Naar aanleiding van dit draadje over de koop van de kist:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2...&postorder=asc&highlight=nieuw+kistje+gekocht
en dit draadje in de speurtocht naar een goede setup:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=39213&postdays=0&postorder=asc&&start=0
...moest het er toch maar eens van komen om die kist op te gaan bouwen. Ik heb een klein jaar geleden van iemand die Extra overgenomen (nieuw in doos) en sindsdien vooral andere kisten gebouwd en gevlogen. Met de Showflyer als standaard vliegkist, kon de Minimag als 1e reserve naar zolder en zo kreeg ik ruimte voor deze.
De bouwdoos is overigens van de firma Eurolight, maar volgens mij leveren ze deze inmiddels niet meer.
Goed; even de hardware op een rij.
Vliegtuig: Eurolight Extra 300 S, spanwijdte 1,42 m
Motor: BM3520-7 670kv
Prop: APC 12x6
Regelaar: HiModel 60A Advanced Brushless Balancing ESC; deze heeft een Switching BEC output van 3A, die ik wil gebruiken
Servo's: Hitec HS81 op de ailerons, Waypoint W-150 Power High Torque op rudder en elevator
Closed loop niet voor gekozen; dat werd me te ingewikkeld
Ontvanger: MzK, 6/8-kanaals
Accu: Hyperion HP-LCL4200-5S
De accu moet nog binnenkomen; laten we hopen dat 't allemaal ok wordt qua zwaartepunt
In tegenstelling tot wat veel andere brandstofombouwers doen, maak ik in eerste instantie geen luikje voor de accu. Ik vind dit niet mooi, het is best lastig te doen bij deze kist, voorlopig heb ik toch maar 1 accu en de kist moet sowieso opgebouwd worden op 't veld, want ik wil de vleugel los in m'n auto leggen bij transport (niet iedereen heeft nou eenmaal een busje). De bedoeling is om een klein verlengkabeltje aan de accu te zetten om zo ergens aan de onderkant van de cowl voor de vlucht dit kabeltje met de draden van de esc te connecten.
Verder heb ik nog wat twijfels bij het staartwiel. Wellicht zeer ongewenst i.v.m. het gewicht op de verkeerde plaats, maar ook omdat er een stuk ijzerstang gaat draaien in een ijzeren plaatje - precies waar ook de antennedraad komt te lopen. De antennedraad wil ik nl. in de romp naar achteren laten lopen (hier zit verder niets van ijzer, want ik gebruik kunststof Sullivan-stuurkabels) en helemaal aan de achterzijde er uit laten komen.
alles even uit de doos gehaald...
tip voor ARF'ers: ik heb bijna een jaar lang gewacht met bouwen; door het vele puzzelen en slepen is de kist hier en daar toch wel wat minder mooi geworden - beter is het om gelijk te bouwen!
zo wordt 'ie ongeveer...
het inwendige; op deze plaatsen wil ik ongeveer de servo's zetten
het hoogteroer bestaat uit twee delen en wordt met twee stuurkabels via een centraal geplaatste servo aangestuurd...
een van de eerste zaken die ik heb opgepakt was de vleugel
met triplex plaatjes heb ik er voor gezorgd dat de kleine, lichte servo's passen op de plek die eigenlijk bedoeld was voor standaard servo's
er was nog wat Oracover bij de kist geleverd dat ik gebruikt heb om de plaatjes af te werken; het resultaat mag er wel zijn, vind ik...
hier had de tank moeten komen, maar is nu genoeg plaats voor een dikke lipo; laten we hopen dat e.e.a. qua zwaartepunt ok wordt...
het staartwiel dat nog ter discussie staat...
wat er nu aan zit te komen is het monteren van de staartvlakken en de bediening daarvan; wordt vervolgd!
oh ja: de "cowl" is van fiberglass en om deze op maat te maken spreekt de manual over een "Carbide cutter"; wat is dat?
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2...&postorder=asc&highlight=nieuw+kistje+gekocht
en dit draadje in de speurtocht naar een goede setup:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=39213&postdays=0&postorder=asc&&start=0
...moest het er toch maar eens van komen om die kist op te gaan bouwen. Ik heb een klein jaar geleden van iemand die Extra overgenomen (nieuw in doos) en sindsdien vooral andere kisten gebouwd en gevlogen. Met de Showflyer als standaard vliegkist, kon de Minimag als 1e reserve naar zolder en zo kreeg ik ruimte voor deze.
De bouwdoos is overigens van de firma Eurolight, maar volgens mij leveren ze deze inmiddels niet meer.
Goed; even de hardware op een rij.
Vliegtuig: Eurolight Extra 300 S, spanwijdte 1,42 m
Motor: BM3520-7 670kv
Prop: APC 12x6
Regelaar: HiModel 60A Advanced Brushless Balancing ESC; deze heeft een Switching BEC output van 3A, die ik wil gebruiken
Servo's: Hitec HS81 op de ailerons, Waypoint W-150 Power High Torque op rudder en elevator
Closed loop niet voor gekozen; dat werd me te ingewikkeld
Ontvanger: MzK, 6/8-kanaals
Accu: Hyperion HP-LCL4200-5S
De accu moet nog binnenkomen; laten we hopen dat 't allemaal ok wordt qua zwaartepunt
In tegenstelling tot wat veel andere brandstofombouwers doen, maak ik in eerste instantie geen luikje voor de accu. Ik vind dit niet mooi, het is best lastig te doen bij deze kist, voorlopig heb ik toch maar 1 accu en de kist moet sowieso opgebouwd worden op 't veld, want ik wil de vleugel los in m'n auto leggen bij transport (niet iedereen heeft nou eenmaal een busje). De bedoeling is om een klein verlengkabeltje aan de accu te zetten om zo ergens aan de onderkant van de cowl voor de vlucht dit kabeltje met de draden van de esc te connecten.
Verder heb ik nog wat twijfels bij het staartwiel. Wellicht zeer ongewenst i.v.m. het gewicht op de verkeerde plaats, maar ook omdat er een stuk ijzerstang gaat draaien in een ijzeren plaatje - precies waar ook de antennedraad komt te lopen. De antennedraad wil ik nl. in de romp naar achteren laten lopen (hier zit verder niets van ijzer, want ik gebruik kunststof Sullivan-stuurkabels) en helemaal aan de achterzijde er uit laten komen.
alles even uit de doos gehaald...
tip voor ARF'ers: ik heb bijna een jaar lang gewacht met bouwen; door het vele puzzelen en slepen is de kist hier en daar toch wel wat minder mooi geworden - beter is het om gelijk te bouwen!
zo wordt 'ie ongeveer...
het inwendige; op deze plaatsen wil ik ongeveer de servo's zetten
het hoogteroer bestaat uit twee delen en wordt met twee stuurkabels via een centraal geplaatste servo aangestuurd...
een van de eerste zaken die ik heb opgepakt was de vleugel
met triplex plaatjes heb ik er voor gezorgd dat de kleine, lichte servo's passen op de plek die eigenlijk bedoeld was voor standaard servo's
er was nog wat Oracover bij de kist geleverd dat ik gebruikt heb om de plaatjes af te werken; het resultaat mag er wel zijn, vind ik...
hier had de tank moeten komen, maar is nu genoeg plaats voor een dikke lipo; laten we hopen dat e.e.a. qua zwaartepunt ok wordt...
het staartwiel dat nog ter discussie staat...
wat er nu aan zit te komen is het monteren van de staartvlakken en de bediening daarvan; wordt vervolgd!
oh ja: de "cowl" is van fiberglass en om deze op maat te maken spreekt de manual over een "Carbide cutter"; wat is dat?