Bouwverslag Caldercraft "Imara" 1:32 [Verb]

Zoals ik gezegd heb,in de 'Mark zelf ' . Moet steeds rekening houden met grote golfslag en voorbijvarende yachten. Vlakbij 'Stampergat'

Staat er ergens niet vermeld dat het plan enkel een richtlijn is,en niet exact te volgen is.

Jij bent een grapjas zeker :koud: . Neen de bouwbeschrijving is nog erger dan de tekening, een hoop tekst zonder één prentje of schets.

In feite mag ik niet klagen. Op de doos staat een duidelijke verwittiging "For Experts";)

toch plezant dat je eens een weekje krijgt waar je wat tijd hebt om te bouwen…. zie je ineens het schip ’Gestalte” krijgen. De houten planken voor de volders onder de werkboten.
IMG_2929.jpg

en mijn oplossing voor de eerste sleepboog…
IMG_2931.jpg

en met de controle lat erbij
IMG_2932.jpg

komt aardig in de buurt van een horizontale lijn.

De tweede boog is ook klaar en staat in de steigers te drogen.
IMG_2933.jpg

Laatst bewerkt:
mooie oplossing, ben blij dat het uiteindelijk nog in orde komt, zou zonde geweest zijn van al het voorgaande werk.
vgr Marc

Beagle, Als je nu onder de achterste sleepboog een verticale stut zet met een driehoekige versteviginsplaat tussen stut en plaat dan heb je een mooi bevestigingspunt voor je heklicht en lijkt het net echt. Gr. Klaas.

in de klassieke zeilvaart zijn de blokken gewoonlijk van hout en meestal gevernist.
Maar hoe zit dat met metalen blokken ( gebruikt voor de davids, ankerkraan)
welke kleur schilders men deze wit ? zwart ??

Bedankt. Dan ga ik ze wit schilderen.
Ander is zowat alles aan deze boot zwart, wat betreft die toebehoren. De davits en de ankerkranen zal ik dan ook maar wit maken...

ik ben al een hele tijd aan het zoeken in tijdschriften, docu etc.
naar de bekabeling van een ankerkraan.
zie tekening.
dit is alle info die ik op het plan vind. in de BB staat ervan geen enkele beschrijving.
kraan.jpg

het gaat mij dus om de lijnen die de kraan links-rechts doen bewegen, veronderstel ik. DE rode lijnen op de tekening. en dan zoek ik vooral detail hoe die lijnen aan de ogen van de kraan zijn bevestigd
cirkel - AA op de tekening.
zit die lijn met een oog, een harpsluiting etc.. aan de arm?
hetzelfde voor aan het dek. Cirkel -BB.
moet daar geen blok zitten?, moet daar geen belegpunt zijn voor het touw..?

wie helpt mij aan wat bijkomende informatie. Zomaar twee touwtjes met een knopje vastmaken is mij te eenvoudig.

Beagle, Wat ik nu schrijf is geen wetenschappelijk stuk, maar meer een praktische benadering. De ankerdavit voorop de Imara zal daar staan om het stokanker aan en van dek te kunnen halen. Als er een sleepreis(je) op zee gedaan moest worden dan is een loshangend stokanker een gevaarlijk stuk ijzer. Voor zo'n reis werd dan d..m.v. de davit het anker aan dek gehaald en na het platleggen van de stok daar geborgd/gesjord. Om de davit in de gewenste stand vast te kunnen zetten zullen naast een hijsoog ook een paar ogen voor het bevestigen van de geien (jouw rode lijnen) aanwezig moeten zijn. Indien de davit niet in gebruik was werd hij vastgezet d.m.v. de geien aan een paar vaste punten (harpsluiting in een oog of kikker) aan dek. Je zou de geien aan de ogen op de davit kunnen splitsen, of ze er met een paar sluitingen aan kunnen zetten. Via de link die ik de vorige keer zond zie je meer, of eigenlijk alleen maar, rijnsleepboten die de ankerdavit in een vaste stand hadden staan en daar het stokanker aan lieten hangen. Die ankers waren voorzien van een neuringketting, waarmee ze uit de grond werden getrokken en opgehesen. Wel een hoop tekst, waarmee je hopelijk weer een beetje vooruit kan. Zit er aan dek iets waarop het anker plat kan worden weggelegd, zonder met de vloeien het dek te beschadigen? Zadel ik je met dit schrijven ook nog met extra werk op. Gr. Klaas.

dat is weer eens een bewijs hoe slecht die kit is...
Staan er twee kranen op, zowel vooraan als achteraan, maar het schip heeft twee gewone ankers met een ankerwinch en kettingen die via de romp naar de kluisgaten gaan en de ankers zijn binnen aangetrokken. Enkel de vloeien zijn nog zichtbaar. Natuurlijk zit er niets in de kit voor een stokanker en er zijn ook geen plaatsen getekend waar je dat zou kunnen opslaan. Feitelijk is de kraan dus niet nodig, maar het staat zo leuk en de steunen ervoor staan al op dek of aan de reling.

Dan ga ik de geien ( ken wel geien aan vierkant getuigde schepen) met een oogsplits aan de ogen van de kraanarm vastmaken, twee ogen in het dek, daaraan twee blokjes en dan een beleg klamp ergens tegen een relingsteun.

Extra werk, ach, zo komt het schip er iets beter uit en heb ik toch de bevrediging dat er iets min of meer origineel is( of een poging daartoe)

Ik deed gister eens even een zoekronde op 'vintage tug', naar een totaal ander schip, kwam ik deze tegen. Doet erg denken aan de Imara. Vooral de rompvorm.
Van de Imara trof ik ook immens veel details...

Het hijswerktuig is zeer primitief. Met lijnen bediend via het uiteinde van de boom. Schip zal vol met lager betaalde deck-hands met stevige knuisten en lege-magen-durf. Zou zo een kraan er voor gediend hebben, anker naar binnen te halen? Hij staat maar aan 1 kant. Hij kan aan de andere kant in twee ogen worden overgezet, met mankracht. Is maar een licht takeltje. De lijnen werden vast vast gezet aan kikkers... Eerder om een tros (of 'pakket'...schroot) op te vissen en naar achteren te sjorren met man en macht? Verder zie je op deze tekening een grote boom, vanuit de mast voorop, met een grotere reikwijdte. Een schip als deze was niet alleen een sleepboot, maar ook een 'salvage tug'... opruimen van wrakken en rest zooi. Manusje van alles. Vandaar allerhande hijstuig? Schip was jaren '30. Een totaal andere wereld.
De kit is niet slecht, is de basis voor verdere geestelijke ontplooiing. Kunstenaars den het slechts met verf en kanvas... Wees blij dat het geheel kneedbaar is en je er -overigens prachtig- je eigen invulling aan kunt geven!

Volgende schip bouw je van de grond af op, valt er niets te mopperen :D
Maak je een mooie vooroorlogse Zwarte Zee of andere fraaie Smit-schuit!

wcdf3406.jpg

https://www.google.nl/search?q=WILLIAM+C+DALDY&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjV0eecwLLLAhWMJ5oKHfLxDpkQ_AUICCgC&biw=1659&bih=1017#imgrc=bU-0VO-IIfUWZM:

En de site voor het historische schip... loopt erg stroef, maar treft wel aardige plaatjes...
http://daldy.com/
http://daldy.com/construction-delivery/
http://daldy.com/lyttelton-ii-scrapped/

props.jpg

Mocht je dit alles al gevonden hebben, dan ten overvloedde. En voor zover er overeenkomsten zijn. Echter naar Brits ontwerp, standaardklasse? Dat gebeurde wel vaker.

Voor wat het waard is...

Gr Bas

Laatst bewerkt:
thanks

Kende ik nog niet. staat nu bij de favorieten.
Vooral deze twee foto’s
ankerwinch-1.jpg

ankerwinch-2.jpg

Dan is mijn opstelling toch niet ZO-mis.

Zeker weten dat volgende helemaal scratch bouw word maar zeker niet die doodgeverfde klassiekers als "Smit-tug. & Co".. dan liever iets dat veel minder bekend is.

Laatst bewerkt:
een vruchtbare dag. en toch niet veel te zien.
Opmeten van de blokken uit de kit. dan bleken de boorgaten 1.1 mm. diam te zijn.
Naar klassiek voorbeeld is het boorgat in een blok 1,2 x Touwdiameter.
Dus mijn touw dat ik moet gaan gebruiken voor zowel de kraan als voor de werkboten
1,1 / 1.2 = 0.9 mm. diameter.
Zulk touw moet ik dan snel even twijnen uit nr 20 DMC garen
IMG_2934.jpg

en vermits het nogal wit is even in een kleurbadje.
IMG_2935.jpg

Ondertussen een poging ondernomen om zelf blokjes te maken uit perelaar 6mm. hoog . die kunnen dienen voor de geien van de kraan. je ziet ze rechts liggen .
IMG_2936.jpg

Beagle, Wees blij dat je de skills in huis hebt om in die dingen te voorzien. En wat de keus van een volgend project betreft kan ik je alleen maar adviseren om iets te nemen dat je zelf aanspreekt. Iets waarbij je je lekker kunt uitleven in de dingen die je beheerst en er ook nog wat uitdagingen overblijven om je in te bekwamen.
Maar ondanks je ergernissen bij deze boot vind ik dat er toch iets moois ontstaat, waar je best trots op kunt zijn.
Wat me opvalt bij modellen van die Engelse sleepboten is de knullige constructie van de sleephaak en de loop van de sleeptros. In mijn beleving zit de sleephaak aan het sterkste punt van de boot. Daar zou je de hele boot eigenlijk aan op moeten kunnen tillen. Er komen bijzonder grote krachten op tijdens slepen in slecht weer. Gr, Klaas

Denk ik ook Klaas, bijkans liepen de Nederlanders voorop in hun ontwerpen, hebben daarmee altijd op kop gestaan.
Maar voor alle opvolgende ontwikkelingen echt te weten, zou ik in de boeken moeten duiken.;) Lijkt me wel interessant.

@ Beagle, takel... mooie vertaalslag gemaakt hoor?!

Tot zovers, ga ik weer rustig met je ontwikkelingen meelezen. Jammer dat aan het begin van je draadje de foto's verdwenen zijn.
Als het model klaar is, maar weer eens zien te fixen, daar het een mooi verslag is.
Gr Bas

wcdf3406.jpg

Ook wel een goede oplossing , op deze tekening , voor het gele sleeplicht.
achter de schouw een vast toplicht met daaronder een takel met een lantaarn.

Het Idee van Klaas, onder de sleepbogen. Volgens mij is dat niet de goede oplossing.
"De lichten moeten boven elkaar staan met een tussenruimte van 1m en minstens 3m. boven het wateropp."
Onder de sleepbogen kan het enkel naast elkaar en ik denk dat ik onder de 3meter zit t.o.v. de waterlijn.

Die aan de sleepboog had ik bedoeld als heklicht varend met de "losse" boot. Warrschijnlijk niet duidelijk verwoord. Gr. Klaas.

Back