Bouwverslag Ansmann Mad Monkey (1:10 2WD midmotor buggy)

Aangezien het buiten seizoen min of meer voorbij is (ik ben kampioen geworden in de studentklasse van de truggycup) heb ik het plan opgevat om een 1:10 auto te bouwen en eens bij de indoor baan van Mach te gaan rijden. Aangezien daar vooral 1:10 2WD buggy wordt gereden heb ik een Ansmann Mad Monkey besteld. Dit is een 2WD auto, maar wel met een mid-motor en dwars geplaatste lipo. Ik ben in dit geval niet voor de Pro versie gegaan aangezien die met saddle packs werkt en ik stickpack lipo's had liggen.

De auto wordt geleverd met glijlagers en om die reden heb ik een complete lagerset besteld, deze was ten tijde van het eerste deel nog niet binnen. Maar aangezien de wiellagers dezelfde maar zijn als koppelingslagers van een 1:8 truggy kon ik vast een start maken met de bouw.

De doos ziet er netjes uit:
DSC_8363.jpg

De onderdelen zijn netjes verpakt in zakjes, maar niet genummerd:
DSC_8364.jpg

DSC_8365.jpg

Eerste de voorste draagarmen monteren, helaas veel C-clips dat ben niet gewend van de 1:8 maar misschien is het sterk genoeg voor 1:10 (ook even de hinge pins nagemeten):
DSC_8366.jpg

Voorste deel van het chassis eraan vast:
DSC_8368.jpg

Servo-saver en stuurinrichting monteren (aan de punten zie je de hele kleine lagers die gebruikt worden):
DSC_8369.jpg

In elkaar gezet en servo-saver op 4mm zoals beschreven in de handleiding:
DSC_8370.jpg

Servo-saver op het chassis en daarna de bovenkant erop:
DSC_8372.jpg

De c-hubs, lagers en meenemers in elkaar zetten:
DSC_8373.jpg

En alles in elkaar:
DSC_8374.jpg

En dan de voorste shocktower, steeringrods en bovenste deel van de armen erop:
DSC_8375.jpg

Zo, de voorkant zit in elkaar, daarna volgt de gearbox die ga ik volgende keer doen daarvoor moeten nog lagers geleverd worden en die heb ik nog niet binnen.

Laatst bewerkt:
Zo vanavond even tijd om verder te gaan...helaas de lagerset nog niet binnen dus ik kan de gearbox nog niet in elkaar gaan zetten (hier moeten een stuk of 8 a 10 lagers in). Dus ga ik maar verder met de zaken waarmee dat makkelijk kan.

De bandjes:
DSC_8395.jpg

Op de velg gemonteerd (ze moeten wel nog gelijmd worden):
DSC_8396.jpg

De onderdelen van de achterkant:
DSC_8397.jpg

Draagarmen en hubs gemonteerd:
DSC_8398.jpg

Assen erin, met meenemers en even de bovenste armen netjes op 34 mm zoals beschreven in de handleiding:
DSC_8399.jpg

De voorkant en achterkant zitten in elkaar:
DSC_8400.jpg

Voorkant en achterkant aan het chassis vast:
DSC_8401.jpg

Schokbrekers vullen (20wt zoals in de handleiding), wel een probleem ontdekt, in 1 van de achterschokbrekers zit een piston met 1 gaatjes erin terwijl alles overige 3 gaatjes hebben. Nadat de schokbrekers gevuld zijn voel je een gigantisch verschil, degene met 1 gaatje is 2 tot 3 keer zwaarder dan de andere. Ik zal dus nog op zoek moeten naar andere pistons.
DSC_8402.jpg

Wielen en schokbrekers gemonteerd op het chassis:
DSC_8403.jpg

En nu maar hopen dat morgen mijn lagers binnen komen, dan kan ik de Ansmann hopelijk zondag afbouwen. Tot nu toe erg veel plezier gehad in het bouwen. Maar de gearbox is wel het lastigste onderdeel en deze moet nauwkeurig gebouwd worden. Daarna de electronica inbouwen, kap erop en klaar.

4 nieuwe kost het belachelijke bedrag van € 2,00...daar ga ik niet moeilijk voor doen, en dan heb ik meteen 3 reserve :)

voordat je je banden gaat lijmen, in Haarlem heb je schumacher minipin achter (yellow) en schumacher staggered rib als voorbang nodig. Andere banden gaan op de 2wd buggy niet goed rond op tapijt (als je een beetje rap wilt rondkomen ;-) )

Bedankt voor de bruikbare informatie Matthijs! Ik was van plan om eerst een keer op de standaard wielen en bandjes te gaan rijden en te kijken waar anderen op rijden. Hiermee weet ik gelijk wat ik kan bestellen.

Welke olie diktes in de shocks kan je aanraden?

Ha Mario, leuk dat je een review over de auto schrijft net als ik heb gedaan over de mad rat!

Ik zou alvast een oogje houden op andere shocks, en dan met name de voor shockbrekers. Bij bijde autos die we hebben knallen de kapjes er regelmatig af, en echt lekker rijden doen ze ook niet.
De voorbandjes zijn best aardig, de achterbanden vind ik zelf maar niks.
De combo holeshots achter en balistic pins rijd op de mad rat erg strak!

De schokbrekers zijn inderdaad de onderdelen waar ik me het meeste zorgen over maak, de rest van de auto heb ik wel vertrouwen in.

Qua banden neem ik vooralsnog even het advies van Matthijs over aangezien ik bij Mach ga rijden zodra ik de auto helemaal klaar heb.

Wel heb ik bewust voor een midden motor gekozen en niet een achter motor aangezien ik thuis ook een Robitronic Stinger en een Ansmann Macnum heb staan. De Robitronic is simpelweg een slechte auto voor op de baan, de Ansmann is een stuk beter te noemen. Maar beiden met een achtermotor zijn nooit echt goed bevallen.

re lipo

nice review, the shocks are usually replaced by the b4.1 shocks,

use heavy oils like 50wt in the front and 40 wt in the rear, ride height 21mm, hard springs.

see you at the track :p

nice review, the shocks are usually replaced by the b4.1 shocks,

use heavy oils like 50wt in the front and 40 wt in the rear, ride height 21mm, hard springs.

see you at the track :p

Thanks for the tip about the AE shocks, a friend of mine drive B44 so I will ask him if i can borrow them en check the difference. From how de standard shocks look it will be a major difference!

Oils, ride height and springs; I will check this also...thx!

Inderdaad tapijt zowieso stagger rib vanvoor...

Qua achterbanden ligt het aan het soort tapijt...
Hier in Belgie heb je plaatsen waar de mini pins goed gaan, maar andere plaatsen waar de mini spike's veel beter gaan...

En wat betreft de c-clips. Dat is op een 1/10de geen probleem.
De B4 heeft het met mij ook lang uitgehouden ;).

Voor Stagger ribs (op smalle velg en wang op velg vastgeplakt) en achter Minipins! (Beiden harde compound = geel) Aan iets anders hoef je voor MACH indoor niet te denken!

Zorg ook dat je bandensmeermiddel hebt, want dat ga je nodig hebben. Zelf gebruikte in dat achter en voor.

Succes en zorg dat je ook wat reserveonderdelen meeneemt als je de eerste keer gaat rijden;-)

je zult vooral kickup plaatjes nodig hebben, of je zet direct de alu upgrade erop. die dingen sloop je werkelijk bij elke harde crash. voor de rest blijft het bij mij (en sebashpi) aardig heel.

is tie al wat verder? ik vind het een mooi ding voor 79 euro, hoe kunnen ze het maken

Voor Stagger ribs (op smalle velg en wang op velg vastgeplakt) en achter Minipins! (Beiden harde compound = geel) Aan iets anders hoef je voor MACH indoor niet te denken!

Zorg ook dat je bandensmeermiddel hebt, want dat ga je nodig hebben. Zelf gebruikte in dat achter en voor.

Succes en zorg dat je ook wat reserveonderdelen meeneemt als je de eerste keer gaat rijden;-)

Ik heb een complete Ansmann Macnum bij me als donor... de banden moet ik nog bestellen dus wellicht dat ik eerst de standaard Ansmann meuk ga proberen.

En wat betreft de c-clips. Dat is op een 1/10de geen probleem.
De B4 heeft het met mij ook lang uitgehouden ;).

Ik ben benieuwd, heb weinig klachten over de C-clips gelezen dus ik denk dat het wel mee zal vallen.

je zult vooral kickup plaatjes nodig hebben, of je zet direct de alu upgrade erop. die dingen sloop je werkelijk bij elke harde crash. voor de rest blijft het bij mij (en sebashpi) aardig heel.

Of niet crashen ;) laat dat nou net mijn specialiteit zijn :)

is tie al wat verder? ik vind het een mooi ding voor 79 euro, hoe kunnen ze het maken

Vandaag heb ik mijn lagersetje binnen gehad, dus deze week kan ik hem afbouwen. Helaas nog een wat drukke week voor de boeg dus wanneer ik tijd heb weet ik nog niet.

6303248582_07ed1cc1eb_b.jpg

Maar het werk valt mee:
- Gearbox bouwen en op het chassis schroeven.
- Servo inbouwen
- Ontvanger, ESC en motor van mijn oude auto halen.
- En weer inbouwen in de Ansmann.

Hopelijk lukt dat in een avondje, denk het wel.

Back