[Bouwverslag] 3D printable Tricopter

Goedemorgen allemaal!

Na lang te hebben rondgekeken op het forum, zojuist een account aangemaakt om deze post te kunnen plaatsen. Sinds een aantal weken ben ik bezig voor mijn Profielwerkstuk ( PWS ) in 6VWO een 3D printbare Tricopter te ontwerpen en te bouwen. Hiervoor heb ik inmiddels heel wat uren doorgebracht om dit te tekenen en verwerken, maar ook om informatie te vinden op het internet. Gelukkig is er veel te vinden, maar ik mis wel nog wat delen informatie.

Het ontwerp waarmee ik bezig ben ik gebaseerd op de Spyda 500 , inclusief de DJI arms. Erbij moet een Yaw Mechanism, wat inmiddels ook zo goed als af is. De bedoeling is dat het frame zo ontworpen wordt, dat er na het printen zo min mogelijk hoeft worden aangepast ( bijv. gaten e.d. ). Ook lijkt het mij handig de Tricopter zo modulair mogelijk te maken, zodat ik bijv. eenvoudig kan uitbreiden naar een betere Flight Controller. Dit door middel de gaten zo te plaatsen, dat hier meerdere cases op passen.

Voordat ik het vergeet te vermelden, ik heb wel al wat ervaring met modelbouw. Zelf heb ik twee RC auto's in elkaar gezet ( o.a. de Savage SS ) en heb ik een kleine quadcopter die ik (naar mijn zeggen) goed onder controle heb. Dit in combinatie met mijn Arduino ervaringen hoop ik de Tricopter te kunnen bouwen en vliegen.

De afgelopen dagen ben ik bezig geweest een hardware lijst samen te stellen. Dit is volledig gebaseerd op andere online projecten, reviews and video's. Het kan dus voorkomen dat de hardware niet de ideale combinatie is, waarvoor ik ook hier ben ;) .

Hardware:
FC:
1x Hobbyking KK2.1.5
1x USBasp

Transmitter:
1x Turnigy 9XR Transmitter
1x Turnigy 9XR 3S accu
1x FrSky DJT 2.4Ghz Combo Pack ( Module )

Receiver:
1x FrSky DJT 2.4Ghz Combo Pack

Motoren:
3x Sunnysky X2212 KV980
?x (proppellor, welke en hoeveel ? )

ESC:
3x Turnigy Plush 30A Speed controller
1x ESC Programming card

Accu:
1x Zippy Flightmax 2800mAh 3S 30C
1x Oplader ( Heb er 1 liggen, kijken of die voldoet )

Yaw Servo:
1x BMS-385DMAX Digital Servo:

( Gimbal servo voor Super Simple Flexy-Gimbal:
2x Hitec HS-81 Micro Servo )

Hierbij komen nog een ESC Breakout cable en Male to Male servo lead. Én een hoop M2,5x5 schroeven.

Verder is het denk ik noemenswaardig om te vermelden dat het frame ongeveer 220gr. weeg, inclusief Yaw Mechanism, cases en schroeven. De bovengenoemde hardware bij elkaar weegt ongeveer 550 gram, wat zou neerkomen op ongeveer 800 gr. totaal.

Om jullie niet langer op te houden, twee screenshots van de ontwerpen:
aFHzk6L.png

Volledige frame, inclusief prototype Yaw Mechanism. Deze is inmiddels verder gevorderd, inclusief de motor mounts en servo casing. Ik heb ook gekozen voor een hoek van 110 graden, voor de gimbal die voorop geplaatst gaat worden.
R1CQbe6.png

Het onderste "Baseplate", die klaar is om geprint te worden!

Graag hoor ik jullie meningen en opmerkingen! Alvast ontzettend bedankt!

Laatst bewerkt:
Heel interessant! Ik doe dit jaar ook mijn profielwerkstuk, 6VWO, dus ik zit in dezelfde situatie als jij. Enige verschil is dat ik voor mijn PWS onderzoek doe naar de waterraket en vluchtkarakteristieken etc. :D

Veel succes.

Dank je! Ook erg gaaf! Twee jongens uit m'n klas wisten niet wat zij wilden doen, toen heb ik ze voorgesteld om een twee-traps waterraket te maken, met een kleine weermodule in de kop. Ben erg benieuwd hoe dat gaat aflopen.

EDIT:

Kleine update; Het Yaw Mechanism is 95% klaar, de housing voor de servo mist alleen nog:
UTWCKgK.png

Laatst bewerkt:
Hm, helaas verder nog geen reacties! Alles wat ik nu op mijn lijstje heb staan, is op voorraad, alleen de propellor weet ik nog niet.

Iemand hier die de hardware lijst kan controleren en propellors kan aanraden? Heb vooral mijn twijfels bij de receiver, ESC en accu.

Alvast ontzettend bedankt!!

• Ik zou als propeller een 9x4,7 kiezen en neem er dan gelijk een stuk of 15-20 kan je een aantal keer crashen.
  • Wat betreft esc's zou ik voor afro esc's gaan, die hebben simonK firmware en zullen dus sneller reageren (30a afro)
  • Neem voor de zekerheid ook een 5v ubec want je hebt namelijk redelijk dingen die 5volt nodig hebben (flight controller, receiver, servo voor yaw mechanisme en 2 losse servo's voor de gimbal)
  • verlengkabeltje voor de yaw servo? is denk ik ook wel nodig, zo lang zijn die draadjes namelijk niet.
  • Ook zal ik niet voor een breakout cable gaan maar gewoon een power distributie bordje erop maken.
  • Let ook op dat je een 3d geprint frame hebt en het frame dus snel zal breken bij impact.

Misschien nog een tip; Als je besmet raakt met het virus, post dan eerst je vragen in het "gaat deze setup werken" topic, daar kijken een stuk meer mensen ;)

Rubaaaa,

Bedankt voor je reactie!

• Ik heb de Afro 30A + USB Programming tool in winkelwagen gedaan :)

• Ik heb een 5V 5A UBEC gevonden, was als enige op voorraad. Hoeveel hiervan aanschaffen?

• 10 stuks Male to Male Servo lead (JR) liggen erbij!

• Klinkt inderdaad beter! Kan alleen Max 20A ampere output vinden, namelijk deze. In de comments staat alleen dat iemand deze gewoon gebruikt met 30A..

• Klopt! Heb wel originele DJI arms die ik ervoor gebruik, slechts de base, yaw en cases worden geprint. Dit doe ik zelf thuis met krachtige PLA, ik ga zien hoe het werkt :)

Mocht het bovenstaande goed bevonden worden, dan zal ik alles bestellen en zien wat ik ervan kan maken! Rubaaaa, ontzettend bedankt!

Mooi project :-). Misschien ook een idee om sleuven me te printen voor de strap van de lipo en misschien iets waar het KK bordje mooi in valt :-) ?

Schiksie,

Bedankt! Zeker weten! De upper base is nog niet af, ik wacht tot ik de hardware thuis heb om de designs af te maken. Zat zelf aan een mini case te denken waar de lipo in kan schuiven en vast klikt. Anders inderdaad sleuven! Voor de KK kwam ik al een mooie case tegen op Thingiverse.

1 ubec is genoeg, die moet je aansluiten op de + en de - op de kk2 zodat je dan 5a+3x0,5a(bec van esc's)=6,5 kan leveren, dat is ruim genoeg.

je moet ook Verlengkabeljes hebben, niet alleen male to male maar ook male to female, zoals deze

je pdb en propellers zijn goed, maar je moet je wel realiseren dat je propellers moet hebben die met de klok mee draaien maar ook propellers moet hebben die tegen de klok in draaien. (2x cw(clockwise) en 1x ccw(counter clockwise)

Rubaaaa,

Ontzettend bedankt voor de info en uitleg! Nu 80% kunnen bestellen!

Heyudude,

Zojuist een mailtje eruit gegooid betreft de SunnySky motoren via de website ;)

Micropuller, wat bedoel je precies? Bij verbindingspunten naar de kantlijn ook een cirkel tekenen in plaats van de huidige hoeken?

Dennis.W,

Ik neem aan dat je de Fillet van linksboven bedoelt? Heb namelijk die van rechtsonder ook voorbij zien komen..
unaoLfT.png

Rubaaaa,

Super! Heb deze direct besteld, zodat ik niet op de restocking hoef te wachten ;)

Wederom een update!

Gisteren deel I van de bestelling binnen gekregen! Hierin zaten o.a. de zender, accu's, kabeltjes, kk2.1.5, Power distribution. Ziet er allemaal gaaf uit!!

Ondertussen is school weer begonnen, maar toch tijd gevonden een klein halfuurtje eraan te werken. De designs kunnen pas helemaal worden afgerond als ik álle spullen heb, maar toch een kleine stap gemaakt. Zo heb ik de fillet toegevoegd zoals aangeraden werd. Ook heb ik alvast de gaten gemaakt voor het Power Distribution plaatje. Verder heb ik een proto case ontworpen voor de Servo, maar ook deze is pas af zodra ik de servo zelf binnen heb.

Zie hier:
I2HpW7p.png

Q65ahbu.png

Ah okee! Die is nog niet klaar, ik wacht op de Servo voordat ik die afmaak, dan zal daarna ook dat soort zaken worden afgehandeld :) Bedankt!

Back