bouwverslag beach bum zwever

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door jaccodonkelaar, 7 jan 2007.

  1. jaccodonkelaar

    jaccodonkelaar

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    33
    Locatie:
    dordrecht
    hallo allemaal,

    hier is hij dan,mijn eerste echte bouwverslag van mijn eerste echte van internet geplukte bouwtekening.
    omdat dit mijn eerste echte bouwerk onder jullie toeziend oog is kan ik het erg waarderen als jullie op of aanmerkingen hebben :)
    ik ben op dit forum terecht gekomen op zoek naar informatie dus schroom je niet. shoot!!
    na lang zoeken ben ik op een aantal 1op1 bouwtekeningen gestuit die mij wel aanstonden nu heb ik persoonlijk een voorkeur voor ouderwetse modellen en had dan ook een aantal van deze gevonden(kwijl kwijl) ,maar aangeziek ik nog niet zo`n crack ben in het bouwen van RC vliegtuigen heb ik toch even gekozen voor deze want die oude zagen er mooi uit maar ook zeer ingewikkeld

    [​IMG][/URL][/img]
    het is oorspronkelijk een pdf file maar ik weet niet hoe je die hier op zet :oops:

    dat leek mij gezien mijn ervaring redelijk te doen.ik heb hem uit laten printen op A0 bij de copy shop,
    na een boodschappenlijstje maken naar mijn lokale balsa boer gerend en begonnen aan de romp.
    de verstevigingen zijn gemaakt van 1.5mil triplex de rompwand van 3mm balsa en de bulkheads van 5mm tripl

    [​IMG][/URL][/img]

    [​IMG][/URL][/img]
    de boel een nachtje laten drogen en na gaan denken over het capje

    een dagje later en veel schuurwerk later kwam ik hier mee,













    [​IMG][/URL][/img]
    ik zelf vond hem en beetje matig dus ben ik eerst de neus gaan maken en daarna het malletje voor de kap en kwam toen hier op uit
    [​IMG][/URL][/img]
    dat ziet er beter uit.
    dat gebobelde spul is das boetseerklei om de overgang zo glad mogenlijk te maken tussen neus en kap
    na schuren ziet het er zo uit;
    [​IMG]
    ik vind het mooi geworden :D

    genoeg voor nu morgen weer verder

    groeten jacco van donkelaar
     
  2. jaccodonkelaar

    jaccodonkelaar

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    33
    Locatie:
    dordrecht
    gaan we weer,

    ik ben in de weer geweest om en canopy te maken maar het is me niet gelukt
    ik heb 3 frisdrankflessen zo`n beetje weggestookt in m`n oven maar zonder resultaat
    [​IMG][/URL][/img]

    ik zal vast wel iets verkeerd gedaan hebben maar tot nu toe een hoop schade aan mijn romp en geen canopy
    ik denk dat ik maar het houten kapje gebruik en deze dan schilder.
    [​IMG][/URL][/img]
    zo ik heb het capje uitgehold voor het gewicht

    was het weer :wink:
     
  3. low bug oo

    low bug oo

    Lid geworden:
    23 aug 2006
    Berichten:
    291
    Locatie:
    Evergem
    je kan eens proberen voor je canopy met plexi glas' wel dunne'
    dat over je malletje leggen en opwarmen(met hobbybrander),daarna mooi met dremel afwerken
    veel geluk ermee
     
  4. Alex Söntgerath

    Alex Söntgerath

    Lid geworden:
    28 jan 2004
    Berichten:
    662
    Locatie:
    Loon op Zand, Vlieg bij RVB te Kaatsheuvel
    Doorzichtig krimpkous over je balsakapje kan ook, uiteraard het kapje als mal. Uiteindelijk het krimpkous natuurlijk op de juiste vorm uitsnijden.

    Zelf geen ervaring hiermee maar eens op internet gevonden als tip.
     
  5. jaccodonkelaar

    jaccodonkelaar

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    33
    Locatie:
    dordrecht
    ok bedankt,dat kan ik inderdaad wel eens proberen,

    ondertussen ben ik verder gegaan met het bouwen van de vleugels,[​IMG][/URL][/img][​IMG][/URL][/img]
    wna het uitsnijden van de ribben heb ik ze met de middenbalkjes vastgepind op de bouwplank

    [​IMG][/URL][/img]
    weer later de leading edge vastgeplakt en geklemd[​IMG][/URL][/img]
    als laatste voor vandaag de eerste (bovenbeplangking)?? vastgezet

    [​IMG][/URL][/img]

    je ziet het ik ben gek op klemmen

    tot de volgende keer

    groeten jacco,
     
  6. jaccodonkelaar

    jaccodonkelaar

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    33
    Locatie:
    dordrecht
    ik heb trouwens even een vraag
    moet ik de roerhevels van de rolroeren aan de boven of de onderkant doen?

    ik heb het idee dat als ze aan de onderkant zitten en je land en beetje onhandig dat ze dan gelijk in de grond blijven hangen,
    maar als ze aan de bovenkant zitte werken ze mischien als mini stoorklep

    wie weet het andwoord?? :? :?

    jacco
     
  7. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.311
    Locatie:
    REO
    Het voordeel van de onderkant is dat het uit het zicht is en geen verstoring oplevert in het bovenste deel, het dragende, van je vleugel. Het voordeel vande bovenkant is dat de belangrijkste bewegingsrichting, nl omhoog, op trek wordt belast ipv duw.
    In beide gevallen bouw ik mijn servo in in de vleugel en laat alleen de hevel uitsteken.

    Ps uitslag omhoog altijd groter dan uitslag omlaag bij rolroeren (tegengaan haakeffect)

    groet,

    Erik
     
  8. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    heej jacco

    ik zie dat je met de beplanking de vleugel los van de tafel hebt? of iig niet zodanig hebt liggen dat de ribben voor en achter de tafel raken? beetje kleine fotos dus kan het niet helemaal goed zien. maar een tip is dat het heel belangrijk is om de vleugel goed vlak te leggen bij het verlijmen van de beplanking omdat anders de kans op een kromme vleugel wel behoorlijk groot wordt. De methode hiervoor is (zoals ik het meestal doe) zorgen dat de onderste ligger goed vlak op je bouwplank ligt. Zonodig prik je hem vast in je bouwplank of zoals ik doe, lijm hier en daar met een klein drupje secondenlijm de vleugel vast op een glasplaat, of ook dmv gewichten. Vervolgens moet je ook zorgen dat de achterlijst, de achterzijde van de ribben; voor ieder rib dezelfde afstand van je bouwplank heeft. Dit kun je doen door iedere rib op de bouwplank te drukken wat met een bol/plat profiel (clark y, de onderzijde van de rib is plat) goed gaat, of een offset maken door bv een latje op je bouwplank te lijmen en daar de ribben op te leggen bij bv (half)symetrische vleugelprofielen.

    Goed, belangrijkste is dus dat je zorgt dat je vleugel goed vlak ligt als je je beplanking verlijmd om zodoende een rechte vleugel te krijgen. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

    succes!
     
  9. jaccodonkelaar

    jaccodonkelaar

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    33
    Locatie:
    dordrecht
    hallo Christiaan en Erik,

    bedankt voor jullie reactie
    ik had de onderste ligger vast getaped met papertape aan de bouwplank zodat hij inderdaad recht lag en de ribben zitten dan met een speldje aan het bord getapet
    met het werken met secondelijm ben ik een beetje huiverig geworden na een klein incidentje(tip van mij:secondelijm op de huid niet gelijk proberen af te vegen met een doekje :lol: ) dat latje op de bouwplaat is dat om de ribben schuin omhoog te laten lopen?

    Erik,
    ik heb niet zoveel ruimte in de vleugel denk ik om een servo te plaatsen en moet er dan een vmixer tussen gezet worden of hoe werkt dat precies?
    op m'n tekening staat maar een servo getekend en dan met flexibele geleide buis maar dan zal de uitslag naar boven en beneden gelijk zijn toch?
    kan ik dan het haak effect tegen gaan door licht tegenstuur/stijg te geven of spind hij bij teveel rol toch om?
    het servotje dat ik gebruik is er een met stalen tandwieltjes en een belasting van 64Ncm stelkracht
    dat is opzich toch voldoende voor rolroeren?

    groetten Jacco
     
  10. jaccodonkelaar

    jaccodonkelaar

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    33
    Locatie:
    dordrecht
    hallo daar

    ik was weer eens verder gegaan met bouwen, zo tijdens de kerstdagen enzo kwam het er maar niet van maar nu heb ik weer wat meer tijd

    komt tie,

    inmiddels ben ik verder gegaan met het nadenken over de bestuuring,en dan vooral over of ik 1servo gebruik voor de rolroeren zoals in de tekening
    of twee in de vleugels,als het er 1 in het midden is dan hoef ik de vleugel niet deelbaar te maken en blijf ik met bouwen enigzins op bekend terrein,maar dan zit ik wel met vervoer van zo´n lang end in m´n auto met (redelijke) kans op schade.met twee servo's kan ik de vleugel makkelijker deelbaar maken maar dan moet ik de kabels verlengen, solderen, v mixer gebruiken,stekkers tussen zetten enz. allemaal dingen waar ik niet echt kaas van gegeten heb..dus....

    eerst maar eens een paar vragen stellen;

    kan ik de draden gewoon kleur bij kleur solderen van twee servo's naar 1 kabel en deze aansluiten?

    moet er nog een v-mixer tussen om dit goed te laten werken?

    kan richtingsroer en rolroer op 1 kanaal?

    als ik m'n nieuwe servo's opm'n ontvanger aansluit dan blijven ze heen en weer gaan zonder dat ik de stuurknuppels beweeg weet iemand wat dat kan zijn?


    kortom ik heb nog een lange weg te gaan


    verder met het verslag
    [​IMG][/URL][/img]
    ik heb zelf roerhevels gemaakt van tripex deze heb ik haaks op een ander plaatje vast gelijmd met epoxy en door en door bevestigd met een comphuter schroefje
    [​IMG][/URL][/img]
    alle andere worden op de zelfde manier gemaakt

    nu ik de romp,vleugels,roeren en canoppy heb gemaakt begint het zo onderhand met een knijpertje hier en daar gestalte te krijgen.


    [​IMG][/URL][/img]
    [​IMG][/URL][/img]
    ik ben er ook al best wel een beetje trots op trouwens, :D

    nu is het een kwestie van uitdokteren wat er met de electronica moet gebeuren en dan kunnen we weer verder.

    groetjes jacco
     
  11. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    servo's kunnen gewoon aan elkaar aangesloten woren op 1 kanaal, kan ook met een y-kabel. maar dan kun je geen mixer gebruiken om het up-moment een andere uitslag te geven dan het down-moment. als je dit wel wilt moet je voor elk rolroer een apart kanaal gebruiken.

    ik heb overigens op al mijn toestellen gewoon allebei de rolroeren op 1 kanaal zitten, en ik kan er gewoon mee vliegen :wink:

    ziet er heel leuk uit, gewoon zo doorgaan :thumbsup: al nagedacht over een kleurenschema?

    [edit] heb net voor de grap even een kleurenschemaatje gemaakt, alles met doorschijnende folie.
    [​IMG]
     
  12. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    Hoi Jacco,

    Allereerst: ziet er goed uit!

    daarna: wbt je servos solderen. Hangt af van welk merk je hebt. Soms willen ze dingen nogal eens omdraaien. Maar voor de bekende merken geldt:
    - graupner: bruin = -, rood=+ oranje=signaal
    - futaba: zwart=-, rood=+, wit=signaal
    - hitec: zwart=-, rood=+, geel=signaal

    als je dan 2 servos bij elkaar wilt hangen en op 1 kanaal wilt aansluiten dan kan dit, dit is het zogenaamde Y stekkertje die je evt ook kunt kopen.

    een v-mixer doet niets anders dan als je een V tail hebt (eigenlijk dus geen richtingsroer maar twee onder ongeveer 45 graden omhoogstaande stabilodelen) de twee roeren die aan deze twee stabilodelen mixen zodat ze zowel op hoogte reageren als op richting input. Die zijn dus niet bedoeld voor aileron. Dan noem je het geen V-tail maar Ailevon. Dan rageren de servos op zowel aileron input als hoogte (staartloze modellen). Wat bij jouw model wel van toepassing kan zijn, zijn twee zaken:

    1. aileron differential. Dit is dat de aileron verder omhoog beweegt dan naar beneden om het zogenaamde haak effect tegen te gaan. Dit treedt oa op als uitslag geeft met je ailerons dat de vleugelhelft bij de neergaande aileron meer wordt afgeremt en daardoor in de horizontale-as van richting veranderd ipv over lengte-as rolt.
    2. combi switch zoals ze het bij multiplex noemen. dit is een mixer die ervoor zorgt dat bij het sturen met de ailerons ook het richtingsroer wordt gebruikt om zo wat mooiere en makkelijkere bochten te kunnen draaien (dit is dus eigenlijk je vraag of aileron en richting servos op 1 kanaal kunnen; alleen dus via deze of een soort gelijke mixer).

    wat voor zender, ontvanger en servo's heb je eigenlijk? want ik heb eigenlijk geen idee waarom je servos zo staan te jitteren...

    Goed...was het wel even zo...hoop dat je er wat aan hebt. succes verder!
     
  13. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    oh, misschien wwet je dit al, maar als je twee servo's op een kanaal maakt, moeten ze 180 graden gedraaid zijn tegen over elkaar, gebruik de kabel als as. anders gaan beide rolroeren dezelfde kant op :wink:
     
  14. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    of je doet de servo armpjes 180 graden draaien :wink:
     
  15. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    zo danny, dat doe je leuk zo een kleurenschema maken. waar doe je dat mee?? of hoe...
     
  16. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    Dat maak ik met Ulead Photo Express, vind ik persoonlijk fijner werken dan photoshop.
    je selecteerd eerst het gedeelte wat je wil verven met het selectie tool-tje ( net zoiets als knippen bij paint, maar in plaats van het uit te knippen, word het geselcteerde gekopieërd en bovenop het oude gedeelte gelegd) daarna neem je het spuitbus-tool-tje, en zet deze op heel doorschijnend. dan selecteer je een kleur en spuit deze langzaam op het geselecteerde vak. alleen het vak word dan gespoten en niet het omliggende gebied. hoe meer je met de spuitbus er overheen gaat, hoe minder doorzichtig het word, je zou zo ook normale oracover kunnen nabootsen. :wink:

    Danny :bye:
     
  17. ariekraakjr

    ariekraakjr

    Lid geworden:
    17 aug 2005
    Berichten:
    570
    Locatie:
    Leeuwarden
    Als je twee servo's op één kanaal zou willen gebruiken kun je door in de servo twee draden van de potmeter te wisselen de richting van de servo veranderen.

    uit dit draadje

    Markeer deze servo wel, anders krijg je bij hergebruik in een andere kisten erg rare situaties. :oops:
    Voor meer details even de zoekfunctie gebruiken.
     
  18. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.123
    danny: ah, zoiets had ik ook gedacht ja...dank
     
  19. jaccodonkelaar

    jaccodonkelaar

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    33
    Locatie:
    dordrecht
    ja dat kleurenschema is inderdaad mooi
    ik ben er nog niet helemaal uit wat het precies gaat worden maar een lekker eigenwijs kleurtje is een ding wat zeker is
    vandaag effe langs quartel geweest om wat messing buis te halen voor de verbinding van de vleugel helften(toch handig als er een klant van je in de buurt zit kan je mooi effe in de baas z'n tijd langs de winkel) het word er toch een met deelbare vleugels,servo's in de vleugels,en een mixer er tussen die ook het richtingsroer aanstuurd de combi switch zoals Christiaan al zei

    jongens ondzettend bedankt voor de info weer en ik kan weer mooi verder

    manny thanks

    jacco,
     

Deel Deze Pagina