past.
    Morgen langs de polyservice wat weefsel te halen, maar eerst de randen nog wat beter afwerken.
     
    Josessers vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina