Bouwverslag Banckert ( weer één )

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Tazz 19, 2 feb 2011.

  1. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Hallo allemaal,

    Ik heb sinds een paar dagen de Banckert gekocht van Billing Boats.
    Aangezien ik niet de enige ben die de banckert bouw en ook al wat bouwverslagen zijn, zal ik hier niet al teveel neer zetten over de de beginfase.

    Wel zal ik alle detaills gaan plaatsten met foto's en hier af en toe wat uitleg bij geven.

    Tot dusver heb ik gedaan,

    De roeren. De bijgeleverde roeren vond ik nogal omslachtig, dik en robuust.
    Omdat ik nog wat vliegtuigtriplex had liggen, vond ik het wel een mooi idee om de roertjes hiervan te gaan maken.



    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Verder ben ik bezig geweest met de Straalbuis en schroefas. Dit allemaal met wat gepuzzel passend gemaakt en bij de schroefas polyesterplamuur aangebracht. De andere kant is geschuurd, morgen de kant van op de foto.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Tot zover eerst maar weer.

    Groetjes
    Jeremy.
     
    Laatst bewerkt: 2 feb 2011
  2. Bart Cornet

    Bart Cornet

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Haarlem
    Dat ziet er al netjes uit, ik blijf het zeker volgen...
     
  3. Dave12

    Dave12

    Lid geworden:
    14 jan 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Kapelle
    Leuk8)
    Weer een medeBackertbouwer;)

    Succes met de bouw!

    Gr. David
     
  4. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Dankje voor de reply's en compliment,Zijn er misschien nog enige details die op de originele banckert zaten en niet op dit model?Ik vraag dit omdat ik dit dan eventueel nu nog kan toepassen, want dat zou natuurlijk tof zijn.We bouwen verder!Groetjes,Jeremy.
     
  5. Bart Cornet

    Bart Cornet

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Haarlem
    Op de echte zaten bijvoorbeeld kimkielen, volgens mij zitten die niet in de kit van BB.
     
  6. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Die ben ik ook niet tegengekomen nog,Als ze er niet bijzitten, zal ik deze nog plaatsen, dankjewel:DGroet,Jeremy.
     
  7. Dave12

    Dave12

    Lid geworden:
    14 jan 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Kapelle
    Ankerkluizen!!!

    Jazeker! goed dat het vraagt!
    De ankerkluizen zitten niet op de Banckert van Billing Boats maar wel op de echte!
    [​IMG]

    Gr. David
     
  8. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Dankje DaveIk zal eens kijken of ik ( of misschien jij ) hier foto's over kan vinden.Ben namelijk wel benieuwd wat de afmetingen zijn e.d. zodat ik dit zo echt mogelijk toe kan passen. Dankje!Groet,Jeremy
    PS; sorry voor dit aanelkaar gebakte typen, dit komt door deze PC en weet niet hoe dit kan! :(:(:(
     
  9. Dave12

    Dave12

    Lid geworden:
    14 jan 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Kapelle

    Hier nog wat foto's:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    Ik denk dat het ongeveer even groot als het anker zal zijn:rolleyes: (als die goed op schaal is;))


    Gr. David


    PS: Ik heet gewoon DAVID;)
     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2011
  10. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Haha, sorry david.Dankje voor de foto's en ik hoop dat ik deze goed kan gebruiken.Zal nog wel een hele ingreep worden denk ik maargoed alles voor een mooi model:DGroet Jeremy
     
  11. Dave12

    Dave12

    Lid geworden:
    14 jan 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Kapelle

    Ja ik denk dat het van ''rest ABS'' we mogelijk is hoor:p! maar ik ben nu eerst met de opbouw bezig:cool:

    Gr. David
     
  12. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Ga jij ze er ook inmaken dan? ben dan wel benieuwd namelijk. Heb idd wel redelijk wat resten ABS over om dat van te maken dus moet ik maar eventjes kijken.Groet Jeremy
     
  13. Dave12

    Dave12

    Lid geworden:
    14 jan 2009
    Berichten:
    343
    Locatie:
    Kapelle
    Ja, want dat (vind ik) is wel één van de meest opvallende dingen die vergeten/weggelaten zijn:mad:.

    Gr. David
     
  14. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    @ David,
    Dat is zo en is natuurlijk jammer dat het er niet gewoon bijzit.
    Ik ben benieuwd hoe jij het doet.

    Verder ben ik nog weer eventjes wat bezig geweest,

    Zo zijn de roeren klaar om gespoten te worden;

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik ben ook alvast bezig gegaan met het maken van de Stuurservo-steun.
    Wilde dit graag niet te overdreven maken dus ik heb een soort van skeletje gebouwd ( wat overigens erg stevig is ) en dit gebruikt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hier alles in elkaar, moet nog deels uitgelijnd worden op de roerkoningen, maar verder volledig ( soepel ) werkzaam.

    [​IMG]

    Tot zover maar weer ;)

    Groet,
    Jeremy.
     
  15. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Update

    Hier nog weer eventjes een update,

    Naar ''verzoek'' van David maar eens begonnen aan de ankerkluizen.

    Ik kon heel erg slecht zien op de foto's hoe het er echt uitziet en getracht te zoeken op internet, maar ook daar schoot ik er niet veel mee op.

    Toen maar naar eigen inzicht en de foto's bezig gegaan met het maken van de kluizen;

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En toen beide kanten klaar;

    [​IMG]

    Laat maar horen wat jullie ervan vinden, ik sta wel open voor positieve kritiek en tips enz.

    Groet,
    Jeremy
     
  16. Danny Bimmel

    Danny Bimmel

    Lid geworden:
    20 mrt 2004
    Berichten:
    1.481
    Locatie:
    IJsselstein
    Hoi Jeremy,

    Het ziet er tot dusver prima uit, maar...... als ik het goed gezien heb heb je de originele messing schroefas(koker) gebruikt en dat is vragen om problemen. Billing Boats staat namelijk niet bekend om zijn geweldige schroefassen/schroefaskokers en dat heb ik tijdens de bouw van mijn Walcheren (Smit Nederland) helaas ook gemerkt :(. Ik heb uiteindelijk de schroefassen moeten vervangen door nieuwe omdat de oude zo lek als een mandje waren (en ik kan je verzekeren, dat was geen leuk klusje).

    Mijn advies? haal de originele Billing Boats as eruit nu je er nog makkelijk bij kan en koop en degelijke schroefas/koker van Graupner of Raboesch. Deze zijn vaak uitgerust met een RVS schroefas en bronzen lagertjes of zelfs kogellagertjes in de schroefaskoker en dit gaat veel langer mee dan een messing schroefas op messing lagertjes.

    Verder nog een tip, maak een smeerbuisje o.i.d. op de schroefaskoker zodat je de schroefas makkelijk van een vetje kunt voorzien ;).

    Groetjes, Danny.
     
  17. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Hally danny,

    Bedankt voor de tip, en ik zal eens kijken of ik maandag een nieuwe schroefas kan halen.

    Dan maak ik er ook gelijk even een tipje op voor het vet.

    Ik zit echter met 1 probleem, ik heb hem vastgezet met 2 componenten hars, enig idee hoe je dit zonder al teveel problemen los kan krijgen?
    Ik hoorde door warm te maken, maargoed, het is een kunstof romp dus dat is al geen optie.

    Ik hoor het graag! :D

    Groet,
    Jeremy.
     
  18. Bart Cornet

    Bart Cornet

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    946
    Locatie:
    Haarlem
    De as van mijn Banckert heb ik vervangen door hem met een zware soldeerbout te verwarmen.
    Als hij eenmaal warm is, trek je hem er zo uit. Geen schade aan de romp e.d.

    Suc6,
    Bart
     
  19. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Beste bart,

    Is de nieuwe er dan ook makkelijk in terug te plaatsen? naar mijn idee gaat de epoxy overal zitten dan...

    Mag ik vragen hoeveel Watt die bout was? want moet sowieso een nieuwe halen.

    Bedankt voor de tip! :D
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2011
  20. Vincent1979

    Vincent1979

    Lid geworden:
    29 aug 2009
    Berichten:
    1.253
    Locatie:
    Dolhuis
    Hey Jeremy,

    Aller eerst, je bent goed bezig :D..

    Als je as al vast zit kan je ook de messing bussen vervangen door bronzen bussen (of te wel lagers) en je as vervangen door een rvs exemplaar,
    Dan hoef je je as er niet uit te halen,
    Net even iets minder werk,

    Grtz Vincent,
     

Deel Deze Pagina