Bouwverslag - 3DBatix Diablo (shocky)

Mooi kistje :D Heb die voor buiten en de verkleinde X-tra 330L voor binnen.
Vanmiddag zelfs mee in de straat gevlogen :D

Op 3S denk ik dat je het wel moet redden.
Die typhonn 6-3d van mij zit in dezelfde gewichtsklasse en die trekt meer dan voldoende op 3S en dat is met een 8x4.3. Die is ook ik dacht 1400kv.

Tip voor je servo's: Gewoon even normaal transparant plakband erom heen draaien en dan pas verlijmen.
Zit goed genoeg vast en je hebt de servo zo weer schoon als je hem ergens anders gaat inbouwen.

Maiden van mijn diablo is uitgesteld, mijn typhoon 6-3D doet raar......Vanaf 3/4 gas lijkt het alsof de as slipt, hoog piepend geluid en dan slaat ie af.....Raar, ding is nieuw.........Ga ik mee aan de gang....

Dat is denk ik de timing van je regelaar.
Zet hem eens op normaal of soft. en probeer het dan nog eens.
Vandaag zelfde probleem met een buitenloper maar regelaar nog niet bijgesteld, kan is groot dat dit het wel is.

Hoi Dennis,

Mooi kistje :D Heb die voor buiten en de verkleinde X-tra 330L voor binnen.
Vanmiddag zelfs mee in de straat gevlogen :D
Ik vond het ook een leuk ding, ik heb de tekening van de Pitts en de Extra 330 ook, dus wie weet ... :cool:
Heb je met de indoor buiten gevlogen :D stond ook weinig wind vandaag dat scheelt, wel leuk !

Op 3S denk ik dat je het wel moet redden.
Die typhonn 6-3d van mij zit in dezelfde gewichtsklasse en die trekt meer dan voldoende op 3S en dat is met een 8x4.3. Die is ook ik dacht 1400kv.
OK dank voor je advies, ik probeer eerst de 3S Lipo. Mijn motortje draait 1100 Kv. Als we elkaar zien op de club wil ik eens doorpraten over dat berekenen van een setup. Ik snap het gedeeltelijk, maar niet helemaal :rolleyes:

Tip voor je servo's: Gewoon even normaal transparant plakband erom heen draaien en dan pas verlijmen.
Zit goed genoeg vast en je hebt de servo zo weer schoon als je hem ergens anders gaat inbouwen.
Goeie tip, zo heb ik het vanmiddag ook gedaan. Ik kreeg de ingeving om de onderkant van de servo met plakband af te dekken. Ik heb ook erg weinig epoxy gebruikt, dus ik denk dat het helemaal goed zit, maar toch bedankt voor de tip !

Grtz,
Menno

Hey Eric,

wel een goede tip hoor, maar ik heb zo'n ding niet :-?.
Ik heb wel eens gehoord dat die lijm enigszins flexibel blijft, dus ik kan me voorstellen dat de servo dan weer makkelijk te verwijderen is.

Maar de tip van het lijmpistool wordt toch heet, gaat dat wel goed met het depron :hammer:?

Grtz,
Menno

Laatste vorderingen van vandaag ...

Hallo allemaal,

even de laatste vorderingen van vandaag verwerken in het draadje, zodat de kijkcijfers een beetje op peil blijven :cool:.

De servootjes (5 grams)voor het hoogte- en richtingsroer in het rompje gelijmd. Ik heb de servo's eerst in tape ingepakt en daarna met weinig epoxy vastgezet.
img1823dx6.jpg

Het servootje (9 grams) voor de ailerons, ook ingepakt in tape en met weinig epoxy vastgezet.
img1825iw8.jpg

Morgen is het zondag, dan zal er vast nog wel een momentje zijn dat ik even verder kan aan dit kistje. Het rompje kan ik elkaar worden gelijmd, de motormount kan op zijn plaats, het motortje kan worden gemonteerd, genoeg te doen dus :D !

Ik kan ook nog een tip proberen betreffende het buigen van carbon (door te verhitten schijnt dit te kunnen :confused:) Als ik dit succesvol in de praktijk kan brengen, kan ik een werkbaar onderstel fabrieken ... ;).

Zoniet, dan laat ik in eersteinstantie het onderstel achterweg, het weiland naast mijn huis heeft geen strakke landingsbaan dus om deze reden hoef ik zeker geen functioneel landinggstel voor aan te brengen :cool:.

Grtz,
Menno

Ik heb de voor de carbonstaaf ruimte gemaakt met de soldeerbout.net de goede dikte voor de carbonstaaf erin te leggen.Met zap(foam safe) en kicker erin gelijmd.En normaal gezien houd het de boel wel stevig aan mekaar.
De batterij en de ontvanger word vastgezet met velcro maarmoet het terug herdoen.Had de depron niet zuiver gemaakt met wat alcohol en dan kleeft de velcro niet.Is losgekomen na zijn maiden.

hehe, die maiden met zijn crash = perde total zeker? :D

Ik had binnen de 10 minuten 2 shockys.Maja,het was dan ook een maiden met 4 beaufort aan wind.
Heb het verstevigd met 6mm depron langs de 2 kanten er tegen te plakken.Vooraan is hij dus 18mm dik.Maar de motor heeft genoeg power.Dus=geen probleem.

Kleur en zo ...

Hallo allemaal,

vandaag gaan we het hebben over kleur ... :D.

Allereerst haalde ik even wat spullen uit de voorraaddoos, o.a. de motor en de prop ...¨
img1829hc7.jpg

Verrek, dat is waar ook, dat ding was knalgeel. Wel een fancy kleurtje, maar ach dat kan wel bij zo'n shock. Ik had een keer wat props bij Himodel besteld, kreeg ik de helft zwart en de helft geel ... na een mailtje werd de helft gecrediteerd ... :mrgreen:

Ik had m'n vrouw er op uit gestuurd, maar die mooie verftubes hebben ze niet meer bij de Action. Wel kleinere tubes met acrylverf, die voldoen ook wel maar zijn sneller leeg natuurlijk :( Ondanks dat ik geen rollertje had, toch maar begonnen met een kwastje en afplakband. Allereerst de cockpit maar eens ...
img1844co5.jpg

Toen kreeg ik de smaak te pakken, rompzijde maar eens een kleurtje geven ...
img1845ra2.jpg

Tja, zo'n witte vleugel is dan ook geen gezicht. Ook maar een kleurtje op de vleugel.
img1846eq2.jpg

En als ie in de lucht is (voorzover dat gaat lukken ;)) is het wel handig als de onderzijde ook zichtbaar is, dus ook maar iets op de onderkant van de vleugel. De wingtips maak ik zwart.
img1847kc8.jpg

Ik heb alleen nog niets op de ailerons, morgen nog eens naast de vleugel leggen om te zien of dat wel mooi is.

Zo, dit waren de vorderingen van vandaag. Ik meld me wel weer als er iets klaar is.

Grtz,
Menno

Hoi Robert,

ze hebben die tubes ook wel bij de xenos :wink:
ziet er verder goed uit

Ah dat is mooi, dan moet m'n vrouw ook maar even naar de Xenos :mrgreen:

Zonder gekheid, die kleine tubes is een heel assorti met 12 kleuren (voor € 1,29 :D), wel leuk maar de kleur rood is al half leeg :(. Dus ik ga wel even achter die tubes van de Xenos aan, daar zit toch even wat meer in en met mijn vliegkwaliteiten zal ik best nog eens een shocky bouwen :oops:

Grtz,
Menno

Hoi Menno

Nou je gaat wel als een speer hoor, bij mijn ligt het heel even stil.
Eerst nog mijn andere vliegtuig afbouwen (en af en toe mijn vrouw zoet houden :rolling: ) en dan ga ik er ook weer tegenaan.

Groetjes Thijs

Hoi Thijs,

ik herken dat wel hoor ... :rolleyes:

vanavond weer een kleinigheid gedaan, m'n vrouw was even uithuizig ... :D

De vleugel afgemaakt, de ailerons er aan geplakt (met verpakkingstape) en de tips zwart gemaakt ...
img1848pf7.jpg

Daarna de romp vastgelijmd (met canopy glue) en de boel gefixeerd met tape om het haaks te houden.
img1849lh8.jpg

Dat was het wel even, morgen weer verder. Dan kan ik waarschijnlijk het motorschot er in lijmen, de motor monteren, de control-horns & de pushrods monteren.

Er komt nu lekker schot in de zaak.Hopenlijk werkt het weer ook een beetje mee ... :cool: Ik kan natuurlijk geen maiden doen als het zulk weer is als vandaag :onweer: :(.

Grtz,
Menno

Kleinigheid ...

Hallo allemaal,

vanochtend nog een kleinigheid aan de Diablo kunnen doen, dus maar even het draadje bijwerken.

De control-horns voor de ailerons heb ik er in gelijmd met canopy glue, deze zijn van Multiplex en kosten € 4,90 voor 6 stuks :(. Volgende keer toch eens bij Hobbycity kijken, dat moet goedkoper kunnen. Ik heb ze iets naar binnen gedraaid, zodat ze mooi aansluiten bij de pushrods.
img1850fc5.jpg

De voorzijde had ik nog niet gelijmd, dus die was nu aan de beurt. De boel haaks uitgezet en gefixeerd met schilderstape (ja ja, ik ben grootverbruiker, ik weet het ;)), het nadeel van die canopy glue is dat het langzaam droogt ... het voordeel is dat het mooi transparant opdroogt :D.

Dat vind ik wel een voordeel van deze lijm t.o.v. epoxy, dat wil nog wel eens verkleuren op het depron.
img1851jg3.jpg

Wellicht vanmiddag of vanavond meer ...

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit hoor! Maar control horns kun je toch makelijk zelf maken? Wat ik meestal doe is een oude geodriehoek verknippen, dat is mooi plat maar je kan natuurlijk ook andere dingen gebruiken zoals een plastic deksel etc. Ik hou je draadje goed in de gaten, ga zo door!

Ziet er goed uit hoor! Maar control horns kun je toch makelijk zelf maken? Wat ik meestal doe is een oude geodriehoek verknippen, dat is mooi plat maar je kan natuurlijk ook andere dingen gebruiken zoals een plastic deksel etc. Ik hou je draadje goed in de gaten, ga zo door!
Hey Freek,

leuk dat je meeleest. Jouw tip heb ik wel eens vaker gelezen, maar die persoon maakte ze van oude bankpasjes ... zeker een vrouw met een gat in haar hand :mrgreen: ?

Aan de andere kant zag ik net dat ze bij Hobbycity maar $0,14 (€0,09) per stuk kosten :D. Toch eens wat mee laten komen bij m'n volgende bestelling. Voor die prijs kan je natuurlijk niet zelf tobben :cool:.

Grtz,
Menno

Diablo & AFPD Sim

Hey allemaal,

een tijdje geleden kwam ik bij een speurtocht op het internet een AFPD versie van de 3DBatix Diablo tegen :D. Ziet er best aardig uit, kijk zelf maar ...
diablo1xk2.jpg

diablo2el5.jpg

Het minder goede nieuws is dat ik 'm even niet zo snel terug heb kunnen vinden op internet, ik wilde een link plaatsen voorde liefhebber :(.

Mocht er interesse zijn, meld je even. Misschien kan ik 'm ergens hosten of zo :confused:.

Grtz,
Menno

Back