Bouwverslag Caldercraft "Imara" 1:32 [Verb]

waarschijnlijk ga ik het eerst dan eens proberen met een ander rookvloeistof.
de weerstand krijgt wel 12V en er loopt een stroom door, bij volsturing van 1,5- 1,6A door.
ofwel heb ik te weinig vezeldraad of is het de lampolie...

Ik had ergens op internet site gelezen over een soort kous die ze er rond doen. Die kous zou rond elektra. draden zitten die warm worden.( Strijkijzer ? Halogeen lampen) Kwestie natuurlijk, waar kan je dat weer vinden, kopen...en een strijkijzer of halogeen lamp gaan kopen om een paar kousjes er uit te slopen, lijkt me ook iets er over..

Klaas ik had al een stuk glasvezeldoek uitgepluist. maar die draden die ik dan heb,breken als je ze rond de weerstand plooit ,zeker tegen de tijd dat ik aan de onderkant wat koperdraad eirond heb gewikkeld.

Dit is dan de binnenkant…
acDCYC.jpg

en
xm55im.jpg

en nu niet afkomen met dat het buisje te laag zit. dat komt door het even open te leggen..

Ik denk dat ik weet waaraan het licht.
men zegt, neem een weerstand van 10 Ohm 5W.

maar ik heb even een denkfout gemaakt.:hammer:

ik heb twee weerstanden van 15E welke parallel staan.:weetnie:
Maar door een weerstand van 10 E loopt een stroom van 12/10 = 1,2 A (14.4W)wat een zekere warmte ontwikkeld. Doch in een weerstand van 15 E op 12V loopt er maar 12/15 = 0.8 A (9.6W) wat waarschijnlijk te weinig warmte veroorzaakt.
Het is niet omdat de totaal weerstand 7.5 E is dat er dan voldoende stroom door de weerstanden loopt om voldoende warmte opbrengst te hebben.

Dat word dus weer weerstanden bestellen bij TME.

Laatst bewerkt:
Beagle, Heb hier nog een oude ontsteker van mijn Volvo bootkachel liggen. In koude toestand meet ik 3 Ohm. Ook heb ik nog een los om een vierkant porceleintje gewikkelde van ongeveer 7 Ohm. Laat even weten of het iets voor je is. Dan charteren we een postduif voor het transport. Hoeft niets te kosten. Gr. Klaas.

eventjes met het openbaar vervoer naar "T'stad" geweest. 3 uurtjes voor e-heen en terug.
Nu heb ik twee weerstanden, eentje van 10.4 Ohm en eentje van 8,6 Ohm
op 12V/10.4 = 1.15A
op 12V/8.6 = 1.4A
wat nemen..... moeilijke keuze..

Hou het nog even bij Klaas. Bedankt alvast voor het aanbod. maar eerst maar eens proberen met één van die weerstanden... Anders heb ik voor niets bijna 3 uur op de bus gezeten.

12/3 = 4A lijkt mij wat veel verbruik..
12/7 = 1.8 A dat komt al meer in de orde van grote van de andere rookgeneratoren.

met de weerstand van 10 Ohm.
cQvWBX.jpg

dan met een rechte uitlaatpijp. ( is wel lang maar dat had ik zo voor het grijpen)
bij volle kracht vooruit/achteruit.
11.5V 1.2A
qE0Lii.jpg

wel een geweldige straal maar weinig rook. Wat dus wel best werkt is die ventilator. misschien zelfs te hard..!!
Dan met de attributen van Roel vE. rond de uitlaat.( zo had hij het toch gedaan op de titanic om die iele stroom meer te spreiden)
dat geeft wel ineens veel minder zichtbare kracht.
DHs2Y1.jpg

Nog echt geen effect van Whow eerder is het “Dat” maar.

nu met die weerstand van 8 Ohm.
en als dat niet lukt misschien dan op zoek naar die olie voor de trein-mannen.

Beagle, Denk dat je de juiste mix moet hebben van warmte, olie en "trek". Zal een beetje spelen zijn met de verhoudingen. Te veel olie in de lont koelt de weerstand af. Te veel trek maakt de rook ook dun. Misschien een beetje spelen met toeren van de fan. De olie die ik vroeger had bij de trein was geschikt om te smeren en voor de rookgenerator. Dacht dat er Seuthe of Märklin op stond. Misschien wel allebei. In mijn beleving was het dunne smeerolie. In dienst smeerden we het geweer er mee in. Vandaar mijn suggestie om een mix te maken van lampolie en naaimachineolie. Succes met de rookwolken. Gr. Klaas.

toch even de frustratie van die rookgenerator wegwerken.
Even een proefje van een patrijspoort gemaakt.
en ineens de Led houders voor de dekverlichting.
Het leek mij niet mooi als je zomaar die leds in de dekhuizen plaatst, zo zonder armatuur.

rOuXem.jpg

modelbouw gaat mij toch iets beter af dan die RC techniek en wat er verband mee heeft.

@k-k
even samenvatten en mogelijke oplossingen..

1) “Te veel olie in de lont.”
—> ofwel minder van die glasvezels rond die weerstand.
—-> of een ander wiek vinden.
—> geprobeerd maar dan begint het echt naar verbrand te ruiken en zien de glasvezels rond de weerstand al bruin i.p.v. wit…

2- “Misschien een beetje spelen met toeren van de fan”. die draait al met de ESC en de stand van de motorstick. Aan de ventilo is nog weinig te regelen. —> Ofwel moet ik een aantal gaten in de doos, onder de ventilo gaan dicht maken.

3) van die rookolie van die treinmannen gaan bestellen- gebruiken?

4) de zijdelingse gaten gaten in de buis groter maken nu is het 2 mm.

5) Warmte , kan ik dus enkel met een kleinere weerstand.

6) Iemand een ander idee ???

7) wachten op antwoord van Roel , Die heeft hier toch wat ervaring mee.

8) uiteindelijk maar die V4 in Australië bestellen???…( als die dan toch zo goed is… Maar daar vertellen ze nergens hoeveel stroom dat spul verbruikt. Enkel dat het voor 6-8V of 12V beschikbaar is.dat wil ik wel eerst weten)

Dit of dit is het snoer wat Klaas volgens mij bedoeld wat je kan gebruiken i.p.v. glasweefsel. Je kunt het ook vinden in oude apparatuur (ik heb het wel eens in oude beeldbuis TV's gezien op het hoogspannings gedeelte).

Roel hier...
Heel veel hangt af van de samenstelling en dichtheid van de lont. Ik gebruik gasweefsel (geen fiber) losjes om de weerstand heen gewikkeld met daar omheen nylonweefsel als lont. (Uitgeplozen afgekeurd klimtouw voor die klipgeiten die aan zo'n muur omhoog klimmen... Doe ik in m'n vrije tijd en in de baas z'n tijd wel eens)
Sportinstructeur aardig aankijken, vragen om een metertje afvalklimtouw en uitleggen waar je het voor gebruikt. Bij mijn werkgever (Koninklijke Landmacht) moet zo'n klimtouw als het versleten is, in stukken gesneden worden om te voorkomen dat een of andere Jandoedel het thuis gaat gebruiken om te klimmen...
Ook ik heb redelijk moeten experimenteren voordat ik de juiste manier gevonden had. Samenspel van lont, aanzuiggaten in de rookgenerator en snelheid van de fan.
Kan ik je geen "vast recept" voor geven, helaas...

En ik heb geen verschil kunnen ontdekken in de rook-opbrengst tussen lampenolie van 2 euro-nog-wat bij de drogisterij en "speciale rookolie" die de treinmannen ook gebruiken. 2 Liter van de laatste vloeistof verbruikt, daarna over gegaan op lampenolie, vanwege de prijs. (Ons bent "Ollanders", hé)

Heel veel hangt af van de samenstelling en dichtheid van de lont. Ik gebruik gasweefsel (geen fiber) losjes om de weerstand heen gewikkeld met daar omheen nylonweefsel als lont. (Uitgeplozen afgekeurd klimtouw voor die klipgeiten die aan zo'n muur omhoog klimmen...

Ik hoop dat je glasweefsel bedoelt :beer:

Dat komt goed uit, morgen zit ik op de yachtwerf... ga ik alle touwen van de zeilboten eens goed bekijken kijken of iets bruikbaars tussen zit,en toch in de kliko gaat, ik heb spijtig alleen geslagen touw aan boord.
Best dus ook een paar decimeter van dat glasweefsel maar kopen.
Dan blijft het bij lampolie.

Dat nylon gaat dat niet verbranden- smelten, die weerstand word behoorlijk heet...

gevonden in de grabbelton… voor 1€ .
Als ik dan toch moet gaan experimenteren, kon ik dit niet laten liggen.
Volgens de beschrijfving zijn het glasvezels wieken en glasvilt.
Ze werden gebruikt in oude verwarmingskachels werkende op … soort lampolie…

tUrE95.jpg

en
JzHuAp.jpg

wat is volgens de experts hier het beste om mee te beginnen experimenteren.
die glasvezels of die glasvilt….

:offtopic::hammer:
ik krijg toch stilaan het "Weg en weer" ofte mijn "buikje vol" van die foto sites...:hammer:

Nu zit ik, dacht ik toch op een betalende site ttz Imageshack. Sinds dat incident in october 2015, toen hun site werd gehackt, krijg ik telkens een verwittiging dat bij het opladen er iets fout gaat.
Als ik dat dan ten lange leste het aan hun mel, krijg je een mooie mail dat je voortaan hun "xxx programma moet gebruiken. Weer zo'n toestand van 'Big-brother' die toepassing zou dan alle aanwezige foto's op je laptop in al je laptops, cloud's, tablet beschikbaar zetten. dus ook op imagesnack maar dan wel public. En ik wil mijn prentjes "Privaat". Heel de wereld moet niet zien wat ik bouw. Dat was dus iets dat ik niet wou, geen Big brother toestanden voor mij..
Dus ik gooit dat programma terug in de vuilbak.:banana:

Ben ik toch de map op hun server van de "imara" weer kwijt... Vraag je om een back-up, dan krijg je een vriendelijk mailtje dat niet betalende klanten geen service meer krijgen.
Om tegen de muur te lopen. Kijken ze zelfs niet naar hun gegevens waar staat dat ik premium klant ben en mijn abbo verloopt in xx.2016

geloof mij, ik zie er weer tegen op om in al die postings weer uit te zoeken welke foto ik nu weer gepost had. Ik hoop dat jullie het begrijpen, maar je zal het zonder prentjes ,uit het verleden moeten doen.
en back to topic

De meeste internet providers bieden hun klanten een homedrive, daar kun je prima in eigen beheer plaatjes op zetten. Het is iets meer werk maar dan heb je dit gedoe niet steeds. Gebruik ik zelf ook.

Hey Beagle, als je wil laat ik de V4 wel op de testvoeding lopen dan weet je meteen hoeveel deze verbruikt, ik heb even een filmpje gemaakt. Nu moet ik vertellen dat hij al een jaartje stil stond en de fan al begon te zeuren in het begin, uiteindelijk liep hij wel maar dus voor de "kwaliteit" moet je het ook niet doen vrees ik, ik bestel alvast een reserve fan...
Moest je het verbruik willen weten lees ik het wel ik kan het bij verschillende voltages doen als je wil...

dat is wel veel , veel meer rook dan wat ik hier nu fabriceer
Ben wel eens benieuwt hoeveel hij verbruikt bij volle kracht op 12V.
Als je dat zou willen meten.

Jij hebt die V4 besteld gehad. was de levertijd redelijk en niet te veel prob's met Bpost..?

Back