Bouwverslag 8ste Schnellboot Flottille, Italeri 1/35

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Maarten123, 4 dec 2008.

  1. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Maarten 123

    Ik heb ook besloten de motoren rechtstreeks te doen, met wat passen en meten, heb ik een goede indeling gevonden, althans voorlopig. Het plamuren betreft het achterstuk met de roer openingen, de naad met de rest van de romp vond ik wat lomp, dus die gaat dicht. Ben nu bezig met een constructie voor het openen, van de torpedo deuren.
    en dat is lastig, de hoek is 120 graden en ik wil niet dat de kracht op komt, het is erg klein allemaal.

    De schroefassen heb ik liggen, maar wacht nog op de schroeven. De steuntjes ga ik zelf maken uit messing, de assen lopen bij mij vrij vanuit de romp naar steuntjes.
    (assen zijn M4) Het eerste matje ligt erin, de tweede laag en de zijkanten moeten nog.
    Ik wacht daarmee tot ik de assen en roeren erin heb. Wel heb ik extra steuntjes gemaakt bij het voordek, tussen de twee geschroefde steuntjes loopt de romp iets naar binnen. Dus heb ik twee latjes gelijmd van torpede buis naar torpedo buis.

    Ga als ik tijd heb vanavond foto's maken!
     
  2. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Roel

    Viespeuken???? het was mij nog niet opgevallen (die sexy boeg) jou wel!!!!!!!!!!!!!!
    ...ennne er zitten meerdere gaten in! Wou nog bij 2B in Bussum M2 asjes halen voor mijn PT - waren opgekocht door iemand................! Goede shop overigens, was er nooit geweest.
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Psssst...Maarten... 3 M2 asjes kopen? Special price... Just for you!;)

    Maar: ga jij M4 assen onder de Schnellboot zetten?:confused:
    Ben je niet bang dat ze dan erg achterover gaat liggen door het gewicht?
    Drie M4 assen (en vrij lange waarschijnlijk) weegt nogal wat! Bovendien lopen ze door bijna bij het hek van de boot, dus veel kantelmoment.
    Het achterschip heeft, door het gebrek aan breedte, niet zo gek veel drijfvermogen. Pas daar mee op; elke gram teveel moet je in het voorschip weer compenseren. Ik hou het liever lichter...
    Maar goed, ieder zijn keuze. Ik hoop dat 't goed gaat.
    En 2Brothers vind ik gewoon een prima toko. Mijn "hofleverancier".
     
  4. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Ik denk dat het meevalt, zit ook geen koker om heen, die begint pas in de romp of asdoorvoer en is erg kort. Ja het is zwaarder, maar de accu gaat naar voren en door
    de askokers komen de motoren ook wat meer naar voren.

    Ik heb het geheel ook liever wat zwaarder, denk ongeveer een halve cm boven de waterlijn uit te komen. Heb genoeg power om een mooi vaarbeeld te hebben.

    Heb inderdaad wel zorgen om het kantelen, het model is niet super stabiel. Ik wil geen extra randjes op de romp zetten of andere hulpmiddelen, vandaar ietsje dieper leggen.
    Over het algemeen is mij opgevallen dat de schaal waterlijn van al mijn modellen niet ideaal varen is ietsje dieper blijkt meestal de oplossing. Weet niet precies waar dat aan ligt, misschien omdat het water niet op schaal is qua eigenschappen.

    Daarbij zoek ik nog iemand met een draaibank om tussen romp en schroef de asjes
    de vorm mee te geven die ze ook horen te hebben, scheelt ook weer.
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Ik heb bij m'n 1:72 S130 twee kimkielen onder de romp gezet, ongeveer op de hoogte dat het vlak (de bodem) overgaat in de rompzijkant. Dat scheelde veel qua stabiliteit. En inderdaad, je model is "schaal", het water is dat niet. Dat maakt inderdaad het verschil tussen een stabiel model of een "wiebelkont".

    Helaas voor jou heb ik geen draaibank...
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hoi,
    Ik had van het weekend even een schetsberekeningetje gemaakt.
    Heb van de bouwdoos schroeven de spoed gemeten... 1 : 1,65
    Naast een 1 : 1,4 Graupner speedschroef gelegd... de spoed oogde gelijk in de bladstand.... Is wat. Ik denk dat ik em wat nauwkeuriger ga nameten dan alleen met het oog en de schuifmaat... en een gradenboog.

    Met wat modelformules op zak kwam ik op het volgende uit...
    Als de spoed inderdaad 1,4 was (Fock's boek met de tabel...)
    Dan zou met gelijke spoed het schaaltoerental 6432 toeren per minuut moeten wezen. Het vermogen inclusief draaiweerstand van een 2 mm as, (4 mm kost een bende meer vermogen) 16,2 Watt...
    Dit was via een e-motor calculatie programma bij een eerste schets uitgekomen op: 8,4 v, 7 cellen, bij 3,3 Amp per motor, reductie 1:2,5 (bij een schroef van 34 mm (die is er niet... e.v. aftoppen)
    In het programma rem je de motor theoretisch af tot het gewenste maximum efficientie 72%, bij 3,3 Amp. Dat is een gegeven wat Graupner bij de motor aangeeft. De motor levert dan 21 Watt.
    Dan zit je op ietsjes +schaalsnelheid. Met 10 Amp/uur aan boord kan je een 1 uur volgas varen.

    Ik heb het nog niet doorgerekend voor 6 cellen 7,2 v.

    De direct drive van Roel kan ik ook nog wel doorrekenen en voorspellen hoe dat t.o.v. het echte schip zich verhoudt.
    Mits ik de spoed van de 25 mm schroefjes weet.

    Helaas heb ik het deze week reete druk... eindejaarsdrukte, dus wellicht van het weekend weer een 'gaatje'. Ik kom er op terug!

    Wordt vervolgd!
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2008
  7. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Roel,

    Voor de zekerheid ga ik twee busjes met draad in de bodem zetten voor evt een klein
    kieltje, blijkt het niet nodig, jammer dan. Die busjes kan ik dan mooi voor een mooie display gebruiken, en om wat stroom naar binnen te loodsen voor de verlichting als ie als display staat. Met een schakelaartje zet ik dat uit voordat ik ga varen, anders heb ik sluiting.
     
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Noot: Met assen M4 bij genoemd schaaltoerental van 6430 rpm heb je 25,3 Watt per motor nodig. Een verschil van dik 9 watt... is nogal wat....
    De Speed 400 ga je dan warm stoken en haalt schaaltoerental niet, de schaalsnelheid niet. Overweeg anders de direct drive methode Roel.

    Zou zeker M2 assen overwegen. Beter licht bouwen en later met lood aanvullen.
    Anders is het wellicht klaar voor onderwater...
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2008
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Lijkt me ook, met dien verstande: Lood vervangen door: (indien nodig) accu's...:D
    Of torpedo's natuurlijk...
     
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hoi Roel,
    Wat zijn de specs van je propjes?
    25mm? Spoed.... Geen graupners dus.
    Gr Bas
     
  11. snipeytje

    snipeytje

    Lid geworden:
    3 feb 2007
    Berichten:
    139
    Locatie:
    den haag
    als je torpedo's gaat gebruiken als balast zitten die volgens mij erg hoog en verdwijnen ze tijdens het varen
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De torpedo's zitten vast. Roel bedoeld: bij wijze van...
    De kit is aan de zware kant. Vrij dik spuitgietwerk. Met alle toeters en bellen erop kan ze onder RC zwaar uitpakken.
     
  13. snipeytje

    snipeytje

    Lid geworden:
    3 feb 2007
    Berichten:
    139
    Locatie:
    den haag
    ok, maar bij de duitste torpedoboten zitten de torpedo's en buizen onder het dek. dus dan zou het nogal zinloos zijn om ze vast te zetten, dacht ik. en ik heb net over de werkende torpedotjes gelezen.
     
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Bij deze schaal? 1:35? Boot krap 1 meter lang?
    1:25 dan is het nog wel te doen. Je wil ze werkend ook niet zoek laten raken... tenzij je een productiestraatje hebt en ze voor 5 cent in elkaar kan stampen? Ze op CO2 draaien... Ni-Cad's wil je ook niet laten zoekraken in moeder natuur....
    Als je het pyroclasme in je genen hebt, lukt natuurlijk alles.
    Terug naar vooral eerst de bouw toppic niet? De valkuilen bij de bouw van het S-Bootje.

    Nieuw torpedo toppic is te overwegen? Of is er al een op het forum?

    Losse torpedo's? Nee dan zitten ze achter een klepje, gelocked in de nauw sluitende buis. Dat klepje ging tijdens het varen open om de torpedo af te schieten. Daarna ging de buis snel weer dicht om de buis niet te laten roesten. Totaal konden ze er 6 aan boord hebben. Twee in de buizen, vier aan dek. In het echt dan...
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2008
  15. snipeytje

    snipeytje

    Lid geworden:
    3 feb 2007
    Berichten:
    139
    Locatie:
    den haag
    zijn er meerdere maar nu weer ontopic
     
  16. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    @Bas:
    Graupner 26mm Carbon, steigung 36.
    1 x rechts, 2 x linksom

    @Allen:
    En voor torpedo-bouwdraadjes moet je eens in het onderwaterhoekje gaan neuzen...
    Lex Verkuijl heeft twee werkende beauty's gebouwd voor zijn Dean's Marine MTB. Electrisch aangedreven, contra-roterende schroeven... (kwijl)
    Ik heb ze zien "varen": prachtig! Hij is er helaas 1 kwijtgeraakt in het schimmige water van Vaargroep Flevoland.

    Douglas v.d. Heuvel bouwt ze van oude balpennen, gas-aangedreven. Ik heb 'm een tijdje geleden met zo'n 50 balpennen gesponsord. En die krengen lopen hard!
    Zaak om bij zijn Ohio-Class sub uit de weg te blijven, want hij heeft munitie genoeg en 6 torpedobuizen... :help:

    Enne: Bas: Schnellboote konden er max 4 aan boord hebben; 2 in de buizen en twee als "nalading" op het dek. Overigens werd dat niet veel gedaan, waren alleen de buizen geladen en bleef het dek leeg. Scheelde gewicht (=snelheid) en bovendien was het naladen van een torpedobuis op volle zee een klusje wat je niemand toewenst... Dat kostte in een onderzeeër op diepte al moeite genoeg, laat staan in zo'n springende notedop als een S-Boot.
    Liever nam men meer munitie mee voor de 15mm machinegeweer, de 20mm's en de 37mm.
    Of mijnen of dieptebommen op het achterdek.
     
    Laatst bewerkt: 15 dec 2008
  17. Maarten123

    Maarten123

    Lid geworden:
    3 dec 2008
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Antwerpen
    Nog snel eentje voor het slapengaan...

    Helaas geen foto's vandaag. Wie had nu gedacht dat ook het leuke kleine fotoestelletje van de vriendin af en toe herladen moet worden :-?

    Deze avond de drijftest gedaan, en ineens een kleine motortest in het bad.

    Dit alles vond plaats in de badkamer van een bereidwillige Russische buurman/vriend (citaat : 'shto takoi? krasivi malinki korabl!!!' 'Wat is dat? wat een mooi klein bootje!) Dat doet hij dus niet meer. Ik denk dat hij nog water aan het opdweilen is.

    De balans ligt redelijk goed. Ik heb de goeie plaats qua balans gevonden voor de batterij en die dan ook vanavond nog vast gemonteerd in zijn houdertje, en de boot ligt vlak en waterpas.. mooi. Bovendien.. alles droog! :D:rolling:waterdichter dan een tupperware potje!

    Stabiliteit nog niet echt tgetest. Hij ligt mooi vlak, maar ik heb niet echt rondjes kunnen varen, dus dat wordt nog even uitkijken. Misshien idd ruimte laten voor een afneembaar kieltje, voor ale zekerheid?

    Natuurlijk stond alleen het achterdek, de kalotte en het voordek erop, dus er komt nog wat gewicht bij van de details, maar ik denk dat ik voorlopig goed zit qua gewicht! Dat is al de voornaamste zorg van de baan! Ik denk zelfs dat ik nog marge heb tegenover de schaalwaterlijn, gezien jullie opmerkingen dat hij best iets dieper mag liggen!

    De drie motoren geven veel power! Vandaar het opdweilen van de badkamer. Lekker veel spetters!! en nauwelijks vast te houden aan de dwarsbalkjes in de romp (met twee handen) op halve stick!

    Jullie ideeën over torpedo's draaiend geschut, licht en geluid e.d zijn schitterend! I wish dat ik ook zo'n ervaren modelbouwer was :oops:, en niet je doorsnee pervert (he Roel ;)) maar zoveel ervaring heb ik dus nog niet en ik wil dit gewoon varende krijgen, met de nodige detailafwerking, daar ben ik dan wel iets beter in, gezien mijn ervaring in de statische scheepsbouw.

    Busking : Bedankt voor de berekening van de schroeven, motors en batterij! Zeer nuttig. Dit had ik zelf niet kunnen doen! ik Kijk uit naar de volgende post.

    Morgen achterdek rond het gat met balkjes verstevigen (bedankt voor de tip alweer!) en dan een laag primer over alles. Vriendin morgenavond op avondschool, dus tijd genoeg om het appartement met verf- en thinnerdampen te vullen :cool:

    Ik hoop morgen meer foto's te posten.

    Slaapwel uit Antwerpen iedereen!

    Groetjes,
    Maarten
     
  18. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Zo... Even contact gelegd met Dave Krakow, de webmaster van de Prinz Eugen Site, of ik foto's van zijn site mocht gebruiken voor een artikel in de Modelbouw Aktueel.

    Binnen twee minuten antwoord: geen probleem, mits zijn site in het artikel genoemd zou worden. Lijkt me niet meer dan logisch.
    Hij heeft al een review van de Revell 1:72 S130 er in staan, nog niets van Robbe, maar wellicht straks ook een verhaal over de 1:35 Italeri-versie.
    Aardige vent.
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.172
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ho! Da's een interessante actie! De site staat al sinds 2003 zo een beetje stil.

    Hmmm... wellicht weet hij de originele spoed van de schroeven?
    Heb die props van de kit gister nog eens nagemeten, weers doorgerekend.
    Kwam nu weer eens uit op 1,65. Maar je meet zo verschikkelijk onnauwkeurig en dan ook nog eens van een model aanname van Italeri. Heeft bijna geen zin.
    Zelfs met de formule H = 2 x pi x r x Tangens
    r = is de diameter gemeten daar waar de grootste bladbreedte is (12 mm) en een hoek (40 - 45 graden) schiet ik niet echt op. De formule laat zich keurig in de Windows rekenmachine doorrekenen... Spoed 1,65? ... 2? Bzzzzzzz...

    Dan heb ik op een boten site (jachtbouw) een spreadsheet gevonden.
    Daar maar eens wat waarden in gestopt.
    Alles op maximum. 1625 rpm motor, reductie 1 :1,72, Spoed 1,4, slip X, snelheid 40,2 knoop (zonder stau inschakeling) Het zou best eens kunnen kloppen. Slip gecalculeerd 19,5%. Dat lijkt me voorstelbaar. De schoeven waren nog niet zo geavanceerd en mooi doorgerekend als heden ten dage?
    Diameter van de twee buitenste props d 1190 mm, D steigung 1630 mm?

    Hoe sneller het schip vaart des te minder de slip.
    Moderne schepen/snelle jachten halen een slip van 10% op hoge snelheid.

    Propeller Calculator:
    http://continuouswave.com/cgi-bin/propcalc.pl/

    Ook op:
    www.rbbi.com/folders/prop/propcalc.htm

    Daar is overigens ook een link naar een zeer interessante spread sheet te vinden! (Excel)
    Surfbaud Freeware Propeller Calculator.
    De origenele bijbehorende site is helaas niet meer. Heb gelukkig het hele verhaal in 2003 uitgeprint. Het spreadsheet was ik kwijt geraakt bij een HD crash in 2006.
    In het kort.... Hoe de voortstuwing van je 1:1 jacht in het geheel door te rekenen! De spread sheet doet het voor je! Aardig als je van een schip een model wil maken... en je hebt maar de helft van de gegevens. Stop er maar een slepertje in... Kan je toch een voorspelling maken.
    Iemand heeft hier heel goed z'n huiswerk gemaakt!
     
    Laatst bewerkt: 17 dec 2008
  20. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Vlak voor de vakantie goed nieuws:
    "Mijn" model is gisteren aangekomen in de winkel.:banana:

    Morgen meteen ophalen...
     

Deel Deze Pagina