Bouwverslag Andrea Gail

• Topicstarter Topicstarter mega
  • Startdatum Startdatum
Frederik schreef:
Volgens mij zit jij wel heeeeeeeeeeeeeeeel dicht bij het vuur he Droop
:lol: :lol: :lol:

Rinie, ik zie op de laatste foto dat de ontvanger wel heel dicht bij de aandrijfmotor is geplaatst.
Het kan nu zijn dat ik het over het hoofd heb gezien maar ik hoop dat je er aan gedacht hebt om deze motor van een ontstoorsetje te voorzien?

Droop

Rinie, ik zie op de laatste foto dat de ontvanger wel heel dicht bij de aandrijfmotor is geplaatst.
Het kan nu zijn dat ik het over het hoofd heb gezien maar ik hoop dat je er aan gedacht hebt om deze motor van een ontstoorsetje te voorzien?

Nee, dat heb je niet over het hoofd gezien, de motor is inderdaad niet voorzien van een onstoorsetje.
Denk je dat dit nodig zal zijn? Ik ben ervan uitgegaan dat motortjes tegenwoordig al af-fabriek ontstoord zijn?
Ik heb tijdens de eerste tests geen problemen ondervonden, verwacht je problemen als de boot/ontvanger zich op grotere afstand
van de zender bevindt?

groet,
Rinie

Ik zou het je zeker aanraden, Rinie. Voorkomen is beter dan genezen.
Het is een kleine moeite die niet veel geld kost en die je een hoop ellende kan besparen.

Ik weet niet hoe een ander rc-schipper het aanpakt maar in mijn schepen is zelfs het kleinste motortje met een ontstoorsetje uitgerust.
Zelfs de kleine motortjes die de radars aandrijven!

En al m'n schepen hebben het tijdens een vaart nog nooit laten afweten. Of het aan de ontstoring ligt of het is puur toeval, dat weet ik niet.
Het geeft in ieder geval een gerust gevoel (als je boot meters ver in het water ligt) als je weet dat je van die kant zeker geen problemen kan krijgen.
roeibootje_happy.gif

Droop

De Andrea is weer een paar stapjes vooruit gekomen. De reling is afgewerkt en de eerste afwerklatjes zijn langs de romp bevestigd.

kont~0.jpg

boeg.jpg

zijkant~0.jpg

achterdek.jpg

Ik ga nu eerst eens een fatsoenlijke standaard maken, dat heb ik al te lang uitgesteld.
Vervolgens kunnen de afwerklatten afgemaakt worden waarna er een eerste laagje verf
op de romp komt.

Wordt weer vervolgd!
groeten, Rinie

Netjes gedaan! 8)

Pastten die houten stootbanden uit zichzelf zo mooi langs de romp of heb je die nog een beetje moeten bewerken?

Droop

Netjes gedaan!

Pastten die houten stootbanden uit zichzelf zo mooi langs de romp of heb je die nog een beetje moeten bewerken?

Dank je!
Die houten stootbanden moesten flink bewerkt worden, het waren gewoon rechte 5x5mm latjes die zelf afgerond en
zelf gebogen moesten worden. Dus flink vijlen, schuren en buigen met het strijkijzer geblazen!
Voor de hoeken aan de achterkant waren wel twee 'kant en klaar' delen bijgeleverd, die hoefden alleen afgerond te worden.

Groet, Rinie

Hoi Rinie,

Hoe staat het met de bouw van de Andrea?

Ik ben nu wel benieuwd omdat ik sinds vandaag deze boot ook als een deel van mijn vloot mag rekenen. :wink:

Droop

Tja, de Andrea Gail is nu eenmaal een mooie schuit en dat heeft ten slotte toch de doorslag gegeven. :wink:

Droop

Hoi Droop,

Gefeliciteerd met je aankoop en veel plezier met de bouw van de Andrea!

Mijn bouw heeft een tijdje stil gelegen, ik heb het even druk gehad met andere zaken,
maar in de komende kerst vakantie ga ik weer beginnen.

Groet,
Rinie

Dit bouwverslag van collega Andrea-bouwer Rinie was hier al serieus weggezakt.

Zijn er al vorderingen aan jouw model, Rinie?

Droop (wiens A.G. nu volledig klaar is voor de maidentrip :D)

Nou, de bouw van de Andrea heeft wat langer stilgelegen dan de bedoeling was, maar de bouw is weer herstart! In de tussentijd heb ik natuurlijk van het bouwverslag van Droop's Andrea genoten, maar het werd hoog tijd dat ikzelf de vijl en lijm weer ter hand nam...

Als eerste stap heb ik een fatsoenlijke standaard gemaakt, dit had ik al veel eerder moeten doen.
Vervolgens de stootbanden afgerond. Langdurig maar leuk klusje!

zijkant.jpg

boeg.jpg

stootbanden.jpg

De stootbanden hebben nog een laatste final touch nodig (schuren, plamuren, schuren) voordat ze een eerste likje verf krijgen.

Vandaag heb ik verder het voordek bevestigd, heeft de Andrea meteen een kompletere look:

closeup.jpg

dek.jpg

Wordt weer vervolgd, en het gaat niet zolang duren als de vorige keer :-)

groeten,
Rinie

ziet er top uit rinie, ook ik blijf het volgen, want ik lees toch elke keer weer nieuwe tips en wetenswaardigheden.

Hoogste tijd voor een kleine update.
Afgelopen week heb ik de romp verder afgewerkt en in de grondverf gezet, vandaag is de eerste laag rode verf voor onder de waterlijn erop gezet:

romp.jpg

stootboeien.jpg

De kleur bevalt me wel, het zal nog iets donkerder worden na de volgende verf beurt(en). Waarschijnlijk zijn er nog wel twee laagjes extra nodig, daarna krijgt de Andrea eindelijk haar eerste groene laagje. Ik kan niet wachten!

groet,
Rinie

Vandaag weer een paar uurtjes aan de Andrea kunnen werken.
Eerst de romp nog een laagje rood gegeven. Hiervoor heb ik eerst even een fatsoenlijke kwast gekocht, dit had ik natuurlijk al veel eerder moeten doen! Tot nu had ik zo'n prul uit een voordeel pack gebruikt, die verloor meer haren dan Marco van Basten!!

Maar goed, de kleur gaat in de goede richting, ik denk dat nog een laagje voldoende gaat zijn:
rompzijkant.jpg

romponder.jpg

Na de verf beurt ben ik verder gedaan met wat details voor de stuurhut:

detail.jpg

Ik had nog nooit met messing onderdelen gewerkt. Voor de schijnwerpers moesten er gaatjes in een messing cilinder geboord worden. Dat lukte me niet, dus ik heb heel voorzichtig de gaatjes erin getikt met een stalen spijker en een hamertje. Dat ging heel goed!
Voor de schoorsteen moesten er twee messing buisjes aan elkaar bevestigd worden, hiervoor heb ik wat druppeltjes secondelijm gebruikt.

Tot slot heb ik de stuurhut zelf nog een laagje verf gegeven en heb ik de raamlijsten met een penseeltje met zwarte verf afgewerkt:

stuurhut.jpg

Wordt weer vervolgd...

groet,
Rinie

@Mega,

Waarom spuit je de romp niet? Wordt meestal strakker... Maakte je de foto's van het onderwaterschip toen de lak nog nat was? Ik hoop wel dat het zijdeglans opdroogt. Dit is veel echter voor een model dan een hooglanzende romp. Sommige praten over smaak maar denk er is over.:rolleyes:

groeten Paul

@Paul,

het spuiten de romp heb ik nog niet aangedurft, daar dit mijn eerste model is. Ik probeer het zo netjes mogelijk te verven. De foto is inderdaad genomen toen de verf nog nat was, het lijkt goed in zijdeglans op te drogen. Gelukkig maar, want ik ben met je eens dat een hoogglanzende romp niet bij een werkschip past.

groet,
Rinie

Voorheen gebruikte ik altijd een rode primer van bijv. Motip. op mijn statische/rc modellen. Dat droogt mat op, net echte antifouling. En dat is toch het beoogde doel.... net echt.

Voorheen gebruikte ik altijd een rode primer van bijv. Motip. op mijn statische/rc modellen. Dat droogt mat op, net echte antifouling. En dat is toch het beoogde doel.... net echt.
Bedankt voor de tip, kan ik bij mijn volgende schip meenemen!

Back