Bouwverslag - Amati - HMS Fly

Een jaar geleden zag ik plots in de supermarkt het eerste deel liggen van de Hachette-reeks van de Bismarck. Aangezien het jaren geleden was dat ik me nog eens met modelbouw had bezig gehouden, begon het meteen te jeuken. Er liep echter vanalles mis met het abonnement waardoor ik een half jaar later nog maar over de eerste drie delen beschikte.
Toen was ik het beu en kocht me een bouwdoos. Het werd de Fly van Amati...
Op 1/8/2010 starte ik met de bouw. Ondertussen meer dan een half jaar later ben ik er vrij zeker van dat het een toonbaar model gaat worden, en wil ik hier mijn bouwervaringen wel delen.
Hopelijk is er interesse voor...

Dit zou het alvast moeten worden volgens het deksel van de doos...

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Inhoud van het bouwpakket

De kwaliteit van de geleverde onderdelen is van heel hoge kwaliteit. Dit viel al direct op na het openen van de doos, maar is ook tijdens de volgende maanden juist gebleken.

full

full

full

Kiel, spanten en vals dek

De eerste bouwfase bestaat er in om de kiel samen te stellen en de spanten er op te lijmen.
Alvorens dit echter te doen is het belangrijk om te kanten van de voorste en achterste spanten af te schuinen zodat de beplanking er later mooi op kan aansluiten. Dit kan je testen door er een latje van de beplanking op te leggen.
Het afschuinen zelf heb ik machinaal gedaan met behulp van een Dremel met schuurtrommel, horizontaal gemonteerd in de bijhorende boorstandaard.
Merk ook op dat ik gebruik gemaakt heb van de Keel Klamper van Amati, een heel handig tool dat je uiteraard ook zelf kan maken.

Het lijmen is een beetje spannend aangezien je alles in één keer moet doen: de spanten op de kiel plaatsen en het tussendek er in lijmen. Gelukkig heb je met de witte houtlijm voldoende tijd om nog te verbeteren.

Let ook op de vulstukken die tussen de spanten geplaatst worden om later de beplanking te kunnen opvangen. Ook deze moeten serieus afgeschuind worden.

Meteen kan ik hier wijzen op mijn eerste fout, namelijk de twee buitenste 'vleugeltjes' loodrecht op de achterste spant. Ik had deze mooi loodrecht op de achterste spant gelijmd, maar dat bleek achteraf niet correct. Als het dek erbij komt zie je direct welke hoek die moeten hebben. Die heb ik dus later moeten losmaken en opnieuw lijmen onder de juiste hoek.
Als lijm gebruik ik in dit stadium overal witte watervaste houtlijm.

full

full

Dat begint al op te schieten DiKri,

Ik ga dit draadje maar eens volgen, ik vind het wel interessant en het begint ook weer te kriebelen om te gaan bouwen.
Jaren terug, toen ik nog jong en onnozel was, haha, heb ik (en wie niet?) de Zwarte Zee van Billing Boats gebouwd, en daarna niets meer gedaan op het gebied van bouwen zelf.
Binnenkort maar weer eens een mooi model gaan uitzoeken denk ik.

Groeten,
René

Benedendek

Vervolgens komt het eerste dek aan de beurt. De bouwbeschrijving volgend heb ik het dek in twee helften gesneden en dan elke helft afzonderlijk beplankt voor het gedeelte dat later onbereikbaar zal worden. De reden is dat na de beplanking de triplex plaat niet buigzaam genoeg meer is om ze er nog ingepast te krijgen. Nadeel is evenwel dat de twee helften nadien perfect aaneen moeten sluiten en dat is passen en meten. Ik denk echter dat je evengoed eerst het dek er kunt inkleven en nadien beplanken. Dit is lastiger omdat je rond de spanten moet afwerken en ook afwerken van de openingen zal lastiger zijn, maar het eindresultaat kan beter zijn.

Begin september ging het dek er in; het volgende spannende moment...

full

full

Dekbalken

Vervolgens gaan de dekbalken er op en worden er een aantal kleinere details gemaakt waar we later ook niet meer aan kunnen als de bovendekken er op liggen. Dit zijn een o.a. een paar roosters, de pomp, de winch en een aantal steunen voor de masten.
Tussendoor wordt er ook nog vernist en geverfd waar nodig...

full

full

Strips

We zijn ondertussen 5 oktober 2009.
De bovendekken zijn tijdelijk bevestigd met behulp van nageltjes. Ze mogen zeker niet gelijmd worden aangezien ze er later nog af moeten. Eigenlijk dient het enkel om de reeds afgewerkte dekken die er onder zitten, te beschermen tijdens de komende werkzaamheden.
Tenslotte kan er gestart worden met het bevestigen van de triplex strips waarin zich o.a. de geschutsgaten bevinden. Deze strips leg je eerst een tijd in water om ze buigzaam te maken. Probeer ze zo natuurlijk mogelijk te buigen en langs de spanten te leggen. Alle fouten in dit stadium zie je later terugkomen... Bij mij was het dus niet perfect; er zaten wat knikken in. :(Gelukkig kan je dat tijdens de tweede beplankingslaag wel wat opvangen.

full

full

Eerste beplankingslaag

De beplanking van de Fly bestaat uit twee lagen. De eerste laag bestaat uit een zachte houtsoort die zich gemakkelijk laat schuren.
Hier gebruik ik witte houtlijm en de bijgeleverde kleine nageltjes. Voor het induwen van de nagels heb ik de 'nail nailer'-tool van Amati gebruikt. Persoonlijk vond ik dit erg handig.

De situatie op 17/10/09

full

En de situatie op 17/11/09 waar de eerste beplankingslaag klaar en vlak geschuurd is.

full

full

full

Tweede beplankingslaag

De tweede beplankingslaag bestaat uit harde notelaar. Aangezien hier geen nageltjes kunnen gebruikt worden omwille van de putjes, is deze gelijmd met cyanocrylaat-lijm; secondelijm dus. Dit werkt prettig, maar je hebt weinig tijd (eigenlijk geen ;)) om de latjes op de juiste plaats te krijgen. Tevens hang je er meermaals zelf aan vast...

Dit is de situatie op 5/12/09

full

full

De tweede beplankingslaag bestaat uit harde notelaar. Aangezien hier geen nageltjes kunnen gebruikt worden omwille van de putjes, is deze gelijmd met cyanocrylaat-lijm; secondelijm dus.

Beste DiKri,

Voor deze boot natuurlijk mosterd na de maaltijd, maar voor een volgende zijn deze klemmetjes wellicht een alternatief waarbij je wat minder gehaast te werk hoeft te gaan:
1271276666_resized.jpg

Ik heb deze indertijd besteld bij Micro-Mark, en ze gebruikt voor de Amerigo Vespucci, de HMS Victory en de Mississippi 1870, en ik was er best wel tevreden mee. Met name voor de Mississippi boot was dit belangrijk bij de tweede beplankingslaag, omdat deze romp blank hout bleef en dus niet geplamuurd kon worden. Hieronder het setje "in bedrijf":
1236355608_resized.jpg

Dus wellicht iets voor de volgende boot? Want ik kan me voorstellen dat je na deze boot de smaak te pakken hebt gekregen. Tot nu toe ziet wat je laat zien er goed uit, dus ik denk dat het vervolg ook wel goed komt (je hebt zelf die hint ook al gegeven).
Als je aan een volgende begint zou ik je aanraden vanaf het begin een verslag op het forum te zetten. Voor de Mississippi heb ik dat via mijn weblog gedaan, maar het is me wel duidelijk geworden dat je daar veel minder respons krijgt. Nu, bij de ss Rotterdam, doe ik zowel een weblog bijhouden als een draadje op het forum. Dat werkt wat mij betreft erg prettig, want op de weblog staat het hele verslag zonder onderbrekingen, en op het forum krijg je soms heel nuttige reacties of kan je vragen stellen over hoe je bepaalde zaken het best kunt aanpakken.

Veel succes verder.

Groet,

Ad Bakker

Beste Ad,

Bedankt voor de link ivm de klemmen. Die zien er inderdaad heel handig uit en zal ik zeker aanschaffen wanneer ik aan een volgende model zou beginnen.

Het werken met de secondelijm was in het begin wel wennen, maar eens dat je het door hebt, gaat het erg vlot. Voordeel is ook dat je niet na elke lat moet wachten tot de lijm droog is. Oorspronkelijk had ik angst voor die lijm en werkte ik met van die latex handschoenen, maar al gauw bleek dat die niet tegen de lijm konden en in stukken aan mijn romp bleven kleven...
Toen ben ik maar met de blote hand verder gegaan...

Nadeel van cyano is dat als het niet van de eerste keer, ttz binnen een paar seconden, wil 'bijten', en je doet er opnieuw lijm aan, het soms niet meer wil lukken. Enige wat dan helpt is laten drogen en de lijm er af schuren alvorens opnieuw te proberen.

De romp is ondertussen klaar en ik ben bezig met de afwerking, maar dat zie je wel in de volgende posts...

Tweede beplankingslaag

9/1/2010
De tweede beplankingslaag is afgewerkt en geschuurd.
Alles kan beter, maar ik ben er toch tevreden over.
Het schuurstof heb ik verzameld en zal later dienen om gemengd met wat witte houtlijm, als opvulling van spleetjes te dienen.

full

full

Het kleurverschil na het schuren is opmerkelijk, maar na het vernissen komt de donkere kleur terug.

7/2/2010
De onderstellen van de kanonnen zijn geschilderd; de kanonnen zelf nog niet.
Ook de binnenbeplanking van de verschansing gevolgd door schilderwerk werd uitgevoerd. Dat geeft alvast een paar leuke plaatjes...

full

full

full

7/3/2010
De bovendekken werden ingelijmd en beplankt.
De bovenkant van de verschansing werd afgewerkt en geschilderd.

full

28/3/2010
De stootrand is bevestigd en zwart geschilderd.
Aangezien ik het zonde vond om de mooie beplanking wit te gaan schilderen onder de waterlijn, heb ik besloten om af te wijken van wat er op de doos stond. Het onderwaterschip heb ik een tweetal lagen gegeven met Levis Linitop Notelaar waardoor er een kleurverschil ontstaat met het normaal geverniste hout.

full

4/4/2010
Het gedeelte boven de waterlijn werd geschilderd en vernist.
Ik heb verder voor blauw gekozen ipv zwart. Dit ziet er nu raar uit, maar later wordt dit wel heel mooi.

full

Nu komen we op de situatie waar ik momenteel sta. De volgende posts zullen dus niet meer zo snel achter elkaar komen...

De messing en goud geschilderde versieringen werden aangebracht + een hoop extra houten latjes.
Verder ben ik nu begonnen met de achtersteven en de boegspriet.

full

full

Beste DiKri,

Je moet inderdaad gewoon de kleuren kiezen die je zelf mooi vindt. Persoonlijk vond ik zwart bij mijn Victory wel mooi afsteken tegen met name de koperen onderkant. Hoe doen ze dat trouwens bij Amati? Bij Caldercraft kreeg ik een zak met ruim 2000 koperen plaatjes die er stuk voor stuk opgeplakt moesten worden. Was een enorme klus, maar het eindresultaat was er wel naar.

Succes verder, ik zie dat we langzamerhand "real time" gaan naderen (ik had je laatste post nog niet gezien, nu wel).

Groet,

Ad Bakker

Laatst bewerkt:
Beste DiKri,
Persoonlijk vond ik zwart bij mijn Victory wel mooi afsteken tegen met name de koperen onderkant. Hoe doen ze dat trouwens bij Amati? Bij Caldercraft kreeg ik een zak met ruim 2000 koperen plaatjes die er stuk voor stuk opgeplakt moesten worden. Was een enorme klus, maar het eindresultaat was er wel naar.
Ad Bakker

Amati heeft nu ook de Pegasus. Dat model is identiek aan de Fly maar heeft een andere afwerking, waaronder ook een koperen onderkant. Ik denk dat het daar ook afzonderlijke plaatjes zijn, maar ik heb er nog geen foto's van gezien.
De Vanguard is hetzelfde systeem.

Beste DiKri,

Mocht je het willen (en vooral zin in en tijd voor hebben) bij Jotika verkopen ze de koperen beplating voor 1:72 en 1:64 modellen los.

Groet,

Ad Bakker

Situatie 21 juli 2010

Ondertussen ben ik weer wat verder geraakt...
De dekken zijn grotendeels afgewerkt. De volgende stap is nu het roer en de katrollen langzij.

full

full

full

Back