Bouwverslag: Alouette II - Belgian Air Force -

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door Blue Bird, 18 nov 2007.

  1. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Helivuurwerk - efkes off-topic -

    Maandagavond waren we ter ere van de Franse nationale feestdag gevraagd om een helivuurwerk te verzorgen in Monchy Le Preux.

    De piloot van dienst was mijn goeie vriend Guy Vanderschelden. Zelf mocht ik voor pyrotechnieker spelen.

    Een sfeerprentje...

    [​IMG]

    'k Kan iedereen verzekeren dat dit een indrukwekend spectakel is die je niet elke dag ziet. We doen dit een vijftal keer per jaar op aanvraag.

    Heligroeten,

    Nick
     
  2. laurens

    laurens Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2003
    Berichten:
    6.133
    Locatie:
    Oegstgeest
    Ik heb ook vuurwerk gezien van Guy, maar dan op de Hirobo ipv de Millenium. Echt supermooi om te zien.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    Mogge Nick,

    pyrotechnieker is dat hetzelfde als een pyromaan? :0)

    Je mocht de lont aansteken?

    Het ziet er gaaf uit, wel een hoop vuur onder de heli, gaat dat altijd goed?

    Grt,
    Eric.
     
  4. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Hey hey Eric,

    een vuurwerkvlucht is net gelijk elke helikoptervlucht... de techniek goed voorbereiden en afstellen, veel controleren en... hopen dat het goed gaat.
    Enne... afstand houden van het publiek hé, maar dat geldt ook voor elke gewone RC-vlucht.

    Heligroeten,

    Nick
     
  5. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Mooi hoor!
    maar lijkt me ook een kwestie van heel rustig vliegen en een grote stabiele heli gebruiken. Zat wel nachtverlichting op toch? Maar alsnog lijkt het me lastig om hem goed te blijven zien zo... Af en toe wordt je ineens half verblind door iets wegschietends :).
    supertof!
     
  6. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Alouette II-nieuws

    De Alouette heeft er sedert zijn maiden in mei ongeveer goed 60 vluchten opzitten...
    Na elke reeks van ongeveer 10 vluchten is er wel wat onderhoud aan want naast de vele voordelen heeft een benzinemotor die in een schaalheli steekt één groot nadeel... "microtrillingen".
    Die trillingen zijn onzichtbaar, maar ze zijn er wel, zetten zich op één of meerdere onderdelen en vreten die kapot. Als ik dan lokaal het probleem oplos kruipen ze ergen anders. 't Zijn altijd maar kleine prutsen, maar het devies is de machine controleren, controleren en nog eens controleren. Uitgebreide pré en post flightchecks hebben mijn toestel al meerdere keren behoed voor mogelijke catastrofen...

    Gisteren heb ik voor de eerste keer meegedaan aan een wedstrijd voor het Belgisch kampioenschap F3C semi-scale.
    Dat kampioenschap bestaat uit 4 wedstrijddagen waarop telkens 3 vluchten worden gedaan. Hij, die op het einde 't meest punten behaald is dan Belgisch kampioen (ik schijf wel degelijk "hij", want er zijn bij mijn weten geen meiskes die RC-schaalhelis bouwen en vliegen).
    Naast de drie vluchten per wedstrijddag wordt het model ook statisch gekeurd en beoordeeld. Een specialisten jury vergelijkt dan het model met foto's en tekeningen van het echte toestel.
    De helft van de wedstrijdpunten staat op de statische beoordeling en de andere helft op het "dynamisch presenteren". Hierbij dienen drie opgelegde figuren gevlogen te worden en één vrije demo.

    De wedstrijd gisteren ging door in Wezeren-Landen (Belgisch Limburg).
    De prachtige lokatie en het hartelijk onthaal door het plaatselijke bestuur + leden stonden lijnrecht tegenover de vliegomstandigheden. De wind waaide naar schaalnormen loeihard (de reuze windzak ging strak horizontaal) en kwam ook nog eens van de "slechte" kant.
    Gelukkig waait het dan voor iedereen even hard en komt hij voor de meesten uit de verkeerde (rechtse) kant.
    Mijn vliegprestaties waren er dan ook naar... na de kleine crash met de mini Titan eerder deze week wilde ik de Alouette hoe dan ook heel houden en geen enkel risico nemen.
    Met gierende zenuwen heb ik de Alouette laten vechten tegen de wind en raar maar waar, ook al was ik niet tevreden over mijn vliegprestatie, behaalde ik de tweede plaats...

    Er zijn nu drie wedstrijddagen voorbij. Er is er nog één te gaan. Maar die valt op 13 september samen met het schaalhelitreffen in Hulten... dus voor het eindklassement kom ik zeker niet in aanmerking. MAAR... ik heb de smaak van het wedstrijdvliegen te pakken en volgend jaar ga ik er met de Alouette voor 100% voor.

    Om de Alouette te sparen ga ik om te trainen een nieuw schaalwedstrijd-trainingstoestel bouwen en dat wordt een Agusta Power van Thunder Tiger met de mekaniek van een Millenium 90 elektro.
    Over enkele dagen, als de mini Titan heropgebouwd en getransformeerd is naar een mini Whisky Cobra begin ik er aan.
    Natuurlijk komt er hier dan voor de liefhebbers weer een uitgebreide bouwstrip over.

    Heligroeten en tot gauw met een nieuwe bouw,

    Nick
     
  7. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    ik kan niet wachten tot de volgende bouwstrip!
     
  8. Heliguy

    Heliguy

    Lid geworden:
    12 aug 2009
    Berichten:
    71
    Locatie:
    Koersel
    Kom je ook naar het 60 jarig bestaan van die club 50 km ten zuiden van brussel, ik zie dat je ook een uitnodiging hebt ontvangen.;)
     
  9. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Hier snap ik helaas geen bal van...
     
  10. Feagle3

    Feagle3

    Lid geworden:
    12 sep 2007
    Berichten:
    220
    Locatie:
    Dordrecht
    2e plaats ?, wow, goed gedaan hoor, jammer dat je titan crashede, altijd weer slecht voor het vertrouwen maar dat komt wel weer terug ;-)

    Karakter dat je Tilburg verkiest boven een wedstrijd, was die derde dag dan niet een soort finale ?

    groet,

    Frans
     
  11. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Er loopt in dit subforum momenteel een mini bouwstripje onder de titel "AH-1W Super Cobra Gunship" hé.

    Heligroeten,

    Nick
     
  12. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Natuurlijk verkies ik Tilburg boven de vierde wedstrijddag voor het Belgisch kampioenschap. Tilburg wordt een RC-schaalhelihoogdag hé... Na Koninginnendag het belangrijkste evenement dit jaar in Nederland...

    En aangezien ik dit seizoen niet deelgenomen heb aan de eerste twee wedstrijden zit een ereplaats er toch totaal niet in.

    En die derde dag was geen finale hoor. Het concours bestaat uit 4 evenwaardige wedstrijddagen waarin telkens drie vluchten worden gedaan. Alle punten worden op het eind (dus na de komende wedstrijd) gewoon opgeteld en dan is er in Brussel een prijsuitreiking.

    Heligroeten,

    Nick
     
  13. RBRCH

    RBRCH

    Lid geworden:
    24 jul 2006
    Berichten:
    780
    Locatie:
    Hardenberg(OV)
    Dit klinkt serieus Nick, 60 vluchten en al regelmatig zaken stuk getrilt, aan wat voor delen moet ik dan zoal aan denken?
    Hebben je mede-schaalvliegers er ook zo regelmatig last van?

    Is het metalen frame van de Alouette misschien te stijf waardoor hij sneller in resonantie raakt?
    Misschien zit het toerental waar je voornamelijk mee vliegt te dicht bij de eigen frequentie van het frame, als dat zo zou zijn zou het wellicht de moeite kunnen zijn een tijdje met een iets hoger dan wel lager toerental te vliegen en zien of je net zo vaak problemen ervaart?

    Gr, Roy
     
  14. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Over helivretende benzinemotoren

    Hey Roy,

    thx voor je belangstelling in de "heli-onderdelen-vretende benzinemotoren".

    Je moet weten dat ik tot op heden met 2 Vario Benzinetrainers gevlogen heb.
    Beide met een door Vario getunde Zenoah 23 cc motor.

    Met mijn eerste Benzinetrainer heb ik ruim 500 vluchten gemaakt en met de tweede ongeveer 150. Nooit of te nimmer is er aan die toestellen iets stukgetrild.

    In mijn Alouette II bouwstrip heb je kunnen lezen dat ik het frame, de mekaniek, de rotorkop en de avionica van de tweede benzinetrainer heb gebruikt om de Alouette rond op te bouwen.

    Ook in de Alouette heeft geen enkel van al deze componenten last van trillingen. Ook de metalen staartboomconstructie vertoont tot op heden geen enkel mankementje... oef.

    Wat gaat er dan zoal stuk. Wel het zijn de schaal(onder)delen die last hebben van die microtrillingen. Ik zal een opsomming geven van die delen.

    - het begon met de stutten van de dummy-turbine.
    Er zijn in totaal 6 van die stutten (aluminium diameter 4mm) die de turbine dragen.
    Na ongeveer elke vlucht was er wel eentje doorgeknakt.
    Ik heb ze allemaal vervangen door koperen/messing buisjes met idem diameter.
    4 ervan houden het nog steeds vol. 2 andere zijn weer gebroken en die heb ik hermaakt maar iets langer en sedertdien geen problemen meer. De spanningen zijn blijkbaar weg.

    - vervolgens donderde er bij elke vlucht wel een wiel naar beneden... tot vervelens toe heb ik dat hersteld, maar ze bleven er af vallen tot ik ze uiteindelijk kwijt ben gespeeld.
    Dan heb ik ze vervangen door hele lichte exemplaren met banden uit moes, maar die gingen er al even vlug af. Tot op heden heb ik nog geen oplossing uitgewerkt die de wielen erop kan houden. De delen van de verdraaibare asjes waar de wielen op zitten moeten ipv gesoldeerd gebrazeerd worden. Maar daarvoor heb ik niet de nodige tools... een karweitje voor deze winter dus. Brazeergerief kopen en leren brazeren.

    - dan begonnen de nep-hydraulica delen los te komen. Die waren gelijmd. Al de verbindingen heb ik hermaakt en nu zit alles geschroefd + gelijmd en dat houdt.

    - enkele vluchten later trilden de deuren los. De pennen die de 2 scharnierdelen samen houden kropen er gewoon uit en de deuren fladerden er af. Nieuwe pennetjes gemaakt en deze aan 1 kant van de scharnier verlijmd. Ze zitten er nu nog steeds.

    - en toen, na ongeveer 20 vluchten kwam het ergste... op de plaats waar de achterkant van de cabine vastzit aan het frame begon de cabine te splijten...
    Alles er af gehaald en de volledige achterkant van de cabine aan de binnen- en buitenkant hersteld en verstevigd met glasvezelmat + alles weer netjes herspoten en voorzien van klinknageltjes... (30 uur werk...pfffffffff). De verbinding zelf heb ik ook veranderd. Alle krachten komen nu niet meer rechtstreeks op het cabinemateriaal maar op rubberen tullen (soort rubber buisjes met aan beide zijden een kraagje, gelijk bij de servobevestiging)

    - vervolgens was de linkerdeur aan de beurt. Die barste telkens ter hoogte van de benedenscharnier... Eerst had ik dat hersteld door aan de binnenkant een nieuwe deurlijst in plestiekcard te bevestigen, maar die barste na 3 vluchten op dezelfde plaats...
    De gebarsten plestiekcard deurlijst heb ik er dan weer afgedaan en vervangen door enkele laagjes dunnen glasvezelmat + epoxy... en het houdt.


    Er zijn niet veel piloten die schaalhelivliegen met benzinemotoren, maar eentje die ik ken en die het wil toegeven en vertellen heeft net dezelfde problemen. Panelen die loskomen, deuren die lostrillen enz... maw hij heeft na elk weekendje vliegen ook wat werk aan zijn machine.

    Al bij al blijven er meer van die prullen opzitten dan er afvallen en eerlijk gezegd had ik het nog vééél erger verwacht. Je tip betreffende het verhogen en verlagen van het toerental had ik reeds uitgeprobeerd, maar dat haalde niet veel uit want dan ging er ergens anders wel weer iets stuk.
    Maar ik ga dit verhaal eindigen met een positieve noot... al 10 vluchten lang heb ik geen schade meer kunnen ontdekken... Krijgen we de Alouette dan toch getemd???


    Heligroeten,

    Nick
     
  15. Super john

    Super john verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 feb 2005
    Berichten:
    1.710
    Locatie:
    Omg. Utrecht
    Nick,

    Je bent een voorbeeld van een doorzetter, een perfectionist, een modelbouwer en iemand die ondanks alles "geniet" van de hobby.

    Ik geniet alleen al bij het lezen van je stukkies, .....SUPER! en erg leerzaam. Ik hoop ooit nog eens een van je heli's in het echt te kunnen bewonderen.
     
  16. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Hey Super John,

    thx voor je "Super"wijze reactie (wijs betekend in Vlaanderen tof en leuk hé).

    Als ik zo een beetje rond mij kijk zie ik zowat overal dikwijls liefhebbers van onze hobby sukkelen met allerhande problemen. En als je hier op het forum rondzwerft gaan er héél veel draadjes over de problemen waarmee we worden geconfronteerd. Doorzetten is dan da boodschap, maar dat geldt zowat voor alles wat met technologie en techniek te maken heeft en da's het leuke (wijze) eraan. We vloeken wel eens als er dingen fout gaan, maar het zoeken en vooral het vinden van oplossingen geeft een zalige voldoening. Vandaar dat we er van blijven genieten.
    Anderen worden er dan weer kierewiet van en zoeken gauw een andere bezigheid...

    Heligroeten,

    Nick
     
  17. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Sommige lezers van deze bouwstrip zullen zich wellicht al wel afgevraagd hebben hoe het ondertussen zit met Mopy.

    Wel, Joe is weer eens met verlof om bij zijn vlammetje te zijn... bijgevolg was de bouwtafel vrij. Ik durf af en toe ook nog wel eens een plastiek modelletje te bouwen. Dus dit was het moment.
    Eén van de dingen die moeten gebeuren bij het bouwen van een plastiek kit is het ontvetten van de sprues.
    Toen Mopy en Joe merkten wat ik zou gaan doen boden ze spontaan aan om mij te assisteren.
    Een sfeerprentje.

    [​IMG]

    En nee, jullie moeten er niet naar vragen, want meer foto's van deze wasbeurt komen er niet...

    Wet heligreetz,

    Nick
     
  18. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Jaja, en daarna helpen ze je even met met de slaapvertrekken zeker :rolleyes:
     
  19. Bonechopper

    Bonechopper

    Lid geworden:
    19 mei 2008
    Berichten:
    396
    Zeg Nick,

    Er bereiken mij berichten dat mijn good old Bone is weggekaapt door een kerel met een legerkapsel. De vraag was of tie misschien op mannen valt :(. Kunt ge misschien snel de foto's tonen en verduidelijken dat het slechts om uitwisselen van de cockpitlayout ging? Apart, zo met die mannen van jou! Wel jammer dat Bone niet mee mocht vliegen maar ja, dan had je maar gordels moeten maken die werken (grapje).

    Grz. Bone
     
    Laatst bewerkt: 13 sep 2009
  20. Michael16tsx

    Michael16tsx

    Lid geworden:
    12 mrt 2009
    Berichten:
    2.815
    Hey Nick,

    Vandaag eindelijk de heli eens in het echt kunnen bewonderen en ik vind hem echt schitterend. Helaas heb ik hem niet zien vliegen, heb je dat nog wel gedaan vandaag ? of waaide het te hard. Nogmaals mijn complimenten voor je bouwkunsten. En hoop hem volgende keer dat ik hem zie, hem eens vliegend mag bewonderen.

    Groetjes Michael16tsx
     

Deel Deze Pagina