Bouwverslag bettoningsvaartuig Breeveertien 1:50

Hallo bouwers,

Na het volledig afronden van mijn vorige project de Witte Zee III, werd het uiteraard tijd voor iets nieuws, veel zoek en speurwerk is er aan te pas gekomen om het bij mij te laten passen, het moest 1:50 worden en een enkele schroef hebben.

De romp van de WZ kwam van SMB rompen, en omdat ik daar goede ervaring mee heb, heb ik even op hun site zitten kijken, en onder het kopje RWS, stond een schip dat ik al heel lang wilden hebben(zat te twijfelen tussen de WZ en deze) maar omdat het geld er was, toch maar gegaan voor het grote werk. Nu is het schip altijd in mijn hoofd blijven rond hangen, en het zou er ook een keer komen, en hier is ze dan!

Een volledig 1:50 model in wording van de VOS Baltic.

Hier het origineel:

Uploaded with ImageShack.us

Dimensions
LOA ~ 61.7m
Beam ~ 11.5m
Draught ~ 3.6m
Deck area 205 M2 (Steel/timber clad)
Registered Tonnage
748 tonnes gross
225 tonnes net
1300 tonnes displacement (loaded)
Accomodation & other facilities
5-11 crew
18-22 Clients
15 Cabins (28 persons total)
TV/ cinema lounge (Sat TV)
Dining Mess
Engines/Propulsion
3 x Bolness 1650 BHP (Total1400KW)
1 x FP propellers (Electric propulsion)
1 x 5T Bow Thrust
1 x 5T Stern Thrust
1 x 360 degreee Azimuth Thrust
Steering
Twin Bridge wing and main bridge controls,
Single spade rudders
Speed
12.5 knots max unencumbered/10 knots cruise
Cranes* & deck

30 ton jib crane. (12 tons overside)
* Capable of lifting equipment/ ISO containers/ ROV/ CPT./ Cargo - overside, on and off the ship, and moving it around the after deck.
1 x 25 ton line pull tugger winches.
Hydrailc A Frame

De start van een model

Zo kwam ze twee weken geleden binnen:

Een volledig kale romp, met alleen tekeningen.

Als eerste de romp symmetrisch maken, en alles de juiste ronding schuren.

Toen kwamen de ankerkluizen en het berghout verlengd.

Al gauw volgde een eigenbouw roer(want een roer in deze maat is niet te koop) Het roer is gemaakt van een sinas blikje;)

Inmiddels de romp in zo'n verre staat dat hij bijna gereed is voor het spuiten, al wil ik dan eerst het dek erin hebben.

Uiteraard het nodige aan het onderwaterschip toegevoegd.

De 12Volt Buhler motor, het is me goed bevallen in de WZ en Wolraad, een buhler motor, dus ook hier staat een buhler in, wel heb ik in serieuze overweging gestaan om er een brushless motor in te doen. Maar dat voor het volgende model.

En tot op heden ben ik zover dat ik de eerste proefvaart gisteren heb gemaakt, helaas was mijn 50mm vijfblads schroef er nog niet, dus heb ik er een 35mm drieblads onder gezet, met het volgende resultaat:

Toen kwam daar de accommodatie en brug in zicht:

En rustig aan de details begonnen, iets wat ik het mooiste vind aan de scheepsbouw.

Combinatie van bijde:

Achja, moeders was even niet thuis, en niemand die het zag dus even het bootje in de jaccuzie gehad:

En toen kwam een verhaal appart, omdat dit schip geen schoorsteen of andere hinders op het dak heeft, kan het dak demontabel zijn, en ik heb het er maar van genomen, en me uitgeleefd aan de brug inrichting, na een paar avonden werk, en veel passen en meten, toch wel tevreden met het resultaat, en dat zeg ik niet vaak haha:

En jawel, ook dit schip ontkomt niet aan een houten brugdek.

Al met al, een schip van een klasse appart, een waar je niet gauw een tweede van zult tegen komen op een vaarshow. En het zal leuk staan tussen al die slepers.

Jullie gaan nog van me horen, en ik hou jullie op de hoogte. Ik plaats immers een bouwverslag voor jullie.
En ondanks het geen springer tug of een binnenvaart schip is, hoop ik dat ik er nog een beetje tussen pas met dit onderzoeks vaartuig.

Groeten en tot de volgende keer,

Jan

Laatst bewerkt:
Jan, Een mooi schip met nog een beetje lijn erin ook. Die wil best lopen met die Buehler en een goede schroef. En zoals je schrijft; Iets aparts! Succes met de bouw verder. Blijf het volgen. Gr. Klaas

Breeveertien / VOS Baltic

Wat een mooi plan! In mijn verzameling documenten dacht ik nog oude Bolnes brochures te hebben met documentatie over betonningsvaartuig Breeveertien zoals zij onder het Directoraat Generaal Scheepvaart en Maritieme Zaken (D.G.S.M) in de vaart was. Zal kijken of ik iets kan vinden om te scannen.

Overigens noem je haar een 'onderzoeksvaartuig', maar feitelijk vaart zij bij mijn weten als 'Standby Vessel Emergency Response & Rescue Vessel'. Maar ik kan mij vergissen ;). Ik ga het verslag zeker volgen!

Heb je deze link al ontdekt? http://www.atlantic-marine.co.uk/atlantic_Surveyor.htm

Geeft een mooie blik van het diesel elektrisch voortgestuwde schip.

Johan

Laatst bewerkt:
Zo laat je ons weten aan het volgende project te beginnen om vervolgens in je eerste Up-date een romp te presenteren die er niet alleen zeer verzorgd uitziet maar ook al gereed is om gespoten te worden!!! Motor ingebouwd, roertje even zelf gemaakt, wat detailtjes pfff... Vervolgens de opbouw al in grote lijnen gereed om maar niet te spreken van de schitterende brug inrichting. Jan, ik heb het al meerdere keren gezegd maar je verbaast me andermaal met je snelheid en afwerking van dit ongetwijfeld weer schitterend schip. Moet ie soms nog klaar voordat je op stage gaat? Het zal je niet verbazen dat ik een abbootje neem.

Dit is waarvoor je het doet, geweldig!

ziet er allemaal erg strak en netjes uit! mijn complimenten!
suc6 met je nu al mooie schip.

He Sam, ja bedankt!

Weer iets om trots op te zijn Jan!!! Blijf je volgen!

He Herman, jij ook weer bedankt, en leuk dat je ook weer volgt.

gr Herman

Jan, Een mooi schip met nog een beetje lijn erin ook. Die wil best lopen met die Buehler en een goede schroef. En zoals je schrijft; Iets aparts! Succes met de bouw verder. Blijf het volgen. Gr. Klaas

He Klaas, Dat was onder andere een van de redenen dat is ze wou hebben, want een mooie rompvorm heeft ze, en denk straks niet te mogen klagen als ze de 50mm vijfblads onder haar kont heeft zitten, dan gaat er wel aardig gang in zitten.

Zeer mooi gebouwd compliment

Dankje Heliboy1611.

Woow super strak weer! Ik blijf het zeker volgen. Succes ermee!

He Peter, jij ook bedankt, en leuk dat je ook volgt.

Je maakt er (weer) wat moois van Jan:thumbsup:

He Steef!, Leuk om wat van je te horen, en bedankt he.

Wat een mooi plan! In mijn verzameling documenten dacht ik nog oude Bolnes brochures te hebben met documentatie over betonningsvaartuig Breeveertien zoals zij onder het Directoraat Generaal Scheepvaart en Maritieme Zaken (D.G.S.M) in de vaart was. Zal kijken of ik iets kan vinden om te scannen.

Overigens noem je haar een 'onderzoeksvaartuig', maar feitelijk vaart zij bij mijn weten als 'Standby Vessel Emergency Response & Rescue Vessel'. Maar ik kan mij vergissen ;). Ik ga het verslag zeker volgen!

Heb je deze link al ontdekt? Atlantic Surveyor

Geeft een mooie blik van het diesel elektrisch voortgestuwde schip.

Johan

He Johan!,

Bedankt voor je reactie, die website was me uiteraard bekend, van dat filmpje heb ik de nodige screenshots gemaakt.
Ik hoop dat je nog iets kunt vinden in je documenten, zou me niet verkeerd uitkomen. Ik hoor het wel van je.
Tja, onderzoek vaartuig, dat had ik niet mogen zeggen, Wat jij inderdaad aangeeft is iets wat beter in het rijtje past haha, zal het onthouden.
Het is inderdaad wel een bijzonder schip met zijn enorme electro-motor, zelfs die is op schaal hahaha,

Zo laat je ons weten aan het volgende project te beginnen om vervolgens in je eerste Up-date een romp te presenteren die er niet alleen zeer verzorgd uitziet maar ook al gereed is om gespoten te worden!!! Motor ingebouwd, roertje even zelf gemaakt, wat detailtjes pfff... Vervolgens de opbouw al in grote lijnen gereed om maar niet te spreken van de schitterende brug inrichting. Jan, ik heb het al meerdere keren gezegd maar je verbaast me andermaal met je snelheid en afwerking van dit ongetwijfeld weer schitterend schip. Moet ie soms nog klaar voordat je op stage gaat? Het zal je niet verbazen dat ik een abbootje neem.

Wat een geweldig leuke reactie weer Sjoerd!
Een waarvan je denkt, om juist nog netter te werken.
Ik hou je op de hoogte Sjoerd, hoewel het voor dit jaar de laatste week zal zijn, maar in een week kan veel gebeuren, mijn prioriteit heeft het dek, en hoop hem erin te hebben voor het eind van de week.

Geen Holland IV? Ziet er goed uit, no rush!
grt
Hawser

He Adriaan, je zult het niet gelofen, maar de tekeningen zijn al een tijdje binnen, en het voorste gedeelte van het spantenraam staat al op de plank, alleen had ik niet moeten kijken op de site van SMB, want toen wist ik het weer, die oude Breeveertien, die gaat er ooit nog een keer komen, en hier was ze dan.
De Holland IV gaat er nog wel een keer komen.

Hoi Jan, weinig boot veel accommodatie!
grt
Hawser

Het is inderdaad verassend voor bovenbouw voor dit formaat schip, ik heb bewust gekozen om grote stukken te bouwen van 0,5mm ABS, om zo toch het gewicht wat lager te houden boven de waterlijn. Maar de romp heeft toch wel een gewicht van rond de 10 kg, en dat is voor mij genoeg.

Stay tuned, lot more to come,
Nu eerst richting Amsterdam, voor het Amerikaans visum, vanavond nog even verder met de VOS.

Jan

Bedankt voor je reactie, die website was me uiteraard bekend, van dat filmpje heb ik de nodige screenshots gemaakt.
Ik hoop dat je nog iets kunt vinden in je documenten, zou me niet verkeerd uitkomen. Ik hoor het wel van je.

Tja, onderzoek vaartuig, dat had ik niet mogen zeggen, Wat jij inderdaad aangeeft is iets wat beter in het rijtje past haha, zal het onthouden.
Het is inderdaad wel een bijzonder schip met zijn enorme electro-motor, zelfs die is op schaal ...

Heb zelf gevaren op M-klasse loodsvaartuigen, net als de Breeveertien gebouwd bij Amels in Makkum en met vergelijkbare dieselelektrische voortstuwinginstallate. Zag veel herkenbaars in het filmpje, onder andere de HEM, de Hoofd Elektro Motor. Zowel HEM als de generatoren (gelijkstroom) worden overigens watergekoeld. Aardig om te weten, toch?

Johan

Inderdaad veel bovenbouw voor weinig schip. Wel een leuk bootje, ik houd wel van die kleurrijke onderwerpen en het Vroon verfpatroon.
Veel succes met dit bootje!

Ga je voor Fairmount varen in de vakantie?

Bolnes brochure

Jan, ik heb de Bolnes Dieselmotoren brochure gevonden waarin ook de Breeveertien wordt vermeld. Zend me maar een privebericht met je adres, dan stuur ik de folder naar je toe.

Zoals gezegd heb ik met een vergelijkbare machinekamerinstallatie gevaren, maar over Bolnes dieselmotoren valt ook wel wat te zeggen: het zijn middelsnellopende tweetakt langsspoeling dieselmotoren met kruishoofd, en dat is een opvallende combinatie. Daarbij is het kruishoofd uitgevoerd als spoelzuiger en is het motorframe geen gegoten maar een gelaste constructie. En het concept van Bolnes is dat het vermogen van de motor afhankelijk is van het aantal toegepaste cilinders, waarbij essentiele onderdelen als drijfstangen, zuigerstangen, zuigers, koppen, kleppen, brandtofpompen, stoterstangen enzovoort enzovoort uitwisselbaar zijn ongeacht V- of lijnopstelling. Zo kan een dergelijk onderdeel van bijvoorbeeld een hulpmotor met drie cilinders in lijn zonder bezwaar toegepast worden op de hoofdmotor met bijvoorbeeld 12 in V-opstelling. Wat weer scheelt in het aantal reserveonderdelen aan boord.

Maar nu weer over op de modelbouw ... Succes!

Johan

Hoi Jan,

Wat een apart schip om na te bouwen! Zéker wél eentje met "geschiedenis", de naam deed direct een belletje rinkelen. En je bent weer voortvarend van start gegaan, het ziet er weer goed uit. Ik ben benieuwd!

....Maar wat is dat nou voor onzin in je startpost dat je "hoopt nog mee te mogen doen ondanks dat het geen sleper is"?
Volgens mij gaat het hier om bouwkunst, niet om bouwonderwerp, toch?
Gewoon lekker posten dus!!!

Bedankt voor alle leuke info Johan, en je hebt PB.

He Neptun,

Ik stap 24 juli op het vliegtuig richting Malta, daar ga ik aanboordt van de Fairmount Summit voor 6 maanden.

He Diede,

Leuk om weer wat van je te horen, en ja, over die slepers, Grootste gedeelte zijn de slepers, kan ik me ook wel voorstellen, heb er zelf ook 4 gebouwd, en ga straks op eentje van 75 meter varen hahah.
Het blijft trekken die slepers, maar zo nu en dan is een schip als dit er ook wel leuk tussen, juist voor de variatie.

Niels, haha jij had me al door;)

Brecht, ja jij ook bedankt.

Jan

Back