Bouwverslag Bismarck en Tirpitz

• Topicstarter Topicstarter Wolfje666
  • Startdatum Startdatum
Roel van Essen zei:
"Kaaaannonne..." [uitroep van verbazing]

"...Het is een dame..."
Wim, ik kan je nu voor de helft verbeteren, tenminste als het gaat over de Bismarck:
De kapitein van de Bismarck, kolonel Lindemann, stond erop dat zijn slagschip in de mannelijke vorm werd aangesproken.
Het was dus "Der Bismarck" i.p.v. "Die Bismarck"
(Bron: "De ondergang van de Bismarck", blz 20.)
Geschreven door Baron B. von Müllenheim-Rechberg. Tijdens operatie "Rheinübung" was hij 4e artillerie-officier van het schip en overlevende met de hoogste rang.

Of die 'mannelijke' benadering ook voor de Tirpitz gold, weet ik niet.
Nope, die kapitein (naam ff ontschoten) was van de "oude stempel" zeg maar en vond dat hij een dame bevoer.

Hehe, toevallig net ergens gelezen op internet :P

Tot hiertoe heb ik ook zonder bouwplank gewerkt. Het meeste aandacht vragen de eerste latjes aan bak- en stuurboord. Die alletwee tegelijk beginnen vastmaken, telkens afwisselend bak- en stuurboord na elke spant. Daarna kunnen volledige latjes gezet worden, afwisselend bak- en stuurboord.

topp.jpg

(Afbeelding uit BISMARCK und TIRPITZ)
Friedrich Karl Topp

Roel van Essen zei:
"Kaaaannonne..." [uitroep van verbazing]
.
Dat van die kaaaaaannnonnne :wink: / kanons wil ik graag even toelichten. Ik heb het niet van mijzelf maar uit Subs-magazine, een uitgave van de Koninklijke Marine, bestemd voor alle leden van Subs, de jongerenclub van de Marine.
Subs zei:
kanons.jpg

Mijn oudste zoon is lid van de Subs (en van de Oranje Baretten en van YNGSquad :wink: ) dus hij ontvangt de Subs elk kwartaal.

Wim

Ff een update weer.
Nou, die maat van mij gaat als de knetter hoor.
Ik heb eindelijk tijd gehad om wat te doen.
En Mazda-club, en gezin enzo en ook nog eens een bootje bouwen :P

Ik heb eindelijk mijn spanten gezaagd :oops:
IMG_0841.jpg

Stapeltje Bismarck :P
IMG_0843.jpg

IMG_0844.jpg

De rotzooi na het zagen :D
IMG_0845.jpg

IMG_0846.jpg

Overzichtje van mijn tijdelijke werkplaats....de schuur :(

fijne elektrische figuurzaag he;p k heb hem ook!

Ziet er echt cool uit zo'n stapeltje!

Groet, Aad

Bij mij deden ze het net heel even niet, maar na een F5 of anders een ctrl+F5 deden ze het wel normaal hoor.

Voor al die "jonge hazen" een foto van wat ik denk dat Danny bedoelt:
tirpitz_stap2.jpg
(foto: Wolfje)
Te zien zijn de lijn van voor naar het achterschip (het "touwtje") en haaks daarop de hartlijn van het spant.
(Hier is een willekeurig spant genomen. De kiel en het deel van de spant wat achte de andere spanten zit, heb ik even aangegeven. Bij I en II kun je de spant kontroleren.)

Wim

hi,

ben beniuewd hoe ver jullie zijn met "bismarck/tirpitz
misschien hebben jullie iets aan de onderstaande site zehebben mooie spulletjes voor jullie schepen.

http://www.mz-modellbaushop.de/

suk6 met jullie projecten.

ro

Danny van Dijk zei:
....Maar we hadden even zoiets van: het is niet zo boeiend om elk plankje te foto graferen.

En hier bega je al een grote fout. ;) Er zijn vele mensen geïnteresseerd in wat jullie allemaal aan het doen zijn.

GRoet,
Erik

ErikDijkstra zei:
Danny van Dijk zei:
....Maar we hadden even zoiets van: het is niet zo boeiend om elk plankje te foto graferen.

En hier bega je al een grote fout. ;) Er zijn vele mensen geïnteresseerd in wat jullie allemaal aan het doen zijn. :roll:

Wat is daar zo fout aan ?
Ik hoef ook niet te zien ; hoe of dat ieder huidplankje er op word gemonteerd hoor.
Krijg je net zo iets als al die tye ripjes. :oops:
Vond dat maar een raar gezicht.
ik zie liever vorderingen. :roll:
mvg
Frederik :D

Frederik, mss is het voor andere mensen wel interessant om de stap voor stap opbouw te zien, zeker voor beginnende modelbouwers, zo kunnen ze leren van de ervaring en eventuele fouten van anderen.
Door af en toe wat foto van de vorderingen te posten, krijg je een 'vast' publiek, dat meeleeft met de bouw, en rapper kan inspelen op eventuele problemen en moeilijkheden.

Groetjes, Johan

Back