bouwverslag Billing Boats Phantom (weer opgepakt)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door pop-eye, 26 apr 2012.

  1. pop-eye

    pop-eye

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    32
    Locatie:
    IJsselstein
    mediastilte

    Het heeft allemaal even stilgelegen, onderzoek, andere projecten en (...) druk op het werk...

    @Indoorvlieger en Boy19: dank voor de lovende woorden!

    Binnenkort bericht over de voorste, dubbele cockpit, motor en schroefas, ontvanger, dashboard, boeglicht. En misschien heb ik leer gevonden voor de banken.
     
  2. pop-eye

    pop-eye

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    32
    Locatie:
    IJsselstein
    voortgang

    Na lange tijd de boel weer opgepakt.
    Ben nu druk bezig met de koppeling tussen motor en aandrijfas en hoe dat in te passen in de relatief krappe motorbun.
    De oplossing is door een frame te maken waarmee de motor parallel boven de as komt en via een tandriem de schroefas aandrijft. De motorbun biedt daarmee voldoende ruimte voor de accu en de regelaar én kan bekleed worden.
    De as komt daarmee ook zo vlak mogelijk te liggen, zodat het risico op het duiken van het achterschip bij volle belasting verminderd wordt.

    Aan de schroefas zijn twee vlakke stukken gevijld. Het frame bestaat uit U-profiel, dat om de schroefas heenvalt. Daaraan worden twee scheenplaten gesoldeerd, waarop een soort wieg waarin de motor komt te liggen. De motor wordt aan de voorste scheenplaat vastgeschroefd, de beide assen met de tandriemschijven steken er doorheen.

    Wanneer de motorbun klaar is, kan het dek worden gedaan, waarna de rest van de huid voor de tweede keer beplankt kan worden en het dek gelegd kan worden.
     
  3. pop-eye

    pop-eye

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    32
    Locatie:
    IJsselstein
    De eerste opzet voor de tandriemaandrijving. Het blijkt dat een tandriem niet strak om de poelies heen moet zitten maar ruimte nodig heeft. Die zal proefondervindelijk moeten worden vastgesteld door middel van een testopstelling.
    [​IMG]

    Dit wordt wel de plaatsing in de romp. De motor zal dus lager komen te liggen, alleen maar gunstiger voorhet zwaartepunt
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. pop-eye

    pop-eye

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    32
    Locatie:
    IJsselstein
    Ik vermoed dat alles na 6 jaar voldoende tijd heeft gehad om uit te harden en krom te trekken waar het zin had :bye:
    En het valt niet tegen: alles is nog recht en blijven zitten!

    Van het weekend alle ideeën weer aan de werkelijkheid gaan toetsen en ook begrepen weaarom het project stillag: it is decision time!
    Er moeten onomkeerbare keuzes gemaakt worden. Omdat het intussen scratch-building is geworden is er geen tekening die als leidraad kan worden gebruikt.
    Wat doe je met indringend water?
    Moet de vloer volledig uitneembaar? Of alleen in delen?
    Waar plaats je de motorsteunen en is deze boot als de Lipo`s erin zitten dan uitgelijnd qua zwaartepunt? Of moet ik ruimte houden om te ballasten in de punt?

    Er is uiteindelijk maar 1 manier om het uit te vinden: doen.
    Ik ga voordat het dek erop gaat een varend model maken met alle interieur, techniek, verlichting, koeling en wat al meer.
    Daarna gaat het dek erop en kan de afwerking beginnen.
    Alleen nog bedenken hoe ik een nog niet gelakte houten romp droog hou zodat niet alles er meteen weer vanaf dondert, dat zou jammer zijn.
    Mocht ik nog volgers hebben met goede ideeën hierover dan hoor ik het graag.
     
  5. pop-eye

    pop-eye

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    32
    Locatie:
    IJsselstein
    De hoogte van de kuip bepaald met een schaalmodel van de schipper en bezig met het uitsnijden de banken. Deze zijn van balsa en worden met leer bekleed. Verlijmen met bisonkit werkt goed, bekleding laat zich mooi in de stiknaden duwen.
    Begonnen met het dashboard, de verschillende meters met verlichting en het stuur Dat is een fraai stuk op zich, met koperen klinknagels en houten rand.
     
    Laatst bewerkt: 2 feb 2020
  6. pop-eye

    pop-eye

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    32
    Locatie:
    IJsselstein
    20200202_230245.jpg Als tussendoortje het boeglicht afgemaakt uit de luchthapper en twee tonnetjes. Totale lengte ca 10mm. De foto's doen m geen recht.
     
  7. pop-eye

    pop-eye

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    32
    Locatie:
    IJsselstein
    De balsahouten bankjes in model bekleed met leer.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 5 mrt 2020
  8. pop-eye

    pop-eye

    Lid geworden:
    26 apr 2012
    Berichten:
    32
    Locatie:
    IJsselstein
    Maar ja zeg, echt al 2 jaar geleden?
    Intussen dek verlijmd, en bekleed.
    Terugschuren van de caulking en vlakken, hierna donker beitsen van de "kingplank" en de boorden, de laatste rand van de romp vullen met mahonie en de dekluiken maken.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 24 jul 2022
  9. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    hey, welkom back , fijn dat je weer verder gaat met dit prachtige rompje.
     
    pop-eye vindt dit leuk.
  10. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Zoetermeer
    Fraai dek zeg! Netjes
     
    pop-eye vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina