Bouwverslag Alfa Model Ta-183 Huckebein

Discussie in 'EDF forum' gestart door ZamBeZi, 21 okt 2006.

  1. ZamBeZi

    ZamBeZi

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Den Haag (lid GMVC)
    Ik liep al een tijdje mij te orienteren op een EDF. Eigenlijk was ik er wel uit en zou 't een Yak 23 worden van RBC, maar dit heb ik even uitgesteld, omdat ik een nieuwe Huckebein van Alfa Model op de kop kon tikken bij iemand en die kon ik niet laten liggen. Ik heb sowieso een zwak voor alles met een hoog "luft 46"-gehalte, dus deze paste perfect in het plaatje. Het is alleen geen houtbouw natuurlijk (dat wilde ik eigenlijk), maar qua aandrijving zit dit natuurlijk ook in een andere "league". Ik weet dat de Huckebein van RBC geen beginnerskistje is voor EDF-liefhebbers, maar deze van Alfa Model weegt de helft bij de zelfde span, dus ik hoop dat deze (bij niet te gek weer) iets beter is als intro.

    Verder heb ik nog wel een hoop vragen. In principe worden deze kistjes gevlogen met een fan van Alfa Model, maar die zit er bij deze niet bij. Wel had ik thuis nog een EDF64 van GWS liggen die perfect past, maar de as van het motortje dat bij de deal zit is te dik daarvoor; 2,3 mm, terwijl de GWS 2 mm slikt. Is dit nog op te boren / aan te passen, of zal ik maar een Microfan van Wemotec ofzo bestellen? (Alfa Model is zeer slecht leverbaar in NL).
    Dat het motortje: Model Motors Mini AC1215/12. Volgens de beschrijving geschikt voor ducted fans 400 - 480 (diameter < 65 mm), volgens mij (beetje onduidelijk in de documentatie) is dat op 6-10 cellen, dus 3 cellen lipo zou wel moeten kunnen. Iemand enig idee hoeveel mah een beetje geschikt is en hoeveel amp zo'n motortje zal trekken?

    Zo nu ff wat plaatjes; voor tips, commentaar en opmerkingen sta ik uiteraard open!
     
  2. ZamBeZi

    ZamBeZi

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Den Haag (lid GMVC)
    [​IMG]

    doos met spulletjes, alles fantastisch mooi afgewerkt, bijna perfect...

    [​IMG]

    neusje; beetje smalle lipo zal nodig zijn, maar op zich genoeg ruimte...

    [​IMG]

    EDF64 even gepast...

    [​IMG]

    motortje...
     
  3. Acropilot

    Acropilot Guest

    mooi bouwverslagje, ik volg het met plezier.
    zit er ook aan te denken eens eenje (of twee) te kopen richting dortmund toe :D

    greets!
     
  4. arjen27

    arjen27

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Wieringerwerf
    Zeer benieuwd, abonnementje gezet :yes:
     
  5. ZamBeZi

    ZamBeZi

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Den Haag (lid GMVC)
    Vandaag nog ff het bouwdoosje meegenomen naar de club; 'kreeg wel de tip van Rob Bulk om strips toe te voegen halverwege de vleugel om 'm beter te laten vliegen.

    Op onderstaand plaatje zie je hoe dat zit op de RBC-Huckebein:

    [​IMG]

    Misschien bij deze meer nodig omdat ie een stuk zwaarder is (en ook meer voor vaker in te zetten; die ik heb is natuurlijk gewoon een kwetsbaar - maar leuk - schuimpje)
     
  6. Noah

    Noah

    Lid geworden:
    8 aug 2005
    Berichten:
    2.323
    Locatie:
    Oss
    subscribe
     
  7. ZamBeZi

    ZamBeZi

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Den Haag (lid GMVC)
    veel interesse; ik voel me bijna verplicht om nu al te gaan bouwen! (was ik eigenlijk nog niet van plan)
     
  8. denny

    denny Guest

    bij deze
    SUBSCRIBE
    dus begin maar met bouwen foto,s maken en posten
     
  9. jeroen1971

    jeroen1971 Guest

  10. ZamBeZi

    ZamBeZi

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Den Haag (lid GMVC)
  11. ZamBeZi

    ZamBeZi

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Den Haag (lid GMVC)
    zo, ff een kleine update; ik heb nl. wat spulletjes verzameld, gehaald en besteld

    accu: Kokam 1250 mah 15 - 30 C
    regelaar: hexTronic 18 amp (bij Hobby Koala)
    ontvanger: Schulze Alpha-435, deze gaat helemaal in de staart; het veiligst qua signaal, echter wel voor de eeuwigheid "verloren" dan ;-)
    servo hoogteroer: GWS NARO (past perfect en had ik nieuw nog liggen)
    servo ailerons: GWS NARO PLUS BB (bij ACW, 1,6 nm is nodig omdat er nogal wat wrijving zit op 't systeem)

    dan de FAN...
    Ik heb uit die zaak waar ik de kist vandaan heb een kapotte en incomplete, maar wel originele Alfa Model EDF-60/15 meegenomen. Inmiddels ben ik er wel achter dat deze fan het mooiste past; de binnenkant van de kist wordt dan een grote, strakke pijp met een fan er in. Met wat kunst- en vliegwerk zou een Microfan ook wel kunnen passen, maar ik ga eerst maar eens op speurtocht naar zo'n 60/15.

    wordt vervolgd...
     
  12. Noah

    Noah

    Lid geworden:
    8 aug 2005
    Berichten:
    2.323
    Locatie:
    Oss
  13. ZamBeZi

    ZamBeZi

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Den Haag (lid GMVC)
  14. arjen27

    arjen27

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Wieringerwerf
    Zambezi,

    Modelbouw holland in hoofddorp heeft ook alfa models http://www.modelbouwholland.nl/
    Hun site is op de homepage na op het ogenblik niet toegankelijk, maar je kan hem bellen.
    Succes!
     
  15. ZamBeZi

    ZamBeZi

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Den Haag (lid GMVC)
    Ik weet het; daar komt die Huckebein nl. vandaan! Aangezien MH stopt, kon ik daar dus deze voor een leuk prijsje meenemen, echter heeft hij geen EDF meer liggen.
     
  16. imre43

    imre43

    Lid geworden:
    21 jan 2006
    Berichten:
    420
    Locatie:
    vlaardingen
    nou als je naar Quartel gaat neem dan maar een vlink pak geld mee in pijnaker hebben ze een doos van alfamodel staan het is dacht ik een P-47D Thunderbolt en daar vraacht tie 225 euro voor bij modellbau blichler kost tie 79 euro + 10 verzentkosten ik waarschuuw je maar al vast.
     
  17. janneman

    janneman

    Lid geworden:
    19 sep 2003
    Berichten:
    798
    Locatie:
    Middelburg (Zeeland)
    Als ik Modelbouw Holland aanklik krijg ik het volgende

    "Error!
    Unable to determine the page link
    !"

    Hebben jullie daar ook last van ???
    Of heeft iemand een email-adres van hun.

    Janneman :zon:
     
  18. ZamBeZi

    ZamBeZi

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Den Haag (lid GMVC)
    Ik heb ze gebeld vandaag voor die EDF, maar ze kennen daar uberhaupt geen Alfa Model (...). Onderdeeltjes kan ik over het algemeen prima halen bij Q; ze hebben sowieso veel op voorraad (nu ff niet dus), met sommige zaken zijn ze echt niet te duur en ik woon er hemelsbreed 1 km vandaan. Wel natuurlijk ff goed de prijzen vergelijken.
    Bichler heeft de fan trouwens wel en Tara Enterprice in Belgie ook, dus bij een van die twee ga ik 'm bestellen.
     
  19. arjen27

    arjen27

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Wieringerwerf
    Klopt, ik heb ze gebeld en kreeg te horen dat ze 1 november de zaak weer online hebben als het goed ging. telno. staat op de homepage die wel toegankelijk is. Overigens had hij nog maar 1 model van Alfa, een russische Karlipov (of zoiets).
     
  20. ZamBeZi

    ZamBeZi

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    2.006
    Locatie:
    Den Haag (lid GMVC)
    Je moet ze gewoon even bellen…
    Ik ben er dus vandeweek 2x geweest; het is niet echt een winkel, maar meer iemand die rc-spul verkocht vanuit het magazijn van zijn vloerenzaak. Hij heeft mij verteld dat hij gaat stoppen; vandaar dat (zo ongeveer) alles voor 60% van de prijs weg mag. Ik zat toevallig voor m'n werk in de buurt en heb een leuke deal kunnen maken voor die Huckebein en nog wat spul (o.a. een HET-RC Sniper).
    Je moet niet gelijk verwachten dat je in een RC-walhalla komt, want over het algemeen heeft ie veel europees (tsjechisch) a-merkspul liggen en 60% van veel is nog niet altijd onder Hong Kong-nivo; lipo's op Ebay zijn goedkoper.

    Ik heb het hele magazijn doorgelopen en wel wat aardigs gezien. Als je in de buurt bent en in de markt bent voor wat Kokam lipo's, kleine inrunnertjes van Models Motors, aparte vliegtuigen die je niet zo snel bij andere zaken ziet, kleine helicoptertjes etc., loont het wel de moeite om er even te kijken.
    Hij had in ieder geval nog 1 Huckebein liggen van de week (met een hele lichte buts op de zijkant en zonder fan) en nog wat andere (prop-)warbirds van Alfa Model. Regelaars, zwaardere motoren, ducted fans etc. heeft ie niet meer.

    Het verbaasd mij trouwens hier te lezen dat ie weer open gaat; ik geloof er niets van.
     

Deel Deze Pagina