Bouwverslag BO-105

De BO heeft dienst gedaan op een modelbeurs.

We moesten hem op hangen aan een viskoord waar ik eerst niet opvertrouwde ma hij is er toch 3dagen blijven hangen.

Op de eerste foto zie je ook hoe het er uit ziet als ik de rappeller los laat.

file.php

file.php

Rappeller is iemand die langs een koord naar beneden gaat van uit een helikopter ze noemen dat ook wel Fast Ropen.
Dus als iedereen uit de heli is gooien ze het touw naar beneden.

Dit is niet het zelfde als winchen. Winchen is het systeem dat je met behulp van een elektrische motor omhoog en omlaag kan gaan. Eigenlijk een soort kraan aan de zijkant van de heli. Dit is wat ze doen bij rescue helikopters.

Beste,

Ik heb een probleem met de heli? Tis te zeggen de gyro.

Als ik de heli aan zet en deze staat nog op de grond dan doet hij alles goed maar als ik hem van de grond af haal dan begint de GY-401 zijn servo te trillen (deze staat samen op dezelfde plaats als de servo) en als je vliegt dan evalueert dat steeds erger en erger.

Ik weet wel als je een heli van de grond af haalt dat deze zijn gyro dan werkt. Omdat deze dan niet meer zo stabiel staat. Maar dit gaat echt over fel trillen en shaken.

Wat zou dat kunnen zijn?

Alvast bedankt

Heb je iets veranderd laatste tijd? Gain bijvoorbeeld?
Heb je voorheen altijd met dezelfde setup gevlogen?

Je zou de servo en gyro na elkaar eens kunnen uitwisselen om te zien welke het probleem is.
Of misschien ergens speling?

Gr., Roy

De 401 mag 6V hebben, als je een 9254 hebt gebruikt is het minder, 4,8V... Misschien zit het daar?
Kan je iets voor proef uitwisselen met de 222 bijvoorbeeld?

Gr, Roy

Ik heb de servo eens vervangen en ja daar zat het, de potentiometer kan dus geen 6 volt aan.

Bedankt voor u hulp ik dacht dat deze voor 6 volt was,
dus bij de bell 222 een restrictor er tussen zetten.

vraagje over de BO 105

Hoi,

zag dat je in 2008 al de BO 105 gemaakt hebt, nu wil het toeval zo zijn dat ik onverwachts ook een Bo 105 heb, die nog afgemaakt moet worden, nu is mijn vraag heb je daar toevallig nog wat tips en foto's van en hoe werkt dat met de schuif deur constructie, ben wat dat betreft een leek, is mijn eerste bouwproject,:confused:

alvast bedankt

mvgr Marco

Voor dat ik echt tips kan geven zou ik enkele dingen moeten weten.
Welk merk is de bo-105 en welke mechaniek gebruik je?

Voor de schuif deur heb ik boven en onder gewoon een smal U-profiel bevestigd tegen de romp en dan de deur daar gewoon in geschoven.

Maar voor verdere tips over de afwerking verwijs ik je liever door naar

Modelbouwforum.nl - Bekijk profiel: Tiger2
Modelbouwforum.nl - Bekijk profiel: STRATUS
Modelbouwforum.nl - Bekijk profiel: Blue Bird
Modelbouwforum.nl - Bekijk profiel: Bonechopper

Want bij deze personen zit je aan de top.

En ik zou je aanraden om de andere verslagen goed te volgen zo leer je het meest.

Je mag altijd je vragen hier blijven stellen.
Maar ik zit momenteel nog in het buitenland voor een tijdje dus kan niet met veel middelen zoals foto's enz... u helpen. Dat gaat pas al ik terug ben.

Ik ben momenteel bezig met deze heli om te bouwen.
Ik probeer er mijn trex600 esp pro in te krijgen maar omdat de motor van boven zit en de rotor as redelijk kort is krijg ik hem er niet in zoals ik wil.
Plus de staart hoogte moet ik ook aanpassen.
M.a.w. als ik een rotor as op maat zou kunnen laten maken dan lukt dit allemaal in 1 keer. Maar nu is de vraag waar kan ik een rotor as op maat laten draaien?

Bij iedere betere draaierij.

Het probleem is eerder een goede tekening, inclusief toleranties, materiaalspecificaties en oppervlakte kwaliteit (harding, ruwheid).

Kun je niet beter een bestaande, te lange as aanpassen? Een Vario as kopen, en inkorten/boren naar behoefte?

Lijkt me stukken haalbaarder....

Groet, Bert

Bij iedere betere draaierij.

Het probleem is eerder een goede tekening, inclusief toleranties, materiaalspecificaties en oppervlakte kwaliteit (harding, ruwheid).

Kun je niet beter een bestaande, te lange as aanpassen? Een Vario as kopen, en inkorten/boren naar behoefte?

Lijkt me stukken haalbaarder....

Groet, Bert

Hey,

Ok thx niet echt aan gedacht dat vario 10mm assen had.
Ik ga daar zeker eens bij kijken.

mvg

Bert

Bijkomend voordeel is (vind ik dan toch) dat je Vario rotorkoppen kunt gebruiken, die naar mijn persoonlijke mening qua stuureigenschappen toch beter bij schaalheli's passen: ze sturen gewoon wat vriendelijker en soepeler vergeleken met een T-rex kop (en dan bedoel ik flybarred versus flybarred).

Uiteraard maakt dat voor FBL al dan niet i.c.m. meerbladskop dan weer geen fluit uit....

Groet, Bert

Back