Zoals ik al in een ander topic aangaf ben ik bezig met het bouwen van een Bücker Bü 133C Jungmeister schaal 1:3,6.
Ik was in eerste instantie niet van plan een bouwverslag te maken omdat dit toch een bepaalde druk met zich mee brengt. Er is ook een voordeel en dat is dat forum leden mee kijken en je op fouten wijzen
.
Als eerste wat info over het model.
Bücker Jungmeister Bü 133C
Algemene kenmerken
Bemanning: 1 piloot
Lengte: 6.0 m (19 ft 8.25 in)
Spanwijdte: 6.60 m (21 ft 7.75 in)
Hoogte: 2.20 m (7 ft 2.5 in)
Vleugel oppervlakte: 12.0 m² (129.17 ft²)
Leeg gewicht: 425 kg (937 lb)
Maximaal vlieggewicht: 585 kg (1,290 lb)
Motorisering: 1 × Siemens Sh 14A-4 radial piston engine, 119 kW (160 hp)
Prestaties
Maximale snelheid: 220 km/h (137 mph)
Cruise snelheid: 200km/h (124mph)
Bereik: 500 km (311 mi)
Maximale vlieghoogte: 4,500 m (14,765 ft)
Geschiedenis
De Bücker Bü 133 was een door ontwikkeling van de Bücker Bü 131, de Bü 131 was een twee zitter trainings vliegtuig.
De Bücker Bü 133 is een single-engine, single-seat dubbeldekker van hout en stalen buizen constructie en bekleed met stof.
De Bü 133 is een iets koter dan de Bü 131 en de B”133 was uitgerust met een radiaal motor in plaats van een inline. Van de Bücker 133A werden er echter maar twee verkocht , de Bü 133C was daarin tegen wel een goed lopend model het grote verschil zit hem in de lengte van het model de Bü 133C was 15 cm (5.1 inch) korter maar had wel de zelfde goede aerobatics prestaties .
De Bücker Bü 133C werd zowel door Bücker gebouwd als onder licentie door Donier.
Donier bouwde 52 toestellen voor de Zwitserse luchtmacht waar het toestel van 1936 tot 1968 als training toestel werd in gezet. De Bückers werden voorzien van een U registratie nummer in een later stadium werden die over gezet in civiele registraties. Aan de U registratie kun je zien waar hij gefabriceert is. Registratie’s: U-51 bis U-56 = Original-Bücker
U-49, U-50, U-57 bis U-100 = Lizenbau Doflug Altenrhein.
Prototype
De Bücker Bü 133C waar ik van uit ben gegaan is de U-53 ofwel de HB-MIZ.
De HB –MIZ is momenteel in bezit van een particulier en gestationeerd op vliegveld Langenthal Zwitserland. De Bücker maakt tevens deel uit van „The Old Eagles, Swiss Bücker Squadron“
Tot zover het saaie gedeelte.
De tekening heb ik gemaakt aan de hand van een kopie van de orginele tekening van de Bücker die ik via de Duitse Luftwaffe heb gekregen samen met benodigde ander documentatie onder ander een ersatzteil list van 432 pagina's
Tevens ben ik o.a. in Engeland geweest bij personal plane services in Engeland geweest waar ze op dat moment bezig waren met de restauratie van een 133C de U-95 en daar heb ik onder andere de volgende foto's geschoten.
Op deze foto kun je de Ribstitching draadjes nog zien
en zo ziet een gerestaureerd frame eruit die ik mocht bewonderen in het duitse Bücker museum
Bij de bouw van mijn model wou ik in eerste instantie de zelfde bouwwijze aan houden en materialen, ik ben alleen bang dat als ik dat doe dat het model te zwaar wordt. Bijvoorbeeld ik ga de vleugel en romp ribben op de zelfde wijze bouwen echter bij een proef bleek dat als ik de vleugel ribben uit linden en eiken hout deed anderhalf keer zo zwaar waren dan als ik balsa zou gebruiken
tot zover de inleiding op naar de bouw.
Ik was in eerste instantie niet van plan een bouwverslag te maken omdat dit toch een bepaalde druk met zich mee brengt. Er is ook een voordeel en dat is dat forum leden mee kijken en je op fouten wijzen

Als eerste wat info over het model.
Bücker Jungmeister Bü 133C
Algemene kenmerken
Bemanning: 1 piloot
Lengte: 6.0 m (19 ft 8.25 in)
Spanwijdte: 6.60 m (21 ft 7.75 in)
Hoogte: 2.20 m (7 ft 2.5 in)
Vleugel oppervlakte: 12.0 m² (129.17 ft²)
Leeg gewicht: 425 kg (937 lb)
Maximaal vlieggewicht: 585 kg (1,290 lb)
Motorisering: 1 × Siemens Sh 14A-4 radial piston engine, 119 kW (160 hp)
Prestaties
Maximale snelheid: 220 km/h (137 mph)
Cruise snelheid: 200km/h (124mph)
Bereik: 500 km (311 mi)
Maximale vlieghoogte: 4,500 m (14,765 ft)
Geschiedenis
De Bücker Bü 133 was een door ontwikkeling van de Bücker Bü 131, de Bü 131 was een twee zitter trainings vliegtuig.
De Bücker Bü 133 is een single-engine, single-seat dubbeldekker van hout en stalen buizen constructie en bekleed met stof.
De Bü 133 is een iets koter dan de Bü 131 en de B”133 was uitgerust met een radiaal motor in plaats van een inline. Van de Bücker 133A werden er echter maar twee verkocht , de Bü 133C was daarin tegen wel een goed lopend model het grote verschil zit hem in de lengte van het model de Bü 133C was 15 cm (5.1 inch) korter maar had wel de zelfde goede aerobatics prestaties .
De Bücker Bü 133C werd zowel door Bücker gebouwd als onder licentie door Donier.
Donier bouwde 52 toestellen voor de Zwitserse luchtmacht waar het toestel van 1936 tot 1968 als training toestel werd in gezet. De Bückers werden voorzien van een U registratie nummer in een later stadium werden die over gezet in civiele registraties. Aan de U registratie kun je zien waar hij gefabriceert is. Registratie’s: U-51 bis U-56 = Original-Bücker
U-49, U-50, U-57 bis U-100 = Lizenbau Doflug Altenrhein.
Prototype
De Bücker Bü 133C waar ik van uit ben gegaan is de U-53 ofwel de HB-MIZ.
De HB –MIZ is momenteel in bezit van een particulier en gestationeerd op vliegveld Langenthal Zwitserland. De Bücker maakt tevens deel uit van „The Old Eagles, Swiss Bücker Squadron“
Tot zover het saaie gedeelte.
De tekening heb ik gemaakt aan de hand van een kopie van de orginele tekening van de Bücker die ik via de Duitse Luftwaffe heb gekregen samen met benodigde ander documentatie onder ander een ersatzteil list van 432 pagina's
Tevens ben ik o.a. in Engeland geweest bij personal plane services in Engeland geweest waar ze op dat moment bezig waren met de restauratie van een 133C de U-95 en daar heb ik onder andere de volgende foto's geschoten.
Op deze foto kun je de Ribstitching draadjes nog zien
en zo ziet een gerestaureerd frame eruit die ik mocht bewonderen in het duitse Bücker museum
Bij de bouw van mijn model wou ik in eerste instantie de zelfde bouwwijze aan houden en materialen, ik ben alleen bang dat als ik dat doe dat het model te zwaar wordt. Bijvoorbeeld ik ga de vleugel en romp ribben op de zelfde wijze bouwen echter bij een proef bleek dat als ik de vleugel ribben uit linden en eiken hout deed anderhalf keer zo zwaar waren dan als ik balsa zou gebruiken
tot zover de inleiding op naar de bouw.
Laatst bewerkt door een moderator: