Bouwverslag Alfa Model Ta-183 Huckebein

ok back on topic

over die EDF; ik lees bij Hobby Lobby dat de ducted fan van Alfa Model (60/15) geschikt is voor een as met 2 mm diameter
dat motortje dat ik heb heeft een as van 2,3 mm, dus dan zou ik toch een Wemotec Microfan moeten plaatsen

nee hoor gewoon die menemer op boren tot 2,3 heb ik ook gedaan voor mijn mig15 van alfa ik heb de zelfde motor en dat werkt goed in de doos zit als het goed is een klijn beetje loctite daar zet je de menemer mee vast

Bedankt

Ik zit een beetje met 't volgende dilemma:

- EDF64 heb ik liggen, maar past niet lekker en bovendien 2 mm gat
als ik kijk naar die oude, kapotte Alfa EDF-60/15, dan zit bij deze fan de motor uiteindelijk veel verder naar voren dan bij de EDF64
- Alfa EDF-60/15 past perfect in 't model, maar de motor zit volledig in een behuizing; dat dit niet geweldig is voor de koeling lijkt me duidelijk
die kapotte Alfa-fan zit ook vol met geboorde gaten en zelfs 't binnenwerk hebben ze losgesloopt om gaten in de motorbehuizing te boren - dit is waarschijnlijk mislukt en daarom is dat ding ooit in de prullebak verdwenen, denk ik
de vraag is dus of die originele Alfa-fan wel zonder aanpassingen zo geschikt is voor hoogtoerige binnenlopertjes
- dan de Microfan van Wemotec; heb ik voor 2 tientjes om de hoek voor de juiste asdiameter
als je op dit http://www.dynamoelectrics.com/images/microdrawing.jpg plaatje kijkt, zie je een rand waarmee ie mooi in de tube in de romp valt; de motor valt zo redelijk op de juiste plek
wel zal ik dan een pijp van papier ofzo aan de achterzijde moeten maken

De vraag is dus: wat is de beste optie? is de GWS niet te zwak qua constructie en montage? wordt koeling een probleem bij de Alfa? krijg je geen rare flow voor de fan bij de Microfan?
En dan nog wat: zijn die fans uberhaubt wel te vergelijken?
ze zijn allemaal rond de speed 300-motoren ontwikkeld, maar als ik kijk naar de bladen van een EDF64, dan is dat niet te vergelijken met die andere fans!

imre43 zei:
ja van die koeling dat kloptwel die gaten heb ik ook gemaakt dat heb ik van dick kijk maar hoe hij dat heeft gemaakthttp://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=9935&highlight=alfamodel

Bedankt voor de tip!
Welke fan heb jij gebruikt en welke zou je mij aanbevelen?

Op zich zou de Microfan goed in te passen zijn en ook qua koeling geen aanpassingen nodig hebben (denk ik), echter krijg je voor de fan wel een vernauwing omdat de EDF dus iets kleiner in diameter is dan de buis in het kistje. Ik ben een beetje bang dat elk randje/obstakel enorm de prestaties zal beinvloeden, maar ik zal die Microfan eens wat dichter gaan bekijken binnenkort.

Als ik de Alfa-fan neem, heb ik 'm voor 31,50 euro vanuit Belgie thuisbezorgd (Tara Enterprise), incl. opgeboord gat voor de motoras. Met een paar koelgaten er in (zou een kromme soldeerbout een goed idee zijn?), hoef ik dan verder niet meer te klooien.

De GWS-fan is, denk ik, meer bedoeld voor motoren met een iets lage Kv-gehalte, gezien het "bladoppervlak"

Alle commentaar is welkom!

imre43 zei:
nee hoor gewoon die menemer op boren tot 2,3 heb ik ook gedaan voor mijn mig15 van alfa ik heb de zelfde motor en dat werkt goed in de doos zit als het goed is een klijn beetje loctite daar zet je de menemer mee vast

1) dus jij hebt geen schroefje er ingeboord zoals ik in dat andere draadje lees?

2) heb je opgeboord tot exact 2,3 of bijvoorbeeld 2,25 en de boel warm gemaakt? dit omdat degene die mij die fan kan leveren 'm voor mij wil opboren!

3) ik heb trouwens gekozen voor een Kokam 1250 mah Lipo; vind je daarvan? hoe lang zal dat ongeveer vliegen?

4) wat is het nut van de gaatjes in de voorkant van die motorophanging? die wordt nl. volledig bedekt door de "spinner", dus echt veel flow komt daar toch niet dan?

1 nee ik heb geen schroefjes er in

2 ik heb het gat gewoon 2,3 geboord en toen met de loctite die er bij zat vastgemaakt

3 ik vlieg hem met een 1500 graupner lipo vliegtijd ongeveer 10 min

4 nee die gaatjes aan de voor kant niet maar die schuin in de rand wel

ps ik gebruik de alfa fan die zat er bij toen ik hem kocht

imre43 zei:
1 nee ik heb geen schroefjes er in

2 ik heb het gat gewoon 2,3 geboord en toen met de loctite die er bij zat vastgemaakt

3 ik vlieg hem met een 1500 graupner lipo vliegtijd ongeveer 10 min

4 nee die gaatjes aan de voor kant niet maar die schuin in de rand wel

ps ik gebruik de alfa fan die zat er bij toen ik hem kocht

mooi zo; ik ga het ook zo doen
Vanmiddag nog ff een Microfan van Wemotec gepast bij Quartel; 'gaat 'm niet worden qua passing, dus ik ga die van Alfa bestellen

Alleen ik denk niet dat ik die fan hoef te slopen voor die gaten - gewoon een houtboor met scherpe punt vanaf de achterzijde schuin er in zetten moet wel lukken

waar vlieg je er trouwens mee?

ZamBeZi

nee je hoeft hem ook niet te slopen ik heb gewoon met de hand de gaten er schuin in geboord zo als je zelf al zecht via de achter zijden

ik vloog met een mig 15 van alfa maar die is niet meer door en storing of zo iets recht naar beneden er was niet veel meer van over en ik vlieg met een cap en een paar zagies en heli vlieg ik ook

kleine update

Na het doorworstelen van 50 pagina's tekst op rcgroups toch besloten om voor de Microfan te gaan; 'gisteren bij Rob (RBC) even eentje opgepikt, motortje er ingezet en even proefgedraaid op 2 cellen (regelaar voor deze is nog niet binnen, dus het makkelijkst was om even iets uit een shockie te halen).
Verder ff ge-experimenteerd met hoe het geheel te monteren; als ik een strookje 6 mm depron 1 mm dunner schuur en dit om de EDF leg, kan ik de EDF in de buis klemmen en kan ik ook een mooie vloeiende inlaatrand schuren.

Aileronservo is ook binnen, dus zo langzamerhand kan het hobbyen beginnen; alleen nog een keuze maken of ik eerst die Extra ga afmaken of eerst deze - deze gaat toch alleen met goed weer vliegen, dus misschien leg ik 'm nog even opzij...

Erik v. Schaik zei:
Ik heb vorige week mijn huckebein binnengekregen!
Samen met een clubgenoot heb ik de huck en hij een Mig. we hebben er allebij een alfa fan bijbesteld en ik gebruik deze voor te testen en als de resultaten lekker gaan dan komt deze unit ook in de Peter Lubach F16 (minifan480, 100% gfk)

Aan mijn fan hang ik een buitenloper die ik zelf nog moet gaan wikkelen. op rc-groups persen ze er al 300Watt uit zonder temperatuurproblemen (bij de motor dan, de regelaar is een ander verhaal) op 4 cellen en op 3 cellen een leuke sportsetup .

groeten, Erik

leuk man! kom je volgend jaar ook weer naar de Electro Fly-in bij de GMVC? kunnen we een beetje "combatten"!
momenteel ben ik een Extra aan het afmaken (brandstof-conversie) en tussendoor rommel ik een beetje met de Huck; ik wil 'm toch pas volgend jaar vliegen (denk ik)

wat denk jij van het motortje dat ik ga gebruiken i.c.m. de Microfan? (op 3 cellen)
ik denk er aan om van overhead-projectorsheet o.i.d. een kegelvormige buis te maken die verloopt van ca. 60 mm (binnenzijde Huckebein) naar de ca. 50 mm van de Microfan, om zo de luchtstroom IN de EDF te geleiden
aan de achterzijde dan een vergelijkbaar iets, maar dan weer een stukje vernauwend richting uitlaat
zou dit een goed idee zijn?

Misschien dat ik trouwens die EDF nog ff ga uitproberen op iets depron-Zagiachtigs, dat ik ooit gefixt heb; 'kan ik gelijk kijken hoe warm 't zaakje wordt als je er mee gaat vliegen

dat filmpje, is dat met die DIY-motor van ACW? spectakel!

over die inlaat: ik ga dus van ca. 60 mm naar ca. 50 mm en wil dat dan doen over de 50 mm buislengte direct voor de EDF
of heb je een beter idee?

ik heb trouwens dit motortje: http://www.modelmotors.cz/index.php?page=62&kategorie=12
in deze datasheet vind je wat specs: http://kb-modell.heim.at/impeller.pdf ; ik hoop dat 3 cellen niet te gek is voor dit motortje (ik lees bij 9 volt ongeveer 11-12 amp)
het regelaartje piekt max 18 ampere; zal ik hem plaatsen waar Alfa 'm voorschrijft (dus niet in de airflow, maar boven de EDF in de fuse)?

heb jij nog een tip m.b.t. sheet-materiaal ofzo om die inlaat- en uitlaattube van te maken?

gr. Dennis

Ik heb de vleugels (nog) niet versterkt; ik moet sowieso nog beginnen met die kist en ben mij nu vooral aan het inlezen (voor mij ook een deel van de lol) en m'n Extra aan het opbouwen. Ik ga natuurlijk op pakweg 150 watt vliegen, dus ik weet ook niet of dat versterken dan echt een must is.

Ondertussen heb ik wel per ongeluk m'n Microfan gesloopt (uitgeschoten met klussen op de werkbank) en ben ik qua keuze dus weer terug bij af!
Inmiddels lees ik op rcgroups toch wel goede verhalen over mijn motortje i.c.m. die Alfa-fan en het feit is dat deze fan natuurlijk perfect in de fuse past. Met een simpele collet propadapter zou hij ook op m'n 2,3 mm as passen (opboren lijkt me een beetje tricky) en dus overweeg ik toch om die te bestellen.

propadapter:
RCT-14103.jpg

als je het flensje er af freest, valt ie mooi in de holte en zou 't goed moeten gaan

over dat motortje van jou: is de Alfa-fan zo'n beetje de max voor zo'n ding, of kan ie ook met succes een minifan of HET-RC-fan aandrijven? (en dan met 300 watt en een lichte lipo elke willekeurige minifan-jet?)
dan zou je nl. met bijv. een HP-LVX1800 20-30C lipo (4 cellen) een niet te dik gespoten Sniper op 900 gram kunnen vliegen = meer dan 300 watt/kg (al weet ik niet of dat echt indrukwekkend is voor een EDF)

Ik heb inmiddels de originele fan besteld bij www.d2air.at
Het is overigens de EDF 60/15 Mk 2, die weer een stukje beter schijnt te zijn. Nog voor onder de 3 tientjes hoop ik 'm in huis te hebben en ze boren ook nog voor mij netjes de adapter op naar 2,3 mm. Wist je trouwens dat er ook een speciale versie van de Mk 2 is voor MEGA-motoren? (dikkere as)

Eric; ga jij ook nog plaatjes posten hierzo? lijkt me wel wat nl.
Die versterking zal ik zeker even aandacht aan besteden; ik had 't al gelezen op rcgroups i.d.d.
Ga jij trouwens die Huck zo maken dat je 'm makkelijk uit elkaar kan halen of lijm je 'm dicht? ik wil 'm eigenlijk dichtlijmen, maar dat weet ik nog niet zeker. Misschien is het wel een aardig idee om op beide rompdelen net voor de naad verpakkingstape te plakken en dan met een strook verpakkingstape over die andere 2 stroken de rompdelen aan elkaar te zetten; zo trek je niet alle verf er af als je een motor moet wisselen.

Verder ben ik benieuwd of ik straks nog koelgaten moet boren in die EDF met de motor die ik gebruik.

Back