Bouwverslag baby bootlegger 1:10

Goedendag,
Afgelopen zomer al een aantal keer op het forum geweest om wat info op te diepen, want dit is voor mij de eerste romp in houtbouw, direct vanaf tekeningen. Ja je kunt wat makkelijkere bootjes kiezen, maar waar is dan de uitdaging?
Dus bij deze het verslag en de foto's.
Dit is overigens de 2e romp, bij de eerste was ik toch te eigenwijs.....
Begonnen met de tekeningen van Finlay te downloaden en op A0 af te laten drukken. Soms kan het handig zijn bij een groot bedrijf te werken met een eigen repro....:)

na het nodige detailcopieerwerk (gewoon op A4 en A3 van alle spanten en andere onderdelen, en deze op 6 mm multiplex te hebben geplakt, de figuurzaagmachine een slinger gegeven.

even een klein uitstapje: de automatisering in de kluskamer bestaat uit een tafelcirkelzaag, een figuurzaagmachine, een tafelschuurmachine, accutol en koffertje met dremelachtige!
Voor de rest natuurlijk handgereedschap etc.

na de nodige uurtjes figuurzagen (grof) en in modelschuren van alle spanten etc. kon de pot lijm op tafel. Ik gebruik voor de snelle plakacties Slo-Zap (geel etiket) en witte houtlijm voor de normale plakactie.
Nadat de spanten op de bouwplank netjes vast en opgelijnd staan, worden de langs verstijvers ingelijmd. nadat het frame is ingelijmd en gericht, met epoxy alle lijmverbindingen verstevigd.

begonen met de bodem te beplanken, 2mm dik balsa (hou je wat vlees over voor het in vorm schuren), daarna de zijkanten. bodem en zijkanten 12 mm breed, dek 12 en 6 mm breed.
behalve op de spanten gelijmde, ook de planken ondelring over de lengte verlijmd.
had hier gelezen dat er wel een spulletje als g4 gebruikt werd om de binnenkant te coaten, maar na wat experimenteren daar iets creatiefs voor verzonnen. Bij action verkopen ze technicol (de lekker ruikende lijm die je vroeger op school gebruikte, en dat heeft als oplosmiddel aceton, en droogt watervast op. Dus 50/50 lijm aceton (nagellakremover) gemaakt en de binnenzijde van de romp hier rijkelijk mee gecoat. Dit trekt ook in het balsa en maakt het hout een stuk stijver en steviger, maar niet broos... (en watervast)

veel nagedacht over de luiken en de bevestiging hiervan, want in dit model komt een motortje en afstandsbediening. Leuke oplossing voor gevonden, in een later verslag kom ik er nog op terug.

Ook op het forum heir een vraag gesteld hoe je het makkelijkste van een vel mahoniefineer kleien plankjes kon maken, en de oplossing van inklemmen in metalen profielen en met een scheermesje snijden, vond ik neit echt een charmante oplossing, dus heb ik een micro zaag tafel gemaakt met een zaagblad van 0,1 mm dik en 22 mm diameter, dit werkt echt goed! voor een paar euro en rondliggend plaatmateriaal!!!

onderstaand wat foto's ben benieuwd naar jullie mening!
ModelForWeb

ModelForWeb

ModelForWeb

ModelForWeb

Waarschijnlijk staat foto-album op privé in plaats van zichtbaar voor iedereen. Graag aanpassen!

Ik zie nu alleen nog maar linkjes van de plaatjes. Dat leest en kijkt nou niet bepaald lekker weg, misschien kun je hier nog even naar kijken?

Voor de duidelijkheid van je verslag had je niet hoeven vegen.

Text en verwijzingen, vinden we hier geen bouwverslag.

Je zou het op de manier kunnen proberen zoals anderen ook foto's plaatsen.

Een telefoon boek leest ook niemand voor zijn lol.

Of wil je geen geïnteresseerden hier, ga dan vooral zo door.

Hierbij sluit ik me volledig bij Baggeraar aan ,
niet zomaar vegen !
dat viavia Linkje werkte beter dan elke keer weer een link aan te moeten klikken en verwijzingen naar via een link,
dat ben je zo zat om een verslag te lezen.
dan ben ik hier heel snel klaar, en dit mag je dan ook vegen...

Als je geen foto's op het forum wil plaatsen, moet je de plaatjes van picasa "afbeelding openen in nieuw tabblad"
dan ga je op de foto staan en doe je "url copieren"

dan plaats je die copy tussen [ img] en [ /img] (maar dan zonder spatie direct na de [ )

en kan iedereen het zien.

bootlegger-3.jpg

Zo eenvoudig is het. . . .

Ik ben erg benieuwd naar het vervolg. In Duitsland vaart ook een aantal prachtig gebouwde BB's. Een prachtig model dat de aandacht trekt. Is er al nagedacht over aandrijving? Een typische BB-prop is uiteraard verplicht.

Hey Eric,

De motorisering is ook al aanwezig, het wordt een 1000kv outrunner op 14 volt met een flexi as op een rvs raceprop (ik geloof 45 x 40)
maar als ie klaar is, begin ik eerst op 7 volt, even kijken wat ie dan doet ;-)

Back