Bouwverslag Autogiro

• Topicstarter Topicstarter SCRT Pilot
  • Startdatum Startdatum
S

SCRT Pilot

Guest
Ik ben gisteren begonnen met het bouwen van mijn Autogiro. De romp is redelijk ver gevorderd en ik heb al wat aan de gimbal (pitch- en rollscharnier) gedaan.

Het model is de PT25 (primairy trainer) en is ontworpen om makkelijk vliegbaar te zijn. Dat is maar goed ook want ik kan helemaal niet vliegen :) en bij de club waar ik bij zit (tot 1 januari 2009), en niet meer kom, mag niet met zo'n ding gevlogen worden.

Volgende keer hoop ik zo ver te komen dat er bespannen kan worden in het weekend daarna.

Volgend weekend verder.

Omdat in de statuten alleen vaste vleugelvliegtuigen en helicopters beschreven staan.

----

Ik werd vanochtend wakker met de vervelende gedachte dat ik een fout gemaakt heb met het lijmen van de torque blocks om het landingsgestel vast te zetten. Op de bovenste foto is het goed te zien. Ik had de schuine zijde naar de firewall moeten richten en niet naar beneden.
Hierdoor komt de achterste draad uit het blok maar wat ik erger vind is dat de richting van de houtvezels nu helemaal verkeerd is.

Ik heb het zo goed in de epoxy gezet dat ik er niet eens aan begin de blokken los te maken. Denk dat ik op zoek moet naar 2 plastic buisjes waar de draden precies in passen en dat ik deze omkleed met een glasvezelmatje gedrenkt in de epoxy.

Iemand nog een beter idee?

mvg

Laatst bewerkt door een moderator:
Intussen is de bodem dicht en geschuurd en de bovenkant is dicht. Ik heb extra houten blokjes gelijmd achter de torque blocks dus het landingsgestel kan geen kant meer op.

Het gewicht van het toestel hangt aan het deksel waar de pylon uitsteekt. De bevestiging hiervan moet volgens de instructie gebeuren met 4 M4 gaten in multiplex?????? Ik heb wat alu moeren gemaakt om onder het hout te lijmen en zo de kracht op te vangen. Moeren uit 3mm dik alu plaat 12x12mm en grof gevijld zodat de epoxy goed kan hechten.

de vierde zit hier al in het toestel gelijmd.

Morgen de gimbal zover afmaken dat ik deze kan schilderen en ik hoop dit weekend de rotorkop ook te kunnen maken, heb intussen een aantal maten boortjes gehaald welke dicht bij de aangegeven maten komen.

Ik zie erg op tegen het folieen, nog nooit gedaan, maar dat is maar op 1 manier op te lossen, gewoon gaan doen.

Moet zeggen dat het er grappig uit ziet:D ik vind het maar een raar verhaal dat je niet met een autogyro mag vliegen maar wel met een vliegtuig, een autogyro vliegt namelijk haast als een vliegtuig. Zouden ze hier echt moeilijk over gaan doen...?

Wat een onzin dat je er niet mee mag vliegen. Het is toch een hartstikke leuk project? Zal er wel één met vallen en opstaan worden, maar dergelijke projecten moeten aangemoedigd worden naar mijn mening. Zou wel gaan vliegen als je wat wind hebt (3bft o.i.d.), anders krijg je de rotor lastig aan het draaien.

Wanneer een rotor aangedreven wordt, spreekt men van een helikopter inderdaad. Dan heb je tevens een heckrotor nodig om het koppel van de rotor te compenseren. Verder zijn bij een helikopter de bladen in hoek verstelbaar zodat ze lift produceren en zodoende ook statisch op één plek kan blijven hangen. Een Autogyro kan dit niet.

Een Autogyro is gewoon een vliegtuig, het heeft immers continu voorwaardse snelheid nodig om in de lucht te blijven. De motor zit voorop en qua besturingsfuncties komt het overeen met een vliegtuig.

Door het voorval bij de club heeft het project een halfjaar op zolder gelegen en was ik van plan alles te verkopen. Ik ga het nu bouwen en zie wel waar het schip strand. Ik heb al een aanbod van een andere club het ding in te vliegen als hij klaar is.

Ik denk zelf ook dat het ding vliegt als een rolroervliegtuig.

Er zijn overigens wel autogyro's met cyclic en collective pitch, hierdoor wordt het o.a. mogelijk een "jump start" te maken mbv een hulpmotor of PTO. Alle besturingssystemen komen neer op dit cyclic principe, ook de direct control, welke ik op het toestel heb zitten, werkt zo. Door de draaiing van de rotorkop wijzigt de aanvalshoek en dus de lift.
Door de precessie treedt dit effect 90 graden later op.

Als je bijv. de rotorkop naar voren kantelt krijgt het voorgaand blad een kleinere aanvalshoek (als deze zich dwars t.o.v. het toestel bevindt is dit effect het grootst) en het achtergaande blad krijgt een grotere aanvalshoek. Door de genoemde precessie zal het toestel voorover kantelen. Dit geldt voor iedere willekeurige hoek die de rotorkop kan maken en kun je zo iedere kant op sturen, of in ieder geval in iedere richting een kracht uitoefenen.

Flapping even buiten beschouwing gelaten maar dat is om de asymmetrische lift teniet te doen die je bij een stijve rotorkop zou hebben indien het toestel een snelheid zou hebben. Bij flapping wijzigt ook de aanvalshoek en met een delta hub zelfs de stand van het blad. Gelukkig is dit een zelfregulerend proces.

Bij tweebladige rotorkoppen kun je de bladen ook star aan elkaar bevestigen en deze assy laten scharnieren om de rotoras, dan krijgt je de teetering rotor. Ook een manier om te flappen.

In de grote jongens zit nog een scharnier om de voor- en achterwaartse bewegingen van de bladen op te vangen, als dit scharnier (lead lag hinge) er niet zou zitten zouden er grote spanningen in de rotorkop optreden waardoor deze vroegtijdig faalt zoals met de eerste versies het geval was. Als een blad flapt dan verandert de straal van het zwaartepunt tot rotatieas waardoor het blad langzamer of sneller gaat volgens de wet van behoud van impuls.

Interessante machines die autogyro's vind ik, denk dat ik de site weer online ga zetten binnenkort.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back