Mogelijk komt er toch te weinig punch uit het 450mah 65c turnigy lipo-tje.
Ik raad je aan om de 500 mAh Bolt HV eens te proberen. Een wereld van verschil met de 450 Turnigy´s, die bij mij sedert ik de Bolt´s heb nog slechts voor oefenvluchtjes worden gebruikt. De Bolt´s zullen ook de SLS-pakketten overtreffen (dit zie ik gebeuren bij de 850 pakketten die ik ook in gebruik heb). Gerd Giese heeft ook zeer goede testresultaten van de Bolt-pakketten gepubliceerd.
Je hebt voor het laden wel een laadapparaat nodig dat kan laden tot 4,35 V per cel. Ik laad de pakketten zelf eerst op met een normale lader en hang ze daarna nog even aan een oude Scott Henion zelfbouwlader uit de lipo-begintijd (die tot 4,35V per cel in te stellen is).
Mijn ervaring is dat ik met de Bolt´s ca 40 meter hoger kom in 30 sec. dan met de TGY 450´s.
Dan meteen ook maar mijn ervaringen met de Ultima tot nu toe.
De eerste inzet in Toldijk verliep nog niet zo overtuigend; in Frankrijk ging het al een stuk beter. De weersomstandigheden waren ook ideaal; ik heb de Ultima daar in alle vluchten ingezet. Ik lag de hele wedstrijd op fly-off koers totdat ik helaas in de voorlaatste vlucht een "absäufer" scoorde en dat was er 1 teveel na een eerdere op zaterdagmiddag. Er kwam daar een andere Ultima in de fly-off, alleen daarin liep het niet goed omdat er inmiddels veel wind stond en het model, geballast tot 1600 gram, absoluut niet meekwam.
En dit komt overeen met de geluiden uit Slovenie: bij veel wind presteert de Ultima ook geballast niet geweldig.
Omdat ik bij meer wind toch naar de Pike´s grijp, heb ik in mijn Ultima geen ballastvoorziening ingebouwd. Ik wilde er eerst een Tenshock 1020 met ME inzetten, doch verkoos uiteindelijk een Hyperion 2208 van 39 gram, die dan met ME en bekabeling 66 gram weegt. Regelaar is een Himodel Advance van 25A. Vlieggewicht is 1070 gram. Zwaartepunt op 118 mm.
Bij de Intertour´s in Slowakije heb ik de Ultima ook in enkele vluchten kunnen inzetten; bij weinig wind vlieg je iedereen eruit. Je moet werkelijk lager starten dan de anderen om dat in resultaat om te zetten (en daar kan ik mij vaak nog moeilijk toe zetten als je tegen de Malciks, Rizners en Vostrels van deze wereld vliegt).
Helaas heb ik het model in Dubnica beschadigd door een ongelukkig voorval met de tijdwaarneming; in de allereerste vlucht van de dag, bij nul wind, en nadat het laatst voor mij gelande model al 4 minuten aan de grond stond en een 1000-er zeker was, telde de tijdwaarneming opeens van 10 seconden af terwijl er in werkelijkheid nog 20 te vliegen waren. Dan sta je wel even raar te kijken. Snelheid ingezet en aan de grond geprikt, en daar kan de Ultima dus niet tegen. Romp tussen stabilo en richtingroer gebroken. Gelukkig een mooie breuk en simpel te repareren. Maar wel een lesje geleerd.
Er valt overigens wel een groot succes voor de Ultima te melden: in de World Challenge (met 100 deelnemers) in Trnava (SK) behaalde R. Korber er de 2e plaats mee!
Juun