Bouwverslag Beech C-17 Staggerwing 50cm span

Heb al een tijdje zitten kijken naar een paar kisten van conrad, je weet wel, die 27mhz troep. Ik dacht: waarom maken ze zo'n prachtige styropor romp en gooien er troep in? :?
Een weekje geleden heb ik besloten dat ik daar toch wat aan moest doen. Slachtoffer was de Beechcraft C-17 elektro vrije vlucht kist. (direct links naar conrad werken niet, als je 'm wil zien wees dan aardig voor Robert en klik links op de link, daarna best. nr. 226694 intypen)

Heb 'm een weekje geleden besteld. Conrad belde alleen dat ze nog
wat vertraging hadden, chauffeur was aangehouden vanwege te hard rijden:
1481.jpg

Eergisteren begonnen eraan...

Setup: Conrad Modelcraft T-5 5A regelaartje
overbekend GWS EDP-50 motortje
2 6g waypoint servotjes
een 10g 6 kanaals ontvangertje dat ik nog had liggen
Hyperion Litestorm 2s 300mah 20g lipotje

Span: 50cm
Lengte: 42cm
Hij is, zover ik kan zien, compleet op schaal (afgezien dan van de iets grotere V-stelling) en het enigste waar je dan nog over kunt zeuren is dat het landingsgestel schuin uit de romp komt ipv recht naar onderen onder de vleugels :)

Gewicht met standaard componenten zo'n 100g, gewicht met rc zo'n 120g.
Vleugeloppervlak 7,4dm2.
Vrije vlucht vleugelbelasting zo'n 13g/dm2.
RC vleugelbelasting zo'n 16g/dm2.

Standaard vrije vlucht versie:
DSC00328%20%28Small%29.JPG

Elektronica die dr in zat: 2 180mah celletjes, motortje van 17g. Het motortje dat er nog in zat heb ik geprobeerd met de standaard prop op 5v en dat trok 2,5-3A, zo'n beetje zelfde trekkracht als een EDP-50 op 7,4v. Toen op 7,4v, en voordat ik besefte dat de koolborstels deels naast me hingen in een klein beetje witte rook las ik nog effe 18A 8O , ding werd ook ongelofelijk heet :D :evil: :D

DSC00336%20%28Small%29.JPG

Rompje bestaat uit 2 styropor delen, in een mal gespoten. Hier zit alle elektronica behalve de accu erin:
DSC00329%20%28Small%29.JPG

Close-up, met accu:
DSC00330%20%28Small%29.JPG

Bijna klaar, afgezien van de vleugelstruts:
DSC00332%20%28Small%29.JPG

En het vliegt... GEWELDIG!!! :D :D :D
Gisteravond effe gevlogen, was bijna donker, maar zelfs met dit motortje had ie power om grondstarts te maken en om met halfgas op hoogte te blijven! Ik heb gewoon in de tuin gevlogen, moest wel rondjes vliegen maar kon ook wel achtjes vliegen, alleen daar was het te donker voor.

Zwaartepunt lag meteen goed met de indeling die ik nu heb (zie foto). Power heeft ie niet echt over ofzo, maar hij vliegt wel heel erg realistisch met de power die ie nu heeft :D

Kistje is ook zeer crashbestendig, cartwheel landings doen 'm niks!
Alleen hing die kabel van de kabelbaan daar ineens tijdens die laatste vlucht gisteravond, en toen sscchhrrr bam... alleen vleugels afgescheurd, gelijmd met uhu por, van 3m naar beneden zonder vleugels aan 1 kant maakte 'm ook niks! :D
DSC00334%20%28Small%29.JPG

Vandaag nog effe gevlogen en niet alleen in de tuin, ook op een net gemaaid maisveld stukkie verderop. Heb de vleugels ook verstevigd met carbon stokkies, hij heeft zo minder v-stelling (vleugels bogen door) en vliegt nog beter :D . Met de accu opgeladen vliegt ie op een lekker tempo en loops zijn mogelijk met maar een klein duikje.
Nog effe een klein skidje onder aan het richtingsroer gemaakt, taxied nou ook geweldig :)
Probeerde straks ook effe een rol... maar dat lukte niet echt: hij stuurt over t richtingsroer dus dan duikt ie heel erg en down dr bij wil ook niet echt helpen. Zat eigenlijk te laag. Gaf full right en hij zwenkte mooi naar rechts, ik mooi down gegeven maar hij rolde niet echt lekker door en toen ik besefte dat ik te ver was gedaald full up, maar omdat ik nog steeds full right had kwam ie in 'n spin, een paar meter van de grond, en ging ie de grond in. Schade: de rechter onderste vleugeltip afgebroken, ondertussen alweer gelijmd, en de prop gebroken. Voor de rest niks :D

Foto zoals ie dr nu uit ziet:
dsc00337smallfq1.jpg

Zal proberen straks een filmpje te schieten.
Reacties welkom!

Straks effe een filmpje geschoten, accu was jammergenoeg leeg toen ik een beetje acro wou gaan vliegen.
Morgenochtend effe een paar loops en een roll opnemen, ga ik gelijk effe kijken of stall turns en spins lukken.
Daarna effe monteren en online zetten.

hey als je een soortgelijke roll wil maken, maak je gewoon je richtingroer groot genoeg op de fotos te zien is het wel een heel klein roertje, gewoon dus een planke balsa in vorm zagen en erop lijmen, desnoods rood verven ;)
ik heb dit gedaan met men easystar (richtingroer is zeker 4 keer groter nu) en hij blijft maar rolls maken :P

tof projectje anders, een BL zou ook niet miszijn met dit kistje :P

greets

SUPER!!!! Mhh, misschien idd wat voor een cd-rommetje :D. kan je een leuk "scale" shocky van maken dan :). Maarja, eerst heb ik nog een ander "tussendoorprojectje" nl een onbreekbaar zwevertje bestuurbaar maken :). De Felix (www.felix-gliders.nl) Kost geen zak en vliegt standaard al echt geweldig!!! Ben benieuwd wat ie met 2 servootjes doet. Later misschien ook een cd-rommetje met klapprop erin :)

Veelal spullen die ik nog had liggen, maar waarschijnlijk wel meer dan die 60 euro.
Ik weet al dat die er zijn, staat ook in mijn eerste post dat ik die 27mhz troep ken. Dat spul is leuk speelgoed, maar is in geen enkel opzicht echt interessant. 27mhz zegt al genoeg, of niet?

Filmpjes heb ik gemaakt, niet echt geweldig maar het kan ermee door. Heb nog geen tijd gehad om ze te bewerken en online te zetten, zal ik waarschijnlijk morgen of overmorgen wel aan toe komen.

OK, kan het ook niet laten... feigaotje straks effe d'r in gezet :oops:
Zal morgen d'r mee gaan vliegen en dan gelijk effe wat filmpjes maken, dan kan ik alle filmpjes samen monteren en ook het verschil laten zien tussen brushed en brushless (als alles lukt :D ).
Wou eerst nog gaan zitten zeuren dat een brushless 'm onrealistisch veel power geeft enzo, maar ach...
What the heck? :D

Planelover_CrAzY_Murdock zei:
OK, kan het ook niet laten... feigaotje straks effe d'r in gezet :oops:
Zal morgen d'r mee gaan vliegen en dan gelijk effe wat filmpjes maken, dan kan ik alle filmpjes samen monteren en ook het verschil laten zien tussen brushed en brushless (als alles lukt :D ).
Wou eerst nog gaan zitten zeuren dat een brushless 'm onrealistisch veel power geeft enzo, maar ach...
What the heck? :D

waarom zouden ze moeten gaan zeuren over die brushless dan, als jij het zo lekker vind vliegen moet je het lekker zo laten

Idd, maar ik zeg ook dat ik ZELF wou gaan zeuren :wink:

Maar, damn, dat vliegt lekker zeg :D heeft de helft minder startbaan nodig en heeft echt zat power, kan loopings vanuit vlakke vlucht. Zelfs een keertje opgestegen vanaf een pas gemaaid maisveld :D .
Toen ik straks filmpjes wou gaan schieten was het al te donker, m'n vader is woensdag vrij en dan gaan we 's middags waarschijnlijk een paar filmpjes schieten.
Rolls kan ik nou ook, geheim is dat je ipv down een beetje up moet geven tijdens de rol :) .
Lipo-afslag is ook een stuk fijner, op die brushed regelaar zat een afslag van 4,2v, moest ik 't dus op gevoel doen (niet dat dat zo'n probleem is...) maar nu zit d'r een cheape TP 10 in en die heeft wel een lipo-afslag, is een stuk prettiger :) .
Opvangen is gewoon uit de lucht grijpen :) , maak gewoon een hele lage pass met 1/3 gas en dan aan de vleugel grijpen, daarna motor uit.
Vet LOL :)

Toch maar EINDELIJK dan een filmpje in mekaar geknutseld... moest eerst de .ASF files repareren want die waren niet helemaal goed, en daarna deed adobe premiere ook nog vervelend want hij wilde geen filmpjes renderen langer dan 2 minuten :? . Toen maar even snel het laatste stukkie eraf geknipt (incl. aftiteling) en op internet gezet. Was toch maar 5 seconden en er was verder niet zoveel te zien in dat laatste stukkie.
Geeft toch een goede impressie van hoe het vliegt, dacht ik zo :)

[GVideo]http://video.google.nl/videoplay?docid=-1812031130823467743&q=beech+C-17[/GVideo]

Tof ding! Ik denk trouwens dat het ook niet zo uitmaakt als je behoorlijk stijgt in het vlieggewicht. Het is een dubbeldekkertje dus heeft wel een redelijk groot vleugelopp.

Een ding vind ik niet zo leuk aan dit topic :( :

Het heeft mij overgehaald om hetzelfde te doen :lol: :hammer:

gr,

niels :D

Wow, cool gedaan man. Ziet er echt gaaf uit.
ik ben ook van plan om dit te gaan doen, maar dan met andere set up, ik had nog een vraagje: hoe heb je er hoogte/richtings roeren op gemaakt? ik neem aan dat er op een vrije vlucht model geen roeren zitten. En als deze er al opzitten, hoe heb je de servostangetjes aan de roeren gemaakt?

Groeten Thomas

Haha, thnx. Hoogte en richtingsroeren zaten er al in 'gedrukt', zeg maar gewoon een deuk in het schuim gemaakt aan allebei de kanten zodat je het hoogte/richtingsroer daar kan buigen, zoals ze ook wel bij RC kisten doen. Ik heb de roeren gewoon op die naad uitgesneden, en toen opnieuw opgehangen met plakband. Stangetjes heb ik gemaakt van 1,5mm carbon doormidden gesneden (had niks dunners liggen en wilde toch een klein beetje gewicht besparen, blijkt toch sterk zat te zijn) en het heveltje op het roer is ook van een stukkie carbon gemaakt dat met epoxy erin is gelijmd. Servohoorntjes misschien nog even doormidden knippen (ivm krimpkous) en dan met krimpkous het hele zooitje aan mekaar linken. Voila :wink:

@ Niels: Idd, kistje heeft inderdaad wat meer vleugelopp, en vrije vlucht kistjes zijn meestal ook sowieso een stuk lichter als RC kisten. Heb je al foto's van jouw kistje? :wink:

Back