Bouwverslag balsa sportkistje electro - span: ong 85 cm

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door RCEFlyer, 15 jul 2007.

  1. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    nee, het is nie thet motorschot, maar die grote plank tussen de 2 romphelften;|)
     
  2. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Ok,

    daar kan je dat prima voor gebruiken :yes:

    Gewoon verder bouwen dus :)
    Als je er maar voor zorgt dat je het wel in huis hebt voor het motorschot !

    Grtz,
    Menno
     
  3. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    motor schot het ik al anders gedaan, op tip van een vriend van mij. ik heb balsa ingedekt met 3 lagen wc papier en houtlijm. heel taai en sterk!! ik ga denk ik strax weer ff wat eraan doen;)
     
  4. tippaarie

    tippaarie

    Lid geworden:
    19 mrt 2009
    Berichten:
    85
    zijn er hier mensen die in autocad tekenen, en daarna laten laseren?
    A.Redert
     
  5. marcel73

    marcel73

    Lid geworden:
    7 sep 2007
    Berichten:
    834
    Locatie:
    Suestra (limburg)
    Volgens mij even de zoekfunctie hier op het forum gebruiken en je komt er heel wat tegen.
     
  6. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    gister middag/avond verder gegaan met de romp, radio plaat zit er nu in, heb ik hetzelfde gedaan als willem, met dat schuine voorstuk.
    ook heb ik de achterkant van de romp al die tussen schotjes er in gelijmd, ziet er goed uit al zeg ik het zelf. ook is de romp behoorlijk stevig nu. heb hem ook even gewogen, en romp zit nu op 21 gram...;)
     
  7. Jan-Willem R

    Jan-Willem R

    Lid geworden:
    27 mrt 2008
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Vianen
    Hallo bouwers.

    Of heel Nederland vliegt momenteel met een Speed400 of er liggen meerdere projecten stil. Ik heb door de maanden heen dit draadje met grote belangstelling gevolgd. Dank voor alle ideeën foto's en discussies!

    Ben door dit draadje uitgekomen op de site Flymodels.co.uk en heb inmiddels zelf een exemplaar gebouwd (ik heb een site gemaakt waarop ik mijn bouwverslag heb geplaatst https://sites.google.com/site/jwrrommerts/) en vlieg daar met enorm veel plezier mee.

    Aangezien het kistje redelijk driftig is heb ik besloten om het exemplaar opnieuw te bouwen, alleen dan een tikje groter (115%). De spanwijdte komt uit op ruim 100cm. Zijn er al meer mensen geweest die dit kistje iets groter hebben gebouwd?

    Groet,

    Jan-Willem
     
  8. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Janwillem, leuke kist geworden. Heb hem zelf ook gebouwd, maar er nooit mee durven vliegen. De vleugel is nog helemaal intact en de romp heeft wat opruimschade.

    Vlieg momenteel vooral met een minimag en EZstar en straks met een leskist. Ga ik het misschien toch weer eens proberen. Al was het maar om het daarna in de bammes te gooien ;)

    Heb je nog filmpjes?

    B
     
  9. Jan-Willem R

    Jan-Willem R

    Lid geworden:
    27 mrt 2008
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Vianen
    Hallo Bram,

    Nee, filmpjes heb ik tot nu toe niet kunnen maken. Het was al een hele toer om er een redelijke foto van te maken in de lucht kan ik je melden (klein en snel :p). Dus schroom niet, maak hem "vliegklaar" en beleef het strakke vliegen van de Speed400!

    Het is de bedoeling om dezelfde setup te gebruiken als in het originele formaat. Aangezien alleen de lipo daarin al bijna 30% van het totaalgewicht inneemt, hoop ik in verhouding een lichtere kist te krijgen met meer draagvlak, meer spanwijdte en daardoor een rustiger vliegtuig.

    Wel breng ik op bepaalde plekken extra versteviging aan en/of maak gebruik van iets dikker balsa of grenen. daarnaast voorzie ik de vleugel vanuit het midden gezien, over een lengte van 200mm, van een extra versteviging in de vorm van twee carbon buisjes.

    Vandaar mijn interesse of er reeds meer mensen mij voor zijn gegaan die een XL uitvoering hebben gemaakt.

    Groet,

    Jan-Willem
     
    Laatst bewerkt: 26 jul 2010
  10. marcel73

    marcel73

    Lid geworden:
    7 sep 2007
    Berichten:
    834
    Locatie:
    Suestra (limburg)
    Leuk idee een grotere uitvoering.
    Al moet ik bekennen een orginele uitvoering al heel leuk is om mee te vliegen.

    Mits je hem niet in de grond boord hahahah.
    hier ligt al een romp klaar om verder afgewerkt te worden.
    nog 2 dagen en dan vakantie.
     
  11. ramon betti

    ramon betti

    Lid geworden:
    8 apr 2008
    Berichten:
    19
    Locatie:
    ZLC, Zoetermeer
    Hey,

    ik ben nu al een jaar bezig met deze kist, dit komt o.a. om dat ik weinig bouw ervaring heb en de bouwleider helaas overleed halverwege het project.

    De motorkap is nog niet gefolied, maar dat doen we in de winter wel, anders gaat ie nooit vliegen.

    hier wat fotootjes:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De aandrijving:
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : TowerPro BM2409-12T / 25A BEC/ 9x4.7 Prop Combo

    Nu nog even een probleempje ik hoop dat jullie er wat oplossingen voor weten:
    De motor begint pas halverwege de throttle-stick te draaien, ik weet dat je dan het nul-punt moet verstellen, maar dat kan niet op mijn zender (multiplex pico-line).
    Hoe los ik dit op?

    als ik dit op tijd op gelost krijg, krijgt hij op de electro-meeting van het ZLC (zaterdag de 18e) z'n maiden.

    Grtz,
    Ramon
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. Jan-Willem R

    Jan-Willem R

    Lid geworden:
    27 mrt 2008
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Vianen
    Hallo Ramon,

    De kist ziet er bijzonder "strak" uit. Complimenten!

    Wat het starten van de motor betreft: ik ken je zender niet, maar om te beginnen kunt je op de ESC diverse instellingen maken om je motor optimaal aan te sturen. Staan deze allemaal goed? Je zou daar eens mee kunnen experimenteren.

    Nog wat anders. Het kan zijn dat de foto een vertekening geeft, maar ik zie dat de prop t.o.v. de vleugel relatief dicht op elkaar zit. Je gebruikt een redelijk lichte motor. Het originele ontwerp is voorzien van een motor waarop nog eens een gearbox zit. Alles bij elkaar komt de prop dan automatisch een stuk naar voren. Met andere woorden: kom je wel goed uit wat betreft het zwaartepunt ;)

    Ik heb de motor bij mijn kist enkele centimeters naar voren moeten brengen om hem lekker te laten vliegen.

    Succes met de maiden en hou ons op de hoogte van je vorderingen!

    Jan-Willem



     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. ramon betti

    ramon betti

    Lid geworden:
    8 apr 2008
    Berichten:
    19
    Locatie:
    ZLC, Zoetermeer
    ja daar zit niks tussen om het nul punt te verstellen, maar mensen van de vliegclub nemen vrijdag een paar programeerkaarten van een paar Chinese merken maar hopen dat er een tussen zit die op mijn regelaar werkt

    Je hebt gelijk, met mijn 2200mAh 3cels lipo ligt het zwaarte punt nog net ietsje naar achter. ik denk dat ik dit tijdelijk even op los met een euro muntje op de neus. ik wilde er lood in gaan plakken, maar door jou tip denk ik dat ik in de winter de neus iets ga verlengen.

    Zal ik doen!
     
  14. ramon betti

    ramon betti

    Lid geworden:
    8 apr 2008
    Berichten:
    19
    Locatie:
    ZLC, Zoetermeer
    is al verholpen op de vliegclub! was eigenlijk heel simpel.
    ik heb zaterdag geen maiden gehad omdat het weer niet meer zat helaas.
    zodra die er komt zal ik weer een updateje doen.
     
  15. Jan-Willem R

    Jan-Willem R

    Lid geworden:
    27 mrt 2008
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Vianen
    Goed om te horen! Wat was het nu? De "Start Mode" of de "Timing Mode"?
     
  16. ramon betti

    ramon betti

    Lid geworden:
    8 apr 2008
    Berichten:
    19
    Locatie:
    ZLC, Zoetermeer
    Laatst bewerkt: 6 nov 2010
  17. Jan-Willem R

    Jan-Willem R

    Lid geworden:
    27 mrt 2008
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Vianen
    Nou, goed om te horen dat de maiden flight is gelukt! Ik heb je filmpje bekeken. Komt meer dan snel los. heb alleen niet de landing kunnen zien. Aan het landingsgestel te zien heb je wel even "gestuiterd". Klopt dat? Is het toestel goed te landen, of kom je met te veel snelheid binnen?

    Mogelijk moet je het landingsgestel iets verstevigen.

    Jan-Willem
     
  18. reinierjansen

    reinierjansen

    Lid geworden:
    8 jul 2006
    Berichten:
    68
    Locatie:
    Papendrecht
    Goed om te zien dat de speed400 nog steeds leeft.
    Ik heb mn bouwprojectje inmiddels al weer een poos achter het schot liggen vanwege het feit dat ik tussendoor vader ben geworden en mn HBO even af wil maken.

    Hopelijk ga ik ergens binnen nu en nog een jaartje de tijd vinden om het vliegen weer op te pakken en de speed400 gaat dan mogelijk ook nog eens afkomen.
     
  19. Kevin 3D

    Kevin 3D

    Lid geworden:
    1 sep 2009
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Sittard Limburg. Toestel: sukhoi
    is deze meer als fun fly of kan er ook 3d mee gevlogen worden?
     
  20. ramon betti

    ramon betti

    Lid geworden:
    8 apr 2008
    Berichten:
    19
    Locatie:
    ZLC, Zoetermeer
    Als je de zelfde motor als ik er op zou zetten neigt het meer naar 3d dan fun flyer, maar je moet niet verwachten dat het als een extra zal vliegen.
     

Deel Deze Pagina