bouwverslag aviomodelli/mantua fieseler storch

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door tommatador, 30 aug 2009.

  1. tommatador

    tommatador

    Lid geworden:
    24 sep 2005
    Berichten:
    456
    Locatie:
    koksijde
    voor mijn tweede bouw (eerste: corsair van great planes) heb ik gekozen voor de fieseler storch, geen acrobatische vlieger maar persoonlijk vind ik het een heel mooie!

    de motor wordt een OS surpass 91 (15cc) en ik heb al een idee hoe hij eruit moet zien...maar das voor (veel) later!

    ik ben deze avond begonnen met wat te labelen en ik moet eerlijk toegeven dat het geen makkie zal worden, geen mooie fotohandleiding zoals bij de corsair, enkel wat tekeningen en een 3tal A4'tjes waarop een beschrijving staat van de werken

    als er zijn die deze vlieger kennen: het zou de max zijn mocht ik wat info krijgen! alle tips zijn welkom!

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  2. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Een heel mooi en zeer bijzonder toestel, hier ga je nog heel veel bouwplezier aan hebben.
     
  3. Rick R

    Rick R

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    1.381
    Locatie:
    Drenthe
    Deze ga ik volgen lijkt me een gaaf kistje.

    mvg Rick
     
  4. Verdouche

    Verdouche

    Lid geworden:
    9 sep 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Dat gaat een abbo'tje worden !!
    Graag veel foto's en info please. Ben heel benieuwd hoe de aviomodelli modellen in elkaar steken

    En die Fieseler is zeker een mooi model.

    Keep us posted en veel plezier met de bouw
     
  5. tommatador

    tommatador

    Lid geworden:
    24 sep 2005
    Berichten:
    456
    Locatie:
    koksijde
    ik zal mijn best doen! maar het tempo zal wel iets lager zijn dan mijn corsair-verslag...

    nu al twee vraagjes:
    1/ ik heb een rol erbij zitten met wat lijkt op katoen/stof, ik veronderstel dat dit om de vleugels te bedekken is maar hoe doe je dat, ik ken enkel het foliën..

    2/ wat zou dit zijn?

    [​IMG]

    [​IMG]

    een sandwichpaneeltje met piepschuim ertussen...geen idee wat het erbij komt doen...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  6. Verdouche

    Verdouche

    Lid geworden:
    9 sep 2005
    Berichten:
    107
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    met betrekking tot vraag c.q. opmerking 2:
    Zijn dat niet je vleugels van styropor, die je vervolgens gaat beplanken?
    Ik heb daar wel over gelezen en op de club over horen praten, maar nog nooit zelf gebouwd.
    Het schijnt dat Aviomodelli zowel een kit uitbrengt met foam-vleugels en één met ribben bouw.

    Al met al een Kit met uitdagingen zie ik al :)
     
    Laatst bewerkt: 1 sep 2009
  7. tommatador

    tommatador

    Lid geworden:
    24 sep 2005
    Berichten:
    456
    Locatie:
    koksijde
    ik denk niet dat het de vleugels zijn, ze zijn maar 23cm lang, misschien de hoogteroeren, maar of ik die moet beplanken....
    het zal idd een hele uitdaging worden! des te leuker!
     
  8. tommatador

    tommatador

    Lid geworden:
    24 sep 2005
    Berichten:
    456
    Locatie:
    koksijde
    de romp

    ik ben deze middag begonnen...
    de stukken zijn heel mooi uitgesneden! echt prima kwaliteit ook van het hout!

    het is wel veel werk om de (korte) handleiding te lezen en dit te combineren met het zoeken naar de nummers op de plans en het vinden van het juiste stukje (alle logica ontbreekt soms)

    [​IMG]

    mijn eerste probleem (en niet alleen van mij want ik lees op andere forums dat de uitlijning heel moeilijk is):

    zoals je op onderstaande foto ziet zijn de 2 lengte-assen gebogen, ik vraag mij af welke manier van werken beter is: a) eerst alle onderkanten van de tussenstukken lijmen aan de onderste lat en daarna het bovenste deel of b) per middenstuk werken

    [​IMG]

    [​IMG]

    ik heb de onderste lat proberen recht te plakken op de tafel en ik steek nu al aan beide zijden de zijlatten erin opdat alles een beetje recht zou blijven

    [​IMG]

    ik denk dat ik de zijlatten erin laat (voorlopig toch) en tussenstuk voor tussenstuk ga lijmen aan onder -en bovenlat
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  9. Rick R

    Rick R

    Lid geworden:
    17 jun 2008
    Berichten:
    1.381
    Locatie:
    Drenthe
    Ik zou ze nat maken en onder druk op een vlakke plaat laten drogen. Misschien wordt het dan wel beter.

    mvg Rick
     
  10. Rido

    Rido

    Lid geworden:
    13 okt 2006
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Leusden
    Dit verslag ga ik volgen, ben in bezit van dezelfde Storch, op de foto met een Saito FA80, maar nu met een TT 91fs.
    Succes met de bouw. Rido

    [​IMG]
     
  11. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen
    dit word weer een intressant verslag, hopelijk net zo uitgebreid als je corsair. ik ga hem zeker weer volgen. is het een grote kist?

    gr.
    stephan
     
  12. tommatador

    tommatador

    Lid geworden:
    24 sep 2005
    Berichten:
    456
    Locatie:
    koksijde
    het zal zeker uitgebreid worden! de wingspan is 2m10 dus dat is al de moeite (toch voor wat ik gewend ben)

    de handleiding is niet te doen, een vreemde vertaling uit het italiaans en bijgevolg niet altijd even duidelijk...

    veel leesplezier!
     
  13. tommatador

    tommatador

    Lid geworden:
    24 sep 2005
    Berichten:
    456
    Locatie:
    koksijde
    ondertussen vlot het wel met de bouw !
    de uitlijning is toch nog goed gekomen...er zijn nl héél veel tussenschots en de zijlatten zorgen ervoor dat het toch redelijk goed komt.

    negatieve puntjes wat aviomodelli betreft:
    - de uitleg is soms echt wartaal, ook de volgorde van bouwen klopt niet helemaal (bijv de pushrods moet je volgens de handleiding erin steken nadat de romp toe is....rare jongens die italianen :) )
    - het hout is toch niet de eerste keus geweest, heb al een aantal latjes gebroken

    MAAR ondanks de vreemde handleiding is er voldoende ruimte om zelf wat te creëren, zo las ik dat er iemand bijv de aluminium vleugelconnectoren doorzaagde en ze in een andere hoek plaatste en dan toch leuke vliegeigenschappen had...

    zover ben ik al:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    vooraleer te beginnen met het beplanken van de romp zal ik toch eerst de vleugels bouwen...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  14. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
    Leuk model en ziet er al goed uit. Voor de volgende keer als je een dergelijke romp wilt bouwen, even kijken bij de bouw van Handebouwer zijn Beechcraft.
    [​IMG] draadje: first-flight-beech-d18-nick-ziroli-3

    of een reep mdf laten verzagen waarmee je hetzelfde idee kunt realiseren als bovenstaand fotootje.
    succes verder!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  15. tommatador

    tommatador

    Lid geworden:
    24 sep 2005
    Berichten:
    456
    Locatie:
    koksijde
    vleugels

    @ rido: heb je een idee waar zich het zwaartepunt bevindt?

    de vleugels krijgen ook al wat vorm, het gaat toch goed vooruit...

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    nog de leading edge schuren + wingtips erop
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  16. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Dat gaat lekker znel zo en ziet er heel goed uit :yes:
     
  17. Sid

    Sid

    Lid geworden:
    25 jun 2009
    Berichten:
    55
    mooi! ook een erg fraai model uberhaupt.
    succes met de rest van de bouw.
     
  18. Rido

    Rido

    Lid geworden:
    13 okt 2006
    Berichten:
    140
    Locatie:
    Leusden
    Hallo, ziet er goed uit.

    Het zwaartepunt ligt bij mij op ongeveer 90 mm van de voorkant vleugel, en bij 100 mm hangt de neus mooi naar beneden, en vliegt het goed.
    Met de accu in de neus en verder geen lood erbij gedaan.

    Succes verder met de bouw, met vrgr Rido
     
  19. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.207
    Locatie:
    rotterdam
    Ik zie dit nu pas helaas!!
    Ik ga dit met belangstelling volgen omdat ikzelf ook een Storch heb maar dan van Svenson(heb deze verleden jaar gebouwd).

    Ben benieuwt hoe deze bouwwijze is!
    Ik heb al een aantal overeenkomsten gezien kwa bouwwijze maar bij deze kit is de passing zoals ik het gezien heb 100% beter en netter dan die van Svenson omdat het Lasergesneden onderdelen zijn!

    Succes met de bouw!!

    Mvgr hans
     
  20. tommatador

    tommatador

    Lid geworden:
    24 sep 2005
    Berichten:
    456
    Locatie:
    koksijde
    ja, die laser heeft zijn werk goed gedaan!
    de handleiding is echt wel zot, blijkbaar heb je 2 soorten pakketten: één met foamvleugels en één zonder en die handleiding switcht van het één naar het ander maar ik raak er gelukkig nog aan uit! dit had mijn eerste bouw moeten zijn, amai, ging niet goed komen denk ik!

    met de vleugels aan de romp en de wingspan van 2meter...lekker hoor, normaal ben ik maar 1m50 gewend en nu dit...misschien dat de 15cc erop wel een beetje veel zal zijn maar voor STOL zal dit wel ok zijn é?
     

Deel Deze Pagina