Bouwverslag / brandstofconversie Eurolight Extra 300 S

Naar aanleiding van dit draadje over de koop van de kist:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2...&postorder=asc&highlight=nieuw+kistje+gekocht

en dit draadje in de speurtocht naar een goede setup:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=39213&postdays=0&postorder=asc&&start=0

...moest het er toch maar eens van komen om die kist op te gaan bouwen. Ik heb een klein jaar geleden van iemand die Extra overgenomen (nieuw in doos) en sindsdien vooral andere kisten gebouwd en gevlogen. Met de Showflyer als standaard vliegkist, kon de Minimag als 1e reserve naar zolder en zo kreeg ik ruimte voor deze.
De bouwdoos is overigens van de firma Eurolight, maar volgens mij leveren ze deze inmiddels niet meer.

Goed; even de hardware op een rij.
Vliegtuig: Eurolight Extra 300 S, spanwijdte 1,42 m
Motor: BM3520-7 670kv
Prop: APC 12x6
Regelaar: HiModel 60A Advanced Brushless Balancing ESC; deze heeft een Switching BEC output van 3A, die ik wil gebruiken
Servo's: Hitec HS81 op de ailerons, Waypoint W-150 Power High Torque op rudder en elevator
Closed loop niet voor gekozen; dat werd me te ingewikkeld
Ontvanger: MzK, 6/8-kanaals
Accu: Hyperion HP-LCL4200-5S
De accu moet nog binnenkomen; laten we hopen dat 't allemaal ok wordt qua zwaartepunt

In tegenstelling tot wat veel andere brandstofombouwers doen, maak ik in eerste instantie geen luikje voor de accu. Ik vind dit niet mooi, het is best lastig te doen bij deze kist, voorlopig heb ik toch maar 1 accu en de kist moet sowieso opgebouwd worden op 't veld, want ik wil de vleugel los in m'n auto leggen bij transport (niet iedereen heeft nou eenmaal een busje). De bedoeling is om een klein verlengkabeltje aan de accu te zetten om zo ergens aan de onderkant van de cowl voor de vlucht dit kabeltje met de draden van de esc te connecten.
Verder heb ik nog wat twijfels bij het staartwiel. Wellicht zeer ongewenst i.v.m. het gewicht op de verkeerde plaats, maar ook omdat er een stuk ijzerstang gaat draaien in een ijzeren plaatje - precies waar ook de antennedraad komt te lopen. De antennedraad wil ik nl. in de romp naar achteren laten lopen (hier zit verder niets van ijzer, want ik gebruik kunststof Sullivan-stuurkabels) en helemaal aan de achterzijde er uit laten komen.

x1.JPG

alles even uit de doos gehaald...
tip voor ARF'ers: ik heb bijna een jaar lang gewacht met bouwen; door het vele puzzelen en slepen is de kist hier en daar toch wel wat minder mooi geworden - beter is het om gelijk te bouwen!

x2.JPG

zo wordt 'ie ongeveer...

x4.JPG

het inwendige; op deze plaatsen wil ik ongeveer de servo's zetten
het hoogteroer bestaat uit twee delen en wordt met twee stuurkabels via een centraal geplaatste servo aangestuurd...

x5.JPG

een van de eerste zaken die ik heb opgepakt was de vleugel
met triplex plaatjes heb ik er voor gezorgd dat de kleine, lichte servo's passen op de plek die eigenlijk bedoeld was voor standaard servo's
er was nog wat Oracover bij de kist geleverd dat ik gebruikt heb om de plaatjes af te werken; het resultaat mag er wel zijn, vind ik...

x6.JPG

hier had de tank moeten komen, maar is nu genoeg plaats voor een dikke lipo; laten we hopen dat e.e.a. qua zwaartepunt ok wordt...

x7.JPG

het staartwiel dat nog ter discussie staat...

wat er nu aan zit te komen is het monteren van de staartvlakken en de bediening daarvan; wordt vervolgd!

oh ja: de "cowl" is van fiberglass en om deze op maat te maken spreekt de manual over een "Carbide cutter"; wat is dat?

Dat aluminium plaatje waar die motor op zit is dat het originele plaatje of een eigen maaksel?

Zoals ik het nu zie is het een eigen maaksel en passsen die boutjes/draadeind niet echt goed en past er geen moertje meer op. Als het een eigen bouwsel is dan maak het iets groter zodat die boutgaten iets verder uit elkaar komen te staan en er goede moeren op kunnen. Bij mijn motor zat het originele plaatje en daar zijn de boutgaten overkruis 5 cm hart op hart, en dan heb ik meer dan genoeg plaats voor de kop van de boutjes of de moeren.

Theo Coenen zei:
Dat aluminium plaatje waar die motor op zit is dat het originele plaatje of een eigen maaksel?

Zoals ik het nu zie is het een eigen maaksel en passsen die boutjes/draadeind niet echt goed en past er geen moertje meer op. Als het een eigen bouwsel is dan maak het iets groter zodat die boutgaten iets verder uit elkaar komen te staan en er goede moeren op kunnen. Bij mijn motor zat het originele plaatje en daar zijn de boutgaten overkruis 5 cm hart op hart, en dan heb ik meer dan genoeg plaats voor de kop van de boutjes of de moeren.

Ha die Theo,

Het is het originele plaatje! Bij mij pasten er dus geen moertjes meer achter en heb ik voorzichtig draad er in getapt en het draadeind er ingedraait tot het niet meer verder kon door de knik. Vooralsnog zit het superstevig en maak ik me geen zorgen, al heb ik de motor nog niet op 5 cellen laten draaien omdat de accu nog niet binnen is...
Het echte "opspannen" van de motor doe je dus met een dopsleutel van binnenuit de kist!

haha, de grotere broer van mijn extra:p deze zal wel wat vlotter bouwen:p ik ga er binnenkort terug mee verder, alles is gecoverd nu gewoon nog pogingen ondergaan om motorkap te maken! veel fotokes plaatsen he! en een detailke van de stickers zijn altijd welkom! ik vindt et een zeer mooi toestelleke! welke servo's gebruik je hiervoor?? ik zoek ook iets ter vervanging van standaardservo's.... groeten succes ermee

Vreemd van dat plaatje, dan zijn er dus 2 uitvoeringen van die plaatjes, want bij die van mij past dat allemaal wel.

carbide cutter is dus een wolfraam schaar, (dus waar je echt ALLES mee kan knippen zonder dat ie bot word) dus een speciale kevlar schaar. (om kevlar mee te knippen)

niet moeilijk doen, gewoon de keukenschaar pakken, is ie daarna alleen wel iets meer bot ;)

Alexander zei:
carbide cutter is dus een wolfraam schaar, (dus waar je echt ALLES mee kan knippen zonder dat ie bot word) dus een speciale kevlar schaar. (om kevlar mee te knippen)

niet moeilijk doen, gewoon de keukenschaar pakken, is ie daarna alleen wel iets meer bot ;)

enig Googlen levert op dat een carbide cutter een dremelbitje is
carbide schijnt 't materiaal te zijn waarvan 't gemaakt is

ik heb hier nog zo'n kromme schaar voor lexan-kappen; misschien is dat de oplossing

tungsten carbide *is* wolfraam ;) een van de hardste metalen :) dus zo goed als onslijtbaar

en een lexan schaar zal (denk ik) prima werken :)

Even een update:
Kist is bijna vliegklaar en weegt zonder wielkappen (lijkt me niet handig voor de eerste vlucht) 2680 gram. De accu is een 5S geworden van 4800 mah (Hyperion Litestorm).
Wat ik nog moet doen is:
a) accu een stevige plaats geven; dit wil ik doen met blokjes schuim her en der (niet te veel voor enige airflow)
b) balanceren (lijkt een makkie; is een kwestie van aandacht bij punt a)
c) bediening van de staartvlakken wijzigen

Dit had ik m.b.v. Sullivan kabels gedaan, maar ik vind dit toch aan de slappe kant; ik kan het richtingroer gewoon een stuk met de hand verdraaien, zonder dat de servo's meedraaien (de buitenmantel zit ge-epoxied in een schotje op een dikke 5 cm vanaf de servo - blijkbaar zorgt dit voor veel te veel speling). Mogelijk ga ik toch het originele (helaas zwaardere) systeem met houten liggertjes en draadeind er in zetten.
Als iemand nog tips heeft, dan houd ik mij van harte aanbevolen.

lichter krijg ik 'm niet; ik heb al e.e.a. uit het interieur gesloopt, lichte servo's gemonteerd en vandaar dat ik ook voor die Sullivan's opteerde indertijd

een lichtere accu was een overweging geweest (had ik ook besteld, maar B-P-P stuurde dus een 4800 i.p.v. 4200 mah), maar dan had ik toch wat lood voorin moeten hebben; met deze 4800 stijf tegen de achterzijde van de firewall dus niet

de span is 1,42 m; wat denk je? lastige rakker, of wel te vliegen? hij hoeft niet aan de prop te hangen!

ik heb er 1 van 1.55m span en 3.15 kg, vliegt super strak en nog heel licht :) Dit moet dus best gaan. Gewoon proberen ;) Het is geen shocky zoals sommige lichte kisten maar je kan er ontzettend leuk met spelen....

Wij hebben een electro laagdekker van 1.52 span op 2700 gram, dat is zelfs nog maar model trainer, maar naar mijn mening mag daar ook best wat af qua gewicht. Maar misschien heb je meer vleugeloppervlak, dan zou het mee kunnen vallen....

Grt.

precies ;) Vleugel oppervlak maakt een groot verschil. Als je met zo'n extra mooi strak acro wilt vliegen is dat gewicht geen probleem zolang je maar vermogen hebt. Echt 3d wordt lastig....

Tadango zei:
precies ;) Vleugel oppervlak maakt een groot verschil. Als je met zo'n extra mooi strak acro wilt vliegen is dat gewicht geen probleem zolang je maar vermogen hebt. Echt 3d wordt lastig....

Bedankt; ik wil juist en vooral strak acro vliegen en 3D is nooit mijn ambitie geweest. Wel hoop ik dat ik 'm gewoon netjes kan landen zonder dat ie keihard uit de lucht valt, of nog erger: over een vleugeltip. Het algemene advies van een een ervaring vlieger, die ik sprak op onze electro-fly inn vorige jaar luidde: Extra? dikke symetrische vleugel? hou 'm licht! - dat gaat dus niet echt lukken.

Het aanbevolen gewicht is trouwens 2,4 - 2,7 kg. Geen idee met wat voor brandstofsetup die 2,4 kg zou zijn gehaald (bijna onmogelijk met standaardservo's, ontvangeraccu etc.), maar ik ga dus straks waarschijnlijk iets boven het opgegeven maximum gewicht uitkomen. Wel ben ik er zeker uit dat ik die Sullivan's er uit ga halen; veel te slappe bedoeling, veel te listig met dit gewicht en dito belasting van de stuurvlakken. Gaat ff wat tijd kosten die ik van de week niet meer heb, ben ik bang...

x8.JPG

motorsteun...

x9.JPG

wielkapjes zijn optisch gezien wel een must; 'wordt een veel mooiere kist van!

x10.JPG

idem...

x11.JPG

Sullivan's aan stuurvlak-zijde; die gaan er dus uit...

misschien een overbodige vraag, maar waarom zit er geen extra borgmoer achter de quicklink ?
ik zou dat toch wel doen

Hey dennis!

Zondag op het veld? :wink:

Ik vind het echt een super mooie kist, zeker dat kleurenschema!

Ik zie hem vast wel een keer vliegen! :D

gr,

niels

jvenant zei:
misschien een overbodige vraag, maar waarom zit er geen extra borgmoer achter de quicklink ?
ik zou dat toch wel doen

is goed geborgd, echter op de foto losgehaald!

@Niels: zondag wordt lastig; druk met paasverplichtingen! ga je zaterdag nog vliegen?

:D Is het gelukt met die standaard stuurstangen? Zal denk ik wel veel schelen wat de aansturing betreft.

:oops: Misschien een hele gekke vraag, maar klopt je weegschaal wel? :oops: Hij lijkt mij echt heel erg zwaar. Weet je misschien ook wat de kist uit de doos woog zonder iets erin of eraan?

gr,

niels

ps. wacht met de maiden tot ik op het veld ben :wink: :lol: :hammer:

Back