bouwverslag Billing Boats Phantom (weer opgepakt)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door pop-eye, 26 apr 2012.

  1. pop-eye

    pop-eye

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    32
    Locatie:
    IJsselstein
    Vijftien jaar geleden mijn eerste schip gebouwd, de Draak 1:12 van Billing Boats. Modelbouw was niet nieuw, had aardig wat gehobbied in modeltreinen en daarin ook aan scratch-building gedaan met messing, maar hout was nieuw. Heel veel plezier gehad bij het bouwen, heel veel geleerd en best tevreden met het resultaat, zeker nadat een paar plastic spuitgietdelen waren vervangen.
    Nu kruipt het bloed weer eens waar het niet gaan kan en heb ik iets gezocht in dezelfde schaal: het model moet ook statisch 'passen'. Een roundabout past qua tijdperk als qua type jacht bij de Draak. Serieus gekeken naar een Chris Craft van Dumas, maar uiteindelijk bleek de schaal totaal niet te kloppen: 1/8 betekent niet 1:12,5, maar echt 1:8! Wel heel mooie modellen, eenmaal gebouwd, maar blijkbaar met erbarmelijk gietwerk voor de accessoires, en dan knap duur!

    Uiteindelijk weer bij Billing uitgekomen met de Phantom. Helaas vanwege de verhuisperikelen van Billing even niet op voorraad, maar dat maakt de voorbereiding des te degelijker.
    Ik ben het niet eens met de indeling van de kuip, de uitvoering van dek en overgang tussen huid en dek, de stootlijst uit zilver geschilderd hout en een aantal (weer) plastic delen, zoals de vlaggenmast. Ik heb me ingehouden: de bouwdoos is nog niet binnen en ik ga nog geen aanvullende zaken aanschaffen voordat het zover is, maar de lijst met favorieten is gegroeid de laatste tijd.
    Zo wil ik fretdraad gaan gebruiken als stootlijst, komt er een nieuw dek met een nieuwe indeling: een twee-persoons kuip voor de schipper en een soort rondzit achterin voor passagiers (ik zoek nog rood leer!) en vol mahonie met een mahonie lijst rondom, zodat die kan worden afgerond voor een mooiere en authentiekere overgang.
    Ook de afwerking van de boeg, in het pakket van kunststof, wordt van nikkelzilver of alpaca en moet verdiept worden aangebracht zodat het 'glad' ligt met het hout van de huid. Alles verchroomd lijkt mooi maar maakt zelfbouw een stuk lastiger, daarom de keus voor nikkelzilver: gepolijst heeft het de weerschijn van gepolijst RVS.

    Ik vind het leuk jullie op de hoogte te gaan houden van de vorderingen, daarom dit topic. Het zal vanwege niet heel veel tijd en streven naar perfectie best even gaan duren, maar daar zal de lol - en vast ook wel de frustratie zo af en toe - niet minder om zijn. Het moet een pop-eye worden!

    Ik wacht op Sjaak ;), die moet gaan leveren, en dan ga ik aan de slag. Ik zal binnenkort een foto plaatsen van de Draak.
     
  2. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Welkom op dit forum en veel succes met de bouw en de aanpassingen die je wil gaan doen. Mochten er vragen zijn stel ze gerust er is op dit forum veel deskundigheid en bereidheid om te helpen aanwezig

    Andy
     
  3. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ook welkom namens mij. Zoals Andy al zei, stel maar vragen als je ergens mee zit of over twijfelt. Er zijn altijd wel leden die je kunnen helpen.
    We zijn hier nogal visueel ingesteld, dus even een plaatje van de Billing Boats Phantom:

    [​IMG]

    Wordt het een statisch "display" model, of ga je haar varend maken?

    Ik zie dat je nieuw bent op het forum, daarom hieronder een instructie hoe je een foto album aanmaakt, en foto's daaruit in berichten kunt plaatsen. Misschien overbodig, maar wellicht dat je er wat aan hebt.



    Ook een raad die je niet hoeft op te volgen, maar toch handig kan zijn. Breid je profiel uit met een indicatie van de streek of plaats waar je woont. Soms kan dat nuttig zijn om je te verwijzen naar adressen in de buurt.

    Succes, maar vooral veel plezier met de bouw!!!!!

    Groet,

    Ad Bakker
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. Germt

    Germt Guest

    Welkom, hoef niks meer toe te voegen denk ik.
    Succes met de bouw van deze boot.
     
  5. pop-eye

    pop-eye

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    32
    Locatie:
    IJsselstein
    Ga m`n weg nog wel een beetje vinden, dank voor de tips en ik houd jullie op de hoogte.

    Voor wat betreft varend of statisch: ik ben er nog niet uit. Zonder motor voelt het als zonder ziel. Aan de andere kant is dat wel een investering vanaf nul, want ik heb er nu niets van. Ik wil tijdens de bouw de mogelijkheid, evt met een cardan in verband met de ashoek, wel openhouden.

    Helaas te horen gekregen dat de levering op z`n vroegst half mei zal plaatsvinden. Nog even wat langer geduld dus. Kan ik m`n Dremel nog even opladen :) .

    Erwin
     
    Laatst bewerkt: 28 apr 2012
  6. pop-eye

    pop-eye

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    32
    Locatie:
    IJsselstein
    Vandaag is-ie dan eindelijk binnengekomen! Via een webwinkel in Duitsland, en twee-en-een-halve maand later dan ik had gewild. Overbeek krijgt het niet voor elkaar, en niemand in Nederland die ik het vroeg had `m nog op voorraad.
    De tijd gebruikt om de achtergrond en historie van dit soort jachten uit te pluizen, en uitgevonden dat een 35 ft tender uit de jaren 30 er heeeeel anders uitziet dan wat Billing bedacht heeft. Voorbeeld (de afbeelding mag niet gekopieerd worden): http://images.marinersmuseum.org/#/gallery/chris-craft-photographs/pi3502-1937-custom-runabout/.
    Daarom dus wat schetsen gemaakt en die verwerkt in de van internet gedownloade bouwtekeningen. Hierbij dan het resultaat van de eerste dag.

    [​IMG]
    inhoud van de doos
    [​IMG]
    deze plastic delen zullen hoogstens als mal dienen voor iets anders
    [​IMG]
    de plannen van Billing worden aangepast
    [​IMG]
    schetsen en ideeën
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Het lijkt wel Sinterklaas als je na zo lang wachten je cadeau eindelijk mag uitpakken ;)
    Succes met de bouw.

    Andy
     
  8. pop-eye

    pop-eye

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    32
    Locatie:
    IJsselstein
    @ Ad Bakker: bedankt voor de tips over de foto`s, scheelde een hoop zoeken.
    @ abrouwer:ik ben gek op dat soort cadeautjes. Heerlijk!!:p:p

    Verder met het verslag: Ik ga de koers die Billing aangeeft aanpassen.

    Nadat de spanten zijn voorzien van de nodige gaten om later draden te kunnen trekken wordt de kiel gelegd en worden de spanten verlijmd. Alles past prima en staat uit zichzelf haaks. De kiel is niet helemaal recht, hier moet later rekening mee gehouden worden zodat dat recht getrokken wordt.
    [​IMG]

    Daarna lang zitten kijken en puzzelen met de volgende stap: volg ik de bouwbeschrijving of doe ik het anders.
    Probleem is het volgende. Billing wil de hele romp in de lengte beplanken, om daarna het bovenwaterschip diagonaal af te werken met mahoniefineer, zie de foto in de post van Ad Bakker. Dat betekent dus ook dat het onderwaterschip niet dubbel geplankt wordt.
    Ik heb uitgebreid gezocht naar voorbeelden van diagonale huidbeplanking en heb die niet kunnen vinden. Ik ben ook diep gaan graven naar de bouw van deze motorjachten in de jaren `30, en heb eigenlijk altijd tenminste dubbele beplanking gevonden met een diagonale binnenste plank en een langsscheepse buitenplank. Als je dat wil uitvoeren betekent het wel vrij ingrijpende veranderingen aan de spanten.
    Meer en meer krijg ik het idee dat Billing uit kostenbesparing heeft gekozen voor deze optie, niet vanwege historische correctheid. Daarbij ben ik een beetje verpest door de bouwverslagen van Chris Craft- en Hacker-jachten op RCGroups.com, 1922 Gold Cup Racer "MISS SEVERN" - RC Groups bijvoorbeeld. Ik weet `t, ze zijn twee keer zo groot in schaal, maar die kwaliteit van bouwen is wel het streven. En kan dus de hele boel ver:hammer:...

    Uiteindelijk besloten om toch aan te gaan passen. Doel van de bouw is ook het bouwen en de uitdagingen die daarin liggen. En extra hout heb ik toch nodig. (Als iemand een betrouwbaar adres kent, midden van het land of internet: graag:yes:)

    In de spanten moet beplanking worden ingelaten als ondersteuning voor de diagonale beplanking. De spanten moeten daarop worden aangepast, aardig wat pas en meetwerk. Met de montage ook de hobbel uit de kiel getrokken.
    [​IMG]
    mooi hoe de lijnen nu al komen
    [​IMG]
    na verlijmen moet er bij de boeg nog het nodige geschuurd gaan worden!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. pop-eye

    pop-eye

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    32
    Locatie:
    IJsselstein
    Oh ja: via Marktplaats een Graupner MX12-S met twee ontvangers op de kop getikt voor 60 euro. Dacht eigenlijk met de Graupner MX12 van doen te hebben, die is 2,4, deze is 35MHz, maar goed. Met alle kanalen die die heeft toch nog `ns kijken naar de verlichting of een geluidje ofzo.
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2012
  10. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Je weet dat je niet mag varen op de 35MHz he? Dat is alleen voor (hoog)vliegende dingen...
     
  11. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Inderdaad. De laatste tijd worden op Marktplaats veel 35 MHz zenders aangeboden, dus is het extra opletten als je wat koopt, en het niet de bedoeling is ermee te gaan vliegen.
     
  12. pop-eye

    pop-eye

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    32
    Locatie:
    IJsselstein
    Oh, daar word ik niet blij van, dat had er ook best wel even bijgezegd mogen worden: verkoper en ik hebben het er nog over gehad dat ik ermee zou gaan varen:(.
    Welke golflengte is wel bedoeld voor het water? Want ik kan `m niet ombouwen naar 40 MHz... :(
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2012
  13. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Alles behalve 35 MHz mag voor boten gebruikt worden. Dus AM/FM 27 MHz, FM 30 MHz, AM/FM 40 MHz en 2.4 GHz.
     
  14. pop-eye

    pop-eye

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    32
    Locatie:
    IJsselstein
    Great!:evil:

    Wie nog wil: er staat een advertentie op Marktplaats... Ik ga niet helemaal terug naar Geldrop.
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2012
  15. Brecht Mussen

    Brecht Mussen

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    as België
    als je nog eentje zoekt, conrad futaba 2.4 GHz skysport voor 99 euro (redelijk goedkoop vind ik) en dat is een oer degelijke. de baterijen die er bij zitten zijn ook heel goed, ik vaar nu al 2jaar met dat ding en nog nooit baterijen moeten vervangen/opladen.
     
  16. pop-eye

    pop-eye

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    32
    Locatie:
    IJsselstein
    Dank voor de tip.
    Ik ga nog `ns even heel goed kijken naar wat ikwil. Overhaast kost ook geld.
    (Is hier een topic over:rolleyes:? Vast wel!)
     
  17. pop-eye

    pop-eye

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    32
    Locatie:
    IJsselstein
    Even genoeg over de RC-techniek, nu weer de voortgang van de bouw.

    Bij het passen van de eerste diagonale planken, bleken de ingelaten latten ter ondersteuning van de schuine planken te licht voor hun taak: ze bogen vrolijk mee waardoor de vorm van de huid niet meer klopte. Ze zijn daarom opgedubbeld en zijn nu stevig genoeg.

    [​IMG]
    ziet er achteraf inderdaad dun uit

    [​IMG]
    op deze manier gaat het een stuk beter

    [​IMG]
    de beplanking vordert
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. pop-eye

    pop-eye

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    32
    Locatie:
    IJsselstein
    Het beplanken van het onderwaterschip vordert gestaag. De kromming in de planken wordt inmiddels zodanig dat ze eerst moeten weken om dan te drogen op de spant om dan verlijmd te worden. Gaat dus allemaal iets trager.

    [​IMG]

    Deze "barrelbacks" hadden in de jaren 30 vaak een licht rondlopende spiegel en geen vlakke zoals Billing dat wil. De eerder gebouwde "utilities" hadden dat wel. Bij deze runabout (gekke naam eigenlijk) wordt de spiegel dus wel aangepast.

    (Het bouwjaar is gezet op 1930 waarmee er een tijdperkbinding is gecreëerd. Aangezien het hier niet om een 1op1-nabouw van een bestaand schip gaat vind ik het handig en prettig om een afkadering aan te brengen en daarmee de authenticiteit te vergroten. In de spoorwegmodelbouw heb ik dat altijd erg prettig gevonden. )
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. pop-eye

    pop-eye

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    32
    Locatie:
    IJsselstein
    Nu de avonden weer gaan lengen, komt de tijd weer voor de bouw.
    Links en rechts wat boodschappen gedaan: schroefas en prop, extra hout en styreen-strips voor de caulking op het dek. En heel hard bezig met het uitzoeken van hoe vernikkelen werkt.
    Momenteel probeer ik via de apotheek nikkel-ammonium-sulfaat te pakken te krijgen voor vernikkelen via electrolyse. (29-11: Dit is niet gelukt, ze kregen het niet besteld bij de groothandel.) De spullen voor electroless vernikkelen zijn mogelijk nog wat moeilijker te vinden
    Als er nog tips zijn: ik verwelkom ze van harte! (Eigen tip: galvaniseerset te krijgen via o.a. hobbyklok klik hier, moet zich nog gaan bewijzen.)

    Leukste vondst: een doos met de restanten van de bouw van de Zwarte Zee van lang geleden. Voor 15 euro overgenomen, veel mahonie, sommige erg krom, veel ook goed bruikbaar. En die kromme latten kunnen wellicht gebruikt worden voor de randen van het dek.

    [​IMG]

    Verder met de beplanking. Saai. Maar zonder dat wordt `t wel erg nat binnen!

    [​IMG]

    Voor de motorruimte gaan er luiken gemaakt worden. Daartoe bij http://www.hobby-en-modelbouw.nl pianoscharniertjes besteld van 4,5mm breed in gevouwen toestand. Ze moeten nog binnenkomen en ik ben erg benieuwd:D!
    Voor het monteren van de scharnieren een extra ligger ingepast, de rest van deze klus moet nog even wachten tot de scharnieren er zijn.

    [​IMG]

    De twee niet doorlopende liggers zijn nieuw en blijven zitten, de liggers daarbinnen zullen losgezaagd worden en deel worden van de luiken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. pop-eye

    pop-eye

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    32
    Locatie:
    IJsselstein
    Ik ben nog op zoek naar dun leer voor de bekleding van de banken.
    Iemand een idee?
    Ik wil het graag zo dun hebben dat het met piping genaaid kan worden. :confused:
    Tot nog toe lijkt leer voor boekbinden het meest in de buurt van de wensen te komen.
     

Deel Deze Pagina