Bouwverslag balsa sportkistje electro - span: ong 85 cm

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door RCEFlyer, 15 jul 2007.

  1. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    even wat stof wegvegen hiero :D

    ben de afgelopen week ook bezig geweest .en heb dus dittopic en die andere doorgelezen ,alle nadelen genoteerd en verbeteringen aangebracht .andere materiaal keuze toegepast wat er nogin het resthout lag . ribben van 1,5mm gemaakt tevens ook de indekking en capstrips. voorste balkjes vervangen door en gedeelteindekking op de vleugel van1,5mm balsa . neuslijst uit 6mm balsa . hoofdliggers uit 5x2 vuren .
    rompje isuit 5x2mm balsa gemaakt de smalle latjes zijn 5x2 hard balsa .onderzijkant romp is gelamineerd balsa van 2x 1mm . servoplaat is uit 3mm berkentriplex en daar is het motorscvhot ook van en daar waar het landingsgestel op rust .
    centreerblok in de vleugelis vervangen door een 10mm deuvel van hardhout.
    met alle componenten er bij is het vliegklaar gewicht 570 gram .
    richtingsroer heb ik het draaiende oppervlak vergroot,zodat meskant ook mogelijk is .

    cockpit heb ik open gemaakt zodat er koellucht doorde romp ook daar wegkan .

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    rolroeren en hoogteroer heb ik doorbespannen zodat je hier een flexibel scharnier hebt en dus geen luchtspleet waardoor de roeren nog effectiever zullen zijn .
    is even een klusje ,maar als je daar de moeite voor neemt ,heb je wel goed resultaat .en staat velen malen beter als een stukje plakband
     
    Laatst bewerkt: 20 feb 2011
  2. marcel73

    marcel73

    Lid geworden:
    7 sep 2007
    Berichten:
    834
    Locatie:
    Suestra (limburg)
    Mooi,

    Het draadje leeft weer. Het was het eerste toestel dat ik ooit gebouwd heb,
    En Deze zal ik heel zeker nog eens tussen door gaan bouwen.
     
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    voor dekosten van het hout hoef je het niet te laten
    3 plankjes 1,5mm hard
    1 plankje 3mm
    1plankje 2mm hard

    plaatje berken triplex bij de gamma (doe je nog wel even mee ) van 3 mm

    2 m folie wat klein materiaal (kwiklinks en verenstaal )

    2 latjes vuren 5x2

    de rest kun je zelf uitvogelen .
    landingsgestel heb ik gebogen uit alu strip van de gamma en bevestigd met m4 breekbouten in het berken triplex (gaatje boren ,draadtappen in het hout , draadgat vol laten zuigen met dunne cyano en weer optappen )
     
  4. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    zojuist gemeten met een thundertiger brushless outrunner 29/09 7A een conrad 20 A regelaar en een schoenlepel apc 10x4,7 sf .op een kokam 1500 3s 30c een regelrechte 189 w vermogen op een 15,1 A . doe ik het voor .
     
  5. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Heeft iemand de tekening on-line in DXF of DWG? Ik volgde de link uit de openingspost, maar het file waar je dan op uit komt is volgens mijn AutoCAD corrupt.

    Dank,

    Hugo
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
  7. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Yep, de DXF. Maar die doet het (bij mij) niet.

    Hugo
     
  8. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    FF het hele topic doorgebladerd! Dat gaan we even proberen.

    [EDIT]Tjongejongejonge. Er zitten een stuk of 20 fouten in de DXF, allemaal loze enters. Ik heb hebt file inmiddels schoon, ik zal het vanavond of zo even hosten...[/EDIT]

    Hugo
     
    Laatst bewerkt: 25 feb 2011
  9. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat is wel heel lang geleden. Heb de DXF gevonden en je gemaild.

    Grtz

    b

    PS wel bouwverslag hier hoor.
     
  10. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Dank je wel! Ik ga misschien ooit bouwen, maar ik heb wat alternatieve ideeën met het ontwerp. Moet nog even broeden en tekenen, vandaar de DXF. Komt allemaal goed, later...

    Hugo
     
  11. BB

    BB

    Lid geworden:
    18 feb 2007
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Heerlen
  12. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
  13. timhansen

    timhansen

    Lid geworden:
    29 apr 2009
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Odoornerveen (Drenthe)
    hey ik wil in de zomervakantie misschien dit leuke vliegtuigje gaan maken alleen heb ik totaal geen verstand van vliegen. Is dit ook een leuk vliegtuigje om het vliegen te leren of moet ik een ander vliegtuigje daarvoor maken?
     
  14. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Is laagdekker en redelijk snel. Zou deze gewoon bouwen en vliegen met een EZstar. Als je dat onder de knie hebt, dan kun je met dit ding ook uit de voeten:yes:
     
  15. Jonathan Ghysels

    Jonathan Ghysels

    Lid geworden:
    31 jan 2011
    Berichten:
    367
    Locatie:
    België, Zingem
    beste

    Ik sta op het punt om ook te beginnen aan dit vliegtuigje, kan mij iemand een korte beschrijving geven welke latjes balsahout ik moet aanschaffen, liefst de afmetingen en hoeveelheid.

    mvg Jonathan
     
  16. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi, leuk dat je hem gaat bouwen. Mijn advies:
    Koop een balsastripper/-snijder:RCtechnics
    En koop een paar plaatjes 3mm en 5mm. Schat zelf even hoeveel.
    De snijder zorgt dat je latjes van 3mm of 5mm kunt snijden van zo'n plaatje. Heb je veel plezier van.
    Regel ook wat 3mm vliegtuigtriplex voor het motorschot anders gaat je motor er zo vandoor ;)

    succes.

    b
     
  17. Jonathan Ghysels

    Jonathan Ghysels

    Lid geworden:
    31 jan 2011
    Berichten:
    367
    Locatie:
    België, Zingem
    beste

    dus jij bent heel zeker dat ik met die 2 verschillende maten van 3 en 5 mm het hele model kan maken? (+ die triplex) Ik had al wat zitten uitzoeken op het plan en kwam maar liefst 7 maten uit, en als je die van inch naar mm omrekend kom je veelal kommagetallen uit die in werkelijkheid zeer moeilijk te snijden zijn. Balsasnijder is van vorige week al besteld, had daar inderdaad al goede reacties van gelezen.
    Alvast bedankt voor de hulp hoor!

    mvg Jonathan
     
  18. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    ik had een paar plaatjes 3mm, 1x 5, 2 of 3x 1.5 mm en daarvan heb ik hem helemaal gebouwd, hij is net af.;) heb ook nog redelijk wat balsa over.
     
  19. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Helemaal zeker. Lijstje hier boven had ik ook. Ging prima.
    B
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  20. Jonathan Ghysels

    Jonathan Ghysels

    Lid geworden:
    31 jan 2011
    Berichten:
    367
    Locatie:
    België, Zingem
    Heb hier al wat balsa binnengehaald en begonnen met de staart, lukt tot nu toe erg goed, wel leuk werken met het balsa, enkel wat fragiel, had dit niet echt verwacht :p
    Ik ben al aan het uitkijken naar de setup en vond volgende zaken:
    motor: HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy D3542/5 1250KV Brushless Outrunner Motor
    lipo: HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy 2200mAh 3S 30C Lipo Pack
    servo's: HobbyKing R/C Hobby Store : HXT900 9g / 1.6kg / .12sec Micro Servo
    Ik moet hier enkel nog een geschikte regelaar en propellers zien te vinden, iemand een idee?

    Verder wil ik nog graag te weten komen tot hoeveel Mah ik mag gaan met die lipo, ik weet dat dit ten nadele zal uitkomen voor het totale gewicht van het vliegtuig, maar wil toch een zo lang mogelijke tijd in de lucht blijven.
    Ik zag dat ze die liop's ook in DE warehouse hebben, maar aan hogere prijs, bestel ik ze dan toch in hongkong of neem ik het risico niet?
    Ook zag ik dat ze op HK bespanfolie verkopen, voor een erg scherpe prijs, kwaliteit lijkt ook goed te zijn, maar 1 probleem, de douanekosten, ga ik deze hebben of niet?
    Iemand op forum hier vertelde dat hij er moeten betalen had, iemand die ik ken deed het vlekkeloos zonder douanekosten, is hier iemand die daar meer ervaring mee heeft?

    Als ik een antwoord kan krijgen op bovenstaande vragen zou binnen dit en een paar weken de maiden kunnen plaatsvinden, maar zover zijn we nog lang niet :d
    Ik ga alvast nog wat verderbouwen!

    Mvg Jonathan
     

Deel Deze Pagina