Bouwverslag / Beginnersverslag Raptor 50 V2 Titan

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door MacDuijster, 21 feb 2011.

  1. MacDuijster

    MacDuijster

    Lid geworden:
    8 feb 2011
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Lienden
    UPDATE:

    De Raptor heeft gevlogen! Afgelopen zondag mijn aller eerste solo 'vluchten' gemaakt op het vliegveld van de B.M.C in Lienden.

    Na wat hulp van een ervaren helivlieger binnen de club bij de allerlaatste fine tuning is het er dan EINDELIJK van gekomen. Heel voorzichtig mijn eerste 3 tankjes Coolpower er door gehooverd!

    Een onwijze kick en voldoening, nu lekker uren maken en hopen dat de eerste crash heeeeeel lang op zich laat wachten!!! Op naar het brevet.

    Ik hou jullie op de hoogte en zal binnenkort wat foto's plaatsen van de eerste vluchten.

    Grtz Marco
     
  2. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
    zo cool......idd foto's zijn mooi om te zien en zeggen meer dan duizend woorden, helaas zei je in je beginpost iets van een uitgebreid verslag maar ik mis toch echt wat aan dat verslag hoor, electronica ect niet echt gedetaileerde foto's enzo,,, enfin hoe vliegt tie heli?
    tis een geinig nitrostokertje he die raptor 50,
     
  3. MacDuijster

    MacDuijster

    Lid geworden:
    8 feb 2011
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Lienden
    Achteraf is het verslag inderdaad minder uitgebreid als van tevoren gepland. Als je eenmaal aan het bouwen bent dan vergeet je vaak weer op de juiste momente de foto's te maken omdat je zo lekker aan het bouwen bent :(

    Betreffende electronica kan ik e.e.a. nog wel toelichten als aanvulling:

    Ik heb gekozen voor kwaliteit en de heli volledig uitgerust met goede digitale servo's

    3x een Futaba S9252 op de Swash (Pitch, Aileron en Elevator)
    1x een Futaba S9254 op de Tail in combinatie met een Futaba GY401 Gyro

    en om dan ook maar alles digitaal te hebben een Futaba S3152 op het gas

    Om gewoon lekker een middag te kunnen vliegen heb ik gekozen voor een flinke ontvanger accu: Robbe Nimh 3500 mah, deze houd ik als nog in de gaten met een simpele voltspy met ledjes.

    e.e.a. stuur ik aan met de Futaba T8FG zender en Futaba 6008HS ontvanger.

    Mede door deze keus voor echt goede servo's vliegt de heli echt snaarstrak :D heb ik mij laten vertellen want zover ben ik zelf nog niet :D

    Wel merk ik met hooveren dat de heli inderdaad perfect regeert op elke kleine beweging van de knuppels en zo ook voor een beginner als ik een zeer vertrouwt gevoel afgeeft.

    Groeten Marco
     
  4. MacDuijster

    MacDuijster

    Lid geworden:
    8 feb 2011
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Lienden
    Als brandstof heb ik de keuze gemaakt voor Coolpower, tot nu toe naar volle tevredenheid.

    Het stationair inlopen en de eerste hoover vluchten zijn gedaan met Coolpower 5% nitro.

    Nu ben ik overgestapt op Coolpower 15% nitro.
     
  5. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
    kijk das info daar heb ik wat aan, ik ben namelijk zelf ook bezig met een raptor 50 v2 ik heb hem kaal gekocht alleen de blades erop! ik zal hiet info vandaan halen, thx for share!!
     
  6. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Grappig! Mijn raptor begon in de zelfde servo/gyro setup (zelfde winkel?) ik was helemaal niet zo tevreden over deze servo's. De servo's zijn op zich wel goed, maar ik vind ze veel te duur. Ik vlieg nu al een poosje met de align ds610/620 servo's en die vind ik beter (sterker en sneller) en goedkoper. Op het gas heb ik nu een super simpele servo met weinig kracht, maar meer snelheid dan de pitch servo. Zo loopt het gas altijd iets voor op veranderende pitch!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  7. MacDuijster

    MacDuijster

    Lid geworden:
    8 feb 2011
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Lienden
    Hoi Ituur,

    Ik heb best wat tijd gestoken om diverse onderdelen te kopen via bijvoorbeeld dit mooie forum en Marktplaats.

    Dat resulteerde bijvoorbeeld in het feit dat ik een setje van 3 nieuwe Futaba S9252 voor €100,- op de kop kon tikken, dus ik vind ze niet te duur :D

    Een echt zo goed als nieuw setje Futaba S9254 & GY401 Gyro kocht ik bijvoorbeeld voor €85,-

    Zoals al eerder aangegeven in dit forum: Het loont echt de moeite en scheelt een hoop geld om eens te kijken op verkoop gedeeltes van fora's etc.

    De redenering om de verhouding tussen Pitch en Trothle te beinvloeden door snelle en langzamere servo's te gebruiken snap ik niet.
    Dit kun je ook heel simpel en eindeloos instellen op je zender. (Pitchcurve / Trothlecurve).
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Waar dat een beetje vandaan komt, is dat zijn raptor een haartje doorzakt bij snel pitchen
    Dus als je hoog hoovert, vol negatief geeft, en hem op het eind zo snel mogelijk af wilt stoppen, zag je de heli nog een stuk doorzakken terwijl de pitchstick bovenin staat
    Terwijl mijn heli, een trex 600 nitro, in 1 klap stil hangt bij dezelfde actie

    Dus dan ga je zoeken naar oorzaken waar dit vandaan komt
    bij Ituur bleek ook dat de pitch brug (dat hele kunststof ding) de neiging heeft door te buigen bij dergelijke zware pitchveranderingen, waardoor dit gedrag ook deels wordt verklaart
    Momenteel heeft hij er een andere versie op gezet, en is het een stuk minder
     
  9. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Dank Student, Dat scheelt me weer een uitleg:cool:!

    Over die servo's: Zoveel mensen, zoveel meningen! En er zijn veel meningen Juist en goed. Ik koop voor deze heli geen tweede hands, ook niet "zo goed als nieuw" omdat je een andermans ellende koopt. Je weet niet hoeveel minuten of uren zo'n servo heeft gedraaid en onder welke omstandigheden en of die zwaar of licht belast is geweest. Omdat ik dus nieuwe servo's wil hebben en ook mijn budget beperkt is :(, moet ik dus ook naar de nieuwprijs kijken en dan zijn de DS610/620 servo's voor mij de betere keus. Nogmaals, dat is mijn visie. Mijn Raptor heeft in de Futaba setup prima gevlogen, zeker toen ik nog moest leren vliegen!

    grt,
    Arthur
     
  10. MacDuijster

    MacDuijster

    Lid geworden:
    8 feb 2011
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Lienden
    Duidelijk verhaal heren,

    Ik hoop dat ik snel ook zo goed kan vliegen dat ik tegen de tekortkomingen van mijn heli ga aanlopen!

    Wat betreft tweedehands of nieuw, inderdaad zoveel mensen zoveel meningen en er is overal wat voor te zeggen :thumbsup:

    Arthur, vlieg jij met de standaard TT motor of met een OS?

    Groeten Marco
     
  11. MacDuijster

    MacDuijster

    Lid geworden:
    8 feb 2011
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Lienden

    @Borgo, als je vragen hebt of je wilt van bepaalde details foto's hebben om te kijken hoe e.e.a. zit, laat het dan even weten. Maak ik alsnog die foto's en plaats ik ze in dit topic.

    No problem!

    Succes met de bouw van jouw Raptor!!
     
  12. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Ha, allebei niet! Mijn standaard motor is na 1 jaar in de soep gelopen (waarmee ik gelijk mijn allereerste autorotatie moest doen!). Ik heb wel een nieuwe van de fabrikant gekregen, maar die ligt nog in de reserve bak met onderdelen (als je interesse hebt dan hoor ik het wel).

    Ik heb nu een Thundertiger Redline 53 er in zitten die Ongelooooofelijk veel power heeft, zeker met de 15% Nitro er in... Wel heb ik hier een OS carburateur op gezet, omdat die van de ThunderTiger niet helemaal goed werkte.

    grt,
    Arthur
     
  13. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
    @macduijster heel mooi jongen dat waardeer ik ten zeerste, top! al zal het wel ff duren want ik moet nog verbouwen en 20 sept trouwen oooyeeah!!
    ik ben zo links en rechts allerlei aan het verzamelen om straks niet in 1x een vermogen kwijt te zijn om m'n raptor vliegend te maken, dus wat ik las was de redline 53 is dat een goeie motor voor de raptor?

    o ja voor de goede orde... op nitro gebied ben ik echt een leek..
     
  14. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Ja, De Motor is een goede, maar de Carburateur is knudde. Er zijn er veel die er problemen mee hebben. Het probleem is dat de Throttle barrel (ik weet niet hoe dat ding in het Nederlands heet) blijft plakken. Dat is lastig als je vol pitch geeft omdat je naar beneden zakt en de motor komt niet op toeren. Met een kleine modificatie past er een OS Carburateur op en dan is het top.

    Ik kan me voorstellen dat, indien je een newby bent, dat lastig is. De standaard ThunderTiger motor is ook uitstekend, zeker om te leren vliegen. Zoals eerder al gemeld. Ik heb nog een compleet nieuwe liggen met een tweedehands uitlaat die voor een zacht prijsje weg mag (hint hint...PB als je interesse hebt.)

    grt en succes
    Arthur
     
  15. Borgo

    Borgo

    Lid geworden:
    26 apr 2011
    Berichten:
    345
    Locatie:
    Rijssen
    welke motor is de standaard dan?

    edit: gevonden:)
     
    Laatst bewerkt: 21 mei 2012
  16. MacDuijster

    MacDuijster

    Lid geworden:
    8 feb 2011
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Lienden
    @Borgo, als je voor een mooi prijsje die standaard TT motor van Arthur kunt overnemen zou ik dat zeker doen! Prima blokje zeker voor de New Beez zoals wij :D

    Later kun je altijd nog de switch maken naar een OS of TT Redline.

    Wat in mijn ogen wel een hele mooie upgrade is, een Hatori of Zimmerman uitlaat eronder! Niet zozeer qua vermogen maar mijn god dat scheelt een bak herrie. Heerlijk rustig vliegt dat.
     
  17. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    .... Ik weet zeker dat ik gister een antwoord heb gegeven a.g. de standaard motor,... Ik zie het er alleen niet tussen staan... Misschien een Moderator gedelete?

    In ieder geval (je had m al gevonden...) het is deze.
    Thunder Tiger CORP. -- PRO-50H(R) NO.9605

    Thunder Tiger PRO 50H(R) (9605) - RC Heliparts

    Stuur maar een PB als je interesse hebt (dejavu:neutral:)
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Nope, dat kan ik zien nl...
     
  19. Arthur Costerus

    Arthur Costerus

    Lid geworden:
    15 okt 2009
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Rhoon
    Waarschijnlijk op het "voorbeeld van bericht" knopje gedrukt, denk ik dan...
     
  20. MacDuijster

    MacDuijster

    Lid geworden:
    8 feb 2011
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Lienden




    Ik zie de betreffende post nog gewoon staan hoor..... :thumbsup:
     

Deel Deze Pagina