Bouwverslag Bücker Bü 133C Jungmeister

Zoals ik al in een ander topic aangaf ben ik bezig met het bouwen van een Bücker Bü 133C Jungmeister schaal 1:3,6.
Ik was in eerste instantie niet van plan een bouwverslag te maken omdat dit toch een bepaalde druk met zich mee brengt. Er is ook een voordeel en dat is dat forum leden mee kijken en je op fouten wijzen :rolleyes:.

Als eerste wat info over het model.

Bücker Jungmeister Bü 133C

full

Algemene kenmerken

Bemanning: 1 piloot
Lengte: 6.0 m (19 ft 8.25 in)
Spanwijdte: 6.60 m (21 ft 7.75 in)
Hoogte: 2.20 m (7 ft 2.5 in)
Vleugel oppervlakte: 12.0 m² (129.17 ft²)
Leeg gewicht: 425 kg (937 lb)
Maximaal vlieggewicht: 585 kg (1,290 lb)
Motorisering: 1 × Siemens Sh 14A-4 radial piston engine, 119 kW (160 hp)
Prestaties

Maximale snelheid: 220 km/h (137 mph)
Cruise snelheid: 200km/h (124mph)
Bereik: 500 km (311 mi)
Maximale vlieghoogte: 4,500 m (14,765 ft)

Geschiedenis

De Bücker Bü 133 was een door ontwikkeling van de Bücker Bü 131, de Bü 131 was een twee zitter trainings vliegtuig.
De Bücker Bü 133 is een single-engine, single-seat dubbeldekker van hout en stalen buizen constructie en bekleed met stof.
De Bü 133 is een iets koter dan de Bü 131 en de B”133 was uitgerust met een radiaal motor in plaats van een inline. Van de Bücker 133A werden er echter maar twee verkocht , de Bü 133C was daarin tegen wel een goed lopend model het grote verschil zit hem in de lengte van het model de Bü 133C was 15 cm (5.1 inch) korter maar had wel de zelfde goede aerobatics prestaties .
De Bücker Bü 133C werd zowel door Bücker gebouwd als onder licentie door Donier.
Donier bouwde 52 toestellen voor de Zwitserse luchtmacht waar het toestel van 1936 tot 1968 als training toestel werd in gezet. De Bückers werden voorzien van een U registratie nummer in een later stadium werden die over gezet in civiele registraties. Aan de U registratie kun je zien waar hij gefabriceert is. Registratie’s: U-51 bis U-56 = Original-Bücker
U-49, U-50, U-57 bis U-100 = Lizenbau Doflug Altenrhein.

Prototype

De Bücker Bü 133C waar ik van uit ben gegaan is de U-53 ofwel de HB-MIZ.

full

De HB –MIZ is momenteel in bezit van een particulier en gestationeerd op vliegveld Langenthal Zwitserland. De Bücker maakt tevens deel uit van „The Old Eagles, Swiss Bücker Squadron“

full

Tot zover het saaie gedeelte.

De tekening heb ik gemaakt aan de hand van een kopie van de orginele tekening van de Bücker die ik via de Duitse Luftwaffe heb gekregen samen met benodigde ander documentatie onder ander een ersatzteil list van 432 pagina's

full

Tevens ben ik o.a. in Engeland geweest bij personal plane services in Engeland geweest waar ze op dat moment bezig waren met de restauratie van een 133C de U-95 en daar heb ik onder andere de volgende foto's geschoten.

Op deze foto kun je de Ribstitching draadjes nog zien

full

full

en zo ziet een gerestaureerd frame eruit die ik mocht bewonderen in het duitse Bücker museum

full

Bij de bouw van mijn model wou ik in eerste instantie de zelfde bouwwijze aan houden en materialen, ik ben alleen bang dat als ik dat doe dat het model te zwaar wordt. Bijvoorbeeld ik ga de vleugel en romp ribben op de zelfde wijze bouwen echter bij een proef bleek dat als ik de vleugel ribben uit linden en eiken hout deed anderhalf keer zo zwaar waren dan als ik balsa zou gebruiken

tot zover de inleiding op naar de bouw.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik was in eerste instantie niet van plan een bouwverslag te maken omdat dit toch een bepaalde druk met zich mee brengt.

Druk, welnee, zo lang je maar regelmatig foto's post en lekker snel bouwt hoor je mij niet :-P.

He he, nee hoor, ik ga het lekker stilletjes volgen. Succes!

Freek

Is een prachtige kist.
En ik zeg altijd als het orgineel goed vliegt zal het model dat ook doen!
Staat ook nog op mijn verlanglijstje, bij voorkeur nog een maatje groter en met een echte radiaal motor.
Maar hoewel ik nog maar een beginnende schaalbouwer ben ken ik je probleem, hoe meer schaal hoe zwaarder de kist wordt en hoe slechter hij zal vliegen.
Ik vindt het dan ook geen probleem om onderhuids niet schaal maar zo licht mogelijk te bouwen.

Je gaat helemaal zelf tekenen vanuit de orginele tekeningen?
Ik zou daar ook wel een kopie van willen om zelf een 1:3 of 1:2,5 model te bouwen (nadat de Stampe klaar is)

Succes Willem

Wauw, ziet eruit als een geweldig toestel en verslag.
Leuk om te volgen, aangezien ik net zelf ben begonnen met bouwen.
Maar ehhh.. Wordt dit niet wat groot??:p

Algemene kenmerken

Bemanning: 1 piloot
Lengte: 6.0 m (19 ft 8.25 in)
Spanwijdte: 6.60 m (21 ft 7.75 in)
Hoogte: 2.20 m (7 ft 2.5 in)
Vleugel oppervlakte: 12.0 m² (129.17 ft²)
Leeg gewicht: 425 kg (937 lb)
Maximaal vlieggewicht: 585 kg (1,290 lb)
Motorisering: 1 × Siemens Sh 14A-4 radial piston engine, 119 kW (160 hp)
Prestaties

Maximale snelheid: 220 km/h (137 mph)
Cruise snelheid: 200km/h (124mph)
Bereik: 500 km (311 mi)
Maximale vlieghoogte: 4,500 m (14,765 ft)

Edit: Je hebt het trouwens wel grondig aangepakt, Duitse Luftwaffe, naar Engeland geweest. (hoe ben je op het idee gekomen?) Wordt wel een beetje een prijzig(e) kist(je). Dat maakt natuurlijk niks uit, want door dat reisje, en de beschrijving van 'die Deutsche Luftwaffe' wordt dit natuurlijk superschaal. Motto van een clublid is treffend: "Álles voor de hobby!"

Groet.

Maar hoewel ik nog maar een beginnende schaalbouwer ben ken ik je probleem, hoe meer schaal hoe zwaarder de kist wordt en hoe slechter hij zal vliegen.

Hoeft niet per se.
Als Robert een plug maakt, en die vormt door de romp te maken met (ik dacht styrofoom?? Don't kill me if i'm wrong!, dat blauwe iig) met de klinknagels etc erin, dan kan je daarna de plug bekleden met glasvezel, van dun/licht naar dikker/zwaarder. Hierdoor heb je een stevige romp, mét alle details die je erin wilt hebben, zonder dat het heel erg zwaar wordt.

Onderhuids moet je natuurlijk zelf weten.

Groet.

@willemvdm Ik heb de tekening geheel zelf gemaakt schaal 1:3 echter dit paste niet in de auto dus gekeken wat maximaal kon en dat was 1:3,6.
Ik zal er over nadenken of ik de tekening zal delen want er zit wel heel veel werk in. Ik kan namelijk niet digitaal tekenen dus ik heb hem met de hand getekend lekker ouderwets.

@Jasper-daniel Ik ben al jaren een groot fan van de Bücker Bü 133C en een oud club lid deed bij ons al aan schaal en die zei ooit eens bouw hem dan schaal en met dat idee heb ik altijd in het achterhoofd gelopen.
En in de loop van de jaren heb ik deze info verworven omdat ik geen goede tekening tegen kwam die schaal was heeft de bouw langer geduurd.
Het model dat ik in Engeland heb mogen fotograferen vliegt momenteel al lang weer en heeft ook al prijzen voor de restauratie gewonnen. Wat niet geheel terrecht is want de kleur klopt niet.
De reden dat ik deze niet als voorbeeld neem is dat het richtingsroer een helemaal rood is en niet een band heeft en dat vind ik niet mooi.

full

Hoewel mijn dagelijkse bezig heden GFK/CFK werkzaamheden en producten zijn zal ik geen plug maken van het model dit vind ik het zelfde als vloeken in de kerk. Als het aan mij ligt komt en geen kunststof in het model de motor kap wordt alu en de overgangen ook.
Dit zal de grootste klus worden maar ik heb een echte vakman achter de hand die mij hierbij wil ondersteunen. Die man bouwt al jaren echte Ferrari's uit alu
met de hand dus dat komt goed.

Hoe meer ik ook met dit project bezig ben hoe meer respect ik voor de schaalbouwers krijg.

Oke, dat vloeken in de kerk snap ik ook wel, maar het is wel een makkelijke manier van bouwen. Ik heb ook respect voor schaalbouwers. Als ik een clubmaat bezig zie met een Grumman F-14 Tomcat, dan denk ik. Hier kan ik veel leren, dus goed opletten.
In ieder geval.

Leuk dat je helemaal geïnspireerd bent om te bouwen. Dat dit niet een impulsief besluit is.

Groet.

@ Trebur
Ik heb vooral interesse in de orginele luftwaffe tekeningen.
Heb vannacht al gedroomd over een 50% scale Bucker voor 2013:rolleyes:.
Ik ken diverse shops die daar ook freeskits voor verkopen en dan met een Moki 225 (helaas geen 7 cilinder)
Maar dan moet ik de kit behoorlijk aanpassen als ik zowel schaal wil bouwen als de kist onder de 25 kilo houden

Ik ben het helemaal met je eens dat je een Bucker niet met een GFK romp moet maken.
Maar om op de opmerking van Jasper-Daniel terug te komen:
Een echte schaal freak zou de romp van staalbuis maken, en die wordt dan zwaar terwijl je eht zeker in de staart niet meer ziet.
Andere opties zijn koolstof buizen of balsa latten voor de staart.
Zelfde met ribstiching, dat kun je echt met naald en draad doen of imiteren.

En om op die motorkap terug te komen, de echte is waarschijnlijk van 1 mm aluminium.
Op schaal wordt dat dus 0,3 mm, maar dat is veel te kwetsbaar, gebruik je 0,6mm aluminium dan wordt het weer zwaar (natuurlijk een minder probleem als je gewicht in de neus nodig hebt).
Voor mijn Stampe kan ik geen gewicht in de neus gebuiken (de komplete Schlundt aandrijfunit met vertraging weegt 5.500 gram !!!) en wordt de motorkap dus uit GFK om gewicht te besparen.
De cockpitdeuren zijn kleiner en in het zwpt en ga ik van 0,6 mm aluminium maken, wel zwaarder, maar omdat je die van binnen en van buiten ziet is mij dat extra gewicht wel waard.
(op schaal 1:2,7 is 0,6 mm bijna op schaal, voor 1:3,6 nog veel te dik)

Succes met de bouw!

Groeten Willem

Dag Trebur,

Mooie project!
Ik heb een Jungmeister 50% scale van Paolo Severin.

Dat was een prototype. Hij produceert 1/3 Jungmeister kit, zeer goed qualiteid met een romp in gesolder buisen.

Mijn vliegtuig heeft de echte ribben zoals u will doen, ook metal buisen, etc.
Het is echt licht met 30kg vlieg klaar voor 3,30 m span. (1,5kg per vleugel)
Er zijn fotos van de gebouw op Paolo website
www.paoloseverin.it

De Jungmeister is een ongeloofelijk kunstvlucht vliegtuig :D
Hier een video:
tnB7L-O2VJo[/media] Bücker Jungmeister Aerobatics - YouTube

Sorry voor de slecht nederlands!

Groetjes,
Benoit

bonjour Benoit,
Ja, Uw Bücker vliegt heel mooi (zal ook veel aan de piloot liggen);)
Heb hem bij Royal Broken Wings zien vliegen : indrukwekkend

@willemvdm, moki heeft ondertussen een 250 7cylinder (seidel ook ST 7-250)
in verhouding zijn deze motoren wel zwaar voor hun vermogen (vergeleken met een 120-150cc boxer) Maar gewicht in de neus heb je waarschijnlijk toch nodig. (voor mijn Staggerwing had ik ook gedacht als hij boven de 25KG uit zou komen om voor een lichtere motor te kiezen (ipv de Moki215) maar hij kwam bij de eerste weging al perfect op zijn zwaarte punt uit, dus een lichtere motor (met lood) was geen optie ) met een beetje moeite zit hij nu toch net onder 25KG

MVG

Eric

mooi project, indrukwekkend toestel.
ik zal stilletjes op de achtergrond meelezen.
veel succes gewenst.

Alles voor de hobby :mrgreen:

Dag Trebur,

Mooie project!
Ik heb een Jungmeister 50% scale van Paolo Severin.

Dat was een prototype. Hij produceert 1/3 Jungmeister kit, zeer goed qualiteid met een romp in gesolder buisen.

Mijn vliegtuig heeft de echte ribben zoals u will doen, ook metal buisen, etc.
Het is echt licht met 30kg vlieg klaar voor 3,30 m span. (1,5kg per vleugel)
Er zijn fotos van de gebouw op Paolo website
www.paoloseverin.it

De Jungmeister is een ongeloofelijk kunstvlucht vliegtuig :D
Hier een video:
[URL="
Bücker Jungmeister Aerobatics - YouTube[/URL]

Sorry voor de slecht nederlands!

Groetjes,
Benoit

Hier is de direct link voor de 50% Jungmeister gebouw:
http://www.paoloseverin.it/download/files/Bu133Eng.pdf