Bouwverslag Bullpup upscale (Estes ) 125 %

Discussie in 'RaketModelbouw' gestart door janhein, 2 mrt 2006.

  1. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.961
    Locatie:
    Rottevalle
    omdat het geen weer is om te lanceren, en ondat sneeuwballen gooien ook gaat vervelen, een bouw verslag.

    De Estes bullpup is sinds jaar en dag een dankbaar onderwerp om na te bouwen, uit te vergroten of in meer of mindere mate te verbouwen :)


    eerst de plannen vna het inter net getrokken, met daar op alle onderdelen die nodig zijn. Templates en de belettering die ik er op wil hebben.

    Bezoekje aan de site van JIMZ deed wonderen.

    http://www.dars.org/JimZ/est1972.htm


    [​IMG]


    Onderaan de bouwbeschrijving staat een scan van de vinnetjes, die met de copier naar 125% worden opgeblazen.

    eerste stap is de neuskegel. die giet ik zelf uit Urethaanhars in een siliconen mal


    [​IMG]
     
  2. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.961
    Locatie:
    Rottevalle
    de kegel is inmiddels uit gehard en ik ben aan de rest van de raket begonnen.

    beetje speuren op internet leverde opdat de romp 240 mm lang moet worden, en het staart stuk 30 mm.

    deze gegevens zijn in rocksim ingevoerd. En met 50 gram lood in de neus is de raket stabiel. als ik vervolgens een home brew G55 motor in stop shiet Ik ruim over de 1000 meter heen. En heb ik maximale snelheid van 320 m/sec.

    En alles met middelen die je in de gemiddelde hobby winkel kunt kopen.


    foto's volgen ;-)
     
  3. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
  4. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.961
    Locatie:
    Rottevalle
    ik wacht nog steeds op onderdelen.

    zo dra die binnen zijn ga ik weer verder met de bouw.
    hij moet uit eindelijk dit jaar nog vliegen.
     
  5. SWT

    SWT

    Lid geworden:
    25 nov 2004
    Berichten:
    165
    Hoi Jan-Hein,

    In de tijd dat je op onderdelen zit te wachten kun je ook een model van SWT Rocketry bouwen.

    :D

    Groeten,
    Henk
     
  6. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.961
    Locatie:
    Rottevalle
    komt ook :)
     
  7. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.961
    Locatie:
    Rottevalle
    eindelijk weer eens tijd voor een update.werk en prive leven hebben me een poos van het bouwen afgehouden maar inmiddels heb ik de draad weer een beetje opgepakt. de bullpup zit in elkaar en wacht op zijn afwerking.

    Zellf wacht ik meetsal met afwerken tot de raket (zeker met een nieuw ontwep) zijn eerste vlucht heeft gehad. gaat er wat mis dan heb je minder werk om de schade te herstellen en bij eventruele aan passingen hoef je niet opnieuw te model te spuiten.



    als het weer mee zit dan krijgt hij volgende week op de NRT zijn maiden. En kan ik aan de afwerking beginnen.
     
  8. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.961
    Locatie:
    Rottevalle
    Helaas is een behhoorlijke test vlucht er niet van gekomen op de NRT.

    Maar afgelopen weekend had ik weer een kans op de RJD bij leipzig. Een grasveld zo groot als een vliegveld en met weing wind, moest het er dan toch van komen.

    Raket geprept , en van een TSP E30-2 voorzien. dikke ontsteker uitgezochten daar ging hij.

    Als een streep de wolken in :). Volgens rocksim heb ik dik naar 600 meter geschoten, en weer veilig aan de schute omlaag.

    klein zippertje in de buis omdat de vertragings lading een beetje aan de vroege kant kwam. maar ik ben tevreden er over. Nu kan ik het model spuiten en van bettering voorzien.


    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina