Door het voorval bij de club heeft het project een halfjaar op zolder gelegen en was ik van plan alles te verkopen. Ik ga het nu bouwen en zie wel waar het schip strand. Ik heb al een aanbod van een andere club het ding in te vliegen als hij klaar is.
Ik denk zelf ook dat het ding vliegt als een rolroervliegtuig.
Er zijn overigens wel autogyro's met cyclic en collective pitch, hierdoor wordt het o.a. mogelijk een "jump start" te maken mbv een hulpmotor of PTO. Alle besturingssystemen komen neer op dit cyclic principe, ook de direct control, welke ik op het toestel heb zitten, werkt zo. Door de draaiing van de rotorkop wijzigt de aanvalshoek en dus de lift.
Door de precessie treedt dit effect 90 graden later op.
Als je bijv. de rotorkop naar voren kantelt krijgt het voorgaand blad een kleinere aanvalshoek (als deze zich dwars t.o.v. het toestel bevindt is dit effect het grootst) en het achtergaande blad krijgt een grotere aanvalshoek. Door de genoemde precessie zal het toestel voorover kantelen. Dit geldt voor iedere willekeurige hoek die de rotorkop kan maken en kun je zo iedere kant op sturen, of in ieder geval in iedere richting een kracht uitoefenen.
Flapping even buiten beschouwing gelaten maar dat is om de asymmetrische lift teniet te doen die je bij een stijve rotorkop zou hebben indien het toestel een snelheid zou hebben. Bij flapping wijzigt ook de aanvalshoek en met een delta hub zelfs de stand van het blad. Gelukkig is dit een zelfregulerend proces.
Bij tweebladige rotorkoppen kun je de bladen ook star aan elkaar bevestigen en deze assy laten scharnieren om de rotoras, dan krijgt je de teetering rotor. Ook een manier om te flappen.
In de grote jongens zit nog een scharnier om de voor- en achterwaartse bewegingen van de bladen op te vangen, als dit scharnier (lead lag hinge) er niet zou zitten zouden er grote spanningen in de rotorkop optreden waardoor deze vroegtijdig faalt zoals met de eerste versies het geval was. Als een blad flapt dan verandert de straal van het zwaartepunt tot rotatieas waardoor het blad langzamer of sneller gaat volgens de wet van behoud van impuls.
Interessante machines die autogyro's vind ik, denk dat ik de site weer online ga zetten binnenkort.