Bouwverslag Boeing Bird of Prey depron EDF

Na een paar maanden zitten breien of ik het zal wagen ben ik toch begonnen met de bouw.
Ga me de komende weken eens lekker hier op uit leven.
Het wordt de simpelste uitvoering die ik kon verzinnen maar ik denk ook de beste gezien ik het zo licht mogelijk wil houden.
Depron it will be,.
Ook gezien me ervaringen na het bouwen van de Tiefighter adv kan je dat het beste gebruiken voor niet geheel logische dingen te laten vliegen.
Alhoewel dat niet helemaal op gaat,.me proef vluchten met modellen van papier en karton waren verbazingwekkend goed gegaan.
Enige waar ik een beetje van af moest wijken was de hoek van de vleugel uiteinde.
Die moest iets schuiner bij de papieren probeersels dus voer ik dat door in deze uitvoering.
Dat was een beetje het enige wat ik daar mee als euvel tegen kwam.
Dat heeft me ook overtuigt om een R/C model te gaan maken.
De insteek is voor een 50/55 EDF motor,.daar heb ik de schaal ook op afgestemd maar kan zo maar zijn dat ik kies voor een neus of staart prop als dat betere vlieg resultaten/gedrag op kan leveren.
Na een dik uur meten en rommelen en rekenen van deze tekeningen ben ik aan de slag gegaan.

avf117_2_3.png

http://farm3.static.flickr.com/2020/2278922114_851f8d8a20_b.jpg

Dit is wat het moet gaan worden,..

boe-bird.jpg

http://www.thehowlandcompany.com/images/boeing-testbed-BoP.jpg

Plaatje gepakt, uitgetekend en secuur aan het snijden geslagen,..

IMG_0016-1.jpg

IMG_0018.jpg

Met een potlood een vouw er in gemaakt,..

IMG_0019-1.jpg

Voor de body heb ik steun balken gemaakt met de juiste hoek en de vleugel uiteinden
heb ik ze vast gezet met een overlappende plaat en deze met epoxy op de juiste hoek gezet en laten hard worden.
De neus en de achterkant toe lopend afgesneden zodat ik die omhoog laat lopen met plakken.

IMG_0021.jpg

De onderkant,...

IMG_0022-1.jpg

De basis voor de cockpit gemaakt,...
Eerst zet ik met tape alles onder de juiste hoek en dan maak ik steun en dragende balkjes van 6 mm.

IMG_0023.jpg

Op de zelfde manier de bovenkant en deze loopt ook af dus taps toe ingesneden.

IMG_0024-1.jpg

Later snij ik de balkjes van boven bij voor de afwerking met 3 mm.
Maar eerst op zoek naar een motortje voor de kist,.
En moet wat koolstofstaafwerk in gaan slaan voor de versteviging van de body en vleugels.

Voor nu ben ik wel tevreden met de basis,..

IMG_0026.jpg

IMG_0028-1.jpg

Wordt vervolgd,..

Laatst bewerkt:
Hebbes,..

Het is de Wemotec 480 mini fan geworden,
Alleen de motor behuizing en fan ,.geen huls.
Het was precies wat ik zocht voor de oude kleine T5-3D borstel loos met 20A regelaar en eventueel groter moge het niet genoeg zijn.
Ik heb het wel bekende doorzichtige verpakking folie weer gebruikt om de buizen te maken.
Ik heb ze in verschillende maten en heb een dikke beruikt voor de motor.
Alles bij elkaar 105 gr ,.dat is wat ik graag zie,.onder me doel gewicht,. ga op een totale van 250 gr mikken.

IMG_0068.jpg

Ook begonnen met de rug plaatsen waar de motor ed in moet hangen.

IMG_0061-1.jpg

En de cockpit gelijk gedaan aangezien deze met kap er op gelijk dicht zit.
En het is de bedoeling dat het een geheel blijft dus de inrichting gelijk af gemaakt en dicht geplakt.

IMG_0023-3.jpg

IMG_0027.jpg

De boel in elkaar schuiven en volgende week weer verder,...

IMG_0077-1.jpg

IMG_0082.jpg

IMG_0090.jpg

Dat val best mee,.90% is al op maat door goed vooruit te denken,.de motor was eigenlijk een peulenschilletje,.dat doorzichtige spul is heel makkelijk te bewerken.

Ik heb vandaag een van de 3 zwevers mee terug genomen van me werk.
De andere ,.van papier,.zijn maar de prullenmand in gegaan,.daar was niet veel meer van over.
Deze heeft ook wel z,n tijd gehad,.de hele voor kant staat scheef en heb er nu zo veel plakband moeten toepassen dat ik maar een nieuwe gaat maken.
Ik heb deze aardig mooi aan het vliegen gekregen maar ben er nog niet helemaal uit hoe met het zwaarte punt.

Dat is best raar,.voor een mooie zweef vlucht zit hij op 50% ,.strak in het midden dus.
Maar met aandrijving [rubber bandje] moet hij naar voren,.en daar heb ik het tegen gewicht voor de aandrijving van af getrokken natuurlijk,.dat maakt ,m achter zwaarder.

Ik ga daar ook nog wat verder mee rommelen met de nieuwe zwever.
Die iets steviger moet worden rond de inlaad,.na ik weet niet hoe veel vluchten door de bedrijfshal is hij daar gaan door knikken wat de hele voorkant scheef laat staan en hij nu de neiging heeft op z,n rug te draaien.
Ik zeg al,.tijd voor een nieuwe :D

zwever.jpg

p.s,.het was erg belangrijk om dat staart vinnetje er op te zetten,.iets wat ik eigenlijk alleen zie op de foto waar de b.o.p aan het vliegen is,.de 3e,.onder aan de achterkant,.
Zonder dit vinnetje was er geen normale vlucht te maken met dat ding en ging hij alleen maar waggelen.
Ik denk bij de volgende zwever dat ik die iets groter gaat maken,.en eventueel door voeren in het model.
Dit is toch een erg belangrijk invloedrijk onderdeel was me conclusie.

Laatst bewerkt:
Zo,..het project weer opgepakt een week of wat geleden,.
Ik moest toch nog goed na denken over een paar problemen die ik tegen kwam met de zwevertjes.
Had ondertussen ook een van me eerste depron bouwwerken tegen de vlakte laten klappen.
Me Me 109-E is niet meer,.

http://i29.photobucket.com/albums/c299/-T800-/modelbouw/IMG_0027-1.jpg

Maar goed alle ongelukken zijn leerzaam en heb ik ff gezocht welk model wel aan me eisen voldeed en heb nu een ME 109-H gebouwd,.breed landing gestel,.veel vleugel oppervlak.
Vliegt werkelijk verrukkelijk,.:D

http://i29.photobucket.com/albums/c299/-T800-/modelbouw/IMG_0002-1.jpg

Dat gaf me mooi de tijd om eens goed na te denken over de Boeing.
Ik ga toch voor de eerste vluchten een prop installeren,.en misschien zelfs vector trust stijl,.achterop een borstel loos op een kantel kruis met twee servo's.
Gezien ik extra veel controle wil hebben en het een stuur probleem op lost.
Maar goed,.prop word het zo ie zo en dan zien of het rijp [en nog heel] is voor EDF.

Ben begonnen met de eerste koolstof versterkingen in dit geval de vleugels om er vervolgens een profiel in te zetten en de boven laag er op te zetten.
Heb ivm de orginele iets meer profiel aan gehouden,.beter te veel lift dan te weinig.

1.jpg

Op de neus moet ook nog koolstof komen maar eerst de pas vormen maken voor de twee verwijderbare delen op de kist,.in dit geval de cockpit waar onder de accu moet komen.

2.jpg

3.jpg

Het origineel heeft bijna geen rondingen daar wijk ik ook iets van af,.
Ik had een wind test gedaan met een van de zweef modellen,.een tafel ventilator en een hoop roken,.ha ha ha
Maar al snel bleek bij de aanvalshoek te draaien er op bepaalde momenten geen lift in de kist zat en dan weer te veel.
Heb toen een model gemaakt met een bolling op de voorkant waardoor er meer onderdruk op de boven kant van de voorkant komt,..hoopt ik dan,. en weer draaien en roken,.kuch,.kuch.
En jawel,.dat ging zelfs perfect en gaf ook meer stabiliteit bleek na dat ik in de tuin er mee was gaan spelen.

De vleugels verder zo ver mogelijk af gemaakt en daar aan begonnen.
Zo als je op deze foto kan zien is dat aardig goed gelukt en zie je ook misschien gelijk wat ik bedoel,..
Het lijkt alleen nu met dit plaatje veel maar dat was de bedoeling door zo de foto te nemen,.als ik de kap er weer op zet zie je er bijna niets van.

5.jpg

De midden steun voor de accu en cockpit er in gezet,.accu past er mooi onder,.
En begonnen de motor steunbalk door te trekken naar achteren dit is de enige depron stuk wat met epoxy vast zit,.los van de koolstof,.
Voor de rest gebruik ik alleen uhu por en hobby lijm.

6.jpg

Kap er weer op en ,m weer ff op hangen,.van het weekend weer verder,.

8.jpg

IMG_0053.jpg

Laatst bewerkt:
Back