Hallo bouwers,
Na het volledig afronden van mijn vorige project de Witte Zee III, werd het uiteraard tijd voor iets nieuws, veel zoek en speurwerk is er aan te pas gekomen om het bij mij te laten passen, het moest 1:50 worden en een enkele schroef hebben.
De romp van de WZ kwam van SMB rompen, en omdat ik daar goede ervaring mee heb, heb ik even op hun site zitten kijken, en onder het kopje RWS, stond een schip dat ik al heel lang wilden hebben(zat te twijfelen tussen de WZ en deze) maar omdat het geld er was, toch maar gegaan voor het grote werk. Nu is het schip altijd in mijn hoofd blijven rond hangen, en het zou er ook een keer komen, en hier is ze dan!
Een volledig 1:50 model in wording van de VOS Baltic.
Hier het origineel:

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us
Dimensions
LOA ~ 61.7m
Beam ~ 11.5m
Draught ~ 3.6m
Deck area 205 M2 (Steel/timber clad)
Registered Tonnage
748 tonnes gross
225 tonnes net
1300 tonnes displacement (loaded)
Accomodation & other facilities
5-11 crew
18-22 Clients
15 Cabins (28 persons total)
TV/ cinema lounge (Sat TV)
Dining Mess
Engines/Propulsion
3 x Bolness 1650 BHP (Total1400KW)
1 x FP propellers (Electric propulsion)
1 x 5T Bow Thrust
1 x 5T Stern Thrust
1 x 360 degreee Azimuth Thrust
Steering
Twin Bridge wing and main bridge controls,
Single spade rudders
Speed
12.5 knots max unencumbered/10 knots cruise
Cranes* & deck
30 ton jib crane. (12 tons overside)
* Capable of lifting equipment/ ISO containers/ ROV/ CPT./ Cargo - overside, on and off the ship, and moving it around the after deck.
1 x 25 ton line pull tugger winches.
Hydrailc A Frame
De start van een model
Zo kwam ze twee weken geleden binnen:

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us
Een volledig kale romp, met alleen tekeningen.

Uploaded with ImageShack.us
Als eerste de romp symmetrisch maken, en alles de juiste ronding schuren.
Toen kwamen de ankerkluizen en het berghout verlengd.

Uploaded with ImageShack.us
Al gauw volgde een eigenbouw roer(want een roer in deze maat is niet te koop) Het roer is gemaakt van een sinas blikje

Uploaded with ImageShack.us
Inmiddels de romp in zo'n verre staat dat hij bijna gereed is voor het spuiten, al wil ik dan eerst het dek erin hebben.

Uploaded with ImageShack.us
Uiteraard het nodige aan het onderwaterschip toegevoegd.

Uploaded with ImageShack.us
De 12Volt Buhler motor, het is me goed bevallen in de WZ en Wolraad, een buhler motor, dus ook hier staat een buhler in, wel heb ik in serieuze overweging gestaan om er een brushless motor in te doen. Maar dat voor het volgende model.

Uploaded with ImageShack.us
En tot op heden ben ik zover dat ik de eerste proefvaart gisteren heb gemaakt, helaas was mijn 50mm vijfblads schroef er nog niet, dus heb ik er een 35mm drieblads onder gezet, met het volgende resultaat:

Uploaded with ImageShack.us
Toen kwam daar de accommodatie en brug in zicht:

Uploaded with ImageShack.us
En rustig aan de details begonnen, iets wat ik het mooiste vind aan de scheepsbouw.

Uploaded with ImageShack.us
Combinatie van bijde:

Uploaded with ImageShack.us
Achja, moeders was even niet thuis, en niemand die het zag dus even het bootje in de jaccuzie gehad:

Uploaded with ImageShack.us
En toen kwam een verhaal appart, omdat dit schip geen schoorsteen of andere hinders op het dak heeft, kan het dak demontabel zijn, en ik heb het er maar van genomen, en me uitgeleefd aan de brug inrichting, na een paar avonden werk, en veel passen en meten, toch wel tevreden met het resultaat, en dat zeg ik niet vaak haha:

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us
En jawel, ook dit schip ontkomt niet aan een houten brugdek.

Uploaded with ImageShack.us
Al met al, een schip van een klasse appart, een waar je niet gauw een tweede van zult tegen komen op een vaarshow. En het zal leuk staan tussen al die slepers.
Jullie gaan nog van me horen, en ik hou jullie op de hoogte. Ik plaats immers een bouwverslag voor jullie.
En ondanks het geen springer tug of een binnenvaart schip is, hoop ik dat ik er nog een beetje tussen pas met dit onderzoeks vaartuig.
Groeten en tot de volgende keer,
Jan
Na het volledig afronden van mijn vorige project de Witte Zee III, werd het uiteraard tijd voor iets nieuws, veel zoek en speurwerk is er aan te pas gekomen om het bij mij te laten passen, het moest 1:50 worden en een enkele schroef hebben.
De romp van de WZ kwam van SMB rompen, en omdat ik daar goede ervaring mee heb, heb ik even op hun site zitten kijken, en onder het kopje RWS, stond een schip dat ik al heel lang wilden hebben(zat te twijfelen tussen de WZ en deze) maar omdat het geld er was, toch maar gegaan voor het grote werk. Nu is het schip altijd in mijn hoofd blijven rond hangen, en het zou er ook een keer komen, en hier is ze dan!
Een volledig 1:50 model in wording van de VOS Baltic.
Hier het origineel:

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us
Dimensions
LOA ~ 61.7m
Beam ~ 11.5m
Draught ~ 3.6m
Deck area 205 M2 (Steel/timber clad)
Registered Tonnage
748 tonnes gross
225 tonnes net
1300 tonnes displacement (loaded)
Accomodation & other facilities
5-11 crew
18-22 Clients
15 Cabins (28 persons total)
TV/ cinema lounge (Sat TV)
Dining Mess
Engines/Propulsion
3 x Bolness 1650 BHP (Total1400KW)
1 x FP propellers (Electric propulsion)
1 x 5T Bow Thrust
1 x 5T Stern Thrust
1 x 360 degreee Azimuth Thrust
Steering
Twin Bridge wing and main bridge controls,
Single spade rudders
Speed
12.5 knots max unencumbered/10 knots cruise
Cranes* & deck
30 ton jib crane. (12 tons overside)
* Capable of lifting equipment/ ISO containers/ ROV/ CPT./ Cargo - overside, on and off the ship, and moving it around the after deck.
1 x 25 ton line pull tugger winches.
Hydrailc A Frame
De start van een model
Zo kwam ze twee weken geleden binnen:

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us
Een volledig kale romp, met alleen tekeningen.

Uploaded with ImageShack.us
Als eerste de romp symmetrisch maken, en alles de juiste ronding schuren.
Toen kwamen de ankerkluizen en het berghout verlengd.

Uploaded with ImageShack.us
Al gauw volgde een eigenbouw roer(want een roer in deze maat is niet te koop) Het roer is gemaakt van een sinas blikje


Uploaded with ImageShack.us
Inmiddels de romp in zo'n verre staat dat hij bijna gereed is voor het spuiten, al wil ik dan eerst het dek erin hebben.

Uploaded with ImageShack.us
Uiteraard het nodige aan het onderwaterschip toegevoegd.

Uploaded with ImageShack.us
De 12Volt Buhler motor, het is me goed bevallen in de WZ en Wolraad, een buhler motor, dus ook hier staat een buhler in, wel heb ik in serieuze overweging gestaan om er een brushless motor in te doen. Maar dat voor het volgende model.

Uploaded with ImageShack.us
En tot op heden ben ik zover dat ik de eerste proefvaart gisteren heb gemaakt, helaas was mijn 50mm vijfblads schroef er nog niet, dus heb ik er een 35mm drieblads onder gezet, met het volgende resultaat:

Uploaded with ImageShack.us
Toen kwam daar de accommodatie en brug in zicht:

Uploaded with ImageShack.us
En rustig aan de details begonnen, iets wat ik het mooiste vind aan de scheepsbouw.

Uploaded with ImageShack.us
Combinatie van bijde:

Uploaded with ImageShack.us
Achja, moeders was even niet thuis, en niemand die het zag dus even het bootje in de jaccuzie gehad:

Uploaded with ImageShack.us
En toen kwam een verhaal appart, omdat dit schip geen schoorsteen of andere hinders op het dak heeft, kan het dak demontabel zijn, en ik heb het er maar van genomen, en me uitgeleefd aan de brug inrichting, na een paar avonden werk, en veel passen en meten, toch wel tevreden met het resultaat, en dat zeg ik niet vaak haha:

Uploaded with ImageShack.us

Uploaded with ImageShack.us
En jawel, ook dit schip ontkomt niet aan een houten brugdek.

Uploaded with ImageShack.us
Al met al, een schip van een klasse appart, een waar je niet gauw een tweede van zult tegen komen op een vaarshow. En het zal leuk staan tussen al die slepers.
Jullie gaan nog van me horen, en ik hou jullie op de hoogte. Ik plaats immers een bouwverslag voor jullie.
En ondanks het geen springer tug of een binnenvaart schip is, hoop ik dat ik er nog een beetje tussen pas met dit onderzoeks vaartuig.
Groeten en tot de volgende keer,
Jan
Laatst bewerkt: