Bouwverslag balsa sportkistje electro - span: ong 85 cm

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door RCEFlyer, 15 jul 2007.

  1. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Lange vliegtijden kun je het beste bereiken d.m.v. twee kleinere accu's en na je vlucht wisselen. Met één zware accu lever je al snel veel in op vliegeigenschappen en hij wordt kwetsbaarder bij slechte landingen. Wat bestellingen uit China betreft kun je er tegenwoordig vanuit gaan dat je keurig je belasting mag betalen, geld voor mij in ieder geval de laatste jaren, maar dit is dan in Nederland.
     
  2. Lindert

    Lindert

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    1.500
    Locatie:
    België
    Een pakketje uit china heb ik altijd nog 10 euro extra moeten betalen, sommigen nog niet.

    Neem het topic eens door Jonathan er staan veel setups beschreven... Ik heb nog folie liggen, maar heb deze zelf nog nodig, anders mocht je erachter komen.
    Hoe lichter je vlieger hoe beter, als je het zwaarder maakt het je ook meer energie nodig om boven te blijven dus is je verbruik ook groter. Maak alles zo licht mogenlijk en het vliegt veel beter.
    Chinafolie is best wel goed, heb mijn HAI2 er ook mee gecoverd, ik heb wel al eens herstreken maar dat is 10 min. werk, voor de rest ben ik er heel tevreden van :)

    Ik ben eigenlijk wel benieuw naar wat foto's. Ik heb het plannetje ook al eens proberen afdrukken maar ik krijg het niet op juiste schaal, lijkt me een leuk dingetje voor in de achtertuin, heb nog 3 Orange RX'en liggen die ik niet in mijn grote kisten stop...

    Greetz
     
  3. Jonathan Ghysels

    Jonathan Ghysels

    Lid geworden:
    31 jan 2011
    Berichten:
    367
    Locatie:
    België, Zingem
     
  4. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Voor mijn Hobby King P 38 heb ik ook 10€ betaald.
    En het was niet geopend door de Douane.
    De totaalprijs was daardoor 169€.
    Maar deze kist beschikt over een droevig landingsgestel dat totaal onbruikbaar is.
    Soms vraag ik mij daarom eens af of ik niet wat meer had moeten investeren in een FMS of ander merk voor het zelfde toestel.
    Het blijft dus wikken en wegen.
    Over het vlieggen met dit toestel ben ik verder echt tevreden.
    Dat sportkistje lijkt mij ook wel eens leuk om bouwen.
    Maar je hebt al zoveel voornemens van te bouwen toestellen dat het er misschien nooit van zal komen, mogelijk eens als tussendoortje maar dat zal van velerlij omstandigheden afhangen.
    Uitgeblust door je werk, drank en roken zijn nu niet bepaald bevorderlijke elementen.

    Johan.
     
  5. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Het fragiele is weg als je er folie overheen hebt. Wordt stevig genoeg, behalve voor vertikale landingen ;) (en midairs merkte ik gisteren)
     
  6. Jonathan Ghysels

    Jonathan Ghysels

    Lid geworden:
    31 jan 2011
    Berichten:
    367
    Locatie:
    België, Zingem
  7. Jonathan Ghysels

    Jonathan Ghysels

    Lid geworden:
    31 jan 2011
    Berichten:
    367
    Locatie:
    België, Zingem
    Oei, wat ben je dan wel tegengekomen?
     
  8. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Mijn Mentor vloog door een Calmato Sport of andersom ;)
    De een vloog minimaal 70km en ander 50 km, geen goede combi :rolleyes:
    Schuimpjes en balsa; goed vegen :D

    Mijn instructeur zei altijd: 'als je er onderdoor kunt kijken, moet je er afscheid van nemen'
     
  9. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat bepaal jij, is mijn 6e vliegtuig ;)
     
  10. crg

    crg

    Lid geworden:
    4 jan 2012
    Berichten:
    1.158
    Locatie:
    westervoort/voorthuizen
    daar heb ik niks aan
     
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Deze is wat gevoelig en wendbaar. Wellicht beter als 3e toestel...
     
  12. Jonathan Ghysels

    Jonathan Ghysels

    Lid geworden:
    31 jan 2011
    Berichten:
    367
    Locatie:
    België, Zingem
    Ik heb hier nog 1 vraagje ivm verzending van Hobbyking, is het niet beter dat ik alles wat ik nodig heb in 1keer bestel, dit gaat hem op 2x 5m cover folie, motor, regelaar, lipo's, servo's enz... Zo loop ik niet het risico meerdere malen die 10eur te betalen, of ben ik mis?
     
  13. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Was grapje. Kan wel niet verstandig. Licht en wendbaar. Idd beter als derde...
     
  14. Jonathan Ghysels

    Jonathan Ghysels

    Lid geworden:
    31 jan 2011
    Berichten:
    367
    Locatie:
    België, Zingem
    Dit is hier mijn eerste model dat ik maak, tot nu toe verloopt alles vlekkeloos. Ik maak mij echter over 1 iets wat zorgen, hier op het forum staan genoeg uitleg en foto's om dit vliegtuigje te realiseren, maar als ik in de toekomst zelf van een plan wil gaan bouwen zal dit echt een heel pak moeilijker zijn. Ik heb ondervonden dat je toch over een heel pak inzicht moet beschikken en goed moet zijn in tekeninglezen wil je er wat van bakken. Ohja we zien later wel zeker. Ik volg nog veel andere bouwverslagen ook, dit om technieken en inzichten op te doen, misschien kan ik deze dan toepassen op volgende modellen die ik zal maken. Zijn hier nog mensen die nu pas met de bouw zijn gestart?
     
  15. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Als je moeilijk kan plan lezen of nog moet leren.

    Begin met een eenvoudig plan met vierkante romp en rechte vleugel.
    Bekijk pmf's en probeer dit te ontrafelen, als je goed kan kaartlezen kan je meestal ook overweg met simpele bouwplans.
    Een tipje:
    Als je van een plan gaat bouwen laat hier een of twee duplikaten van maken bij een drukker, hiervan kan je dan de spanten uitknippen en op triplex of balsa kleven, idem ribben.
    Heb je gewoon uit te zagen of snijden.
    Wat moeilijker is overnemen door middel van karbon papier, het zogenaamd doordrukken.
    Ook kan je met transparant papier aan de slag en zo overtekenen, uitknippen en kleven.
    Zelf heb ik deze methodes onder de knie, voor mij maakt het niets uit, maar het beste voor een eerste toestel van plan te bouwen is het gewoon laten copieren.

    En het is helemaal niet zo moeilijk hoor!, trek een paar avondjes uit om alles rustig te bestuderen, houd meetlat, potloot en papier klaar en maak notities, zo lees je eerst een plan uit en kan je zonder enig probleem aanvangen met bouwen.

    Johan.
     
  16. arjandevries

    arjandevries

    Lid geworden:
    11 nov 2009
    Berichten:
    466
    Locatie:
    Een (Drenthe)
    zijn er nog mensen die het pdf bouwplan nodig hebben ipv de dxf?

    hier 3e van boven
     
  17. Jonathan Ghysels

    Jonathan Ghysels

    Lid geworden:
    31 jan 2011
    Berichten:
    367
    Locatie:
    België, Zingem
    Dit is nu zo bijzonder aan dit forum, je zit met een probleem en meteen wordt je gerustgesteld met deskundig advies, super! Tot nu toe gaat alles perfect met het bouwen van het eerste vliegtuig, kan ook niet anders als je alles met de paplepel in de mond krijgt:p Ik heb reeds een 2e plan afgedrukt en klaarliggen, ga daar de vleugelribben uitsnijden enzo. Alvast bedankt voor het advies !
     
  18. Jonathan Ghysels

    Jonathan Ghysels

    Lid geworden:
    31 jan 2011
    Berichten:
    367
    Locatie:
    België, Zingem
    Hej, hoja zo byzonder is het dus echt nog niet, heb niet zo heel veel tijd om er aan verder te werken, elke dag 1uurtje (tijdens mijn middagpauze opt werk). Morgenmiddag dus de eerste kant van de romp samenlijmen. Dus dan moet ik nog de romp bouwen en de vleugels, alles bespannen en setup erin enz enz... Maarja, ik neem er mn tijd voor zodat alles min of meer recht is:p Ik hou jullie wel op de hoogte!
    Zou ik dan niet beter ineens alles samen in 1 bestelling doen bij HK? Als ik dan toch die 10eur douane moet betalen, of kan deze oplopen naarmate de grootte van het pakket?
     
  19. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Doe je bestelling gewoon in eenmaal.
    Als het een klein pakje is word er gewoon niet naar gekeken en ga je gewoon niets betalen.
    Heb zonet ook een motor besteld bij HK en gaat mij gewoon toegezonden worden zonder douane kosten.
    Het is meestal op de dozen met vliegers dat je 10€ betaald.
    Althans in Belgie, weet niet voor Nederland.

    Johan.
     
  20. Jonathan Ghysels

    Jonathan Ghysels

    Lid geworden:
    31 jan 2011
    Berichten:
    367
    Locatie:
    België, Zingem
    Ik woon ook in België, dus bij deze is dit hetzelfde. Ik zou mij wel 2 rollen van 60cm breed spanfolie willen bijbestellen, en daar ben ik wat bang voor. Heb zelf al genoeg besteld op HK en nog nooit douane moeten betalen, maar vrees dat ik deze keer wel prijs zal hebben:p Ohja, uiteindelijk komt alles dan nog veel goedkoper uit he.
     

Deel Deze Pagina