Bouwverslag "Blauwe" Ultima

Discussie in 'F5J' gestart door MarcS73, 14 apr 2016.

  1. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Voor mijn beeldvorming: hoeveel wind was er?(ik las dat het Bob met de xplorer op +2kg vloog)

    En je vlieggewicht met volle ballast is nu 1600gram?

    En laatste vraag: kan hij structureel nog meer ballast aan of moet je dan al voorzichtig vliegen om geen 'handjes in de lucht' te krijgen?
     
  2. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik weet het niet zeker maar het zal tegen de 4bft aangeleund hebben. Turbulentie was een groter issue dan de wind zelf m.i.
     
    Justus vindt dit leuk.
  3. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Uden
    Windfinder zegt dat het nogal windvlagerig was. Twee meetstations in de buurt geven waarden van bijna 3 Bft met bursts naar 4 / 4,5Bft.

    @bobt ik heb gisteravond houtkachel lekker hoog gestookt, dus ik was kou alweer vergeten en ik had genoeg kleren aan...;)

    @Justus Ultima is leeg 1190gram, gisteren met ballast 1520gram en ik ga nog naar 1700gram vol geballast. Dit wil ik doen door drie nieuwe ballaststaven in gebruik te nemen 150gram, 325gram, 500gram. Ik denk dat toestel dit aankan, iemand anders op US forum vliegt ook tot max 1700gram.
     
    Justus en bobt vinden dit leuk.
  4. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    Lag je zwaartepunt op 105 M ?. Bedankt voor het delen. Erg leerzaam allemaal.
     
  5. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Uden
    Ik denk dat zwaartepunt rond de 104mm lag (+- 1mm). Heb ergens iets gelezen over meten van zwaartepunt met weegschalen, daar wil ik me nog een keer in verdiepen, zodat ik beter weet wat ik doe.

    Info over gedrag Ultima en hoe in te stellen haal ik van rcgroups.com en dan uit het Ultima draadje, waarin Roydor behoorlijk wat info over de Ultima geeft en ook getest heeft.
    zie post 690
    https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2585288-Ultima-F5J/page46

    zie post 724
    https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2585288-Ultima-F5J/page49

    Ik ga proberen om straks ook met 2 zwaartepunten te vliegen
    - eentje voor tot 2Bft (108mm +-1mm) / geen ballast of ballast 150gram
    - eentje voor >2Bft (104mm +-1mm) / ballast 325gram of 500gram
     
  6. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Emmen
    Denk dat je daar goed aan doet. Ben geen fan om dezelfde kist met verschillende zwaartepunten. Maar nu is het even niet anders. Je zit op de goede weg. Afgelopen zelf met weinig wond gevlogen. Op 105 MM ligt hij behoorlijk. Wat naar achteren verleggen zou dan een prima optie zijn.
     
  7. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Uden
    Tweede paasdag en vandaag flink kunnen vliegen en met ballast dingen kunnen proberen. Heb nu vier mogelijkheden:
    - zonder ballast 1182 gram, zw op 108 mm
    - 1380 gram =200 gram ballast, zw op 106mm
    - 1543 gram =361 gram ballast, zw op 104mm
    - 1666 gram = 484 gram ballast, zw op 104mm

    Tweede paasdag was het 3bft, vandaag 3,5bft. Tja, het gaat, maar ondanks de 484gram ballast is de vlieg dynamiek er wel beetje uit. Denk dat het met 4Bft helemaal klaar is en dat de mogelijkheden om ver weg met bel mee te gaan zeer beperkt zijn (het kan uiteraard wel, maar dan moet ik dat afwegen tegen een buitenlanding...:))

    Zodra er met ballast gevlogen wordt, zit er ook dikkere lipo in (1000mAh 65C quantum van SLS, versus 500mAh 65c Graphene van HK, uiteraard in combi met andere prop). De SLS doet het prima. Ik haal de 43A die voor deze aandrijfset wordt opgegeven. Ik zit met 20 seconden motorloop rond de 185meter.

    Benieuwd hoe het zondag gaat in Horst.
     
  8. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Door een voorlijker zwaartepunt gaat er ook een stuk dynamiek uit.

    Probeer eens mét de ballast weer op 108 mm te komen.
     
  9. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Uden
    De Ultima is sowieso niet z'n dynamisch vliegtuig, wat ik eigenlijk bedoelde: vanaf 3,5 bft is ondanks de ballast de rek er wel uit om mee te gaan met een bel, domweg omdat ik niet meer fatsoenlijk wind in kom.
     
  10. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Uden
    IMG_6302.JPG IMG_6303.JPG IMG_6304.JPG
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2017
  11. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Ehm ... moet ik me hier een onplezierig brandluchtje bij voorstellen ?
     
  12. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Uden
    Dacht ik vanmorgen nog bij de proefvlucht net voor de wedstrijd in Horst dat de vertraging los gelaten had van de motor, kwam ik er na demontage achter dat de afsluiting van de motor zelf heeft losgelaten....

    Vraag me toch af hoe dit heeft kunnen gebeuren. Morgen maar even met meneer Reisenauer bellen.
     
  13. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Uden
    Toen ik de cockpitkap losmaakte kwam er idd een verschroeiende rook onder vandaan....
     
  14. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Bah, balen Marc..

    Ik dacht even dat het de demontage fotos' waren maar dat had 'ie zelf al gedaan...
     
  15. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    Hoeveel stroom?
    Mijn vader heeft deze ook en hij zegt dat ze behoorlijk heet worden...
    Dus mss te licht voor f5j?
    Tenzij je op 30sec naar een dikke 100meter wil...
     
  16. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Je gebruikt toch verschillende prop's, Marc?
    Is het daar niet fout gegaan misschien?
     
  17. Jan Somers

    Jan Somers

    Lid geworden:
    2 apr 2011
    Berichten:
    234
    Locatie:
    Lemmer
    Met precies deselfde motor heb ik kort geleden hetzelfde probleem gehad.
    Vervangen door een Tenshock Viper 1030.
    Dat gaat wel goed; vandaag de hele wedstrijd in Horst ermee gevlogen.
     
  18. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Uden
    sterker nog in 20 sec naar ongeveer 180m (met volle ballast)....

    Prop keuze is precies zoals door Andy geadviseerd op zijn site. Door hem daarbij vermelde stromen liggen bij mij ongeveer 10% lager.
     
  19. kristof 1

    kristof 1

    Lid geworden:
    7 nov 2009
    Berichten:
    847
    welke motor is het precies ? welk gewicht gaballasteerd en welke prop? 3s?
     
  20. MarcS73

    MarcS73

    Lid geworden:
    8 feb 2013
    Berichten:
    166
    Locatie:
    Uden
    http://www.reisenauer.de/artikeldetails.php5?aid=2076
    Tenshock VIPER-CC 1020-12T 4pol 5200KV mit Micro Edition 5:1NL

    1170gram gewicht: 3S 500mah graphene: 10x6 Ae, 10848 rpm, 27 Amp. 303 Watt, Schub 1517g, VPitch 99 km/h, Eta 83,9% (ik zit rond de 23A)
    1666gram gewicht: 3S 1000mah quantum SLS: 12x8 RFschmal CFK M25, 9931 rpm, 47 Amp. 520 Watt, VPitch 121 km/h, Eta 79,1%-30Sek. (ik zit rond de 42A)
     

Deel Deze Pagina