Bouwverslag - 3DBatix Diablo (shocky)

Ik heb ook een Diablo gebouwd, maar dan met onderstel.
Omdat het volgens de beschrijving niet functioneel is, maar wel een bijdrage levert aan het vlieggedrag...

Het heeft mij vooral hoofdpijn opgeleverd; het brak al meteen bij de eerste landing af. Na de derde keer herstellen heb ik een alu-buisje ter versteviging gebruikt. En dan meteen 'echte' slowflyer wielen eraan. Geweldig vlieggedrag (en ik had geen lood meer nodig voor het CG. De accu zat al op de plaats waar die van RCEflyer zit en dan nog niet genoeg gewicht voorin...), maar nu brak de romp bij de landing.

Laat eens weten hoe jullie diablo's vliegen zonder gear. Misschien dat ik dat van mij ook gewoon moet weghalen

De mijne vliegt prima zonder landingsgestel. Misschien is een harrier makkelijker met landingsgestel?? Ik merk verder geen nadelige gevolgen....

Vond het een beetje stom om een nieuw apart bouwverslag te openen, omdat ik toch geen foto's had van de bouw, enkel van het resultaat. En in dit draadje stonden toch al een paar andere shocks dan die van opener RCEFlyer.

Het is geen 3DBatix Diablo maar een Extra 330, uit dezelfde stal, met een 56 gr zware buitenloper die ik nog uit de sloop van een Alfa FW190 had, en een 3 cellen 1300 mah lipo.

Het gaat een buiten-shocky wezen denk ik met een totaalgewicht van 374 gr, of is dit nog te doen in een sporthal van 20x30m? Het is m'n eerste shocky :rolleyes:

Hoe groot maak ik de uitslagen?

full

full

full

Qua decoratie nooit echt creatief geweest, vandaar het superoriginele schema :)

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Goofer,

Ook een mooi kistje geworden hoor :) Je zal er echter wel buiten mee moeten vliegen, want voor binnen is ie echt te zwaar :(

Ik denk dat ie zelfs voor buiten nog wat zwaar is, het zal in ieder geval betekenen dat ie op een behoorlijke snelheid moet worden gevlogen.

Als je nog een motortje hebt liggen wat lichter is en wat op een 2S Lipo kan, zou dat in ieder geval veel gewicht schelen.

Ik heb de Extra330 ook gebouwd, maar dan wat kleiner en lichter.
Dit is mijn vliegertje:
IMG_2469.jpg

Ik heb 'm buiten op een rustige dag ingevlogen, daarna is ie mee geweest naar de sporthal op onze indoor fly in:
IMG_0399-s.jpg

Als ik het goed heb weegt ie iets van 150 gram, maar dat staat wel ergens in het bouwtopic.

Hier staat een bouwverslagje met de gebruikte setup.

Wat je uitslagen betreft, staat dat niet ergens op de tekening ? Volgens mij wel, maar het is het mooiste als je in je zender met Dual Rate twee waardes in kan stellen ...

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn Diablo weegt 280 gram met een 36 grams BL en 3s1000 12c lipo.

Jouwe valt dus inderdaad in de catagorie best wel zwaar.

Het zal wel vliegen maar ik zie er geen indoor vliegtuigje in.
Ik heb ook zo'n mini extra zoals RCEflyer en mijne weegt 140 gram met 2s500 en is 2,5cm groter (72,5cm spanwijdte)

Hoi allemaal,

Ik ben bezig mijn eerste shockflyer te bouwen, maar heb behoorlijk wat problemen met het zwaartepunt. Het betreft de Extra 330 van 3dbatix. Deze lijkt natuurlijk op de Diablo. Ik zag het volgende plaatje van RCEFlyer staan:

img1879iw2.jpg

Hier zie ik de accu ook erg ver naar voren. Maar om hem bij mij in evenwicht te krijgen moet ik eigenlijk de accu onder het motorschot plaatsen (de accu steekt dan net 1,5 cm voorbij het motorschot). Lijkt me niet zo heel veilig en stevig :(

Hoe lossen jullie nu zoiets op?? De neus verzwaren? Gewoon de accu onder het motorschot? Of de accu toch achter het motorschot en accepteren dat het zwaartepunt naar achteren gaat?? Want hoe kritisch is het zwaartepunt?

Thanks. Groet, Joost

Dat klopt Joost. Ik heb als eerste ook een Diablo gemaakt (CG net goed) en daarna de Extra. Heb dezelfde problemen ondervonden met het CG bij de Extra. Ik heb er voor gekozen de romp opnieuw te bouwen en de neus een paar cm te verlengen en dus de motor t.o.v. de vleugel verder naar voren te plaatsen. Komt het CG vanzelf goed.

Het juiste CG is redelijk belangrijk om er uiteindelijk leuke 3D bewegingen mee te kunnen maken :D

Succes,

Jan-Willem

Hoi allemaal,

Ik ben bezig mijn eerste shockflyer te bouwen, maar heb behoorlijk wat problemen met het zwaartepunt. Het betreft de Extra 330 van 3dbatix. Deze lijkt natuurlijk op de Diablo. Ik zag het volgende plaatje van RCEFlyer staan:

img1879iw2.jpg

Hier zie ik de accu ook erg ver naar voren. Maar om hem bij mij in evenwicht te krijgen moet ik eigenlijk de accu onder het motorschot plaatsen (de accu steekt dan net 1,5 cm voorbij het motorschot). Lijkt me niet zo heel veilig en stevig :(

Hoe lossen jullie nu zoiets op?? De neus verzwaren? Gewoon de accu onder het motorschot? Of de accu toch achter het motorschot en accepteren dat het zwaartepunt naar achteren gaat?? Want hoe kritisch is het zwaartepunt?

Thanks. Groet, Joost

Hoi Jan-Willem. Dank je voor het antwoord. Ik had het motorschot met motor al ingelijmd. Maar ik denk dat ik hem dan weer los ga halen en de neus iets verleng. Voordeel is dan dat ik niet alleen de accu naar voren beweeg maar ook de motor. Dat betekend een verplaatsing van zo'n 130 gram. Ik zal het eens nawegen/berekenen, maar misschien red ik het dan wel met 1 a 1,5 cm.

Groet, Joost

Back