Voor mijn beeldvorming: hoeveel wind was er?(ik las dat het Bob met de xplorer op +2kg vloog) En je vlieggewicht met volle ballast is nu 1600gram? En laatste vraag: kan hij structureel nog meer ballast aan of moet je dan al voorzichtig vliegen om geen 'handjes in de lucht' te krijgen?
Ik weet het niet zeker maar het zal tegen de 4bft aangeleund hebben. Turbulentie was een groter issue dan de wind zelf m.i.
Windfinder zegt dat het nogal windvlagerig was. Twee meetstations in de buurt geven waarden van bijna 3 Bft met bursts naar 4 / 4,5Bft. @bobt ik heb gisteravond houtkachel lekker hoog gestookt, dus ik was kou alweer vergeten en ik had genoeg kleren aan... @Justus Ultima is leeg 1190gram, gisteren met ballast 1520gram en ik ga nog naar 1700gram vol geballast. Dit wil ik doen door drie nieuwe ballaststaven in gebruik te nemen 150gram, 325gram, 500gram. Ik denk dat toestel dit aankan, iemand anders op US forum vliegt ook tot max 1700gram.
Ik denk dat zwaartepunt rond de 104mm lag (+- 1mm). Heb ergens iets gelezen over meten van zwaartepunt met weegschalen, daar wil ik me nog een keer in verdiepen, zodat ik beter weet wat ik doe. Info over gedrag Ultima en hoe in te stellen haal ik van rcgroups.com en dan uit het Ultima draadje, waarin Roydor behoorlijk wat info over de Ultima geeft en ook getest heeft. zie post 690 https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2585288-Ultima-F5J/page46 zie post 724 https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2585288-Ultima-F5J/page49 Ik ga proberen om straks ook met 2 zwaartepunten te vliegen - eentje voor tot 2Bft (108mm +-1mm) / geen ballast of ballast 150gram - eentje voor >2Bft (104mm +-1mm) / ballast 325gram of 500gram
Denk dat je daar goed aan doet. Ben geen fan om dezelfde kist met verschillende zwaartepunten. Maar nu is het even niet anders. Je zit op de goede weg. Afgelopen zelf met weinig wond gevlogen. Op 105 MM ligt hij behoorlijk. Wat naar achteren verleggen zou dan een prima optie zijn.
Tweede paasdag en vandaag flink kunnen vliegen en met ballast dingen kunnen proberen. Heb nu vier mogelijkheden: - zonder ballast 1182 gram, zw op 108 mm - 1380 gram =200 gram ballast, zw op 106mm - 1543 gram =361 gram ballast, zw op 104mm - 1666 gram = 484 gram ballast, zw op 104mm Tweede paasdag was het 3bft, vandaag 3,5bft. Tja, het gaat, maar ondanks de 484gram ballast is de vlieg dynamiek er wel beetje uit. Denk dat het met 4Bft helemaal klaar is en dat de mogelijkheden om ver weg met bel mee te gaan zeer beperkt zijn (het kan uiteraard wel, maar dan moet ik dat afwegen tegen een buitenlanding...) Zodra er met ballast gevlogen wordt, zit er ook dikkere lipo in (1000mAh 65C quantum van SLS, versus 500mAh 65c Graphene van HK, uiteraard in combi met andere prop). De SLS doet het prima. Ik haal de 43A die voor deze aandrijfset wordt opgegeven. Ik zit met 20 seconden motorloop rond de 185meter. Benieuwd hoe het zondag gaat in Horst.
Door een voorlijker zwaartepunt gaat er ook een stuk dynamiek uit. Probeer eens mét de ballast weer op 108 mm te komen.
De Ultima is sowieso niet z'n dynamisch vliegtuig, wat ik eigenlijk bedoelde: vanaf 3,5 bft is ondanks de ballast de rek er wel uit om mee te gaan met een bel, domweg omdat ik niet meer fatsoenlijk wind in kom.
Dacht ik vanmorgen nog bij de proefvlucht net voor de wedstrijd in Horst dat de vertraging los gelaten had van de motor, kwam ik er na demontage achter dat de afsluiting van de motor zelf heeft losgelaten.... Vraag me toch af hoe dit heeft kunnen gebeuren. Morgen maar even met meneer Reisenauer bellen.
Hoeveel stroom? Mijn vader heeft deze ook en hij zegt dat ze behoorlijk heet worden... Dus mss te licht voor f5j? Tenzij je op 30sec naar een dikke 100meter wil...
Met precies deselfde motor heb ik kort geleden hetzelfde probleem gehad. Vervangen door een Tenshock Viper 1030. Dat gaat wel goed; vandaag de hele wedstrijd in Horst ermee gevlogen.
sterker nog in 20 sec naar ongeveer 180m (met volle ballast).... Prop keuze is precies zoals door Andy geadviseerd op zijn site. Door hem daarbij vermelde stromen liggen bij mij ongeveer 10% lager.
http://www.reisenauer.de/artikeldetails.php5?aid=2076 Tenshock VIPER-CC 1020-12T 4pol 5200KV mit Micro Edition 5:1NL 1170gram gewicht: 3S 500mah graphene: 10x6 Ae, 10848 rpm, 27 Amp. 303 Watt, Schub 1517g, VPitch 99 km/h, Eta 83,9% (ik zit rond de 23A) 1666gram gewicht: 3S 1000mah quantum SLS: 12x8 RFschmal CFK M25, 9931 rpm, 47 Amp. 520 Watt, VPitch 121 km/h, Eta 79,1%-30Sek. (ik zit rond de 42A)